Uusi kännykkä

  • 1 242 185
  • 5 795

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Huawei P smart 2019 puhelimena. Aivan saatanan hidas ja kaikki sovellukset toimii todella hitaasti. Asensin n. 1,5 kk sitten uudestaan ja hetken toimi normaalisti kunnes taas hidastui yhtä hitaaksi kuin aikaisemminkin.

Kysynkin siis, että mikä uusi puhelin kannattaa hankkia tilalle, jotta saadaan parannusta? Mihinkään kalliseen ei ole varaa, että joku 150 euroa voisi olla kalleimmillaan.

Vai voiko tätä vanhaa puhelinta nopeuttaa jotenkin, siis muuten kuin asentamalla uudestaan?

Tärkeintä, että uusi mahdollinen puhelin ei olisi heti ihan saatanan hidas, vaan toimisi sujuvasti. Sekä tietty kamera saisi olla vähän parempi kuin tässä nykyisessä puhelimessa, mutta mikään maailman paras sen ei sentäs tarvitse olla.
 
Viimeksi muokattu:

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Kysynkin siis, että mikä uusi puhelin kannattaa hankkia tilalle, jotta saadaan parannusta? Mihinkään kalliseen ei ole varaa, että joku 150 euroa voisi olla kalleimmillaan.


Uskaltaisin väittää, että hintaluokassaan erinomainen puhelin. Riippuu toki hieman käyttötarkoituksesta mutta tuossa on ns. palaset kohdallaan. Kannattaa myös mukaista noita muiden käyttäjien arvosteluita tuolta.
 

bart

Jäsen
Huawei P smart 2019 puhelimena. Aivan saatanan hidas ja kaikki sovellukset toimii todella hitaasti. Asensin n. 1,5 kk sitten uudestaan ja hetken toimi normaalisti kunnes taas hidastui yhtä hitaaksi kuin aikaisemminkin.
Lieneekö kyseessä suunniteltu vanheneminen. Pojalla oli samanlainen puhelin, mutta piti hankkia uusi kun meni kuulemma niin hitaaksi ettei ollut mielekästä enää käyttää. Muutaman muunkin puhelimen yhteydessä huomannut aiemmin vähän samansuuntaista..
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Vai voiko tätä vanhaa puhelinta nopeuttaa jotenkin, siis muuten kuin asentamalla uudestaan?
En tiedä onko mitään totuuspohjaa tässä, mutta muistaakseni Youtube-kanava Paulin pelivideoissa sanottiin että puhelimet hidastuvat yleensä koska akku menee huonoksi. Puhelin ei saa enää tarvitsemaansa määrää virtaa, ja hidastelee. Kuulostaa minusta aika oudolta, mutta toisaalta kyseinen kaveri tietää tietotekniikasta tuhannesti enemmän kuin minä, niin saattaa puhua asiaakin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Heitänpä tännekin, josko joku asiantuntevampi osaisi kiireistä jeesiä. Tyttärelle lupasin vielä yhden luurin hommata, max 800 euroa, loput omista rahoista. Aiemmin ollut Applen tuotteita, mutta ei kuulemma haittaa muutkaan. Lähtökohtana iPhone 13, mutta mietityttää tuo vähäinen 4gt ram. Pro vaatisi yli 300 lisää euroja.

Androidit huomioidaan myös, 6 tai 8gt ram, min. 128gt ja mahdollisimman laadukas kamera. Samsung s22?
 

JoMe84

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP. Philadelphia Flyers & 76ers. ManU. Pioneer DJ
Heitänpä tännekin, josko joku asiantuntevampi osaisi kiireistä jeesiä. Tyttärelle lupasin vielä yhden luurin hommata, max 800 euroa, loput omista rahoista. Aiemmin ollut Applen tuotteita, mutta ei kuulemma haittaa muutkaan. Lähtökohtana iPhone 13, mutta mietityttää tuo vähäinen 4gt ram. Pro vaatisi yli 300 lisää euroja.

Androidit huomioidaan myös, 6 tai 8gt ram, min. 128gt ja mahdollisimman laadukas kamera. Samsung s22?

Motorola G 200? On myös huomattavasti suurempi akku kuin S22:ssa.
 

Piikkiperse

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Heitänpä tännekin, josko joku asiantuntevampi osaisi kiireistä jeesiä. Tyttärelle lupasin vielä yhden luurin hommata, max 800 euroa, loput omista rahoista. Aiemmin ollut Applen tuotteita, mutta ei kuulemma haittaa muutkaan. Lähtökohtana iPhone 13, mutta mietityttää tuo vähäinen 4gt ram. Pro vaatisi yli 300 lisää euroja.

Androidit huomioidaan myös, 6 tai 8gt ram, min. 128gt ja mahdollisimman laadukas kamera. Samsung s22?
Samsungin S22 varmasti hyvä valinta jos Applesta vaihtaa pois.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Huomasin Pixel 3a:n päivitysten loppuneen, joten laitoin Saksan Amazonista Pixel 6a:n tilaukseen. Onko kenties jollain jo luurista kokemusta?
 

BigJay

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Osaisiko joku neuvoa tämmöisessä asiassa, kun isäukkoni oli ostanut itselleen Samsungin Galaxy A52s:n ja eilen hän pyysi minua laittamaan sitä käyttökuntoon.

Siinä en päässyt kovinkaan pitkälle, kun heti puhelimen käynnistämisen ja kielenvalinnan jälkeen alkoi kyselemään jotain Knox Deployment -systeemiä, johon olisi pitänyt ottaa yhteys bluetoothin, Wifin tai QR-koodin kautta eli kuvio vaikutti aivan kuin olisi tarvinnut olla jokin "admin-tason henkilö ottamassa firman puhelinta käyttöön".

Aiemmin keväällä ottanut omassa perheessä kaksi saman mallin puhelinta käyttöön ja tuolloin käyttöönotto on hoitunut perinteisen kuvion mukaan.
 
Osaisiko joku neuvoa tämmöisessä asiassa, kun isäukkoni oli ostanut itselleen Samsungin Galaxy A52s:n ja eilen hän pyysi minua laittamaan sitä käyttökuntoon.

Siinä en päässyt kovinkaan pitkälle, kun heti puhelimen käynnistämisen ja kielenvalinnan jälkeen alkoi kyselemään jotain Knox Deployment -systeemiä, johon olisi pitänyt ottaa yhteys bluetoothin, Wifin tai QR-koodin kautta eli kuvio vaikutti aivan kuin olisi tarvinnut olla jokin "admin-tason henkilö ottamassa firman puhelinta käyttöön".

Aiemmin keväällä ottanut omassa perheessä kaksi saman mallin puhelinta käyttöön ja tuolloin käyttöönotto on hoitunut perinteisen kuvion mukaan.
Kehitetty yrityksille. Tuolta löytyy tietoa:


Edit. En ole nähnyt kuluttaja-asiakkailla käytössä ja sen ohittaminen hankalaa. Melkein ottaisin yhteyttä myyjään, taidettu toimittaa väärä tuote. Korjatkoon joku, jos parempaa tietoa.
 
Viimeksi muokattu:

Poro24

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Alkoi turhauttamaan kun jokaisesta puhelimesta halkeaa oman huolimattomuuden vuoksi näyttö ensimmäisen parin kuukauden aikana. Edellisen puhelimen yli jopa peruutin vahingossa autolla sen pudottua parkkipaikalle.

Lähdin googlailemaan kestäviä puhelimia, ja Nokian XR20 oli voittanut jonkin testin. Löytyy perus Android-ominaisuudet ja riittävä suorituskyky peruskäyttöön. Paketista paljastui jumalattoman kokoinen ja todella painava halko. Rakastuin täysin. Sopii isoon käteen jämäkästi ja Gorilla Glass -suojatun näytön pitäisi kestää kolhuja. On sellainen mötikkä, että uskon kestävän ehjänä ainakin jonkin aikaa. Valmistaja tarjoaa myös ilmaisen näyttölasin vaihdon ensimmäisen 12kk aikana, mikäli onnistuu sen rikkomaan.

Tämän syvällisempää arvostelua en osaa kirjoittaa, mutta suosittelen tätä jos suorituskyvyn sijaan haluaa kestävyyttä.
 
Olisi puhelimen vaihto ajankohtaista. Minulla on ollut Androideja viimeiset kymmenisen vuotta, mutta nyt mietin josko vaihtelun vuoksi ostaisi iPhonen. Osaako joku sanoa mitä eroja Androidilla ja iPhonella on käytössä? Onko iPhonessa jotain ominaisuuksia mitä Androidissa ei tai päinvastoin?

Saa myös suositella jotain puhelinta, hintaluokkaa 600-800e. Ottaisin mielellään puhelimen jossa on muovinen tai muu putoamista kestävä takakuori, nykyisen Xiaomin takalasi hajosi heti ensimmäisestä lattialle tippumisesta. Kamera saa myös mielellään olla hyvä.
 

Filari

Jäsen
Olisi puhelimen vaihto ajankohtaista. Minulla on ollut Androideja viimeiset kymmenisen vuotta, mutta nyt mietin josko vaihtelun vuoksi ostaisi iPhonen. Osaako joku sanoa mitä eroja Androidilla ja iPhonella on käytössä? Onko iPhonessa jotain ominaisuuksia mitä Androidissa ei tai päinvastoin?

Saa myös suositella jotain puhelinta, hintaluokkaa 600-800e. Ottaisin mielellään puhelimen jossa on muovinen tai muu putoamista kestävä takakuori, nykyisen Xiaomin takalasi hajosi heti ensimmäisestä lattialle tippumisesta. Kamera saa myös mielellään olla hyvä.

Itse siirryin ekaa kertaa ikinä tällä viikolla iPhoneen. Suuria eroja en vielä huomaa, mutta tykkään. Kai joku omenahifistelijä voisi kertoa enemmän. Toki on pienejä juttuja, mutta ei mitään suurempaa.

Ittellä tosta hintaluokasta juuri 13 128gb.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
@Poulu Jukki itsellä ollut aina Android, ja vaimolla Apple. Olen hänelle kateellinen seuraavista asioista:

- kamera
- kamera
- kamera
- akunkesto
- ja sanoinko vielä kamera?
Näissäkin toki on ihan hyvä tuoda esiin mikä se oma "Android" on. Noita vaihtoehtoja kun on ihan hitusen enemmän mitä iPhonen puhelimia.
 

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Tällä hetkellä Galaxy S21 5G, enterprise edition, eli ihan pätevä Android

Hyvä puhelinhan tuo on, itsellä on S22 ja olen tyytyväinen esim. kameraan. Akunkesto tosin voisi olla parempi, mutta nyt tässä päivitysten myötä sekin on mennyt parempaan suuntaan. Toki onko vaimollasi mikä Apple, paljonhan se riippuu siitäkin.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Olisi puhelimen vaihto ajankohtaista. Minulla on ollut Androideja viimeiset kymmenisen vuotta, mutta nyt mietin josko vaihtelun vuoksi ostaisi iPhonen. Osaako joku sanoa mitä eroja Androidilla ja iPhonella on käytössä? Onko iPhonessa jotain ominaisuuksia mitä Androidissa ei tai päinvastoin?
Itse olen Android-mies, mutta mustavalkoisuus on aika lailla näissä asioissa haalistunut. Komppaan kirjoittajaa @regularflex ja totean, että kyllä iPhonen kamerat on helvetin hyviä. Toki vertailu minun Oneplus Nordiin ei ole kovin reilua, kun tällaisia saa vähintään kaksi iPhonen hinnalla. tai kolme iPhone 13:n hinnalla (jossa onkin kyllä todella hyvä kamera).

Kameran lisäksi Applen puhelimissa erityisen hyvää on se, että päivityksiä saa pitkään. Tähän voisivat Android-puolella valmistajat iskeä paremmin.

Nyt kun olen kehunut, mennään sitten niihin miinuspuoliin. Käyttöliittymä on todella omintakeinen, eikä maistu ainakaan itselleni ollenkaan. Siinä on oikeastaan suurin syy miksi en ole aikeissa iPhoneen lähteä.

Noin yleisesti molemmilla pystyy tekemään aika lailla samat asiat. Ja jos tuollaisen 600-800 euron puhelimen ostat, kyllä se kamera on takuulla hyvä joka tapauksessa.
 
Kiitos vastauksista. Yritin googlailla onko iOsin ja Androidin välillä jotain merkittäviä eroja, mutta aika vähäisiä näyttää olevan.

7 syytä vaihtaa Androidista iPhoneen tuolla Swappien sivulla mainitut asiat mitkä iPhonessa olisivat paremmin kuin Androideissa ei kyllä oikein vakuuta.

Androideissa mielestäni huonoin puoli on se, että lähes joka valmistajalla tulee mukana omia käyttöliittymiä ja sovelluksia. Ottaisin mielellään puhtaan Androidin mutta niitä näyttää olevan melko vähän markkinoilla.
 

Filari

Jäsen
Kiitos vastauksista. Yritin googlailla onko iOsin ja Androidin välillä jotain merkittäviä eroja, mutta aika vähäisiä näyttää olevan.

7 syytä vaihtaa Androidista iPhoneen tuolla Swappien sivulla mainitut asiat mitkä iPhonessa olisivat paremmin kuin Androideissa ei kyllä oikein vakuuta.

Androideissa mielestäni huonoin puoli on se, että lähes joka valmistajalla tulee mukana omia käyttöliittymiä ja sovelluksia. Ottaisin mielellään puhtaan Androidin mutta niitä näyttää olevan melko vähän markkinoilla.

Itsellä vaihtoon tuli iso syy Mikkö Hyppösen Internet kirjasta.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
7 syytä vaihtaa Androidista iPhoneen tuolla Swappien sivulla mainitut asiat mitkä iPhonessa olisivat paremmin kuin Androideissa ei kyllä oikein vakuuta.
Tuosta listasta 6/7 kohtaa eivät vakuuta. Mutta se 1. kohta! Ajaisitko autoa ilman jarrua ja turvavöitä? Siinä mun näkemys androideista.

Mitä tulee muihin, pystyisin olemaan ilmankin.

2. Apple-ekosysteemi. Tämä on lähinnä riesa minulle. Olen ekosysteemistä riippumattomista syistä vaihtanut win/android -> Appleen. Android-tabletit happanevat käsiin laatikon avaamisen jälkeen, ellei sijoita iPadin verran rahaa, ja silloinkin törmätään kohtaan 1. Pöytäkoneen vaihdoin Maciin, koska Mini M1 suorituskyky kuvankäsittelyssä on vaan jotain sellaista, mitä ei samalla rahalla saa win-puolella. Eikä suorituskyvyn putoaminen uhkaa samalla tavalla kuin vanhoissa win-raadoissa. Mutta kaikesta huolimatta haluan pitää kaikki Apple-tuotteeni erossa toisistaan.

3. Helppokäyttöisyys on suhteellinen käsite. Kaikkea oppii käyttämään. Toki iPhonen ja iPadin käyttäminen muistuttavat toisiaan kohtuullisen identtisesti, eikä ero androideihin ole mullistava. Mutta Macin kohdalla loikka on jo isompi win-maailmasta.

4. Parhaat sovellukset ekana, big deal...

5. Apple Pay, täysin kuriositeetti mulle. Kerran tarvinnut oikeasti ja silloinkin olisin voinut hakea sen pankkikortin viidessä minuutissa.

6. Perhejako, ei mitään käyttöä sillä tavalla kuin tuo on toteutettu. Dropbox täyttää tiedostonjakotarpeen aivan täysin. Kuvat menevät flickriin ja jaetaan sieltä tarvittaessa.

7. iPhone säilyttää arvonsa. No aivan sama, kun työnantaja maksaa luurit.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Eipä mulla kyllä tietoturvankaan kanssa ole mitään ongelmia ollut Android-puhelinten kanssa, sellaiset 8 vuotta olen näitä kuitenkin käyttänyt. Mutta ehkä se johtuu siitä että en lataa puhelimeeni mitään paskaa muutenkaan.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuosta listasta 6/7 kohtaa eivät vakuuta. Mutta se 1. kohta! Ajaisitko autoa ilman jarrua ja turvavöitä? Siinä mun näkemys androideista.
Parempi autovertaus olisi se että pitää osata päättää kenet siihen autoon ottaa kyytiin. Kannattaa jättää Michael Penttilä pois kyydistä.

Ja jos ei osaa vaaroja tunnistaa, niin saa siihen puhelimeen tietoturvaa hankittuakin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös