Uusi kännykkä

  • 1 245 981
  • 5 798

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Suurvertailussa 10 varavirtalähdettä | AVPlus Tuossa vertailu josta voi lueskella mikä mahdollisesti miellyttäisi itseä.

Minulla on tuollainen Clas Ohlssonin halpismalli ja olen ollut ihan tyytyväinen. Hoitaa hommansa. Tosin arvostelu on vuoden vanha eli voi mallikin olla muuttunut?
Hyvä linkki ja testi. Xiaomi ei muuta teekkään kuin laatua ja Blitzwolffit, sekä Aukeyt kanssa saaneet paljon kehuja. Toki niitä sitten pitää tilailla kiinasta, mutta kun ottaa sellaisen myyjän aliexpressistä jolla tähtiä ja myytyjä niin hyvin on tullut tavarat perille.
 

Pinturicchio

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Juventus, Jokipojat
Kaksi ja puoli vuotta vanha Honor 7 vetelee viimeisiään ja hieman olen harkinnut One Plus 5:n hankintaa. Tuo laturipolitiikka kuitenkin mietityttää, enkä pikaisella googletuksella saanut oikein selkoa asiaan. Eli pitääkö kaikki latauslaitteet (peruslaturi, autolaturi, powerbankit) olla OnePlussan -mallia? Voiko sitä piuhaakaan käyttää toisen tyyppisessä laturissa? Nyt kun taloudessa 4 Huawei käyttäjää, niin luonnollisesti kaikki on perus mini-usb -vehkeitä.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kaksi ja puoli vuotta vanha Honor 7 vetelee viimeisiään ja hieman olen harkinnut One Plus 5:n hankintaa. Tuo laturipolitiikka kuitenkin mietityttää, enkä pikaisella googletuksella saanut oikein selkoa asiaan. Eli pitääkö kaikki latauslaitteet (peruslaturi, autolaturi, powerbankit) olla OnePlussan -mallia? Voiko sitä piuhaakaan käyttää toisen tyyppisessä laturissa? Nyt kun taloudessa 4 Huawei käyttäjää, niin luonnollisesti kaikki on perus mini-usb -vehkeitä.
Ei pidä olla, siis Oneplussassa on ihan normi usb-c tyypin liitin. Eli se pelkkä johto on eri liittimellä. Ei noita enää kukaan toimita latureita integroiduilla johdoilla. Kaikkihan ne on nykyään irrotettavilla johdoilla. Eli vain johto on eri, laturit on ihan samoja kuin mitkä tahansa muut USB liittimen omaavat laturit. Laitetaan nyt vielä kuvakin https://www.io-tech.fi/wp-content/uploads/2017/07/oneplus5-1.jpg (linkki kuvaan missä näkyy normaali USB laturi ja se erillinen johto)
Siis se toinen pää on ihan normaali USB, siis se sama mikä on kaikissa tietokoneissa, läppäreissä yms.
 
Viimeksi muokattu:

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Ei pidä olla siis oneplussassa on ihan normi usb-c tyypin liitin. Eli se pelkkä johto on eri liittimellä. Ei noita enää kukaan toimita latureita integroiduilla johdoilla. Kaikkihan ne on nykyään irrotettavilla johdoilla. Eli vain johto on eri, laturit on ihan samoja kuin mitkä tahansa muut USB liittimen omaavat laturit.
Nussitaan nyt pilkkua sen verran, että OnePlussan mukana tulee pikalaturi, "dash charging"ia varten kuten tapaavat tuota kutsua. Mikä on todella kätevä ominaisuus, mutta toimiakseen vaatii sekä yhteensopivan laturin että yhteensopivan piuhan (mikä taas on vähän penseää, kerta puhelimen mukana tuleva piuha on jokseenkin lyhyt). Ja tuon pikalaturin käyttö jonkun muun USB-C -yhteensopivan laitteen kanssa saattaa aiheuttaa ongelmia, pahimmassa tapauksessa käräyttää ladattavan laitteen.

Mutta muun USB-C -laturin käyttö, piuhasta riippumatta, onnistuu toki OnePlussan kanssa, lataa vaan sitten hitaammin.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Nussitaan nyt pilkkua sen verran, että OnePlussan mukana tulee pikalaturi, "dash charging"ia varten kuten tapaavat tuota kutsua. Mikä on todella kätevä ominaisuus, mutta toimiakseen vaatii sekä yhteensopivan laturin että yhteensopivan piuhan (mikä taas on vähän penseää, kerta puhelimen mukana tuleva piuha on jokseenkin lyhyt). Ja tuon pikalaturin käyttö jonkun muun USB-C -yhteensopivan laitteen kanssa saattaa aiheuttaa ongelmia, pahimmassa tapauksessa käräyttää ladattavan laitteen.

Mutta muun USB-C -laturin käyttö, piuhasta riippumatta, onnistuu toki OnePlussan kanssa, lataa vaan sitten hitaammin.
No jos me sitten nussitaan niin se ei kyllä todellakaan riko muita puhelimia, vaan se lataa niitä sen mitä ne suostuu ottamaan vastaan. Tokikaan dash charge ei niissä toimi, mutta ei ne siitä rikki mene, koska se puhelin määrittää sen paljonko sieltä liikkuu tavaraa, ei se laturi. Kyllä ne on niin suunniteltu että niillä voi ladata mitä tahansa laitetta.
 

Pinturicchio

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Juventus, Jokipojat
Nussitaan nyt pilkkua sen verran, että OnePlussan mukana tulee pikalaturi, "dash charging"ia varten kuten tapaavat tuota kutsua. Mikä on todella kätevä ominaisuus, mutta toimiakseen vaatii sekä yhteensopivan laturin että yhteensopivan piuhan (mikä taas on vähän penseää, kerta puhelimen mukana tuleva piuha on jokseenkin lyhyt). Ja tuon pikalaturin käyttö jonkun muun USB-C -yhteensopivan laitteen kanssa saattaa aiheuttaa ongelmia, pahimmassa tapauksessa käräyttää ladattavan laitteen.

Mutta muun USB-C -laturin käyttö, piuhasta riippumatta, onnistuu toki OnePlussan kanssa, lataa vaan sitten hitaammin.

Okei, eli nyt siis pitää hommata Kummeli -tyyliin noita OnePlussan piuhoja kotiin, autoon ja mökille: Toisen valmistajan laturi ei johdon (liittimen) vuoksi käy OnePlussaan, mutta siihen voi heittää OnePlussan johdon tilalle? Ja Dash -laturilla ei kannata lähteä muita laitteita lataamaan.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Okei, eli nyt siis pitää hommata Kummeli -tyyliin noita OnePlussan piuhoja kotiin, autoon ja mökille: Toisen valmistajan laturi ei johdon (liittimen) vuoksi käy OnePlussaan, mutta siihen voi heittää OnePlussan johdon tilalle? Ja Dash -laturilla ei kannata lähteä muita laitteita lataamaan.
USB-C -piuhoja tarttet (joissa siis toisessa päässä USB-C ja toisessa tuttu ja turvallinen USB-A), ei niiden tarvitse erikseen OnePlussaa varten olla. Kyllä tuo formaatti yleistyy hitaasti mutta varmasti, että tulevaisuudessa ladannee enemmänkin elektroniikkaasi. Ja tosiaan se Dash-laturi kannattaa säästää vain luuria varten, varmuuden vuoksi; luurin mukana tuleva Dash-yhteensopiva piuha toimii kyllä muuallakin turvallisesti.

No jos me sitten nussitaan niin se ei kyllä todellakaan riko muita puhelimia, vaan se lataa niitä sen mitä ne suostuu ottamaan vastaan. Tokikaan dash charge ei niissä toimi, mutta ei ne siitä rikki mene, koska se puhelin määrittää sen paljonko sieltä liikkuu tavaraa, ei se laturi. Kyllä ne on niin suunniteltu että niillä voi ladata mitä tahansa laitetta.
Niin, tuohan on hyvä teoria. Mutta vaikkapa Nintendo Switch ei tykkää laisinkaan.

(linkki Reddit-ketjuun aiheesta)
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
USB-C -piuhoja tarttet (joissa siis toisessa päässä USB-C ja toisessa tuttu ja turvallinen USB-A), ei niiden tarvitse erikseen OnePlussaa varten olla. Kyllä tuo formaatti yleistyy hitaasti mutta varmasti, että tulevaisuudessa ladannee enemmänkin elektroniikkaasi. Ja tosiaan se Dash-laturi kannattaa säästää vain luuria varten, varmuuden vuoksi; luurin mukana tuleva Dash-yhteensopiva piuha toimii kyllä muuallakin turvallisesti.

Niin, tuohan on hyvä teoria. Mutta vaikkapa Nintendo Switch ei tykkää laisinkaan.

(linkki Reddit-ketjuun aiheesta)
No Switch on sitten viallinen, ei se laturi. Jos nyt ymmärtää edes vähän alkua miten tuo lataus toimii niin pitäisi olla kaikille täysin selvää, että mikään TUKES hyväksytty laturi ei voi päättää laitteen puolesta että montako ampeeria se laturi sinne tunkee. Se on niin järkyttävä riski että alta pois. Kyllä noi on kuule ihan hyväksyttyjä latureita ja niillä voi ladata mitä tahansa laitetta. Se jos Nintendo on rakentanut oman laitteensa päin persettä ei liity tähän keskusteluun. Se olisi itseasiassa TUKES ilmoituksen paikka, jos noin oikeasti on. Tosin Reddit niin minä en usko tuon paikkaansa pitävyyteen, tai kyseessä on ollut yksi rikkinäinen laite.

Katos olihan tuossa jutussa itsessään "Edit 3: Ok so it seems like the other technologies mentioned (iSmart, Smart Fit), and a couple not mentioned (IQ, Powerboost) all break the USB specifications in some way in order to get a leg up on the market. I don't mean to scare everyone as much as make everyone aware of the potential issues in using particular technologies."
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Kaverin Samsung Galaxy S8 ei suostunut lataamaan minun OnePlus dash-laturissa ollenkaan.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...

Katos olihan tuossa jutussa itsessään "Edit 3: Ok so it seems like the other technologies mentioned (iSmart, Smart Fit), and a couple not mentioned (IQ, Powerboost) all break the USB specifications in some way in order to get a leg up on the market. I don't mean to scare everyone as much as make everyone aware of the potential issues in using particular technologies."
Joo, olis vaan kiva tietää miten speksejä rikotaan. USB-C liittimestä voi tulla speksin mukaan 20V ja 5A, ja eiköhän tuo ole ihan riittävästi kaikille nykyisille lataussysteemeille. Ymmärääkseni ne käyttää jotain 9V tms. ylijänitteitä noissa pikalatureissa.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Joo, olis vaan kiva tietää miten speksejä rikotaan. USB-C liittimestä voi tulla speksin mukaan 20V ja 5A, ja eiköhän tuo ole ihan riittävästi kaikille nykyisille lataussysteemeille. Ymmärääkseni ne käyttää jotain 9V tms. ylijänitteitä noissa pikalatureissa.
No noissa kiinalaisissa oli alussa ongelmia USB-C kaapeleissa eli siellä oli pinnejä päin persettä ja osassa tuli vääriin linjoihin virtaa jne. Tämä siis silloin 2015 kun alkoi USB-C tuotteita tulla markkinoille. Ei tuo ole mikään ongelma enää kuin kaikista paskimpien ja halvimpien kiinantuoteiden kohdalla. Ihan turha stressata. Eikä se 9V ole ylijännite vaan se QC standardi toimii niin. Toi dash charde nostaa 5V latauksen aina 4 ampeeriin asti. Taasen toi Qualcomin tekniikka toimii toisin päin eli nousee jännite mutta ampeerit pysyy suht maltillisesti 2A tasolla, tai 12V ja 1,6 jotain oli kai 3.0 tekniikalla.

Näillä ei ole siis mitään tekemistä laitteiden rikkoutumisten kanssa. Lähtökohtaisesti nuo on kaikki 5V jännitteelle ja sitten se laturin siru ja puhelin tms. keskustelee keskenään ja yhdessä sitten nostaa noita jännitteitä tai ampeereja. Toi on ns. idioottivarmaa teknologiaa itsessään.

Lisätään nyt vielä että noita rikkoutumisia on tapahtunut sillä tavalla, että jos se vastaanottava laite on pois päältä ja sinne silti syöttää sitä virtaa niin se ei välttämättä osaa sitä käsitellä ja rikkoutuu. Tuo lienee noista yleisin rikkoutumisen syy, siis sen lisäksi että itse johto tai laite on rakennettu päin persettä (56k resistori puuttuu). Noissa kiinalaisissa kaikista halvimmissa on ollut tuota virransyöttö ongelmaa aika monesti alkuaikoina. Tuohan on siis suoraan USB standardeja vastaan sotiva toimintamalli koska sen virransyötön pitäisi katketa jos se toinen pää ei sieltä enää vastaa.

Tänäkin päivänä sellaiset kuin Aukey, Ugreen, Blitzwolf, Anker on kuitenkin ihan luotettavia kiinalaisia näiden Xiaomin ja Huawein lisäksi. Eli jos nyt vaan tilailee noita laatumerkkejä, niin mitään vaaraa ei ole.
 
Viimeksi muokattu:

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Komppaan edellistä, hinta on hieman kalliimpi, mutta en usko että ihan mahdottoman paljon kalliimpi. 16.5 on julkaisu.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Kolmen viikon päästä tulee OnePlus 6 ainakin Elisan hyllyihin, kannattaisi valita varmaan se ennemmin...
Komppaan edellistä, hinta on hieman kalliimpi, mutta en usko että ihan mahdottoman paljon kalliimpi. 16.5 on julkaisu.
No se hinta nyt on kuitenkin arvottu sinne 600-750€ tasolle viimeisissä arvioissa, että on merkittävästi kalliimpi.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
No se hinta nyt on kuitenkin arvottu sinne 600-750€ tasolle viimeisissä arvioissa, että on merkittävästi kalliimpi.

Itse olen lukenut, että tuo kalliimpi hinta on nimenomaan 8gb ja 256gb -versiolle. 6gb ja 64gb versio (mikä todennäköisesti on myös tulossa) on arvioitu sinne noin 500e hujakoille. Toki varmuus kaikkeen saadaan 16.5
 

k0l1kk0

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ite oon tutkinut ja hutkinut puhelimia viimeisimmät päivät kun uusi pitäisi ostaa. Hintaraja siinä 500e tuntumassa.

Puhelimelta haluaisin, että on android, leveydeltään jotain 70-75mm, tehokas ja mielellään vedenkestävä (ei pakko). Kameran ei tarvitse olla kummoinen eli en halua että se toisi hirveästi lisähintaa puhelimeen.

Tällä hetkellä Samsung Galaxy S5 ja mielellään Sampan puhelimilla jatkais, mutta sekään ei ole välttämätön.

Ehdotuksia?
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Ehdotuksia?

Samsung Galaxy S8 hintavertailun halvin tällä hetkellä 549€ ja hinta putoaa jatkuvasti. Muistia kuitenkin 64 gigaa, loistava kamera ja veden pitävä. Lisäksi mutoilultaan hienoin luuri tällä hetkellä, joka tosin on makuasia.
 

k0l1kk0

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Samsung Galaxy S8 hintavertailun halvin tällä hetkellä 549€ ja hinta putoaa jatkuvasti. Muistia kuitenkin 64 gigaa, loistava kamera ja veden pitävä. Lisäksi mutoilultaan hienoin luuri tällä hetkellä, joka tosin on makuasia.

Tuo on ollut kokoajan mielessä ja odottanut josko se siitä vielä hitusen halvenisi, mutta toisaalta haluais/tarttis uuden luurin mahdollisimman nopeasti.

Onko tuo kyseinen myyjä (549e) mitenkä tunnettu? Itse en ole aikaisemmin kuullutkaan.
 

Taitopelaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, New York Rangers
Ite oon tutkinut ja hutkinut puhelimia viimeisimmät päivät kun uusi pitäisi ostaa. Hintaraja siinä 500e tuntumassa.

Ehdotuksia?
Oneplus 6 mikäli hinta asettuu tuonne tietämille. Joissain on huhuttu 650e hintaa, mutta about 550e arvioita on myös ollut. Itse taidan tuon luurin tilata heti julkaisun jälkeen, mikäli hinta on lähempänä 500 euroa kuin 700 euroa.
 

k0l1kk0

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Oneplus 6 mikäli hinta asettuu tuonne tietämille. Joissain on huhuttu 650e hintaa, mutta about 550e arvioita on myös ollut. Itse taidan tuon luurin tilata heti julkaisun jälkeen, mikäli hinta on lähempänä 500 euroa kuin 700 euroa.

Tuotakin on tullut mietittyä, mutta olen jo hintarajan nostanut 400 eurosta 500 euroon, niin ei viitsi enää hirveästi venyä.

Onko kokemusta Oneplus 5T:stä? Itse kuullut vain hyvää, mutta pari asiaa siinäkin mietityttää vielä.
 

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Tuotakin on tullut mietittyä, mutta olen jo hintarajan nostanut 400 eurosta 500 euroon, niin ei viitsi enää hirveästi venyä.

Onko kokemusta Oneplus 5T:stä? Itse kuullut vain hyvää, mutta pari asiaa siinäkin mietityttää vielä.

Mikä 5T:ssä vielä mietityttää?
 

rinne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Onko kokemusta Oneplus 5T:stä? Itse kuullut vain hyvää, mutta pari asiaa siinäkin mietityttää vielä.
Itse hankin tuollaisen joulukuussa. Ollut siitä lähtien käytössä. Ei mitään pahaa sanottavaa. Nopea ja mukava käyttää, kun tehot ja muisti riittää. Mielestäni loistava puhelin tuolla hinnalla. Omasta mielestäni edes tuo moitittu kamera ei ole ongelma. Laatu riittää helposti kamerassakin. Tosin itselleni kamera on puhelimessa hieman toissijainen tärkeydeltään...
 

k0l1kk0

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mikä 5T:ssä vielä mietityttää?

Alkuun mitä tulee mieleen niin pelkästään koko (pitäisi käydä kokeilemassa), ei vesi-/pölytiivis ja käsittääkseni käy vain oma laturi(?) en muista oliko muita, mutta nämä äkkiseltään tulee mieleen. Ei suuria juttuja, mutta kuitenkin.

Itse hankin tuollaisen joulukuussa. Ollut siitä lähtien käytössä. Ei mitään pahaa sanottavaa. Nopea ja mukava käyttää, kun tehot ja muisti riittää. Mielestäni loistava puhelin tuolla hinnalla. Omasta mielestäni edes tuo moitittu kamera ei ole ongelma. Laatu riittää helposti kamerassakin. Tosin itselleni kamera on puhelimessa hieman toissijainen tärkeydeltään...

Itsekään en kameraa käytä juuri ollenkaan, joten sillä ole juuri merkitystäkään.
 

rinne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Alkuun mitä tulee mieleen niin pelkästään koko (pitäisi käydä kokeilemassa), ei vesi-/pölytiivis ja käsittääkseni käy vain oma laturi(?) en muista oliko muita, mutta nämä äkkiseltään tulee mieleen. Ei suuria juttuja, mutta kuitenkin.
Itse en ole kokenut tuota kokoa missään vaiheessa ongelmaksi. Galaxy S6:sta siirryin tuon käyttöön ilman ongelmia. Tuo ei noin suurinäyttöiseksi ole kovin suuri puhelin, kun fyysiset näppäimet alareunasta puuttuu jne. Toki koko on niitä juttuja, että se sopivalta tuntuva koko on henkilökohtaista, joten kannattaa käydä kokeilemassa. Itselleni tuossa muotoilussa on vain yksi seikka, joka alkuun hämmensi. Ääniprofiilin valinta on puhelimen sivussa olevan liukusäätimen takana. Tuon omaksumisessa meni hetki alkuun.

Oma laturi ei pidä paikkaansa. Normaali, muutenkin laitteissa yleistyvä USB-C-liitin käy. Tuohon 5T-malliin on sisäänrakennettu tuo pikalataus ominaisuus. Sen hyödyntäminen vaatii Oneplussan oman Dash-laturin. Mutta tuon saa ladattua muillakin latureilla kyllä, ottaa vain hiukan kauemman sillä "normaalilla" latauksella.
 

k0l1kk0

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse en ole kokenut tuota kokoa missään vaiheessa ongelmaksi. Galaxy S6:sta siirryin tuon käyttöön ilman ongelmia. Tuo ei noin suurinäyttöiseksi ole kovin suuri puhelin, kun fyysiset näppäimet alareunasta puuttuu jne. Toki koko on niitä juttuja, että se sopivalta tuntuva koko on henkilökohtaista, joten kannattaa käydä kokeilemassa. Itselleni tuossa muotoilussa on vain yksi seikka, joka alkuun hämmensi. Ääniprofiilin valinta on puhelimen sivussa olevan liukusäätimen takana. Tuon omaksumisessa meni hetki alkuun.

Oma laturi ei pidä paikkaansa. Normaali, muutenkin laitteissa yleistyvä USB-C-liitin käy. Tuohon 5T-malliin on sisäänrakennettu tuo pikalataus ominaisuus. Sen hyödyntäminen vaatii Oneplussan oman Dash-laturin. Mutta tuon saa ladattua muillakin latureilla kyllä, ottaa vain hiukan kauemman sillä "normaalilla" latauksella.

Ahaa, tuo on kyllä hyvä tietää vaikka harvemmin muiden latureita käytänkään.

Kaiken kaikkiaan ihan varteenotettava puhelin, mutta tosiaan pitää vielä käydä hypistelemässä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös