Uusi televisio

  • 760 369
  • 2 829

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Samsungin 40"-LED-tv tuli hommattua, kun gigantissa se tarjouksessa oli. Kyllä tää vanhan 28" kuvaputki-töllön voittaa! Vähän uudenlaisia piuhoja vaan pitää hommata, kun ei vanhat scartit niin vaan tähän sovikkaan.
Yksi scart pitäisi sopia sen välipiuhan avulla mikä paketistä löytyy, mutta käytännössä se ei kannata koska kuvan ja äänen laatu heikkenee aika paljon. Scart on kuitenkin analoginen liitin kun taas HDMI on digitaalinen.

Olen itsekin miettinyt uutta telkkaria. Talous ei kuitenkaan kykene ostamaan televisiota suoraan kertamaksulla. Onko kenelläkään kokemusta telkkarin ostosta tuolta Soneran nettikaupasta? Mitä muihin olen vertaillut, niin kuukausimaksut ovat tuolla alhaisimmat joskin myös ajallisesti pidemmät. Vähän arveluttaa maksaa telkkaria kolme vuotta kun takuukin on vain kaksi vuotta. Ei olisi hurjan mukavaa maksaa kolmantena vuotena hajonnutta telkkaria jota takuu ei enää korvaa...
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse etsin uutta TV:tä olohuoneeseen. Ehdoton hintamaksimi on 2000 euroa ja mielellään pitäisi mennä sen alle. Koko pitäisi olla välillä 55-60". Ei tarvitse olla 3D ominaisuutta ja eihän tuohon rahaan sen kokoluokan 3D:tä saakkaan. TV on tulossa pääasiassa ihan antennitalouden tv:n katselemiseen ja myös PS3:n kautta katseltaviin blu-ray/dvd elokuviin. Isoon olohuoneeseen vain haluan mahdollisimman ison tv:n mahdollisimman hyvällä hinta-laatusuhteella. Hinnathan lähtee käsistä tuon 60" jälkeen.

Tein tuossa juuri Gigantista haun tuolla haulla ja 7 vaihtoehtoa napsahti. Ei vain oma tietämys näistä laitteista ole niin hirveä, eli katsotaan jos saisi vähän mielipiteitä. Mulla voi olla oma mielikuva näistä, mutta korjata pitää jos joku on eri mieltä. Näissä seitsemässa vaihtoehdossa on kolmea eri tv-tyyppiä: plasma, led ja lcd.

1. LG 60" plasma (60PK250N) 1599 euroa. Olisi kooltaan ainoa 60" televisio näistä vaihoehdoista. Onko nämä uudet plasma-tv:t edelleen virtasyöppöjä? Miten kuvanlaatu/ muut ominaisuudet verrattuna esim. led. Alkaako tämä plasma olemaan vähän poistuvaa tekniikkaa? Koko olisi hintaan nähden kohdallaan.

2. LG:n ja Sonyn 55" LCD. Hinnat 1550-1680. Itsellä tällä hetkellä 42 LCD. Ei ole mitään valittamista, mutta kannattaako maksaa vähän enemmän ja ottaa led?

3. LG, Samsung, Sony, Sandstrom LED-TV. Hinnat 1800-1970 euroa. Mitkä suurimmat erot LCD ja plasmaan ja tuhat euroa kalliimpiin LED-TV:hin?

Vaikeata vaikeata on. Joulun jälkeen ajattelin ostoksen tehdä, koska silloin saattaa alennusmyynnistä jonkun hyvän löydön tehdä.

Tuossa plasmassa on 600Hz Sub Field Drive -toiminto. Mikäs se on ja miten se eroaa noiden ledien 100Hz TruMotion yms. tekniikoista vai onko ne ollenkaan vertailukelpoisia keskenään?
 
Viimeksi muokattu:

Kersakovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, AFC(NFL)
Tuossa plasmassa on 600Hz Sub Field Drive -toiminto. Mikäs se on ja miten se eroaa noiden ledien 100Hz TruMotion yms. tekniikoista vai onko ne ollenkaan vertailukelpoisia keskenään?

Eiköhän se tarkoita sitä, että ruudunpäivitys tapahtuu 600 kertaa sekunnissa, ja sille on pitänyt keksiä markkinointia varten joku erikoinen nimi. En kyllä mitenkään ymmärrä sitä, että televisioiden markkinoinnissa käytetään niin paljon näitä hertsilukemia, koska käsittääkseni tuosta päivitystaajuuden kasvattamisesta ei ole mitään hyötyä 60 Hz:n jälkeen. Kahdessa omassa televisiossani on tuo TruMotion-tekniikka ja olen sen molemmista ottanut pois päältä. Amerikkalaistyyppinen "sulava" kuva ei jotenkin vain miellytä silmää. Tämä siis hieman offtopiccina ja omana mielipiteenääni.
 

Jaasin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Real Madrid, Detroit Red Wings, Boston Bruins
Itse etsin uutta TV:tä olohuoneeseen. Ehdoton hintamaksimi on 2000 euroa ja mielellään pitäisi mennä sen alle. Koko pitäisi olla välillä 55-60". Ei tarvitse olla 3D ominaisuutta ja eihän tuohon rahaan sen kokoluokan 3D:tä saakkaan. TV on tulossa pääasiassa ihan antennitalouden tv:n katselemiseen ja myös PS3:n kautta katseltaviin blu-ray/dvd elokuviin. Isoon olohuoneeseen vain haluan mahdollisimman ison tv:n mahdollisimman hyvällä hinta-laatusuhteella. Hinnathan lähtee käsistä tuon 60" jälkeen.

Näin isoissa ruuduissa on jo paljon tinkivaraa, jos ostaa muualta kuin esim Gigantista. Esim. Mustat Pörssit tekevät näistä ihan tosissaan tinkimällä kauppaa. Mulla on tuolla Gigantin haussakin näkyvä 58-tuuman Samsung. (sillä rose-koristelulla tosin) Irtoaa noin 2100 euroon, voin kertoa kokemuksesta.

Käyttö on nimenomaan PS3-käyttöä, Blu-Rayn katselua ja teräväpiirtourheilua. Muut kurat katson muista telkkareista, joten SD-kuvasta en osaa kokemuksellani paljoakaan kommentoida. Virtaa ei kuluta tosiaan yhtään pahasti, mutta kuva on mielettömän hieno ja sopivan kokoinenkin. Ilman muuta valitsisin plasman nytkin, jos valintakriteerinä ei ole pelkästään hieman pienempi virrankulutus.

Tuo 60-tuumainen LG on oikeasti ihan hyvä vaihtoehto myös.

edit. katsoppa verkkokauppa.comista noita samsungin töllöjä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Halou, täällä lie majailevan myös palstan Johtavat tykkiasiantuntijat. Alkoi viikonloppuna kutitella vähän isomman kuvan katselu, ja kun katseluetäisyys on vanhassa kuvaputkitöllössä about 3m (ja taulutv:llä se olisi sitten 3,5m) ja kun sopivasti parin metrin leveydeltä seinää olisi tarjolla 90 tuuman kuvan edestä, koen että juuri minulle maailman järkevin ostos olisi videotykki. Vaimo ei tiedä tätä vielä.

-Olen päätymässä HD Ready tason tykkiin. Olenko tiellä kadotukseen? Budjetti (jota siis ei vielä ole) pitäisi olla tykin osalta alle 600€.

-Taulutelkkareissa pidän selkeästi enemmän plasman kuin lcd:n kuvasta, voisiko tästä vetää johtopäätöksen, että DLP olisi ehkä osuvampi kuin LCD?

-Viitsiikö tuollaisesta 90 tuuman tykkikuvasta kuitenkaan pitkän päälle katsella televisiota? Käyttö olisi normi telkkaria noin 70 prosenttisesti (sarjoja, elokuvia urheilua), loput dvd:tä ja hiukan tietokoneella leikkimistä. Vanha töllö olisi tarkoitus jättää sijoilleen kankaan alapuolelle.

-Benq w600, Optoma HD600x ja Epson eh tw450 sekä Sony VPLBW7 ovat tapetilla nyt, kokemuksia?

-Onko käytetty tykki vaihtoehto?

-DLP tykeissä arveluttaa sateenkaari-ilmiö, varsinkin jos ostaisin käytetyn tykin, jossa niitä jotain väripyöriä ei ole kuin max neljä, onko huoleni aiheellinen?

-Voiko valovoimaa olla liikaa? Talvella huoneen saa pilkkopimeäksi, kesällä kuvaputkitöllönkin katselu on välillä tuskaa kun aurinko paistaa, joten rullaverhot kai täytyy laittaa?

-Tilaanko ulkomailta, ainakin englannissa hinnat vaikuttavat olevan kohdillaan?

-Teenkö mitään 3d ominaisuudella, ja mitä se edes tarkoittaa tykeissä?

-En ole kultasilmä, kannattaako sijoittaa yhtään peruskangasta parempaan?
 

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
Tarkoitus olisi ostaa 32" - 37" FullHD televisio. Ominaisuuksiltaan "riittävä" mutta ennen kaikkea ohut ja mahdollisimman "hieno" elikkä olisi sisustuselementistä myös kyse. Voisi olla lasimainen mutta joka tapauksessa kokonaan musta (tasaisen) Mitä suositellaan?
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Tarkoitus olisi ostaa 32" - 37" FullHD televisio. Ominaisuuksiltaan "riittävä" mutta ennen kaikkea ohut ja mahdollisimman "hieno" elikkä olisi sisustuselementistä myös kyse. Voisi olla lasimainen mutta joka tapauksessa kokonaan musta (tasaisen) Mitä suositellaan?
Noilla vaatimuksilla aivan selkeästi Sampparin ledi. On musta, lasimainen ja voidaan käyttää sisustuselementtinä esimerkiksi seinätelineen avulla jonka ansiosta televisio näyttää kirjaimellisesti taululta. Hienolta sellaiselta. Myös kuva on erittäin laadukas, liitännät riittävät normaaliin käyttöön ja mallista riippuen myös mahdollisuuksia löytyy wlannin hyväksikäyttöön. Nykyään tuollaisen saa alle tonnilla ainakin 32" kokoluokassa.
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Halou, täällä lie majailevan myös palstan Johtavat tykkiasiantuntijat. Alkoi viikonloppuna kutitella vähän isomman kuvan katselu, ja kun katseluetäisyys on vanhassa kuvaputkitöllössä about 3m (ja taulutv:llä se olisi sitten 3,5m) ja kun sopivasti parin metrin leveydeltä seinää olisi tarjolla 90 tuuman kuvan edestä, koen että juuri minulle maailman järkevin ostos olisi videotykki. Vaimo ei tiedä tätä vielä.
Ensin pitää sanoa, että olet helvetin rohkea mies. Toki vasta otat asioista selvää mutta useimmiten kannattaisi ensin tiedustella emännältä, näinkö hän suostuu katselemaan joko kiinteää 90" kangasta seinällä tai katossa roikkuvaa alasvedettävää kangasta.

-Olen päätymässä HD Ready tason tykkiin. Olenko tiellä kadotukseen? Budjetti (jota siis ei vielä ole) pitäisi olla tykin osalta alle 600€.
Et ole tiellä kadotukseen mutta kyllä kokemuksen äänellä voin sanoa nälän kasvavan kovin pikaisesti. 90" kuva on varsin iso ja vaikka alkuun 720p -kuvakin näyttää sairaan hienolta, tulee auttamatta jossain vaiheessa vastaan Full HD:n kaipuu.

-Taulutelkkareissa pidän selkeästi enemmän plasman kuin lcd:n kuvasta, voisiko tästä vetää johtopäätöksen, että DLP olisi ehkä osuvampi kuin LCD?
Itselläni ei ole kokemusta plasmojen ja lcd -töllöjen eroista mutta sääntö numero yksi tykkiä hankittaessa on: vertaile kuvia ennen hankintaa. Jotakuinkin tärkein tykin valintaperuste on se minkä tykin kuva näyttää omasta mielestä parhaalta.

-Viitsiikö tuollaisesta 90 tuuman tykkikuvasta kuitenkaan pitkän päälle katsella televisiota? Käyttö olisi normi telkkaria noin 70 prosenttisesti (sarjoja, elokuvia urheilua), loput dvd:tä ja hiukan tietokoneella leikkimistä. Vanha töllö olisi tarkoitus jättää sijoilleen kankaan alapuolelle.
Ei viitsi, eikä kannata. Tykin lamppu on kuitenkin kohtuullisen arvokas osa, joka pitää vaihtaa 1000-4000h katselun jälkeen. Se, kuinka kauan lamppu kestää riippuu merkistä, (mahdollisesti) huoneen lämpötilasta ja tuurista. Kannattaa vähän arvioida kuinka paljon elokuvia katselee ja laskea kuinka usein tykin lamppu joudutaan vaihtamaan.

Lamppujen hinnatkin vaihtelevat jonkin verran tykin merkistä riippuen. Pointti on kuitenkin se, ettei kannata tuhlata lampun tunteja uutisten katseluun.

-Benq w600, Optoma HD600x ja Epson eh tw450 sekä Sony VPLBW7 ovat tapetilla nyt, kokemuksia?
Ei kokemuksia mutta nopeasti katsottuna Benq:lla näyttää speksien mukaan olevan paras kontrastisuhde (4000:1) ja Sonylla huonoin (1000:1). Optomalla 3500:1 ja Epsonilla 2000:1. Kontrastisuhde on yksi tärkeä(?) ominaisuus mutta yhä vaan pitää korostaa vertailun tekoa. Tietysti siihen pitää olla mahdollisuus jossain paikallisessa laitteita myyvässä firmassa...

-Onko käytetty tykki vaihtoehto?
Jos riittävän halvalla saa ja löytää sellaisen tykin, jossa lamppu ei vetele viimeisiään.

-DLP tykeissä arveluttaa sateenkaari-ilmiö, varsinkin jos ostaisin käytetyn tykin, jossa niitä jotain väripyöriä ei ole kuin max neljä, onko huoleni aiheellinen?
Täysin yksilöllinen ongelma. Oma DLP -tykki (Optoma HD71) ei aiheuta minulle minkäänlaisia sateenkaariefektejä mutta toiset ihmiset ovat paljon herkempiä tälle.

-Voiko valovoimaa olla liikaa? Talvella huoneen saa pilkkopimeäksi, kesällä kuvaputkitöllönkin katselu on välillä tuskaa kun aurinko paistaa, joten rullaverhot kai täytyy laittaa?
Mitä pimeämmäksi huoneen saa sen parempi valotehosta riippumatta. Tietysti parempi valoteho = ei tarvitse olla pilkkopimeä huone mutta oman kokemuksen mukaan vain täysin pimennetty huone takaa parhaan katselunautinnon.

-Tilaanko ulkomailta, ainakin englannissa hinnat vaikuttavat olevan kohdillaan?
Takuuhuoltojen kanssa voi ulkomailta tilatessa tulla ongelmia mutta jos tämä ei pelota ja saat (selkeästi) halvemmalla kuin Suomesta niin go ahead.

-Teenkö mitään 3d ominaisuudella, ja mitä se edes tarkoittaa tykeissä?
Ei hajuakaan.

-En ole kultasilmä, kannattaako sijoittaa yhtään peruskangasta parempaan?
Minä olen pärjännyt harmaalla kankaalla, joka on itse väsätty kehykseen. Tuskin kannattaa alkuun hankkia mitään kallista kangasta, jos budjetti on itse laitteen hankinnalle kuitenkin melko maltillinen.

Lisäksi vielä muistutus - ja ei, en pidä sinua tyhmänä - onhan sinulla erillinen äänilähde eli vahvistin + tietysti 5.1 (tai 2.1) kaiuttimet? Sitä vain voi helposti unohtaa, että televisio tuotti ääntä itse...

Ja kun kuva on iso, äänien merkitys omasta mielestäni korostuu. Iso kuva ja paskat äänet = paska elämys, joten jonkinlainen kaiutinsetti ehdottomasti mieluiten subbarilla varustettuna luo sen teatterifiiliksen.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

Jepulis, suuret kiitokset kommenteista. Vähän vaikuttaa siltä, että Epsonin EH-TW450 olisi passelein, kuva on sopivan kokoinen (alle 90 tuumaa 3,7metrin etäisyydellä), valovoima hyvä, ei pelkoa rainbowsta (sitä hellasäröä ei kuuntelisi kukaan kun isolla pohjatyöllä hankittu vekotin aiheuttaisikin emännälle migreeniä), ja ennen kaikkea lampputakuu 3 vuotta eli melkeinpä pitäisi katsoa paljon, että lampun saisi takuun puitteissa mäsäksi. Hymiö.
FullHD:tä pidän omalle kohdalle hiukan liioitteluna kun en ainuttakaan sen sisältöistä tallennetta omista.

Täytyy nyt vielä miettiä, kun tosiaan televisiokäyttöön tuo lähinnä tulisi. Ja käydä kyyläilemässä toki.
Kotiteatteri on myös koko ajan hankinnassa, mutta toistaiseksi ääni hoituisi ihan stereoitten kautta.
 

John Copter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nöyrästi ylimielinen rikollislauma, #9
Olis tarkoitus vaihtaa vanha ruutu uuteen ja tarjolla olis tällainen tai sitten 47" sama. Linkki vie Verkkokaupan sivuille.

Kun en jaksanut koko ketjua selata niin kysynkin että onko tuollaista mitään järkeä hankkia? Saisin suht edullisesti, mutta lähinnä mietityttää tuo että tarvitseeko 3D:tä vielä kuitenkaan ja sitten LG merkkinä.
Kuitenkin olen tottunut aina siihen että Sony ja Pioneer ovat tiennäyttäjinä, niin LG ei ole vakuuttanut minua vielä, vaikka duunissa onkin läppärin kakkosnäyttönä LG:n 22" ruutu joka on toiminut moitteetta.

Tipsejä, kiitos.
 

d2uce

Jäsen
Sonyn televisiossani on Wireless Lan Ready -ominaisuus. Mitä tuohon tarvitsee hankkia, jotta televisiolla "pääsee nettiin"? Katselin, että joku Sonyn oma USB adapteri maksaisi 69e, mutta käykö samaan tarkoitukseen mikä tahansa mokkulan näköinen WLAN-adapterin nimellä kulkeva tikku?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Mulla tuli tuo tikku valmiina, koska mallini on jupahtava 501. Jos en aivan väärin muista lukeneeni, niin siihen ei käy kuin Sonyn oma lähetin. Teknisistä eroista en osaa sanoa.

Muitakin keinoja lienee paukuttaa Areenaa ja Youtubea telkusta, mutta itse olen ollut todella tyytyväinen tähän ratkaisuun. Kaikki saman Kauko Säätimen takana.
 

d2uce

Jäsen
Mulla tuli tuo tikku valmiina, koska mallini on jupahtava 501. Jos en aivan väärin muista lukeneeni, niin siihen ei käy kuin Sonyn oma lähetin. Teknisistä eroista en osaa sanoa.

Muitakin keinoja lienee paukuttaa Areenaa ja Youtubea telkusta, mutta itse olen ollut todella tyytyväinen tähän ratkaisuun. Kaikki saman Kauko Säätimen takana.

PS3 tuohon tulee kyllä vielä kiinni ja sen kanssa tuo Areenan katselu juuri ja juuri menee, mutta se käyttöliittymä tuossa betaversiossa on kyllä niin ankea, että silmiä kirvelee.

Miten tuollaisella onnistuu muiden streamien katselu?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Siinä on valmiit palveluntarjoajat, eli lähinnä Youtube ja Areena, jotka itseäni kiinnostavat. Tai voi olla, että onnistuu muutkin, mutta en ole suoraan sanottuna saanut aikaiseksi tarkistaa asiaa.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Kun käyttää tavallisia silmälaseja, niin tuo 3d-ominaisuus on melko koominen vaihtoehto omaan kotiin. Tarvitsisi sen jälkeen, kun olisi hankkinut 3d-TV:n, pitää kaksia rillejä päällekäin. : )
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Sonyn televisiossani on Wireless Lan Ready -ominaisuus. Mitä tuohon tarvitsee hankkia, jotta televisiolla "pääsee nettiin"? Katselin, että joku Sonyn oma USB adapteri maksaisi 69e, mutta käykö samaan tarkoitukseen mikä tahansa mokkulan näköinen WLAN-adapterin nimellä kulkeva tikku?
Mietin itse joskus samaa, kun Sonyssani on sama mahdollisuus. Päättelin, että mikä tahansa vastaava palikka ajaa saman asian. Mutta tarjonta on kyllä niin vähäistä, että en jaksa vaivautua. Yle tosin taitaa koko ajan laajentaa tarjontaansa, mutta ei niitä juutuubi-pätkiä kovin kauan jaksa tuon kautta tuijottaa. Eurosportillakin tarjonta aika vaisua. Viritän siis sen kaapelin huoneen poikki, jos on pakottava tarve käyttää telkkaria huonolaatuisten videoiden katseluun.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Videoiden laadut ovat kyllä ihan hyvälaatuisia, varsinkin Areena on liki kuin tv-kuvaa. Ymmärrän kyllä, että pelkkä Ylen ja Youtuben tarjonta ei ole kaikille se houkutin, mutta mulle tuo palikka tuli ikäänkuin kaupanpäälle, eikä ole harmittanut.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Videoiden laadut ovat kyllä ihan hyvälaatuisia, varsinkin Areena on liki kuin tv-kuvaa. Ymmärrän kyllä, että pelkkä Ylen ja Youtuben tarjonta ei ole kaikille se houkutin, mutta mulle tuo palikka tuli ikäänkuin kaupanpäälle, eikä ole harmittanut.
Ei mulla Areenasta olekaan pahaa sanottavaa. Mutta halusin vain vihjata, ettei se kysyntä ja tarjonta ihan välttämättä kohtaa, vaikka telkkarin saakin "nettiin". Minua kiinnosti lähinnä High Stakes Poker, jota tulikin vahdattua saikun aikana. Pienen kokeilujakson jälkeen siirryin takaisin läppärimaailmaan, koska tuolta juutuubista on todella vaikea siirtyä kronologisesti jaksosta toiseen Sonyn käyttöliittymällä.
 

eh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Frank Turner Hockey Club
Pitäisi kai vihdoin ostaa taulutelevisio. Kovasti tekisi mieli hankkia sellainen malli, jossa on LEDejä muuallakin kuin reunoilla ja joka osaa pimennellä niitä "paikallisesti". Hinnat vaan tahtovat olla näissä ns. LD-LED-malleissa melko korkeita, eikä alle 40 tuuman laitteita näytä olevan tarjolla ollenkaan. Osaisikohan joku elektroniikkaguru kertoa, olenko aivan hakoteillä ja jos, miksi.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Eh, jos sulla on viimeisiä vetelevä kuvaputkitöllö tai ei telkkaria ollenkaan niin osta joku tarjouksessa oleva fullHD-LCD. LED on tietysti parempi ja ohuempi mutta ero ei mielestäni ole niin suuri että extra-hintaa kannattaisi maksaa.

Ellet ole joku taikasilmä hifisti joka ei pysty katsomaan muuta kuin parasta mahdollista.

Itsellä on markkinoiden ensimmäisiä fullHD LCD:tä, toimii edelleen helvetin hyvin niin tv:nä, pleikkarin kanssa kuin myös tietokonemonitorina. Vaihdan siinä vaiheessa kun 3D LED on ns. normikauraa ja hinnat ovat tulleet selvästi alas.
 

eh

Jäsen
Suosikkijoukkue
Frank Turner Hockey Club
Eh, jos sulla on viimeisiä vetelevä kuvaputkitöllö tai ei telkkaria ollenkaan niin osta joku tarjouksessa oleva fullHD-LCD. LED on tietysti parempi ja ohuempi mutta ero ei mielestäni ole niin suuri että extra-hintaa kannattaisi maksaa.
Itse asiassa nuo kokonaan LED-valaistut telkkarit eivät ole sen ohuempia kuin normi-LCD:tkään, se koskee vain reuna-LEDejä, jotka taas ovat lähinnä kuluttajan huijaamista. Itse haluaisin LED-telkkarin lähinnä siksi, että se kuluttaa sähköä niin paljon vähemmän. Toki noissa local dimming -näytöissä on myös vähemmän valovuotoa ja parempi kontrasti.
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Uuden telkkarin osto hotsittaisi tällä hetkellä. Tavoitetasoni on 46-50 -tuumaisten kokoluokassa. Budjetti on viritetty tuhannen euron kieppeille sopivissa joustovaroissa.

Nykyinen televisioni on pari vuotta palvellut Panasonicin 37-tuumainen plasma (37px80), johon olen ollut tyytyväinen. Siksi olen miettinyt jatkavani plasmatekniikan ja täten myös Panasonicin asiakkaana. Käyttö suuntautuu pääasiassa tv-lähetyksiin sekä leffoihin, jossa formaatti on nyt - ja todennäköisesti vielä pitkään - dvd.

Lähimpänä sydäntä ovat nyt käyneet TX-P46S20 (899,-) sekä tämän "isoveli" TX-P46G20 (1199,-)

Netin ulkokielisten arvostelusivustojen mukaan ovat oikein päteviä telkkareita kumpikin, mutta niissä harvemmin tarkastellaan tuotetta pitkällä aikavälillä. Olen lukenut Dvd-Plazan foorumeilta, että etenkin Panasonicin plasmoilla on taipumus säristä eikä tähän huoltotoimet auta.

Löytyykö keneltäkään tältä pohjalta kommenttia asiaan? Onko esimerkiksi Samsungin plasmat mistään kotoisin, vai pitäisikö lähteä tutustumaan myös LCD-telkkarien maailmaan?
 

emiilioo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Flyers, Barca, Azzurri
Itse en ole asiantuntija, mutta olen kuullut, että plasmatelkat kuluttavat paljon sähköä ja saattavat kuumentua helposti?

Hämeenlinnan cittarissa oli muuten 50 tuumaiset plasmat (Samsung ja LG) hintaan 699e. Tiedä sitten oliko vanhoja malleja..

Mallit: LG, PK350N ja Samsung, PS50C535

Kaupoissa olen huomannut, että ledi-telkoissa on kirkkaampi kuva. Onko kellään tietoa, onko ledi-telkkojen hinnat tulossa alas lähiaikoina, vai onko ne vakiintunut tietylle tasolle? Paljon kannattaa maksaa esim. 46 tuumaisesta ledistä?
 

Wristlock

Jäsen
Esim. Panasonicin G-sarjan plasmat ovat käsittääkseni hinta-laatusuhteeltaan plasmojen (laadukas paneeli jne.) ja Samsungin LED LCD:t vastaavasti oman luokkansa aatelia. Linkeistä löytyy Panasonicin 50 tuumainen G-sarjalainen Jimm's PC Store - Your toaster will never be the same ja toisesta Samsungin LED LCD 46 tuumaa Jimm's PC Store - Your toaster will never be the same

Samsungin plasmat eivät joidenkin hifistien mielestä (en ole hifisti) yllä kuvanlaadultaan Panasonicin vastaavien tasolle ja näissä reilun tonnin hintaluokan LED-taustavalaistuissa samat hifistit taas liputtavat Samsungia.

LED LCD:ssä hifistejä taitaa eniten häiritä valovuodot. Plasmoissa on ilmeisesti edelleen "parempi" musta väri ja vähemmän "häntimistä". Plasmat vievät taas enemmän sähköä ja ovat ääneekkäämpiä. Toinen on toisen mielestä parempi SD materiaalin katselussa ja toinen taas parempi HD materiaalissa ja toinen taas konsolipeleissä jne. Jos ostaa tonnin tai vähän yli hintaluokasta laadukkaalla paneelilla varustetun esim. jomman kumman ym. tuotteista, niin sanoisin, että molempi parempi ei-hifistille. Tuon yo. firman hintojen perusteella samalla rahalla saa 4 tuumaa isomman plasman, mutta kai nuo hinnat tuppaa vaihtelemaan eri puulaakien välillä.
 

Delter

Jäsen
Suosikkijoukkue
Harkimoista vapaa Jokerit
Kiitokset kummallekin kommenteista.

Tuo emiilioon ehdottama LG PK350N on ilmeisesti hinta/laatu-suhteeltaan aika kilpailukykyinen vehje, vaikka minua noin yleensä arveluttaakin LG:n luotettavuus. Ja onhan telkkarin liitännät aika kehnot, esim. HDMI-portteja vaan kaksi.

Kyllähän tässä saa taas huomata, kuinka mielipiteet vaihtelevat aina sen mukaan kuka puhuu. Yhteneväistä suosikkia ei voi oikein nimetä. Yksi malli toistaa hyvin sd-kuvaa, toinen taas hd-kuvaa, yhdessä on hyvät liitännät ja toinen on kestävää laatua. Vastapainoksi jossakin vuotaa kuva, toinen heijastelee tai muuten palaa kiinni ja kenkkuilee. Ota tästä vyyhdistä nyt selvää.

Onneksi ostopäätöstä voi viivyttää siihen asti, että saa kotona tv-hyllykön uusittua siihen malliin, että siihen voi isomman telkkarin istuttaa :)
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös