En odota että oma suosikkijoukkueeni tulee pelaamaan Liigaa koskaan, mutta olisi hauska edes haaveilla siitä. Olisi myös hienoa, että jos joskus avautuisi mahdollisuus liigapaikkaan karsintojen voittamisella, voisi liigapaikan ottaa vastaan, eikä raha olisi ongelma. Onneksi minun ei tarvitse miettiä, miten rahoitussysteemi saataisi toimivammaksi. Mutta karsinnat toisi ainakin positiivista näkyvyyttä niin halleille, mediaan ja kaikkialle.
En tiedä mitenkä liigaseurojen fanit kokevat tilanteen? Onko se sitten hauskaa aloittaa sama rumba joka vuosi alusta, että ketäs pelaajia hommataan, päästäänkö playoffeihin, vai jäädänkö odottamaan seuraavaa kautta. Yksikään liigaseura on tuskin tyytyväinen sijoihin 11-15. Minä en ole pettynyt omaan suosikkijoukkueeseeni jos he pääsevät sijoille 8-10 Mestiksessä, se tarkoittaa sitä, ettei tarvitse pelätä karsintoja. Vaikka karsinnat on helvetin paha paikka, mutta se on myös ehkä parasta jääkiekkoa, se on ehkä jopa parempaa kuin mitä Mestiksen finaalissa pelattiin. Mestiksen finaalissa pelattiin marginaalisista asioista siihen nähden, mitä olisi tippua sarjaporrasta alemmaksi.
Minä itse koen Liigan aivan helvetin tylsänä. Mä koen sen yhtä tylsänä kuin joku EHT. En ole käynyt katsomassa kahteen kauteen kun pari liigapeliä, kun minua ei vaan kiinosta enää yhtään. Katselen ottelukalenteria, milloin KalPalla olisi joku mielenkiintoinen vastustaja, sitten nään "KooKoo, Jukurit, Lukko, Ässät... ja kaikki loputkin liigaseurat jotka ovat todella HMV. Kenenkään ei tarvitse ottaa itseensä joukkueen fanina, mutta kaikki liigaseurat on todella HMV.
Joku on väläytellyt Liigaan mahtuvan 16 jengiä. Mahtuu varmaan, mutta sinne tulisi taas yksi HMV jengi lisää, jolla ei ole mitää annettavaa. Jotenkin hassua, kuinka jokainen, joka tekee Mestiksessä 40 pistettä, saa liigasopimuksen. Jääkiekossa on parhautta perinteellisyys, ja seuralegendat. Etenkin Aki Keinäsmäiset pelaajat, jotka edustavat yhtä seuraa, ja mahtuisivat nykytason Liigaan. Mitä järkeä Mestisjoukkueen on hommata ulkomailta pelaajaa, kun se lähtee heti seuraavalla kaudella Liigaan. Sitten Liigaseurat kohtelevat näitä pelaajia tyylillä "Ei riitä taso, menet LeKiin."
Oma ehdotukseni on 12+12 sarja. Mestiksestä tiputtaisin farmit pois ihan omalla kädellä eli, LeKi, KeuPa HT ja joukkue X. K-Vantaa on eriasia. Tottakai haluan oman jengini pysyvän Mestiksessä, kun kiinostusta löytyy Iisalmesta. Ai että kuinka hieno Mestis voitaisiin saada aikaiseksi, kun jokaisella paikkakunnalla olisi oikeata pöhinää, ja Kiekolle on tilaistu, toisin kun jossain Lempäälässä. No, ei noita kabinetilla tiputeta, mutta LeKi on tosi huonoa mainosta Mestikselle, ja pysyisi varmaan kartalla, kun Ilves ja Tappara heittäisi Kuuselat sinne vähän pellailemaan sinne sarjapaikkaa. Pointti oli: Mitä enemmän pöhinää on, sitä enemmän sarja on elossa. Jatkoaika kausiketjuissa joka viikko keskustelua on: SaPKon, TUTOn, IPKn, Hermeksen, Espoon ja Ketterän. (Peliitat, RoKi aika likelle), (Jokipojat ei herätä keskustelua oikein, toki siihen vaikuttaa varmasti tilanne Mestiksessä, korjaantuisi aivan varmasti). Ohi aiheen vähän, ja sivupointtina se, että Mestiksessä on hengettömiä joukkueita myös, eli ei se ole esteenä.
Oman boikottini liigaa kohden olen tavallaan jo aloittanut, kun en jaksa pelejä katsoa edes telkkarista (no jos ilmaispeli tulee, tai joku tosi hyvä niin saatan katsoa). Mutta Liiga jää katsomatta, Mestis on minulle paljon kiinostavampi sarja, ja jos minulta nyt kysyttäisiin katsotko loppuelämäsi Mestistä vai Liigaa, vastaus olisi Mestis.