Tärkeimpinä prioriteetteina lienevät urheilullisuus ja talous. Jotta voidaan tehdä johdonmukaisia päätöksiä on tärkeää myös laittaa prioriteetit järjestykseen. Järjestyksen ollessa epäselvä, on vaarana, että päädytään puolilämpimiin kompromisseihin.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että sarjajärjestelmästä päätettäessä ykkösenä on tultava urheilullisuus. Minulle urheilullisuus edustaa tässä yhteydessä tasapuolisuutta, kilpailullisuutta ja tuloksen kunnioittamista. Sarjajärjestelmän osalta kuvittelisin, että ensisijaisesti urheilullinen sarja tukee seuroja parhaiten myös taloudellisesti.
Talous on sinänsä hyvä ja reilukin ykkösprioriteetti. Ainakin seurojen johdossa talous on hyvä olla ykkösenä, jotta voidaan varmistaa pitkäjänteinen menestys myös urheilullisesti.
Ideaalimaailmassa taho, joka sarjajärjestelmän laatii ja ylläpitää, olisi seurojen yläpuolella, jotta tiettyjen seurojen itsekkäät intressit eivät ohjaisi liiaksi päätöksentekoa. Nyt kun tiettyyn aikaan liigassa olleiden seurojen intressit ovat päässeet liiaksi vaikuttamaan, se on johtanut suljettuun liigaan, liigan ulkopuolisten sarjojen näivettymiseen, liigan paisumiseen ja kartellipuheisiin.
Toisaalta meillähän on vähän yli kymmenen vuoden takaa kokemusta karsinnoista. Viitenä kautena peräkkäin niitä pelattiin kausien 2008-09 ja 20212-13 välissä. Ja vaikken Mestistä silloin hirveän tarkalla silmällä seurannut, niin ei siitä ajasta jäänyt kyllä sellaista mielikuvaa, että pelkästään karsinnat (urheillullisuutta lisäävänä tekijänä) sellaisenaan olisi tukenut seurojen taloutta Mestiksessä, mitenkään merkittävässä määrin.
Ja ainakin itsellä tuosta historiasta syntyy sellainen kysymys, että miksi tilanne olisi nyt toinen, kuin silloin ja jos viisi vuotta ei riitä siihen, että voitaisiin odottaa selvästi nähtävää kehitystä, niin kuinka kauan sitä voidaan joutua odottamaan? Ja kuinka pitkään Suomikiekolla riittäisi valmiutta tuollaiseen odottamiseen? Okei, tällä hetkellä siellä Mestiksessä on toki Kiekko-Espoo ja Jokerit, mutta jos noi molemmat seurat ovat seuraavan viiden vuoden päästä Liigassa (ja/tai konkurssissa), niin riittäisikö pelkät karsinnat nostamaan Mestiksen tasoa vai kävisikö vain niin, kuin kävi viimeksi? Eli että odotettiin se aika, kun kärsivällisyyttä riitti ja sen jälkeen suljettiin ja nostettiin ne seurat kabinettien kautta, jotka olivat valmiita ottamaan seuraavan askeleen tekemisessään eteenpäin.
Ja vaikka kabinettinousut olisivat kuinka epäseksikkäitä tahansa, niin kun itse vertaan viiden vuoden karsinta aikaa ja vaikka siitä seuraavia viittä vuotta, niin ensi mainitulla ei omasta mielestä tuotu juuri mitään lisää Suomikiekolle isossa kuvassa. Toki Ässät-Sport karsintapelit olivat huikeita, mutta loppupeleissä se oli vain kahden viikon rypistys tuon viiden vuoden ajanjaksolta. Sinä jälkimmäisellä viiden vuoden ajanjaksolla Suomikiekkoon syntyi täysin ammattimaisia kiekkotyöpaikkoja peräti kolmen seuran verran ja vaikkei Vaasassa olla välttämättä vielä täyttä potentiaalia saavutettu, niin kyllähän Kouvolassa tekemisen voisi sanoa olevan vähintään hyvää ja Mikkelissä viimeisen parin vuoden ajalta jopa erinomaista. Voiko joku sanoa pommin varmaksi asiaksi, että näihin olisi päästy, jos karsintoja olisi vain kaudesta 2012-13 jatkettu hamaan tappiin asti?
Eli tällä haluan nyt vaan sanoa sitä, että itse en ole ollenkaan vakuuttunut siitä, että jos vain urheilullisuus edellä mentäisiin, että taloudellisten edellytysten kehitys seuraisi vääjäämättä perässä. Ja sen takia olen ehdotellut useitakin erilaisia malleja, joissa mentäisiin vähän niinkuin talous edellä.