Uusi kännykkä

  • 1 246 173
  • 5 798

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Valitettavasti Nokia ja Microsoft ovat tämän suhteen vielä perässähiihtäjiä ja yrittävät ottaa Applen ja Googlen etumatkaa kiinni niin ohjelmistoteknologioissa kuin mielikuvissakin, rautahan Nokialla on suurimmaksi osaksi ollut aina kunnossa. Tällä hetkellä molemmat vain pyrkivät tekemään täsmälleen saman mitä muut ovat jo tehneet ja eivät anna kovinkaan innovatiivista ja edistyksellistä kuvaa itsestään, ja juuri näillä mielikuvilla tuotteita myydään tällä hetkellä.

Kyllä minullakin on se mielikuva ja oma käytännön kokemus Lumia 800:sta, että Nokia/MS-yhteistyö pääsee korkeintaan rinnalle iOS:n ja Androidin kanssa, mutta se ei enää riitä, kun Android käytti jo sen sauman, vaan pitäisi päästä jotenkin ohi käyttäjäkoemuksessa. Pääseekkö WP8-puhelimet ohi ja kuinka pitkälle, jää nähtäväksi, mutta ei kehitystyö lopu nykyiseen iOS-, eikä Android-rintamallakaan, joten tiukkaa tulee. Päästäänkö ohi sitten ainoastaan edelläkävijöiden silmissä ei riitä, vaan pitäisi viehättää myös isoja massoja jotenkin ilman, että ne tyytyvät Nokian feauture-puhelimeen, jotka on tietysti hienoja laitteita nekin, kuten oma C3-00.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Kyllähän tuo Nokian pureview 808 tuli itselleni ihan puun takaa. Olen kyllä oikeastaan täysin tyytyväinen nykyiseen ikivanhaan luuriini, jossa puhelinominaisuuden ja musiikin toiston lisäksi käytän eniten nettiselainta ja navigaattoria. Periaatteessa en myöskään pidä kuluttamisen ideologiasta, mutta nyt kieltämättä houkuttaa. Nimittäin tähän asti on kuitenkin joutunut kantamaan kännykän lisäksi taskukameraa. En tosin N8a omista, ehkä silläkin jo parjäisi, mutta 41 megapixeliä todennäköisesti riittää ihan mihin kuvaan tahansa. Täytyy ilmeisesti laittaa tilaus vetämään ensitilassa. Alkaa viimeinkin olemaan käsillä hetket, jolloin puhelimesta on myös aidosti kameraksi.
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Nimittäin tähän asti on kuitenkin joutunut kantamaan kännykän lisäksi taskukameraa. En tosin N8a omista, ehkä silläkin jo parjäisi, mutta 41 megapixeliä todennäköisesti riittää ihan mihin kuvaan tahansa. Täytyy ilmeisesti laittaa tilaus vetämään ensitilassa. Alkaa viimeinkin olemaan käsillä hetket, jolloin puhelimesta on myös aidosti kameraksi.

Ei tuo 41 megapikseliä takaa vielä yhtään mitään. Yleensä minikokoon puristettu kenno, jossa on jättimäärä pikseleitä on huonon laadun tae. Tuosta Nokian uudesta yritelmästä en luonnollisesti osaa kokematta ja näkemättä sanoa. Ilmeisesti heillä on nyt tuoda ns. ylinäytteistystekniikkaa tuohon kameraan, mutta minun järkeni ei riitä ymmärtämään, miksi 41 megapikselin kennolla pieneksi puristettu kuva olisi parempi kuin suoraan laadukkaalla esim. 5 megapikselin kennolla otettu kuva.

Ihan kuriositeettina mainittakoon, että esim. Canon on pienentänyt parin viimeiseimmän G-sarjan pokkarinsa pikselimäärää saadakseen kennosta laadukkaamman. 99,9 prosenttiin valokuvista kun ei tarvita kuin 5-10 megapikselin kenno.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ei tuo 41 megapikseliä takaa vielä yhtään mitään. Yleensä minikokoon puristettu kenno, jossa on jättimäärä pikseleitä on huonon laadun tae. Tuosta Nokian uudesta yritelmästä en luonnollisesti osaa kokematta ja näkemättä sanoa. Ilmeisesti heillä on nyt tuoda ns. ylinäytteistystekniikkaa tuohon kameraan, mutta minun järkeni ei riitä ymmärtämään, miksi 41 megapikselin kennolla pieneksi puristettu kuva olisi parempi kuin suoraan laadukkaalla esim. 5 megapikselin kennolla otettu kuva.

Ihan kuriositeettina mainittakoon, että esim. Canon on pienentänyt parin viimeiseimmän G-sarjan pokkarinsa pikselimäärää saadakseen kennosta laadukkaamman. 99,9 prosenttiin valokuvista kun ei tarvita kuin 5-10 megapikselin kenno.

Tekniikan esittely:
http://europe.nokia.com/PRODUCT_METADATA_0/Products/Phones/8000-series/808/Nokia808PureView_Whitepaper.pdf

Ja kuvia zippitiedostona, koko n. 32 megaa:
http://cdn.conversations.nokia.com.s3.amazonaws.com/wp-content/uploads/2012/02/Archive2.zip
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Ei ole juuri nyt aikaa perehtyä siihen, että miten Nokia oikeastaan sen tekee, mutta jos olen oikein ymmärtänyt, niin ns. raakakuvaa voi zoomata/rajata uudestaan pitkälle vanhojen filmien tapaan. Niissähän suurentaminen vain tuo esiin uusia yksityiskohtia. Pitää varmaan odottaa ja lukea joku pian ilmestyvä artikkeli aiheesta. Mutta saattaapi tässä joutua luuria vaihtamaan.
 

Oiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Tekniikan esittely...[/url]

Olen minä siitä sen lukenut, mitä on kerrottu, mutta ei se oikein avaudu, että millä tavalla ja miten paljon hyötyä tuosta 808:n järjettömästä pikselimäärästä saadaan.

Se nyt on aika ilmiselvää, että 41 megapikselin kuvia sillä kameralla ei oteta, vaan kuten Nokia on kertonut, se "rakentaa" seitsemästä pikselistä yhden. Eli kuvat ovat reilun viiden megapikselin kuvia. Minun järkeni ei vielä riitä kertomaan, että mitä etua tuosta on verrattuna siihen, että vastaavaan fyysiseen kokoon rakennettaisiin sellainen noin viiden megapikselin kenno.

Ilmeisesti tämä heidän uusi tekniikkaansa sitten tuo jotain etua kohinan vähentämiseen, mutta hankala näin perusjärjellä vielä päätellä asian laitaa.

Katselin Flickristä 808:lla otettuja kuvia ja minusta ne eivät olleet mitenkään erikoisia. Suurin osa kuvista oli jopa vähän pehmeitä.

Mielenkiintoinen tuo puhelin on, koska ilmeisesti siinä kuvaa tehdään uudella tavalla, mutta ennakkohype vaikuttaa yliampuvalta eikä 41 megapikseliä todellakaan ole mikään syy ostaa kameraa, varsinkin kun kuvat, jotka sillä otetaan ovat normaalikokoisia.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Olen minä siitä sen lukenut, mitä on kerrottu, mutta ei se oikein avaudu, että millä tavalla ja miten paljon hyötyä tuosta 808:n järjettömästä pikselimäärästä saadaan.

Nyt kun asiaan on enemmän tutustunut, niin näyttää tosiaan että Nokia on lähtenyt ennaltaarvaamattomasti ratkaisemaan optisen zoomin pieneen laitteeseen sijoittamisen ongelmia. Tuo 41 megapixeliä on normaalisti käytössä vain 30-40 tuhatta maksavissa kameroissa. Eli kun tuosta 41 megapixelistä on tarkoituskin ns. heittää ylimääräiset pixelit pois, niin päädytään häviöttömään kolmin- tai nelinkertaiseen zoomaukseen. Eli siis tarkkuuden ollessa 8 megaa, niin jopa nelinkertainen zoomaaminen ei aiheuta muutoksia tarkkuuteen, vaan se on edelleen yhtä hyvä kuin ilman zoomia. Tekniikka on jotain aivan uutta, ja tavallaan kuulostaa kuin se "hukkaisi" osan pixeleistä. Mutta näin tehtynä kuvan laatu ei zoomattunakaan kärsi värien heikkenemisestä tai kohinasta. Varmaankin tekniikaa analysoidaan tarkasti lähiaikoina, mutta käyttäjälle tämä tarkoittanee viimein hyviä kännykkäkuvia ainakin A3 kokoon asti. Kun vaan tietäisi milloin tuovat tuon Windows puhelimiin, pitäisikö odotella niitä vai tilaisiko tämän luurin?

Edit: en hoksannutkaan, että laite taltioi myös blue ray tasoista ääntä. Mikit kestävät 145 db painettea säröämättä, eli vaikka korvat jo vuotavat verta, niin äänentoisto ei säröä. Ja laite toistaa matalambia bassoääniä kuin mitä cd-levyiltä löytyy. Olisi normaalisti melkoinen uutuus tämä laite, mutta kun kaikenlaista elektroniikkaa pukkaa ovista ja ikkunoista, niin eipä näitä tavallinen tallaaja ehdi huomaamaan.
 
Viimeksi muokattu:

Luge H

Jäsen
Suosikkijoukkue
80
Minkä takia Nokian täytyy tuoda puhelin markkinoille Symbian Bellen kanssa joka on nykyisistä käyttöjärjestelmistä ylivoimaisesti huonoin, epäkäytännöllisin ja epäluotettavin. En jaksa ymmärtää.
Käyttöjärjestelmä on puhelimen tärkein ominaisuus. Vaikka pohdin niin en syytä Symbianin käyttämiseen löydä.
 
Viimeksi muokattu:

Tpip

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, L'equip blaugrana, La Albiceleste, Raiders
Olen minä siitä sen lukenut, mitä on kerrottu, mutta ei se oikein avaudu, että millä tavalla ja miten paljon hyötyä tuosta 808:n järjettömästä pikselimäärästä saadaan.

...

Katselin Flickristä 808:lla otettuja kuvia ja minusta ne eivät olleet mitenkään erikoisia. Suurin osa kuvista oli jopa vähän pehmeitä.

Kyllä tuo "järjetön" määrä pikseleitä täälläkin nostattaa kulmakarvoja kysyvästi. Nikonin ja Canonin ammattitasoisten täyskennoisten järjestelmäkameroiden megapikselimäärät pyörivät ~20 megapikselissä, joten siitä voi ottaa hieman osviittaa minkälaisissa määrissä mennään.

Ensin huvitti ajatus 41 megapikselin kännikuvista, mukavan kokoisia multimediaviestejä tulossa. Sen jälkeen tuli tutustuttua hyvin pintapuolisesti tekniikkaan ja ensimmäinen ajatus suoraan oli kuinka tuo vaikuttaa kuvanlaatuun. Kohinan sillä varmasti saa hyvin pois, mutta kuvista voi tosiaan tulla jopa sietämättömän pehmeitä. Tämän efektin voi kokeilla ihan vaikka photarissa pienentämällä suuriresoluutioisen kuvan huomattavasti pienemmäksi. Järjestäen nuo kuvat täytyy "skarpata" teräviksi. Toki varmasti tuossa jokin algorimi on rakennettu terävöittämään kuvia, mutta silti vaikuttaa varmasti kuvanlaatuun.

Ei siinä, mielenkiintoinen kokeilu ja näin "vakavasti" harrastavan kuvaajan sai ainakin kiinnostumaan Nokian tuotteesta. Ei ostomielessä vaan uutena innovaationa. Varovainen peukku ylöspäin.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Minkä takia Nokian täytyy tuoda puhelin markkinoille Symbian Bellen kanssa joka on nykyisistä käyttöjärjestelmistä ylivoimaisesti huonoin, epäkäytännöllisin ja epäluotettavin. En jaksa ymmärtää.
Käyttöjärjestelmä on puhelimen tärkein ominaisuus. Vaikka pohdin niin en syytä Symbianin käyttämiseen löydä.

Ilmeisesti syynä on se, että kuvauspuolen kehittäminen on vienyt 5 vuotta. Alkoivat tekemään sitä symbianille, ja eivät ole vielä ehtineet sitä kääntämään windowsille. Itsekin mietin, että pitäisikö odottaa että tekniikka saadaan Windows puhelimiin, mutta saa nähdä. En oikeastaan henkilökohtaisesti tarvitse puhelimelta sen kummempia ominaisuuksia kuin mitä 808 tarjoaa. Hyvää kännykkäkameraa olen odottanut monta vuotta ja nyt saattaa viimein olla lähellä hetki, että pääsee pokkarista eroon. Mutta ans kattoa, pitää päästä jossain hypistelemään puhelinta ensin, ennen kuin päättää mitään.
 

Huerzo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Donnerwetter S.p.A.
Ilmeisesti syynä on se, että kuvauspuolen kehittäminen on vienyt 5 vuotta. Alkoivat tekemään sitä symbianille, ja eivät ole vielä ehtineet sitä kääntämään windowsille.
Näin on. Kännykän tekeminen on monimutkainen kokonaisuus. Rautapuoli asettaa omat haasteensa, eli voi olla, että "pohjaratkaisu", joita Windows Phone tukee, ei vielä edes tue Nokian käyttämää kameramokkulaa. Eli ei voi tehdä kuin PC:n kasaamista, että otetaan grafiikkakortti nVidialta, prossu AMD:ltä ja muut herkut päälle.

Muistaakseni Windows Phone -kelpoiset rautaratkaisut oli jollain tapaa sertifioitu ja esim. piirisarjat taisivat tulla Qualcomm-merkkiseltä putiikilta. Jatkossa tämän valikoiman on tarkoitus laajentua muidenkin piirivalmistajien tuotteisiin. (Nokia on käyttänyt muistaakseni pitkään jonkun muun kuin Qualcommin tuotteita.)

Toisaalta kyse on eräänlaisesta teknologisesta proof-of-concept-laitteesta, hieman kuin mitä N9:kin on. Mutta varmasti kyseessä on myös kelpo älypuhelin, koska käyttis on koetellumpaa tekoa jo heti alkumetreiltä lähtien.

Nokia Bellen karsastamisen suurin syy taitaa löytyä jostain muusta kuin mitä tavallinen tai vaateliaampikin suomalainen luuriltaan vaatii. Tämä siis perustuen omaan käyttökokemukseeni nykymarkkinoiden laitteista.
 

pakki3000

Jäsen
Suosikkijoukkue
-
Kyllä tuo "järjetön" määrä pikseleitä täälläkin nostattaa kulmakarvoja kysyvästi. Nikonin ja Canonin ammattitasoisten täyskennoisten järjestelmäkameroiden megapikselimäärät pyörivät ~20 megapikselissä, joten siitä voi ottaa hieman osviittaa minkälaisissa määrissä mennään.

Ensin huvitti ajatus 41 megapikselin kännikuvista, mukavan kokoisia multimediaviestejä tulossa. Sen jälkeen tuli tutustuttua hyvin pintapuolisesti tekniikkaan ja ensimmäinen ajatus suoraan oli kuinka tuo vaikuttaa kuvanlaatuun. Kohinan sillä varmasti saa hyvin pois, mutta kuvista voi tosiaan tulla jopa sietämättömän pehmeitä. Tämän efektin voi kokeilla ihan vaikka photarissa pienentämällä suuriresoluutioisen kuvan huomattavasti pienemmäksi. Järjestäen nuo kuvat täytyy "skarpata" teräviksi. Toki varmasti tuossa jokin algorimi on rakennettu terävöittämään kuvia, mutta silti vaikuttaa varmasti kuvanlaatuun.

Ei siinä, mielenkiintoinen kokeilu ja näin "vakavasti" harrastavan kuvaajan sai ainakin kiinnostumaan Nokian tuotteesta. Ei ostomielessä vaan uutena innovaationa. Varovainen peukku ylöspäin.

Tuolla iltapäivälehtien linkeissä oli noita 41 megapikselillä otettuja kuvia ja ainakin itse olisin odottanut hienompia otoksia. Värit olivat ihan hienoja, mutta jotenkin yllättävän epätarkan oloisia kuvia. Ei ainakaan itse ymmärrä onko tälläiselle puhelimelle kysyntää, jos niiden kuvien laatu ei ole mallikappaleita parempaa..

Edit. Mielestäni tämä uusi Nokia Belle on jopa varovaisesti kehuttuna ihan ok. Olen moneen kertaan manannut koko N8 puhelimeni ja mieli on tehnyt heittää koko puhelin mäkeen. Kuitenkin olo olisi saattanut olla ihan toinen jos olisi ollut Belle kokoajan käytössä..ei se mikään markkinoiden paras ole, mutta ajaa asiansa..
 

Pörö

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Minkä takia Nokian täytyy tuoda puhelin markkinoille Symbian Bellen kanssa joka on nykyisistä käyttöjärjestelmistä ylivoimaisesti huonoin, epäkäytännöllisin ja epäluotettavin. En jaksa ymmärtää.
Käyttöjärjestelmä on puhelimen tärkein ominaisuus. Vaikka pohdin niin en syytä Symbianin käyttämiseen löydä.
Oletkohan ihan oikeesti käyttänyt nimenomaan Belleä vaiko sen edeltäjää Annaa tai sitten ihan vaan Symbian^3:a? Pelkkä "olen nähnyt / kuullut" ei riitä perusteluksi, käytä sitä ainakin viikko.
Minulla on Belle ollut käytössä nyt sen muutaman viikon kun se tuli ladattavaksi N8:iin ja olen älyttömän tyytyväinen tähän käyttöjärjestelmään nyt. Eikä kehut johdu siitä, etten olisi muitakin käyttänyt. Vieressä on laite myös androidilla ja en kyllä pidä sitä kummoisenakaan siitä puuttuu se loogisuus, jota minä edellytän älypuhelimeltani. Iphoneen en edes koske, pelkkä applen maininta saa aikaan allergiareaktiot.
Toki Bellessäkin on puutteita, mutta niitä löytyy ihan kaikista mahdollisista käyttöjärjestelmistä windowsista androidiin.
 

J.Petke

Jäsen
Minkä takia Nokian täytyy tuoda puhelin markkinoille Symbian Bellen kanssa joka on nykyisistä käyttöjärjestelmistä ylivoimaisesti huonoin, epäkäytännöllisin ja epäluotettavin. En jaksa ymmärtää.
Käyttöjärjestelmä on puhelimen tärkein ominaisuus. Vaikka pohdin niin en syytä Symbianin käyttämiseen löydä.

Kyllähän Belle on ihan pätevä järjestelmä ja itse pidän sitä parempana kuin paljon Suomessa hehkutettua Windowsia. Windowsin systeemi muuttuu tylsäksi parin viikon käytön jälkeen kun taas Bellessä on hieman enemmän tapoja tehdä koko käyttökokemus "omanlaiseksi". Toki Bellessä on asioita mitä minä en vain ymmärrä esim. viestijärjestelmän susirumuus ja hyvin pieni panostaminen musiikkiin ja esim. sen lataamiseen puhelimeen. Kyllä Windowsin systeemin on muututtava tuosta nykyisestä enemmän muokattavaan suuntaan jos oikeasti halutaan haastaa Android. Android on tällä hetkellä mielestäni ylivoimainen järjestelmä mitä tulee siihen kuinka kauan sitä on mielenkiintoista ja hauskaa käyttää.

Toinen asia mitä en ymmärrä on se, että miksi Nokia ei tee Meegosta ja Symbianista täydellisen avointa järjestelmää joka voisi nostaa näiden laitteiden suosion ihan uusiin sfääreihin sillä kehittäjiä tuntuisi palstoilla riittävän. Jos itse pystyisit lataamaan uuden viesti- tai musiikkiohjelman puhelimeen niin käyttömukavuus parantuisi ja luultavasti pitäisit käyttökokemuksesta pidempään.

Seuraava puhelin minulla taitaa olla Sony Xperia S jollei Apple uudista omaa systeemiään rajusti.
 

scholl

Jäsen
Android on tällä hetkellä mielestäni ylivoimainen järjestelmä mitä tulee siihen kuinka kauan sitä on mielenkiintoista ja hauskaa käyttää.

Miksi puhelimen täytyy olla mielenkiintoinen? Eikö olennaista ole se, että on helppo soittaa? Muistan veivattavat Ericssonin hörökorvapuhelimet. Ei niissä ollut sinänsä ongelma se mielenkiinnottomuus, vaan se, että jos jotain numeroa ei veivannut loppuun saakka niin sai veivata sitten koko puhelinnumeron uudelleen. Eli siis aivan yksi lysti säilyykö puhelin mielenkiintoisena 10 sekuntia vai 10 vuotta, pääasia, että siinä on looginen valikko ja soittaminen sekä tekstiviestien lähettäminen on helppoa, eikä puhelin hajoa heti tai akku ole surkea.
 

J.Petke

Jäsen
Miksi puhelimen täytyy olla mielenkiintoinen? Eikö olennaista ole se, että on helppo soittaa?

Jos tuota ajattelee yrityksen näkökulmasta niin kyllähän yritykset haluavat, että asiakkaat ovat pidempään kiinnostuneita puhelimestaan ja tykkäävät käyttää sitä. Eiköhän tuo soittaminen ja tekstareiden lähettäminen ole jokaisessa laitteessa ihan yhtä helppoa.

Ihmiset haluavat puhelimiltaan erilaisia asioita. Ennen Nokialle riitti, että työnsivät ulos puhelimen uusilla kuorilla ja vanhalla ohjelmistolla. He eivät tajunneet tarpeeksi ajoissa, että muoti on muuttunut ja nykyään järjestelmä on se mikä jyllää kun melkein kaikki älypuhelimet taas näyttävät samalta isoine ruutuineen. Puhelin on muuttunut yhä useimmille soitto/smslaitteesta viihdelaitteeksi.
 

scholl

Jäsen
Jos tuota ajattelee yrityksen näkökulmasta niin kyllähän yritykset haluavat, että asiakkaat ovat pidempään kiinnostuneita puhelimestaan ja tykkäävät käyttää sitä. Eiköhän tuo soittaminen ja tekstareiden lähettäminen ole jokaisessa laitteessa ihan yhtä helppoa.
Kosketusnäyttöpuhelimilla ainakin on sekä soittaminen että tekstareiden lähettäminen hankalaa ja itse en ainakaan tykkää hiplata puhelinta koko ajan, joten sen ei tarvitse olla mielenkiintoinen. Kyllä minä sen sitten esiin kaivan, jos soitan tai lähetän viestin tai vastan puhelimeen tai luen viestin.

Ihmiset haluavat puhelimiltaan erilaisia asioita. Ennen Nokialle riitti, että työnsivät ulos puhelimen uusilla kuorilla ja vanhalla ohjelmistolla.

Nokian etu oli ennen selkeä valikko, jonka ihmiset olivat oppineet. Se oli joka puhelin silloin looginen käyttää. Tietyin väliajoin piti päivittää puhelin uuteen ja kun lisäksi koko ajan tuli uusia kännykän käyttäjiä maailmanlaajuisesti niin Nokian puhelinmyynti kasvoi ja kun kännykät tehtiin siihen aikaan itse, eikä alihankkijoilla niin kun Nokian ostotoiminta oli parhaiten kondiksessa ja oli markkinajohtajan suurtuotannon edut niin saivat tehtyä parhaiten voittoa.

He eivät tajunneet tarpeeksi ajoissa, että muoti on muuttunut ja nykyään järjestelmä on se mikä jyllää kun melkein kaikki älypuhelimet taas näyttävät samalta isoine ruutuineen. Puhelin on muuttunut yhä useimmille soitto/smslaitteesta viihdelaitteeksi.

Itse uskon, että se on imago, joka jyllää. Suurin osa ei edes tiedä, mikä järjestelmä laitteissa on tai miten niitä voi käyttää. Ostavat jonkun tietyn puhelimen, kun kavereillakin on. Nokia on mokannut markkinoinnin ja sen brändin luomisen. Minkäänlaista hypeä ei ole firman tai sen tuotteiden ympärillä ja osin se on heidän oma syynsä, kun eivät ole ikinä osanneet kertoa asioista kiinnostavasti julkisuuteen ja luoda kysyntää omille keksinnöilleen.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Itse uskon, että se on imago, joka jyllää. Suurin osa ei edes tiedä, mikä järjestelmä laitteissa on tai miten niitä voi käyttää. Ostavat jonkun tietyn puhelimen, kun kavereillakin on. Nokia on mokannut markkinoinnin ja sen brändin luomisen. Minkäänlaista hypeä ei ole firman tai sen tuotteiden ympärillä ja osin se on heidän oma syynsä, kun eivät ole ikinä osanneet kertoa asioista kiinnostavasti julkisuuteen ja luoda kysyntää omille keksinnöilleen.

Nokian ongelma on nimenomaan imago ja brändi. Nimittäin oikeasti Nokia myi kuitenkin viime vuonna reilu sata miljoonaa puhelinta siinä missä vaikka Apple myi reilu 20 miljoonaa. On siinä vielä puskuria, mutta ongelma on siinä, että ihmisten mielestä Nokialla menee huonosti. Ulkomaalaiset toteavat vain sivulauseessa Nokian menevän alaspäin ja ovat kiinnostuneita muista tuotteista. Ja silti Nokia myy mielettömän määrän puhelimia. Miten niin sillä muka menee honosti? Huonosti suhteessa siihen 40% markkinaosuuteen mikä sillä oli jossain vaiheessa. Nokialta odotetaan enemmän kuin muilta. Sen pitäisi tehdä ehdottamasti ylivoimaisesti paras puhelin. Markkinat eivät ole tyytyväisiä yhtään vähempään. Uusi 808 on oikeasti järisyttävän mullistava laite, joka kamerana on parempi kuin suurin osa markkinoilla olevista pokkareista. Mikrofonikin on jotain ennennäkemätöntä jne. Mutta ihmiset eivät vaan suostu uskomaan, että Nokia voisi tehdä joitan erinomaista, kun sen markkinaosuuskin kerran tulee alas. Tuotteiden ohella sen pitäisi hirvittävästi panostaa brändäykseen ja lisäksi nopeasti laajentaa repertuaariaan tietokoneisiin ja autojen av-laitteisiin. Muuten ei entisiin aikoihin ole paluuta. Tuskin se tai kukaan muukaan enään yltää mihinkään 40%n lukuihin, ellei sitten kiinalaiset halpoinen hintoineen.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Jep, no ostetaan itse sentään 808-puhelimet ja käytetään niitä niin prkl:n paljon. Mitä väliä sillä on, jos koko muu maailma ei ymmärrä omaa parastaan. Itse ostan aina sen laitteen, joka sopii minulle parhaiten, enkä sitä, jonka kaikki muutkin ostaa. Siksi oma valintani on ollut C3-00 ja iPad 2, jonka vaihdan nyt uuteen iPadiin, kun se tulee myyntiin, mutta täytyy myöntää, että tuo Nokia 808 on houkutteleva kamarauutuus, jossa on lisukkeena tuo loistava äänentallennuskyky.
 

Luge H

Jäsen
Suosikkijoukkue
80
Oletkohan ihan oikeesti käyttänyt nimenomaan Belleä vaiko sen edeltäjää Annaa tai sitten ihan vaan Symbian^3:a? Pelkkä "olen nähnyt / kuullut" ei riitä perusteluksi, käytä sitä ainakin viikko.

Olen kokeillut, matkapuhelimien myynti sekä kokeileminen on olennainen osa työtäni. Käytössä on ollut niin Symbian3, Anna sekä Belle Nokian puolelta. Ei ole vakuuttanut vaan paremminkin opettanut todella varovaiseksi minkään Nokian tuotteen kanssa. N9 oli kyllä kelvollinen puhelin vaikkakin omani lähti huoltoon kahden viikon jälkeen. Tilalle saatu N9 lähti myös samasta viasta huoltoon; puhelin sammuu ja näyttöön tulee teksti "Ota yhteys Nokia Careen. Virhekoodi:xxx".


Vieressä on laite myös androidilla ja en kyllä pidä sitä kummoisenakaan siitä puuttuu se loogisuus, jota minä edellytän älypuhelimeltani.

Puuttuuko loogisuus puhelimesta vai käyttäjästä? Andoroid on monipuolisin käyttöjärjestelmä mitä markkinoilla tällä hetkellä on. Jokaisella on mahdollisuus tehdä puhelimestaan minkä näköinen kokonaisuus tahansa ja jokainen pelkkää nokialaista käyttänyt varmasti omaksuu helposti myös Androidin käytön. Suomalaisilla nyt vaan on laput silmillään kaiken muun kuin Nokian suuntaan. Toivottavasti ei enää seuraavan sukupolven kohdalla.

Älä myöskään turhaan vieroksu iPhonea. Puhelimena Omppu on erinomainen jonka ainoana kompastuskivenä on surkeat takuuehdot verrattuna muihin matkapuhelin valmistajiin. Kirjoituksestasi huokuu ettet ole ikinä omistanut muita kuin Nokian puhelimia, olenko oikeassa?

Tällä hetkellä käytössä on iPhone 4 S ja olen erittäin tyytyväinen puhelimeen. Kepittää jokaisen Symbian puhelimen mennen tullen. Käyttöjärjestelmä ei ole pettänyt kertaakaan ja tiedän näppäillessäni puhelinta että jokainen symboli reagoi kosketukseen toisin kuin Symbian puhelimien kanssa. Oma suosikkini on kuitenkin käytössä ollut HTC Sensation. Käytän paljon puhelinta netin selailuun joka on Androidissa paras ominaisuus. Omistan 300 euron navigaattorin joten navikäyttöön en puhelinta myöskään tarvitse.
En ole Nokia vastainen henkilö. Nokian 800, 710 ja N9 ovat hyviä puhelimia. Windows Live-tunnuksia en kuitenkaan käytä kotona enkä töissä joten WP:n ei tarvetta ole. Olen kyllä useamman kymmenen tuntia käyttänyt käyttöjärjestelmään tutustuessa eikä moitittavaa ole oikeastaan kuin akun keston suhteen. Ei akun kesto muissakaan älypuhelimissa ole kehuttava mutta omalla käytölläni Nokia 800:n saa ladata useamman kerran päivässä.
Kahden kuukauden päästä voin kyllä antaa analyysini Lumiasta kun olen sen käyttööni saanut, mutta siihen mennessä on varmasti jo kaikki oleellinen tullut WP:stä esiin.
Jostain syystä tulee aina pieni hyvänolontunne kun lukee täältä toisen palstalaisen hankkineen Galaxy S II tai muun Androidin.
Jos omasta tilistäni pitäisi puhelimeen sijoittaa niin hankkisin ehdottomasti Samsung Galaxy Noten.
 

#71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Pittsburgh Penguins
Kuuluuko tuohon hintaan joku kantosalkku? Vai missä tuota on tarkoitus kantaa? Liian pieni tabletti, jolla voi soittaa.

Aika yllättävän kevyesti menee perusfarkkujen taskuun, vaikkei uskoisi. Kannattaa skeptikkojen ehdottomasti kokeilla.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Olen lukenut palstaa vuosia. En ymmärrä miten joku voi käytettävyydeltään verrata mitään puhelinta iphoneen,ero on valtava. Niin ja olen kokeillut.
 

kananlento

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins, ManU, NP Ice Hawks
Olen lukenut palstaa vuosia. En ymmärrä miten joku voi käytettävyydeltään verrata mitään puhelinta iphoneen,ero on valtava. Niin ja olen kokeillut.

Olen ihan samaa mieltä, mutta sitähän ei saa sanoa koska muuten on Apple fanboy. No, omaan käteen on iPhonet tuntunut parhaalta. Nyt on kohta tulossa Android puhelin omaan käyttöön ja pääsee taas kokeilemaan, josko olisi mieli muuttunut. Avoimin mielin ja sillain.

Nokian Lumiaa en ole päässyt vielä kokeilemaan, mutta hinku olisi kova.
 
Olen lukenut palstaa vuosia. En ymmärrä miten joku voi käytettävyydeltään verrata mitään puhelinta iphoneen,ero on valtava. Niin ja olen kokeillut.
Olen lukenut palstaa vuosia. Ihmettelen että mistähän mahtaa syntyä se valtava ero Iphonen ja vaikkapa SGS II:n välille? Ostin Galaxy S II:en joskus vuosi sitten. Vieläkin tämä puhelin kaikkine mielenkiintoisine sovelluksineen saa hymyn huulille lähes päivittäin. Älypuhelimet ovat kyllä mullistaneet maailman. Iphone voi toki ollakin jollekin parempi, mutta ei nyt kukaan voi väittää että ero Androidin ykkösmalleihin olisi valtava.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös