Uusi televisio

  • 758 578
  • 2 824

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Noniin, tänne lähdin kirjoittelemaan ja sattumalta täällä oltiinkin jo oltu samalla asialla. Olen noista n. 800 euron televisioista nyt arponut nimenomaan näiden kahden eli Samsungin ja Philipsin 55-tuumaisten 4K-mallien välillä.

Onko suosituksia kumpi kannattaa ottaa, kun sen enempää ei jaksaisi arpoa ja melko pian haluaisi uuden laitteen tuohon katseltavaksi?
Ei muuta tietoa asiasta kuin että tuttavilla Philipsin töllöt ovat vierailleet pajalla ainakin kerran, jos ei kaksikin kertaa. Philips tekee edelleen hyviä partakoneita...
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ei muuta tietoa asiasta kuin että tuttavilla Philipsin töllöt ovat vierailleet pajalla ainakin kerran, jos ei kaksikin kertaa. Philips tekee edelleen hyviä partakoneita...
No näistä olen kuullut, toisaalta kotona on kuutisen vuotta vanha Philipsin Full HD ilman mitään toimintahäiriöitä, mutta toki uudessa on enemmän herkkää tekniikkaa ja tilttaavia ominaisuuksia smart tv:n ja muun nykyajan mukana.

Samsungiin päädyin ja se on nyt tilattu ja maksettu, linkissäkin näkyvä 55-tuumainen 4K-töllö pitäisi siis ehkä jo huomisen aikana kotiin saada.

Eiköhän sillä ala näkyä myös toistaiseksi näistä vastaanottimista puuttuvat Viasatin hd-kanavat, vanha digiboksi ei ollut hd-mallinen joten nyt oli kaluston päivittämisen paikka jotta saa kaiken irti Viasatin paketista, uuden boksin sijaan päädyin siis tähän kyseiseen televisioon maksutv-korttipaikkoineen.

Toivotaan että on hyvä laite.
 

Kulkija

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Sopii ehkä parhaiten tänne kysymykseni. Pari viikkoa sitten oli Iltalehdessä juttua, että uudet televisiot pitäisi jotenkin kalibroida, jotta saa parhaimman kuvan. Tätä kalibrointia sitten myydään liikkeissä 20-200€ hinnalla. Mitä tarkalleen ottaen tuo kalibrointi tarkoittaa?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ensimmäinen kalibrointitoimenpide on kuvanparannuspiirien kytkeminen pois päältä. Ei sen jälkeen tarvita kuin hienosäätö väreille, kontrastille, kirkkaudelle ja taustavalolle.
 

BaronFIN

Jäsen
Vieläkö on mahdollista saada hyvää televisiota ilman Smart-ominaisuuksia? Jos haluaa isoa ja hyvää kuvaa, niin tuleeko aina pakkosyötettynä 'äly' mukana? Tämä vain sillä, että telkun päässä on pleikkaria ja AppleTV:ta, joten mitään kokkareita ei mukana tarvita. Mutta mitään huonoa kuvaa en ala silti sietämään.

Älyvapaita telkkareita kyllä vielä löytyy vielä, mutta näyttävät olevan budjettiluokan hinnoissa ja tällöin myös laadullisesti taitavat olla mallia karvalakki. Vai onko suosituksia?
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sopii ehkä parhaiten tänne kysymykseni. Pari viikkoa sitten oli Iltalehdessä juttua, että uudet televisiot pitäisi jotenkin kalibroida, jotta saa parhaimman kuvan. Tätä kalibrointia sitten myydään liikkeissä 20-200€ hinnalla. Mitä tarkalleen ottaen tuo kalibrointi tarkoittaa?

Aika hyvin löytyy netistä noita asetuksia kun hakee vaan sillä oman telkkarin mallinumerolla ja laittaa perään "picture settings" tai "calibration settings". Siitä vaan seurailee sitten ohjeita ja lopuksi ehkä vähän hienosäätää siihen omaan tilaan sopivaksi niin hyvä tulee.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Onko nykyään LCD-telkkareissa merkittävää etua tai haittaa onko tausta-vai reunaledit? Vaikuttaako mustan laatuun, katselukulmaan?

Viimeksi 6 vuotta sitten vertailin ja reunaledeissä oli vielä aika kökkö kuva monilla noin tonnin laitteilla, kannatti silloin ostaa pari senttiä paksumpi tausta led-versio LG:ltä.

_
On niissä valtavasti eroja, sitten jokainen telkkari on vielä oma yksilönsä. Häiritsevää valovuotoa reunoilla saattaa esiintyä ainakin reunaled malleissa.
Ostin itse Sonyn huippumallin reilu vuosi sitten Gigantista (30pv palautusoikeus) ja testasin pimeässä huoneessa. Ei juuri mitään ja jos laittoi "local dimming" toiminnon päälle, eli telkkari sammutteli niitä ledejä joiden kohdalla kuvassa mustaa, ei ollut mitään.
Riippuu mallista ja tuurista.
Suosittelen ostamaan jostain mistä saa palautusoikeuden , Gigantti tai jokin verkkokauppa.
Katselukulmaan vaikuttaa enemmän paneelin tyyppi. IPS paneelilla on pienempi katselukulma ja vaikea saada "mustaa" mustaa, eli musta näyttää harmahtavalle. Varsinkin vähän sivusta katsottuna.

Tuo local dimming on muuten hyvä, varsinkin jos sen tason saa säädettyä. Tekee mustasta mustaa.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Itse ostin Verkkokaupan tarjouksesta muutama viikko sitten budjettin telkkarin. 49" Procasterin Smart-TV ja tähän mennessä olen ollut oikein tyytyväinen. Toki se varsinainen Smart-puolen käyttö on käytännössä olematonta, kun televisiossa on kiinni Chromecastit, tietokoneet ja Xboxit. Eli smart-ominaisuudet tossa voi olla ihan kuraa. Mutta hintaa ei ollut kuin 333 euroa ja kuvanlaatu on ollut omaan silmään oikein hyvä. Pirun tyytyväinen olen, että tohon sijoitin vaikka rahatilanne ei välttämättä kovin kaksinen ollutkaan.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Aika hyvin löytyy netistä noita asetuksia kun hakee vaan sillä oman telkkarin mallinumerolla ja laittaa perään "picture settings" tai "calibration settings". Siitä vaan seurailee sitten ohjeita ja lopuksi ehkä vähän hienosäätää siihen omaan tilaan sopivaksi niin hyvä tulee.
Ainakin tuo G:llä alkavan liikkeen kalibrointi palvelu on todettu muilla palstoilla, noh, rahan tuhlaamiseksi.
Kopioimalla oman mallin kalibroidut säädöt pääsee alkuun, mutta kun yksilöitä ovat niin.
Kannattaisi säätää ainakin normi tv-kanavan kuvalle valoisan ajan ja pimeän ajan kuvat, samoin Bluraylle omat elokuvasäädöt valoisa huone/pimeä huone.
Jos ei ole varaa ostaa kunnon kalibrointia, on markkinoilla erilaisia Bluray levyjä tätä varten. Niillä tehdään silmämääräiset säädöt erilaisten testikuvien avulla.
Itse käytän yleensä Disney WOW World of Wonder Blu-raytä.

Edit: Tässä hyvä linkki jossa asiaa säädöistä ja mistä voi ladata AVS Foorumin testilevyn ym
AVS HD709 manuaali - Ohjeet - Lassi*aL
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tuo local dimming on muuten hyvä, varsinkin jos sen tason saa säädettyä. Tekee mustasta mustaa.
Onko tää joku "ionisoidussa kaapelissa ääni kulkee puhtaammin"? Oikeassa elämässä musta ei ole kovinkaan usein mustaa. Miksi telkkarin pitäisi tehdä ei-mustasta mustaa?

Tämä on siis tällaista Havukka-ahon pohdiskelua, ei mitään irvailua mihinkään suuntaan.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Onko tää joku "ionisoidussa kaapelissa ääni kulkee puhtaammin"? Oikeassa elämässä musta ei ole kovinkaan usein mustaa. Miksi telkkarin pitäisi tehdä ei-mustasta mustaa?

Tämä on siis tällaista Havukka-ahon pohdiskelua, ei mitään irvailua mihinkään suuntaan.
Ihan validi pointti. Enemmänkin televisioiden kyvyttömyys näyttää mustaa tai lähes mustaa, varsinkin näillä IPS paneeleilla, jolloin tumma/musta näyttää harmaalle. Ilta/yökuva näyttää harmaalle, mitä se ei luonnossa ole. Tai mustat vaatteet jne.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Noista säädöistä. Auttaisko soittaa maahantuojalle ja kysyä mllaisilla säädöillä kuvan saa hyväksi?
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Noista säädöistä. Auttaisko soittaa maahantuojalle ja kysyä mllaisilla säädöillä kuvan saa hyväksi?
Tuskin... Google käyttöön ja hakusanaksi oman telkkarin malli ja "picture settings" tai "calibration settings"
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Ainakin 2010 tienoilla TM:llä, tai jollain näistä lehdistä joka testailee töllöjä oli kattavat sivut säätöihin liittyen. En soittelisi maahantuojalle. Mutta sen opin että kuvaa pitää säätää ja paljon siitä tehdasasetuksista/kaupanhyllyasetuksista. Oikein säädetty kuva on paljon pehmeämpi ja ei missään nimessä niin kirkas.
Musta ei todellakaan ollut silloin sitä mustaa mitä piti olla ja ehkä paras vertaus, ei ollut sitä mitä kuvaputkissa oli, siihenhän me sitä verrataan eikä meidän jalassa oleviin mustiin farkkuihin tai puvun housuihin. Hyvä kuulla kommentteja miten mustan taso on kehittynyt ja noin ajttelinkin sen menevän että ledejä sammuttelemalla päästään tietty parhaimpaan tulokseen.

Googlella löytyy myös hyviä suomilinkkejä tv-kuvan säätöön
Vinkkejä tv-kuvan säätämiseen - Tekniikanmaailma.fi
Television kuvan säätö ja kalibrointi (osa 1) - Hifimaailma
Näin saat televisioon luonnolliset värit | Elisa.net

Tuossa muutama.

_
 
Viimeksi muokattu:

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Noista säädöistä. Auttaisko soittaa maahantuojalle ja kysyä mllaisilla säädöillä kuvan saa hyväksi?
Ei. Jokainen televisio on yksilö kuin myös katseluhuone.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ei. Jokainen televisio on yksilö kuin myös katseluhuone.
Katselijasta puhumattakaan. Toiset tykkäävät karkkiväreistä, toiset eivät, jne. Jos ei ole mitään käryä, mistä lähtee liikkeelle, tuo googlaaminen on hyvä alku. SItten vaan oman silmän mukaan hienosäätö.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Totta, säätöjä on niin pirusti että se on kuin rubiikinkuutiota yrittäisi osaamaton ratkoa. Sen vuoksi juuri parhaimpia ovat esim nämä suomalaisten lehtien vinkit, sieltä saa säädöt mitkä sopii useimmalle meistä siihen olohuoneolosuhteisiin. Toki todella kirkkaalla päivän valossa joutuu vääntämään jonkun toisen moodin päälle mutta 6 vuotta olen mennyt TM:n säädöillä oman 47" LG:ni kanssa ja jo silloin säätäessä artikkeleissa sanottiin ettei välttämättä tunnu heti silmään oikealta(oliko se niin että tuntuu hiukan punertavalta) mutta siihen tottuu ja näin siinä kävikin, en ole muuttanut perussäätöjä sen jälkeen.
Tämä kommentti siis sen vuoksi että oman silmän mukaan ei olisi mulla mitenkään löytänyt tuota sieltä kuvansäätö mahdollisuuksien viidakosta, esim DVD-Plazalla missä paljon harrastajia suosittelevat samaa että nuo lehtien säädöt ensiksi sisään ja sitten vasta arvioi tv-kuvan laadun.

Ja jos vielä viilataan että joku haluaisikin tehdä omanlaiset säädöt niin ehkä se tapa on silloin ensiksi lyödä nuo suositussäädöt vaikkapa TM:stä ja siitä viilata hitunen suuntaan tai toiseen. Tehdassäädöistä lähteminen on liian pitkä suo.

_
 

DarkTower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pool, NHL, MMA, Kärpät
Niinkuin täällä on varmasti todettu jo aikaisemmin (en jaksanut selata sivuja), 4K on vain myyntikikka, ellei siinä ole tuki HDR-tekniikalle (vähintään super (Dolby vision), muuten tämä HDR maininta on vain vitsi ja myyntikikka). Itse ostin keväällä useiden Full-HD testien voittajan (kuva 10/10) Sony KDL-50W809C-telkun. Ei ole 4K televisio, mutta meikälle riittää se blu-ray tarkkuus tällä hetkellä, oikea 4K on niin harvassa kuitenkin vielä monta vuotta. Android-liittymä oli alussa aika skeidaa, mutta viimeisin päivitys muutama päivä sitten korjasti suurimman osan vioista. Olen tyytyväinen ostokseeni.
 
Viimeksi muokattu:

Särki

Jäsen
Antakaas viisaammat neuvoa, kun en itse ole perillä näistä lyhenteistä ja muista. Uusi televisio pitäisi hankkia. Miellellään mahdollisimman hyvä kuva ja sellainen merkki jonka on todettu kestävän paria vuotta kauemmin. Äänentoisto on kunnossa. Vahvistimen kautta myös chromecast toimii joten kaikkia smart-ominaisuuksia ei varmaankaan tarvitse olla. Urheilua ja elokuvia tulee lähinnä katseltua. Myös ps4 menee lähiaikoina hankintaan, joten olisi hienoa jos hommat pelittäisi senkin kanssa hyvällä laadulla.
Eli:
-Budjetti 800e

Vaihtoehtoja joita olen katsellut:
Panasonic TX-55CR430 55" Smart 4K Ultra HD Curved 3D LED -televisio | 3D | 55" | Verkkokauppa.com
Samsung UE55JU6075 55" Smart 4K Ultra HD LED -televisio | 55" | Televisiot | Verkkokauppa.com
Philips 55PUT6401 55" Smart Android 4K Ultra HD LED -televisio | 55" | Televisiot | Verkkokauppa.com
LG 55LF630V 55" Smart LED-televisio, 800 PMI, WiFi, Miracast | 55" | Televisiot | Verkkokauppa.com

Onko tuo 4K nyt se juttu joka täytyy olla tai vuoden parin päästä harmittaa?
Kiitos jo etukäteen kaikille neuvoa antaville.

E: Muita vinkkejä? Mitä tulisi ottaa huomioon kun noita teknisiä tietoja selailee?


Mitenkäs tämän hintaluokan televisiot, kun hyvän kuvan lisäksi olisi tarvetta käyttää Yle Areenan ja MTV Katsomon palveluita? Televisio menisi vanhemipien käyttöön ja tämän vuoksi lisäkilluttimet Chromecastin muodossa ei ole vaihtoehtoina. Langaton yhteys ja nuo palvelut pitäisi saada televisiosta suoraan käyttöön. Koko alle 50".
Aiemmin olin siinä uskossa että Samsung on/oli ainoa valmistaja, joiden televisioista löytyy yllä mainitut palvelut, sekä Nelosen Ruutu. Tänä päivänä kävikin ilmi, että Samsungin uusista malleista, Tizen -käyttöjärjestelmällä varustetuista televisioista, nuo palvelut loistavat poissaolollaa kokonaan?! Ei löytynyt Areenaa, ei katsomoa eikä paljon muutakaan. Luvattu oli että keväällä olisi palvelut saatavilla, mutta kevät meni jo, eikä mitään näy. Vanhemmissa malleissa nuo vielä löytyvät, mutta tällöin olisi pitänyt tyytyä vaatimattomampaan paneeliin (50Hz), eikä tämä huokutellut sen enempää.
Sonyn Android mallista nuo sovellukset vastaavasti löytyivät ja ilmeisesti myös Philipsin malleista. Tähän asti olen karsastanut Sonyä ihan syystä, käyttö on ollut hankalaa/hidasta, teksti-tv ala-arvoinen ja aiemmin tuo sovellustarjonta ei ollut tarpeeksi kattava. Pitääkö tässä hypätä Sonyn kelkkaan ja katsella sopiva malli?
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tähän asti olen karsastanut Sonyä ihan syystä, käyttö on ollut hankalaa/hidasta, teksti-tv ala-arvoinen
Olen pudonnut täysin kelkasta, mitä noihin uusiin ominaisuuksiin tulee. Mutta onko Sony heikentänyt jossain vaiheessa teksti-tv:tä? Mulla on joku viisi vuotta vanha kd jotain ex jotain. Tossa on erinomainen teksti-tv alasivujen selaamisineen. Samsungissa tuo ominaisuus on tehty äärimmäisen hankalaksi. Tosin mulla on kakkostelkkarina joku hinnat alkaen malli. Ei mitään hajua, onko mallihaitarin yläpäässä toimivampaa versiota.

Niin hassua kuin se onkin, tuo on minulle vahva valintakriteeri. Tällä hetkellä ei ole polttavaa tarvetta kyllä vaihtaa uuteen. Hidas tuo kyllä on, ainakin käynnistymään. Muuten olen kovasti tyytyväinen.
 

Mr. Smith

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Canucks
Olen pudonnut täysin kelkasta, mitä noihin uusiin ominaisuuksiin tulee. Mutta onko Sony heikentänyt jossain vaiheessa teksti-tv:tä? Mulla on joku viisi vuotta vanha kd jotain ex jotain. Tossa on erinomainen teksti-tv alasivujen selaamisineen. Samsungissa tuo ominaisuus on tehty äärimmäisen hankalaksi.

Sama vika. Itsellä on noin 7 vuotta vanha Sony, jossa on loistava teksti-tv ja vastaavasti anoppilaan tuli hommattua vuosi sitten Sony, jossa siinäkin on todella hyvä teksti-tv. Ja silloin se oli yksi valintakriteerikin. Mutta ehkä tuossa välissä (jostain käsittämättömästä syystä) on sitten haluttu tehdä heikompia tekstareita. Samsungin noihin kalliimpiin malleihin on tullut töissä tutustuttua ja niissä on kyllä varsin erikoinen (eli hankala) tuo teksti-tv. Itse en voisi tuosta syystä johtuen kuvitella itselleni koskaan Samsungin telkkaria jossa on heikon käytettävyyden omaava teksti-tv.
 

Schadowan

Jäsen
Siinä vaiheessa kun itselle tulee uuden töllön ostaminen ajankohtaiseksi niin kaikki mahdolliset älyominaisuudet+wifit+puhelimet pyrin jättämään pois. En vain tiedä onko se mahdollista? Onko televisioita, joissa panostetaan vain ja ainoastaan kuvaan, ns riisuttu karvalakkimalli muiden ominaisuuksien puolesta?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko televisioita, joissa panostetaan vain ja ainoastaan kuvaan, ns riisuttu karvalakkimalli muiden ominaisuuksien puolesta?
Käytännössä tuo tarkoittanee että haluat ostaa monitorin etkä televisiota. Niissä ei taida olla riittävän suuria ruutuja tarjolla?
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Sony taisi joskus vuosi kaksi sitten luopua omista paneeleista (todella valitettavaa) ja taitaa olla nykyään osin Sharp tai Samsung yhteistyön tulosta nuo paneelit.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös