En kyllä sanoisi, että perusjannun kannattaa erityisesti välttää EX-sarjaa. Jos televisioista enemmän ymmärtää, niin ei varmasti täällä asioista kysele, ja omasta puolestani voin nimenomaan suositella esim. omaa Sony EX501:ä, joka on saanut paljon kehuja ympäri nettiä, mm. Dvdplazalla. Hinta ja laatu kohtaavat. Valovuodoista en juuri mitään ymmärrä, mutta mitään häiritsevää ei ole eteen tullut, sd-kuvakin on tarkkaa.
Niinpä, perusjannujahan me tässä kaikki ollaan. Toki ymmärrän että kaikille ei ole yhtä tärkeää miten se kuva siellä tv:ssä näkyy ja uutiset katsoo telkusta kuin telkusta. Ainakin jos leffoja katselee missä yökohtauksia niin erot ovat silmiinpistävän räikeitä, huonoissa paneeleissa musta on vaalean harmaata tai valovuotoja/pilveilyä on siellä tällä, ei tälläistä ollut kuvaputki tv:ssä ollenkaan, vaan kuva oli siltä osin täydellinen.
Tässä DVDPlazan valovuotoketju, jos joku ei tiedä mitä valovuoto pahimmillaan on niin tästä esimerkkiä:
http://www.dvdplaza.fi/forums/showthread.php?t=78791&page=16
Kyseisellä sivulla yksi karmaiseva esimerkki.
Nämä höpinät ovat vain suosituksia ja ei ainakaan mulla ole mitään syytä suositella mahdollisimman kalliita aparaatteja vaan nimenomaan päinvastoin missä mun mielestä paras hinta/laatu.
Itse kävin ostoprosessin vuosi sitten läpi, sen aikana tutustuin kaupoissa noin 20 mielenkiintoiseen malliin, näin kavereilla noin 10 modernia televisiota, luin keskustelupalstoja jne. Yritän tätä kokemusta jakaa.
Ja oma vaatimustaso ei ole mikään markkinoiden paras ja kallein malli vaan hintaluokka jossa hinta/laatu kohtaavat niin uutisten katseluun kuin leffojenkin katseluun hämärässä valossa. Se hintaluokka oli vuosi sitten ja on nyttenkin noin tonni, enempää enkä juuri vähempää sijoittaisi televisioon. 2000€ televisio ei ole merkittävästi 900-1200€ televisiota parempi kuvanlaadullisesti, mutta mun kokemuksien perusteella 500-700€ markettimalli voi olla järkyttävästi tonnin telkkua surkeampi.
Nykyään tv-valmistajat uusivat mallistoaan useammin kuin kerran vuodessa. Suosittelen ostamaan poistuvan malliston tuotteen, silloin varaa jopa niihin merkin parempiin mallisarjoihin myös.
Itse ostin 47" LG:n jonka ovh oli 1699€, maksoin 1099€ puoli vuotta kyseisen mallin suomeen tulon jälkeen ja olen erittäin tyytyväinen niin hintaan kuin kuvanlaatuun.
_