Halou, täällä lie majailevan myös palstan Johtavat tykkiasiantuntijat. Alkoi viikonloppuna kutitella vähän isomman kuvan katselu, ja kun katseluetäisyys on vanhassa kuvaputkitöllössä about 3m (ja taulutv:llä se olisi sitten 3,5m) ja kun sopivasti parin metrin leveydeltä seinää olisi tarjolla 90 tuuman kuvan edestä, koen että juuri minulle maailman järkevin ostos olisi videotykki. Vaimo ei tiedä tätä vielä.
Ensin pitää sanoa, että olet helvetin rohkea mies. Toki vasta otat asioista selvää mutta useimmiten kannattaisi ensin tiedustella emännältä, näinkö hän suostuu katselemaan joko kiinteää 90" kangasta seinällä tai katossa roikkuvaa alasvedettävää kangasta.
-Olen päätymässä HD Ready tason tykkiin. Olenko tiellä kadotukseen? Budjetti (jota siis ei vielä ole) pitäisi olla tykin osalta alle 600€.
Et ole tiellä kadotukseen mutta kyllä kokemuksen äänellä voin sanoa nälän kasvavan kovin pikaisesti. 90" kuva on varsin iso ja vaikka alkuun 720p -kuvakin näyttää sairaan hienolta, tulee auttamatta jossain vaiheessa vastaan Full HD:n kaipuu.
-Taulutelkkareissa pidän selkeästi enemmän plasman kuin lcd:n kuvasta, voisiko tästä vetää johtopäätöksen, että DLP olisi ehkä osuvampi kuin LCD?
Itselläni ei ole kokemusta plasmojen ja lcd -töllöjen eroista mutta sääntö numero yksi tykkiä hankittaessa on: vertaile kuvia ennen hankintaa. Jotakuinkin tärkein tykin valintaperuste on se minkä tykin kuva näyttää omasta mielestä parhaalta.
-Viitsiikö tuollaisesta 90 tuuman tykkikuvasta kuitenkaan pitkän päälle katsella televisiota? Käyttö olisi normi telkkaria noin 70 prosenttisesti (sarjoja, elokuvia urheilua), loput dvd:tä ja hiukan tietokoneella leikkimistä. Vanha töllö olisi tarkoitus jättää sijoilleen kankaan alapuolelle.
Ei viitsi, eikä kannata. Tykin lamppu on kuitenkin kohtuullisen arvokas osa, joka pitää vaihtaa 1000-4000h katselun jälkeen. Se, kuinka kauan lamppu kestää riippuu merkistä, (mahdollisesti) huoneen lämpötilasta ja tuurista. Kannattaa vähän arvioida kuinka paljon elokuvia katselee ja laskea kuinka usein tykin lamppu joudutaan vaihtamaan.
Lamppujen hinnatkin vaihtelevat jonkin verran tykin merkistä riippuen. Pointti on kuitenkin se, ettei kannata tuhlata lampun tunteja uutisten katseluun.
-Benq w600, Optoma HD600x ja Epson eh tw450 sekä Sony VPLBW7 ovat tapetilla nyt, kokemuksia?
Ei kokemuksia mutta nopeasti katsottuna Benq:lla näyttää speksien mukaan olevan paras kontrastisuhde (4000:1) ja Sonylla huonoin (1000:1). Optomalla 3500:1 ja Epsonilla 2000:1. Kontrastisuhde on yksi tärkeä(?) ominaisuus mutta yhä vaan pitää korostaa vertailun tekoa. Tietysti siihen pitää olla mahdollisuus jossain paikallisessa laitteita myyvässä firmassa...
-Onko käytetty tykki vaihtoehto?
Jos riittävän halvalla saa ja löytää sellaisen tykin, jossa lamppu ei vetele viimeisiään.
-DLP tykeissä arveluttaa sateenkaari-ilmiö, varsinkin jos ostaisin käytetyn tykin, jossa niitä jotain väripyöriä ei ole kuin max neljä, onko huoleni aiheellinen?
Täysin yksilöllinen ongelma. Oma DLP -tykki (Optoma HD71) ei aiheuta minulle minkäänlaisia sateenkaariefektejä mutta toiset ihmiset ovat paljon herkempiä tälle.
-Voiko valovoimaa olla liikaa? Talvella huoneen saa pilkkopimeäksi, kesällä kuvaputkitöllönkin katselu on välillä tuskaa kun aurinko paistaa, joten rullaverhot kai täytyy laittaa?
Mitä pimeämmäksi huoneen saa sen parempi valotehosta riippumatta. Tietysti parempi valoteho = ei tarvitse olla pilkkopimeä huone mutta oman kokemuksen mukaan vain täysin pimennetty huone takaa parhaan katselunautinnon.
-Tilaanko ulkomailta, ainakin englannissa hinnat vaikuttavat olevan kohdillaan?
Takuuhuoltojen kanssa voi ulkomailta tilatessa tulla ongelmia mutta jos tämä ei pelota ja saat (selkeästi) halvemmalla kuin Suomesta niin go ahead.
-Teenkö mitään 3d ominaisuudella, ja mitä se edes tarkoittaa tykeissä?
Ei hajuakaan.
-En ole kultasilmä, kannattaako sijoittaa yhtään peruskangasta parempaan?
Minä olen pärjännyt harmaalla kankaalla, joka on itse väsätty kehykseen. Tuskin kannattaa alkuun hankkia mitään kallista kangasta, jos budjetti on itse laitteen hankinnalle kuitenkin melko maltillinen.
Lisäksi vielä muistutus - ja ei, en pidä sinua tyhmänä - onhan sinulla erillinen äänilähde eli vahvistin + tietysti 5.1 (tai 2.1) kaiuttimet? Sitä vain voi helposti unohtaa, että televisio tuotti ääntä itse...
Ja kun kuva on iso, äänien merkitys omasta mielestäni korostuu. Iso kuva ja paskat äänet = paska elämys, joten jonkinlainen kaiutinsetti ehdottomasti mieluiten subbarilla varustettuna luo sen teatterifiiliksen.