Mainos

Uusi televisio

• 783 425
  • 2 865

Jan Koller

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät ♠, Carolina Hurricanes
Itse tosin tein sellaisen liikkeen, että palautin ostamani telkkarin liikkeeseen parin viikon käytön jälkeen ja ostin saman telkkarin 500 euroa edullisemmin, kun oli tullut hyvään alennukseen...
Itse olen tällaisessa tapauksessa käynyt liikkeessä kertomassa tilanteen ja saanut suoraan hintaerotuksen hyvityksenä. Säästää kaikkien vaivaa ja rahaa. Toiminut ainakin Gigantin ja Powerin kanssa, jotka hyvin tietoisia toistensa hinnoista.

Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Itse olen tällaisessa tapauksessa käynyt liikkeessä kertomassa tilanteen ja saanut suoraan hintaerotuksen hyvityksenä. Säästää kaikkien vaivaa ja rahaa. Toiminut ainakin Gigantin ja Powerin kanssa, jotka hyvin tietoisia toistensa hinnoista.

Hmm... mutta, jos ostat sen telkkarin uudestaan samasta liikkeestä, niin tuskinpa ne siinä tilanteessa alkavat mitään hintaerohyvityksiä antamaan?

Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Siis menet sinne palautusajan puitteissa ja näytät, että ostin tämmösen ja nyt sen on teillä tarjouksessa, niin maksavat sulle sen erotuksen rahana tilille.

Ok, seuraavalla kerralla sitten :)

Tosin, sain tähän uuteen töllöön HDR kalibroinnin parilla kympillä kaupanpäälle, joten ei sen puolesta ollut turha.

Viimeksi muokattu:

L. Öysä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valioliiga
Televisio aikonee sanoa sopimuksensa irti. Olen pudonnut kyydistä eikä ole hajuakaan mitä tv-tekniikassa on tapahtunut viime vuosien aikana. Eli, jospa täältä saisi apua valintaan.
Katseluetäisyys vähän rapiat pari metriä, nykyinen tällä on 55". Käyttö viihdettä, futista ja PS5. Budjetti olisi suurinpiirtein tonni. Onko järkevin vaihtoehto QLED/OLED? Edellinen ilmeisesti hyvä kirkkaassa tilassa, jälkimmäinen loistaa tummissa sävyissä? 65" OLEDia ei alle tonnin oikein irtoa, mutta 55" mahdollisesti onnistuisi. Toisaalta, alle tonnin saisi 65" QLEDin. Vielä kun tietäisi mitä kannattaa valita.

Mahtiankka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Anaheim Ducks, Luleå HF
Viisi vuotta vanha televisio pimeni kesken katselun, siis ihan vaan kuva hävisi ja sen jälkeen ainoastaan hieman vaaleaa sävyä näkyi ylälaidassa. Eipä se auttanut kuin uutta lähteä ostamaan ja eilen kävin Gigantista noutamassa LG:n 50-tuumaisen 4K Led TV:n.

Muuten meni kaikki hyvin kun tuota asentelin, mutta kohtasin todella mystisen ongelman, mihin en ainakaan vielä ole ratkaisua löytänyt. Antennikanavien viritys ei onnistu mitään kautta. Löytyy kyllä asetuksista kohta, mistä pitäisi saada auki automaatti- ja manuaaliviritykset, mutta kyseisessä kohdassa nappia painamalla asetukset-sivu menee vain kiinni eikä mitään tapahdu. Mitään muutakaan reittiä pitkin en ole viritykseen päässyt käsiksi. Olenko vain kädetön vai onkohan laitteessa jokin vika tai joku asetus päällä, joka blokkaa viritykset?

Televisiota ensi kertaa käynnistäessä nuo yleensä tulee automaattisesti viritettäväksi, mutta nyt tämä televisio skippasi kaikki kielen valinnat ym. ensimmäistä kertaa käynnistyessä, eli lienee käynnistetty aiemmin. Ainakin jokin värien ym. kalibrointi tuolle on tehty, kun oli ihan dokumentit mukana. Liekö sitten siinä vaiheessa jotenkin skipattu kanavien viritys ja on sitä myöten mennyt jokin bitti poikittain.

Ongelma ei sinänsä ole kriittinen, koska katselen pääasiassa televisiota Maxivisionin boksin kautta, joka tulee netin kautta ja se kyllä toimii. Edellisessä televisiossa pidin vain antenniverkon lähetyksiä backupina, koska Maxivisionilla on hämmentävän paljon teknisiä ongelmia, joskin viime aikoina niitä on ollut vähenevässä määrin. Kriittisyyden puutteesta huolimatta ongelma on kuitenkin häiritsevä :D

Vanhan television hävitystäkin tässä pohdin, että jokuhan saattaisi ilmaiseksi jonkin roskalavan kautta ottaa tuon korjattavaksi, mutta saakohan televisiosta jotenkin tehdasasetukset ilman että näkee näytöltä mitään. Olisi nimittäin mukava saada varmistus, että kaikki tilit on kirjattu ulos, jos tuon joku sattuu saamaan kuntoon. Vai kannattaakohan suoraan kiikuttaa SER-keräykseen.

EDIT: Käytin vielä kertaalleen virrattomana telkkarin, niin alkoi toimia kanavien viritys. Eli tämä viesti ei vaadi enää sen kummempaa huomiota ja pohdintaa. Jännä kyllä, miten eilen en saanut millään auki tuota viritystä, vaikka yritin silloinkin ottaa kokonaan virrat pois. No, ongelma ratkesi, se on pääasia.

Viimeksi muokattu:

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Jaaha, pian antennitalouksissa siirrytään HD-aikaan, jota itse tervehdin ilolla. Asun rivitalossa jossa antenniverkko. Vanhempani asuvat myöskin antenniverkon alueella, ja heidän antenninsa pitää ainakin satavarmasti uusia. Mahdollisesti myös telkkari.

Tuo tulee olemaan iso kuluerä suomalaisille kotitalouksille ja taloyhtiöille.

L. Öysä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valioliiga
Televisio aikonee sanoa sopimuksensa irti. Olen pudonnut kyydistä eikä ole hajuakaan mitä tv-tekniikassa on tapahtunut viime vuosien aikana. Eli, jospa täältä saisi apua valintaan.
Katseluetäisyys vähän rapiat pari metriä, nykyinen tällä on 55". Käyttö viihdettä, futista ja PS5. Budjetti olisi suurinpiirtein tonni. Onko järkevin vaihtoehto QLED/OLED? Edellinen ilmeisesti hyvä kirkkaassa tilassa, jälkimmäinen loistaa tummissa sävyissä? 65" OLEDia ei alle tonnin oikein irtoa, mutta 55" mahdollisesti onnistuisi. Toisaalta, alle tonnin saisi 65" QLEDin. Vielä kun tietäisi mitä kannattaa valita.
Nostanpa tämän uudelleen framille. Tänne saakka olen sinnitellyt nykyisellä, mutta kyllä se nyt taitaa rikki olla ja uuden hankinta lähestyy. Onko kenelläkään kokemuksia Philipsin Ambilight -telkkareista? Nyt olisi suht hyvä tarjous sellaisesta Telialla. Mites tuo Oled? Onko niin hyvä, että kannattaa tyytyä 55" vai mielummin 65" Qled/Ambilight?

Tuamas

Jäsen
Mites tuo Oled? Onko niin hyvä, että kannattaa tyytyä 55" vai mielummin 65" Qled/Ambilight?

Toiset tykkää ambilightista, toiset ei, aika makuasia.

Oledin ja Qledin ero on käytännössä siinä, että Oled on kuvaltaan parempi ja luonnollisempi, mutta keskeisempää on se kuinka valoisassa ympäristössä katsot telkkaria.

Jos katsot paljon telkkaria päivällä ja aurinko pääsee heijastamaan telkkariin, silloin Qled on kirkkaampana yleensä parempi, jos taas katsot pääsääntönä hämärässä ja on mahdollista vetää verhot ikkunan eteen, silloin Oledissa on pyöreästi hintaeron verran (toki subjektiivista, mutta jos katsoo telkkaria ja/tai pelaa paljon ja pitää sitä sen viitisen vuotta, niin nähdäkseni homma menee näin) kivemman näköinen kuva.

L. Öysä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valioliiga
Tilaukseen meni nyt kuitenkin Samsungin Oled vuosimallia 2024. Saadakseen parhaan mahdollisen kuvanlaadun, täytyykö alkaa kaivelemaan netistä kalibrointiohjeita, vai onko noissa vakiona jotain ohjelmaa sen tekemiseen?

Soutukorva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Jaaha, pian antennitalouksissa siirrytään HD-aikaan, jota itse tervehdin ilolla. Asun rivitalossa jossa antenniverkko. Vanhempani asuvat myöskin antenniverkon alueella, ja heidän antenninsa pitää ainakin satavarmasti uusia. Mahdollisesti myös telkkari.

Tuo tulee olemaan iso kuluerä suomalaisille kotitalouksille ja taloyhtiöille.
Jep. Muutettiin kaapelirivarista omakotitaloon missä antenni katolla. Voi luoja, ei tuo SD ole enää tätä päivää. Ilmaiset kiekkopelit vielä useimmiten tulee juuri Subilta mistä ei löydy HD vaihtoehtoa.

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers
Jep. Muutettiin kaapelirivarista omakotitaloon missä antenni katolla. Voi luoja, ei tuo SD ole enää tätä päivää. Ilmaiset kiekkopelit vielä useimmiten tulee juuri Subilta mistä ei löydy HD vaihtoehtoa.
Kaikista pahin on Subin kanssa änärilähetykset. Toki Liigakin ihan täyttä suttua Subilta, mitä joskus 55" TV:llä katselin.

Ei tosiaan käy jääkiekon katselu antennitaloudessa päinsä, ellei sitten ole juuri joku MTV3 kautta tuleva lähetys. Onneksi tähän tulee kuukauden päästä muutos.

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Tilaukseen meni nyt kuitenkin Samsungin Oled vuosimallia 2024. Saadakseen parhaan mahdollisen kuvanlaadun, täytyykö alkaa kaivelemaan netistä kalibrointiohjeita, vai onko noissa vakiona jotain ohjelmaa sen tekemiseen?
Yleensä parhaat ohjeet löytää ihan googlettamalla "[tv:n merkki ja malli] best picture settings". Tuosta ei löydy välttämättä aina ihan samaa mallia, mutta usein kuitenkin jonkun saman sarjan telkkarin ohjeilla saa käytännössä hyvän. Ainoa parempi vaihtoehto on sitten kalibroida telkkari ihan kalibraattorilla.

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kannattaa muistaa, että oledin kanssa on pitkässä juoksussa mahdollista, että kuva palaa kiinni ruutuun. Tämä ei ole telkkarikäytössä yleensä iso ongelma, mutta jos tuohon ei kiinnitä mitään huomiota tai käytä oled care -apuja, niin sitä saattaa jossain kohtaa katua.

Tässä Samsungin yleisiä ohjeita asiaan liittyen: OLED-television näytön palamisen välttäminen | Samsung FI

disco-stu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JK Mylly
Jaahas, pakko se kai on tähän ketjuun tulla vaikka melkein vannoin ettei enää tarvi. Kuukauden verran tässä ilman telkkaria ämpyillyt, mutta kyllä se vaan on pakko olla urheilua ja vähän noita sarjoja & elokuvia vartenkin isompaa ruutua kuin läppärin postimerkki. Yksin nyhjätessä nyt vielä menee, mutta kivempi sekin on telkkarista ja useemmalle ihmiselle ihan pakollinen.

Eli tänne "kakkoskämpälle" tarvisi nyt sitten ostaa töllö, mutta ei raaskisi ihan hirveitä summia sijoittaa, kun oikeessa himassa on täysin pätevä, muutaman vuoden vanha 70" LG nököttämässä.

Mitähän tässä kannattaisi tiirailla, jos hintaa sopisi olla max 500€ ja tietenkin mahdollisimman iso ja paras? Tohon hintaan varmasti sitä kaikken laadukkainta saa, mutta jos nyt jonkun suht pätevän edes.

Kämpän saa täysin pimeäksi, mutta pieni ongelma on katseluetäisyys, joka on väkisinkin siinä 3,5 metrin hujakoilla, että töllöllä pitäisi olla jo vähän kokoakin ettei tarvi teatterikiikareita kaivaa naftaliinista.

Varmaankin jaksan odotella tonne black week -alennuksille, mutta voisi tässä jo etukäteen vähän arpoa mitä sieltä kannattaa tai ei missään nimessä kannata naarata. Nytkin saa jo jotain halpis-LEDejä 55"-65" koossa alle 500€, mutta noissa lienee kuvanlaatu aika pitkälti paskaa. Jos on siihen tyytyminen niin se on sitten niin.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Varmaankin jaksan odotella tonne black week -alennuksille, mutta voisi tässä jo etukäteen vähän arpoa mitä sieltä kannattaa tai ei missään nimessä kannata naarata.
Mä menisin Verkkiksen sivuille, listaisin telkkarit ensin haluttuun kokohaarukkaan ja sitten sorttaisin hinnan mukaan. Sitten selaisin telkkarit ja niiden arvostelut läpi. Pitkään aikaan kun ei ole tullut tuota tehtyä, ei uskalla mitään suositellakaan.

YamahaGPR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Alakertaan voisi vaikka uuden '75 tuumaisen hommata.

Valikoimaa aivan helvetisti, UHD, OLED, QLED... huh jo hirvittää.

Jos telkkari lähinää urheilun tsiigailuun niin mitä kannattaa ainakin huomioida? 120 Hz virkistystaajuus jne...?

Heittäkääs vinkkejä, kiitos!

ps. tai toisinpäin... mitä kannattaa välttää?

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Jos telkkari lähinää urheilun tsiigailuun niin mitä kannattaa ainakin huomioida? 120 Hz virkistystaajuus jne...?

OLED on yksiselitteisesti paras tekniikka - ja samalla myöskin kallein.

Mutta jos hinta ei ole ongelma, niin vaikkapa tämä:

120hz on suositeltava, mutta ei sekään pakollinen. Nämä riippuu niin paljon siitä, mihin on tottunut ja kuinka vahva "hifisilmä" löytyy näihin asioihin. Kauheasti pakolla vältettäviä asioita näissä ei lopulta ole, eli halvimmatkin mallit ajavat kyllä asiansa ja rahalle saa vastinetta.

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue

Samaa olen itse tässä pohtinut, ja oon vahvasti kallistumassa TCL:n 75" QLEDin puoleen, joita saa about tonnin hintaan. Tuossa kiehtoo itseäni erityisesti suht järkevän hinta/laatusuhteen lisäksi GoogleTV:n käyttöjärjestelmä, jonka luulisi olevan suhteellisen tuettu vielä ensi vuonnakin. Tähän asti oma kokemus on ollut että telkkarin omat smart-ominaisuudet toimivat sen pari vuotta jonka jälkeen ei enää päivityksiä tule. Toki näillä nyt sinänsä väliä ole kun löytyy myös AppleTV jonka kautta nuo toiminnallisuudet toimii kuitenkin.

Onko jollain jotain muita ideoita heitellä tai jotain miksi TCL:ää kannattaisi välttää?

Tinke-80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Haukat
Samaa olen itse tässä pohtinut, ja oon vahvasti kallistumassa TCL:n 75" QLEDin puoleen, joita saa about tonnin hintaan. Tuossa kiehtoo itseäni erityisesti suht järkevän hinta/laatusuhteen lisäksi GoogleTV:n käyttöjärjestelmä, jonka luulisi olevan suhteellisen tuettu vielä ensi vuonnakin. Tähän asti oma kokemus on ollut että telkkarin omat smart-ominaisuudet toimivat sen pari vuotta jonka jälkeen ei enää päivityksiä tule. Toki näillä nyt sinänsä väliä ole kun löytyy myös AppleTV jonka kautta nuo toiminnallisuudet toimii kuitenkin.

Onko jollain jotain muita ideoita heitellä tai jotain miksi TCL:ää kannattaisi välttää?

Tuolta etsisin arvosteluja kyseisestä telkkarista.

Kuubextra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokkolan Hermes

Itellä on Samsungin 75" qled (2020) ja sitten on Samsungin halvempi 50" (2021). Tämän halvemman valikot toimii niin hitaasti että voisin pelkästään sen takia vaihtaa ellei olisi kakkostv.

Onko TLC:n Androidista huolimatta riittävän nopea piirisarja vai pitääkö siihen heti lykätä Google TV -palikkaa kiinni erikseen?

Itse arvostan suuresti että pystyn edelleen telkkarissa pyörittää tv:n sisäisiä appeja sujuvasti ettei mene sekunti tolkulla kun liikun ylös/alas/sivulle valikoissa.

Jyyd

Jäsen
Suosikkijoukkue
♠️, Flyers

Onko näin? Itsellä nyt Samsungin 55" Smart Tizen käyttöjärjestelmällä (oliskohan vuoden '21 malli), enkä osaa kyllä pelätä että tuki sovelluksiin lakkaisi ihan hetkeen.

Mä seuraavassa telkkarissa pidän tärkeänä ominaisuuten virkistystaajuutta. 60fps alkaa muutaman vuoden päästä olla jo vanha, ellei jo pian. Toki en edes tarkkaan tiedä millä frame ratella mikäkin pyörii, mutta voisihan olla liigakiekkokin sulavampaa.

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mä seuraavassa telkkarissa pidän tärkeänä ominaisuuten virkistystaajuutta. 60fps alkaa muutaman vuoden päästä olla jo vanha, ellei jo pian. Toki en edes tarkkaan tiedä millä frame ratella mikäkin pyörii, mutta voisihan olla liigakiekkokin sulavampaa.
Itse taas vihaan telkkareiden kuvanparannustoimintoja ja väliin laskettuja frameja, erityisesti elokuvissa. Elokuvat ja tv-kuva kun kuvataan 50/60 Hz, niin mitään lisäinformaatiota tuo parempi virkistystaajuus ei tuo, korkeintaan marginaalisesti parempaa kuvanlaatua ilman väliruutujen generointia. Toki pelihommissa sitten eri asia kun voi natiivisti tuupata tuon 120Hz telkkariin.

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onko näin? Itsellä nyt Samsungin 55" Smart Tizen käyttöjärjestelmällä (oliskohan vuoden '21 malli), enkä osaa kyllä pelätä että tuki sovelluksiin lakkaisi ihan hetkeen.

Samsungin käyttämä Tizen on poikkeus, kun vertaa muiden valmistajien omiin smart-tv -järjestelmiin. Nykyään niitä nähdään toki aika vähän, kun lähes kaikki ovat siirtyneet Android/Google TV:n puolelle.

Yli 60hz virkistystaajuudesta hyötyy nyt ja pitkälle tulevaisuudessakin lähinnä pelikäytössä. Ei ole toki huono idea valikoida mukaan 120hz telkkaria, kun niitä saa jo varsin halvallakin, mutta jos telkkari ei ole pelikäytössä, niin hyöty on tulevina vuosinakin varsin minimaalista.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy