Uusi televisio

  • 758 355
  • 2 824

lihaani

Jäsen
Harrastukset tuppaavat yleensä maksamaan ja nämä "vuosittain" tv:tä vaihtavat ovat usein juuri näitä hifi-harrastajia.

Joo. . .
Tunnen kaverin, joka osti viisisataa maksavan virtapiuhan seinästä vahvistimeen. Hänen mukaansa ääni selkiytyi huomattavasti ja äänikuva jäsentyi paremmin.

En huomannut itse mitään eroa. Ehkä eroa kuulee kun vaihtaa kuulolaitteeseen uuden patterin.

Voi oikeasti Pekka ja Pätkä neekereinä saada uutta potkua kasiviistuumaisesta OLED:ista.
 

444

Jäsen
Televisioista on tullut mieleen, että millä te voitte noita +55" telkkuja jostain 2-2,5 katseluetäisyydeltä katsoa? Mulle ideaali tuolla etäisyydellä on 32" ja olkkarissa oleva 49" töllö vaatii jo sen 3,5m minimissään.
Helposti. Avaa vain telkkarin ja silmät. 65” ja 2 metriä on varsin passeli kombo. En mä leffateatterissakaan mene koskaan takariviin istumaan, vaan johonkin keskiosasta eteenpäin. Toisille toimii hyvin tämä, toiset tykkäävät katsella kauempaa tai pienempää. Varsin helppoa ymmärtää.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Helposti. Avaa vain telkkarin ja silmät. 65” ja 2 metriä on varsin passeli kombo. En mä leffateatterissakaan mene koskaan takariviin istumaan, vaan johonkin keskiosasta eteenpäin. Toisille toimii hyvin tämä, toiset tykkäävät katsella kauempaa tai pienempää. Varsin helppoa ymmärtää.

Näetko koko ruudun yhdellä silmäyksellä noilla spekseillä?
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Televisioista on tullut mieleen, että millä te voitte noita +55" telkkuja jostain 2-2,5 katseluetäisyydeltä katsoa? Mulle ideaali tuolla etäisyydellä on 32" ja olkkarissa oleva 49" töllö vaatii jo sen 3,5m minimissään.
Itsellä 55" noin 2,5m etäisyydellä on juuri passeli. Koko ruudun näkee kerralla, millä on merkitystä kerta tykkään hakata konsolia välillä. 65" antaisi ehkä enemmän leffateatterimaisen kokemuksen jos pelkästään videota katselisi, mutta peleissä menisi jo yli (ja hinta pomppaisi tonnin ylöspäin). Päivitin juuri LG CX:ään, voin suositella melkein varauksetta (lähinnä ei se kaukosäädin niin mullistava ole, ärsyttävä oikeastaan välillä).
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse vaihdoin vanhasta Panasonicin 47" plasmasta uudehkoon LG:n 65" OLEDiin, sanottavaa eroa ei ole kuin lähinnä liiketoistossa sekä tuessa paremmille kuvanlaaduille (4K ja UHD).
Vanhalla Panasonicin plasmalla omakin television katselu tapahtuu, eikä ole tullut mitään kovaa kuumetta vaihtaa pois. No, joskus on käynyt mielessä että voisi olla pari-kolkyt senttiä leveämpi halkaisia ruudussa, mutta ei sen kummemmin.

Tätäkin ketjua tulee kuitenkin lueskeltua ja välillä ihmetyttää että pääasiassa puhutaan vain LG:n, Sonyn, Samsungin ja ehkä Philipsin laitteista, mutta kukaan ei koskaan kerro ostaneensa Panasonicia. Monen peräkkäisen Panasonicin omistajana ihmettelenkin onko valmistaja jotenkin tippunut televisiotekniikan kärryiltä vai mitä on tapahtunut? Harkitsitko edes uutta Panasonicia OLED:ia ostaessasi?
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Monen peräkkäisen Panasonicin omistajana ihmettelenkin onko valmistaja jotenkin tippunut televisiotekniikan kärryiltä vai mitä on tapahtunut? Harkitsitko edes uutta Panasonicia OLED:ia ostaessasi?
Siis ilmeisesti (omaa kokemusta ei ole, mutta foorumeilta luettuna) Panasonicin OLED-paneelit on ihan huippuluokkaa - "ongelma" OLEDissa yleisesti on, että peak brightness ei ole kovin korkea (tätä toki kompensoi ääretön kontrasti), Panasonicilla kai päästään 1000 nits tai yli.

Mutta jos käyt vilkaisemassa mitä Panasonicin OLEDit maksaa, niin ehkä aukenee miksei niin paljoa puhuta :)
 

Orvo Muusi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Vanhalla Panasonicin plasmalla omakin television katselu tapahtuu, eikä ole tullut mitään kovaa kuumetta vaihtaa pois. No, joskus on käynyt mielessä että voisi olla pari-kolkyt senttiä leveämpi halkaisia ruudussa, mutta ei sen kummemmin.

Tätäkin ketjua tulee kuitenkin lueskeltua ja välillä ihmetyttää että pääasiassa puhutaan vain LG:n, Sonyn, Samsungin ja ehkä Philipsin laitteista, mutta kukaan ei koskaan kerro ostaneensa Panasonicia. Monen peräkkäisen Panasonicin omistajana ihmettelenkin onko valmistaja jotenkin tippunut televisiotekniikan kärryiltä vai mitä on tapahtunut? Harkitsitko edes uutta Panasonicia OLED:ia ostaessasi?
Harkitsisin ja Panan uudet töllöt saaneet hyviä arvosteluitakin. Liekkö vain saatavuus Suomessa heikompi ku noilla kolmella suurella (LG, Sony ja Samsung). Ainakin nämä kolme mainostaa paljon enemmän.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
LG tekee kaikki OLED-paneelit tietääkseni.

Edit - tässä arvostelu lippulaivasta: Panasonic GZ2000 review

Mitä "customized OLED panel tarkoittaa", onko tuo sitten LG:n vai Sonyn+Panasonicin valmistama, niin eos - mutta ei ilmeisesti silti ihan täysin identtisestä paneelista puhuta mitä muilla on tarjolla.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Mitä "customized OLED panel tarkoittaa", onko tuo sitten LG:n vai Sonyn+Panasonicin valmistama, niin eos - mutta ei ilmeisesti silti ihan täysin identtisestä paneelista puhuta mitä muilla on tarjolla.

LG ne valmistaa, tuo linkkaamasi uutinen oli jostain vuodelta ennen kivisotia (tai sarvikypärä tai mitä näitä nyt on).
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
LG ne valmistaa, tuo linkkaamasi uutinen oli jostain vuodelta ennen kivisotia (tai sarvikypärä tai mitä näitä nyt on).
Be as it may, ilmeisesti Panasonicin OLEDit silti pääsee korkeampaan "nitsiin" kuin muut. Haluaako siitä ilosta sitten maksaa on toki eri juttu.
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Mulla on ollut Panasonicin töllö vuodesta 2012, ei mitään hajua tarkemmasta mallista tai muusta, no sen tiedän ettei plasma kuitenkaan ole. Tyytyväinen olen ollut ja toiminut mainiosti.

Aikanaan kun myymälässä kävin, niin myyjä kehui Panasonicin töllöt maasta taivaisiin. Paras kuvanlaatu kuulemma. Ei mitään hajua, että oliko vaan puotipuksun myyntipuhetta isommat provikat mielessään vai onko noissa oikeasti isoja eroja, mutta kieltämättä ihan hyvältä se kuva siinä esittelylaitteessa silloin näytti joten se lähti matkaan.

Hintaa oli 699e silloin, en edes tiedä saisiko ko. hinnalla nykyään miten paljon tasokkaamman kapistuksen, mutta tuskinpa tulee vaihdettua ennen kuin tämä menee rikki-katki-poikki.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Televisioista on tullut mieleen, että millä te voitte noita +55" telkkuja jostain 2-2,5 katseluetäisyydeltä katsoa? Mulle ideaali tuolla etäisyydellä on 32" ja olkkarissa oleva 49" töllö vaatii jo sen 3,5m minimissään.
Minulla 75 tuumainen alle neljän metrin etäisyydellä.

Hetki tuohon meni totutellessa kun ennen samassa paikassa oli vain 43 tuumainen, mutta nykyään kun on tottunut niin onhan tuo jättiläinen ihan hiton komias.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Televisioista on tullut mieleen, että millä te voitte noita +55" telkkuja jostain 2-2,5 katseluetäisyydeltä katsoa? Mulle ideaali tuolla etäisyydellä on 32" ja olkkarissa oleva 49" töllö vaatii jo sen 3,5m minimissään.
Helposti. Suosittelen katsomaan jotain muuta kuin "SD-kuraa", niin ei ole mitään ongelmia.

Mulla on esim. 55" Samsung, jonka ainoa miinus on, että se on liian pieni. 3,5 metrin päässä olevalta sohvalta ei näe esim. kaikkien PS4-pelien tiettyjä tarpeellisia yksityiskohtia, vaan kannattaa suosiolla siirtyä kahden metrin päähän toiselle sohvalle.

Ideaalilla (2,5 metriä ja 32") ei ole mitään tekemistä tuollaisen etäisyyden kanssa nykyään, jos kuva on vain tarpeeksi hyvä ja tarkka.

Seuraava telkkari on sitten luultavasti jo 75", kun sellaista olen päässyt tässä viime aikoina kokeilemaan, niin sillekin 2,5 metriä menee oikein mainiosti ainakin pleikkarin kanssa.

Pitää vielä mainita, että tuossa noin 3,5 metrin katselumatkalla minulla on myös tykki+kangas, jonka kuva on noin 110" tuumaa ja sitä käytän nykyään vain leffojen katselemiseen.
 

Tuamas

Jäsen
Tätäkin ketjua tulee kuitenkin lueskeltua ja välillä ihmetyttää että pääasiassa puhutaan vain LG:n, Sonyn, Samsungin ja ehkä Philipsin laitteista, mutta kukaan ei koskaan kerro ostaneensa Panasonicia. Monen peräkkäisen Panasonicin omistajana ihmettelenkin onko valmistaja jotenkin tippunut televisiotekniikan kärryiltä vai mitä on tapahtunut? Harkitsitko edes uutta Panasonicia OLED:ia ostaessasi?

Syy on ennen kaikkea siinä, että Panasonicilta loppui oma paneelituotanto, Panasonicin plasma oli aikanaan teknisesti kärkeä ja hinnaltaan järkevä ja ledimallitkin ihan päteviä.

Nyt heillä tarjonta on pienentynyt merkittävästi painottuen high endiin ja kuten jo todettua, LG tekee teidänkin äitien OLED-paneelit.

Itse päädyin LG:hen lähinnä koska halusin ostaa käytetyn ison OLEDin ja tarjolla sattui ensin olemaan Sonyn huippumalli joka meni ohi suun ja lopulta tarjolle tuli LG:n 65W7, jonka sai murto-osaan uuden hinnasta.
 
Viimeksi muokattu:

Tikiti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Professori Aho, Dortmund ja Arsenal
Kävin tänään koeajamassa kaverin uuden telkkarin. Aiempi oli 75" ja nyt uusi Samsungin QLED mallia oleva 85". Onhan se vaikuttavan näköinen ja hyvä oli pelailla n. 2,5m päästä. Pitää varmaan itsekkin päivittää omaa 49" vähän isommaksi lähempänä PS5 julkaisua.
 

444

Jäsen
Näetko koko ruudun yhdellä silmäyksellä noilla spekseillä?
Vallan hyvin piirtyy verkkokalvolle kaikki olennainen. Jos ohjaaja nyt sitten kuitenkin on päättänyt piilottaa juonen kannalta olennaisia yksityiskohtia toisinaan jonnekin kuvan oikeaan yläkulmaan, niin sen verran olen valmis siirtämään katsettani siihen suuntaan, että tulee nähtyä. Samalla etäisyydellä oli aiemmin 55” ja se tuntui vähän pieneltä.
Aikanaan oli videotykillä 97” kuva kankaalle ja katseluetäisyys 3 metriä. Ei tuottanut ongelmaa. Tuo oli vielä 720p -tarkkuudella ja tykki itsessään oli vähän huono toimimaan kuumassa tilassa, ja tuossa asunnossa todella oli kuuma kesäisin.

Mutta kuten sanottu, jokainen tekee omat valintansa sen perusteella, mikä itselle tuntuu parhaalta. Telkkarin koon sopivuutta voi olla hankala arvioida etukäteen, jos sitä ei pääse sopivassa ympäristössä testaamaan. Toki nykyäänhän noissa alkaa olla ihan järkevät palautusehdotkin, kunhan vain säilyttää laatikon myyntikuntoisena. Eli myös kotona testaaminen onnistuu.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
No mulle nuo isot ruudut lähietäisyydeltä ei sovi, oli kuvanlaatu vaikka kuinka hyvä. Silmät rasittuu varsinkin nopeatempoista leffaa katsellessa niin paljon, mutta ei siinä mitään jos tuo itselle sopii. Sama lätkän kanssa, joku uutislähetys ei samalla tapaa haittaa kun on staattisempi.

E. Ja varsinkin tuo 32" on omassa käytössä koko ajan, kun on varustettu 200hz paneelilla. Mun silmään johonkin lätkän katsomiseen ihan ykkönen tuolta etäisyydeltä. Pelejä en pelaile.
Ymmärrän, että jokaisella on erilaiset silmät ja kaikkeen ei voi jokainen millään tottua.

Omasta kokemuksesta suosittelen huoneeseen pehmeää taustavaloa, jonka jälkeen silmät eivät toivottavasti rasitu yhtä paljon. Tuolla on ainakin itselleni ollut huomattava merkitys käyttökokemukseen.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Nyt kun on high end, koko, katseluetäisyys ja eri valmistajat käsitelty, otetaan vielä katselukorkeus mukaan. Itse en nimittäin voi ymmärtää jenkkityylistä telkkarin katonrajassa säilömistä. Jenkkityylistä siksi, että sisutusohjelmissa ne telkut ovat aina takan yläpuolella n. 15 metrin päässä sohvasta, joten se lienee totuus kaikissa amerikkalaiskodeissa. Mutta siis varsinainen probleema tossa on se, että niskahan siinä menee, ja jotta ei menisi, on istuimet kaukana. No kas, laskekaa alemmas sitä töllöä, niin voi katsoa lähempää, eikö tule vaivoja. Ymmärrän katonrajat baareissa tilapoliittisena ratkaisuna, mutta en kodeissa. Senkki tai lipasto ovat myös liian korkeita, telkkarin pitää olla siten, että keskiosa korkeussuunnassa on about silmien tasolla maximissaan.

Niin, ja 55" LG:n Oled löytyy soundbarilla tv-huoneesta, katseluetäisyys sohvalta 2,5-3m. Poika raahaa pelituolinsa lähemmäs pleikkaa hakatessaan. Kakkostelkkuna makkarissa on 32" lcd-Sony, joka pelittää 10 vuoden jälkeen ihan hyvin. Tosin käyttöä ei juurikaan ole ollut viime aikoina.
 

444

Jäsen
Nyt kun on high end, koko, katseluetäisyys ja eri valmistajat käsitelty, otetaan vielä katselukorkeus mukaan. Itse en nimittäin voi ymmärtää jenkkityylistä telkkarin katonrajassa säilömistä. Jenkkityylistä siksi, että sisutusohjelmissa ne telkut ovat aina takan yläpuolella n. 15 metrin päässä sohvasta, joten se lienee totuus kaikissa amerikkalaiskodeissa. Mutta siis varsinainen probleema tossa on se, että niskahan siinä menee, ja jotta ei menisi, on istuimet kaukana. No kas, laskekaa alemmas sitä töllöä, niin voi katsoa lähempää, eikö tule vaivoja. Ymmärrän katonrajat baareissa tilapoliittisena ratkaisuna, mutta en kodeissa. Senkki tai lipasto ovat myös liian korkeita, telkkarin pitää olla siten, että keskiosa korkeussuunnassa on about silmien tasolla maximissaan.
Näinhän se menee. Itselläni oli aiemmin 50-luvun tiikkisenkki, josta nappasin jalat pois katselukorkeuden ”optimoimiseksi”. Sittemmin laitoin senkin kiertoon ja tuuppasin töllön seinään kiinni, vielä vähän matalemmalle. Niska kiittää. Uskoisin, että kovin monella on myös työpisteen näyttö aivan liian korkealla, mikä vaikuttaa aivan suoraan istumaergonomiaan. Omalla etätyöpisteelläni en ole tuohon pystynyt riittävästi vaikuttamaan, joten täytyy vain pitää enemmän jaloittelutaukoja, jottei kasva aivan kieroon.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Televisioista on tullut mieleen, että millä te voitte noita +55" telkkuja jostain 2-2,5 katseluetäisyydeltä katsoa? Mulle ideaali tuolla etäisyydellä on 32" ja olkkarissa oleva 49" töllö vaatii jo sen 3,5m minimissään.

Onhan sitä 32-tuumaista aikoinaan katseltu pitkään tyytyväisenä, mutta 55-tuumaiseen tottui puolessa päivässä. Etäisyyttä noin 2,5 metriä. Nyt oikeastaan harmittaa jo, ettei ole 65-tuumainen. Sekin menisi tällä etäisyydellä ihan hyvin.

En oikein ymmärrä minkälainen ravihevosen näkökenttä ja haukan katse pitää olla, että tarvisi useamman metrin välin näihin. Aikoinaan harrastin myös videotykillä katselua. 80-tuuman valkokangas ja 3 metrin etäisyys. Ihan hyvä.

Nyt jos joutuisi takaisin 32-tuumaiseen,niin menisin varmaan metrin päähän katsomaan. Sehän on niin onneton postimerkki se kuva, varsinkin jos on joku laajakuvaraina katseltavana.
 

Masculine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minulla olisi ensi viikolla muutto edessä ja samalla olisi tarkoitus hommata uusi televisio. Olen vähän noita koittanut katsella ja huomannut, että valikoimat ovat aikamoisen laajat, eikä tietämys telkkareista ole mikään kauhean hyvä, joten ajattelin kysellä täältä neuvoa. Tarkoitus olisi siis hankkia n. 1000e telkkari, joka olisi vähintään 55”. Onko jollain suositella ihan suoraan jotain mallia, joka noiden raamien sisään osuu tai antaa jotain vinkkejä mitä noista potentiaalisista kohteista kannattaisi katsoa? Urheilua siitä telkkarista nyt ei juurikaan tulla katsomaan vaan suurin paino on pelaamisella ja leffoilla&sarjoilla.
 

Mad E

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
otetaan vielä katselukorkeus mukaan

Meille hommattiin käskystä viime vuonna Samsungin The Frame, eli telkkari toimii tauluna kun sitä ei katsota.
No pakkohan se oli normaalia korkeammalle laittaa kun matalalla oleva taulu on aika hölmön näköinen noin sisustuksellisesti.
Yläreuna on noin 180cm korkeudella ja alussa oli kyllä vähän totuttelua. Pahin ongelma tuossa kuitenkin on se että katossa oleva lamppu heijastaa ruudussa todella ikävästi suoraan edestä katsottuna.
Nyt sitten katsotaan lamppu sammutettuna parilla pienemmällä sivuvalolla kun ei sitä hienoa kattovalaisintakaan voi vaihtaa.
 

Takiainen

Jäsen
Minulla olisi ensi viikolla muutto edessä ja samalla olisi tarkoitus hommata uusi televisio. Olen vähän noita koittanut katsella ja huomannut, että valikoimat ovat aikamoisen laajat, eikä tietämys telkkareista ole mikään kauhean hyvä, joten ajattelin kysellä täältä neuvoa. Tarkoitus olisi siis hankkia n. 1000e telkkari, joka olisi vähintään 55”. Onko jollain suositella ihan suoraan jotain mallia, joka noiden raamien sisään osuu tai antaa jotain vinkkejä mitä noista potentiaalisista kohteista kannattaisi katsoa? Urheilua siitä telkkarista nyt ei juurikaan tulla katsomaan vaan suurin paino on pelaamisella ja leffoilla&sarjoilla.

Verkkokaupasta ja Gigantista saa tällä hetkellä LG:n OLEDin C9 mallina 1100€ tienoilla. B9 900€ tuntumassa.
C9 parempi prosessori verrattuna B9, joka saattaa hieman sujuvoittaa käyttöä.

Itsellä B6 muutaman vuoden takaa ja kaikki pyörii ilman ongelmia. Käyttö sarjat, leffat, pelaaminen (PS4 Pro), urheilua kanssa silloin tällöin. Ei voi kun suositella näitä LG OLEDejä.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Tarkoitus olisi siis hankkia n. 1000e telkkari, joka olisi vähintään 55”. Onko jollain suositella ihan suoraan jotain mallia, joka noiden raamien sisään osuu tai antaa jotain vinkkejä mitä noista potentiaalisista kohteista kannattaisi katsoa? Urheilua siitä telkkarista nyt ei juurikaan tulla katsomaan vaan suurin paino on pelaamisella ja leffoilla&sarjoilla.
Techradar suosittaa pelaamiseen näitä:

Best TVs for gaming at a glance:
Best gaming TV: Samsung Q70R QLED TV
Runner up: LG B9 OLED
Smooth motion: Sony Bravia X950G / XG95
Budget pick: Samsung RU8000 Series

LG OLED:ista myös uudempi C9 käy. Samsungin Q70R mallin saa tonnilla 65-tuumaisena ja LG:n 55-tuumaisena.

 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös