Joko jatkoaikalaisilta löytyy käyttökokemuksia 5800:sta? Olisi aika laittaa vanha halko vaihtoon, ja tämä vaikuttaisi speksien perusteella pätevältä vaihtoehdolta.
Omani hankin viikko ennen joulua ja kyllä täytyy olla tyytyväinen. Ensin oli mieletön hinku saada tuo IPhone mutta kun Nokialle tuli kosketusnäyttö myöskin valikoimaan niin se oli heti ykkös-vaihtoehto kun olen täysin Nokia-riippuvainen.
Kännykkä on todella hyvä käyttää ja itse olen mieltynyt tuohon tikkuversioon ennemminkin kuin plektraan vaikka se roikkuukin ainakin toistaiseksi mukana. Kun valitsee kirjoitusta varten täyden querty-näppäimistön niin tulee aika hyvin toimeen myös ihan sormilla näpytellen, tosin puhelimen pienehkö koko rajoittaa näppäinten koon aika pieneksi jotan isot sormet ovat vaikeuksissa, kuten muissakin kännykkämalleissa. Käsialalla kirjoitettaessa kone erehtyy jonkin verran mielestäni liikaa kirjaimissa, ehkä omissa harakanvarpaissa vika...
Itse huomasin, että ranteeni ei kärsi yhtä paljon tikkua käytettäessä kuin tavallisella puhelimella näppäimiä näpytellessä kun ranteen saa pitää perusasennossa sormia liikuttamatta. Työ rasittaa käsiä jo ihan riittävästi joten tämä oli todella mukava lisä.
Toiminnot ovat nopeat käyttää ja parasta puhelimessa onkin kun perusnäytön saa muokattua monin eri tavoin itselleen sopivaksi ja tärkeimmät ominaisuudet saa heti perusnäytössä auki eikä tarvitse hakea monen navikan takaa. Näyttö on kiva kun se kääntyy puhelimen mukana ja ruudun saa heti isommaksi.
Musiikin toisto on loistava, kamera kohtalainen ja akkukin kestää minunkin suuressa (netin ja musiikin suurkulutus) käytössä hyvin. Valikko ja ohjelmat aukeavat mielestäni huomattavasti nopeammin kuin esim. E90 tai N81 -malleissa.
Ja mikä oli loistava yllätys kun puhelun aikana näytössä näkyy valmiina puhelun pito-näppäin kun muissa malleissa se on ollut näippäinten takana.
Oikeastaan ainoat asiat mitkä nyppii ovat softan mieletön bugisuus ja ohjelmien puute.
Tuntuu kuin Nokialla olisi ollut järkyttävä kiire saada puhelin myyntiin välittämättä ollenkaan softan toimivuudesta. Tämähän tietenkin korjaantuu aikanaan kun uusi softa saadaan päivitettyä mutta nyt nyppii netistä ulos heitot ja jumiutumiset jonkin verran.
Ja sitten se, että puhelin on ensimmäinen S60 5th edition niin kaikki 3th editionin ohjelmat eivät toimi koneessa ja sitten yhteensopivuus kosketusnäytön kanssa on vielä lisärasite.
Erityistä plussaa tulee Nokialle pienestä, sievästä ja todella käytännöllisestä pöytätelineestä, sekä tietysti mukana tulevasta 8 gigan muistikortista.
Kaikenkaikkiaan aika mallikas laite. Itse olen ollut ihan vannoutunut kommukka naikkonen, mutta kyllä tällä systeemillä tulen toimeen lähes yhtä hyvin, vielä kun tulee tarvittavat ohjelmat markkinoille sekä uusi softa niin tilanne on täydellinen. Suosittelen lämpimästi.
Varoituksen sanakin täytyy vielä laittaa. Totuttuasi kosketusnäyttöiseen puhelimeen huomaatkin, että vanha puhelimesi on rikki kun ei se toimikaan näyttöä tökkimällä...
Niin ja puhelimessahan tosiaan on mahdollista laittaa näppäintehosteeksi värinä (ja/tai näppäinäänet). Ensin alkuun tuntui aika hurjalta kun aina näppäimiä painaessa puhelin tärisi mutta totesin sen hyväksi lisäksi näppäinäänten ("tavallisessa" puhelimessa en käytä ääniä) tilalle eikä tule turhia tuplapainalluksia.