Ote urheilulehden sivulta:
Suomen jääkiekkoliitto julkisti keskiviikkona Leijona-maajoukkueen seuraavan päävalmentajan. Leijonia luotsaa ensi kevään MM-kisojen jälkeen Doug Shedden ja Jukka Jalonen ja Kanadan MM-kisojen jälkeen, keväällä 2008, Jalonen ottaa päävalmentajan vastuun harteilleen. "Tämä on kaikkineen fiasko ja farssi", Urheilulehden Petteri Sihvonen toteaa.
Petteri, mitä tämä Doug Sheddenin valinta merkitsee Leijonille ja suomalaiselle jääkiekkoilulle?
Kyllähän tämä kaikkineen on suuri fiasko ja farssi. Kalervo Kummola, Heikki Hietanen ja Jari Kurri eivät osanneet millään kestävällä tavalla perustella sitä, että miksi Shedden valmentaa ensi kauden päävalmentajana ja sitten puikkoihin astuu Jukka Jalonen kahdeksi seuraavaksi kaudeksi.
Miksi Sheddenin valinta on fiasko?
Tämä on paha pyllistys suomalaiselle valmentajakunnalle, suomalaiselle juuri löytymässä olevalle peli-idintiteetille, ja en voi millään uskoa, että sheddenin farmijääkiekolla voi edes pärjätä kansainvälisissä kehissä.
Kuka tästä farssista kantaa vastuun?
Kummola yksin. Minä suorastaan säälin Hietasta je etenkin Kurria, jotka istuivat tänään häpeissään ja posket punaisina tiedotustilaisuudessa. Minulla on varma tieto, ja alleviivaan tätä, aivan varma tieto siitä, että Hietanen ja Kurri vastustivat Sheddenin valintaa.
Mistä tämä tapaus Shedden kertoo noin niin kuin laajemmin suomalaisessa jääkiekkoilussa?
Tämä kertoo siitä, että Kummolan valta on yhtäällä aivan liian suuri ja toisaalta siitä, että muu väki Jääkiekkoliitossa on aivan turhaa porukkaa. Epäilen lisäksi, että Kummolalla on alkamassa jotenkin pahemman kerran hämärtyä se, mistä huippujääkiekossa on kysymys.
Missä hengessä Jääkiekkoliiton tilaisuus tänään sujui Amerin talossa?
Se oli surkein näytelmä, missä olen ikinään ollut mukana. Jääkiekkoliiton johdon ammattitaidottomuus tuli siellä viimeistään järkyttävällä tavalla julki. Kummola heitteli vastauksiaan kuin jossain saunaillassa konsanaan. Toimittajat pysyivät asiassa, mutta Kummola meni lähes henkilökohtaisuuksiin. Onneksi tuo tilaisuus on kaikkien nähtävissä Ylen nettisivuilla. Arvelen, että tuo tilaisuus avaa viimeistään sen aikakauden, jolloin asiosta ei enää voida päättää kabinettien hämlyssä.