Uusi kännykkä

  • 1 242 127
  • 5 795

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mutta niissä on aina joku puute: valokuvia ja videoita on kymmenessä vuodessa kertnyt niin paljon ettei Englannin kartat mahdu offline moodissa enää laitteeseen. Joku uusi peli vaatii niin paljon tilaa ja tehoja ettei se toimi siinä perheen teinin kännykässä. Ja niin edelleen
Tämä on sarkasmia - onhan?
 

Kauko Viisas

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mutta niissä on aina joku puute: valokuvia ja videoita on kymmenessä vuodessa kertnyt niin paljon ettei Englannin kartat mahdu offline moodissa enää laitteeseen. Joku uusi peli vaatii niin paljon tilaa ja tehoja ettei se toimi siinä perheen teinin kännykässä. Ja niin edelleen
Jopa minä tiedän minne niitä kuvia voi säilöä ettei vie tilaa.

Onko pelejä pakko pelata puhelimella - luulin, että niitä enimmäkseen pelataan sitä varten rakennetuilla laitteilla tai pc:llä - ei puhelimella. Sitäkin ihmeellisemmäksi menee jos on pelit ja vehkeet peleille ja vielä puhelin peleille.

Kuten jossain välissä sanoin - jokainen valitsee puhelimen tarpeittensa mukaan.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jopa minä tiedän minne niitä kuvia voi säilöä ettei vie tilaa
Tiedän että on ihmisiä jotka tulostelevat/tulostuttavat kuvia paperille tai johonkin albumeihin tms. Ei kiinnosta niiden kanssa puuhailu, kun ne voi säilyttää siinä puhelimessa ja varmuuskopiot pilvessä.

Onko pelejä pakko pelata puhelimella
Ei. Mutta onhan se kätevämpi esim. reissuun ottaa mukaan puhelin ennemmin kuin joku pleikka
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
En tiedä Englannin kartoista, mutta noin muutoin tykkään, että puhelin rullaa sulavasti. Halvoilla ja pienillä muisteilla ei tahdo rullata.

Joskus hommasin tekniikkaa sillä ajatuksella, että ei niitä ominaisuuksia tartte erityisemmin olla. Pari kertaa kaduin päätöstäni ja nykyjään tykkään maksaa pikkuisen ekstraa siitä, että saan about ne herkut, mitä kuvittelen tarvitsevani.

Katsoin pojalle tuota OnePlus Nordia, vai oliko lie Nord 2, mutta langaton lataus oli vaatimuksena, ja siksi hypättiin pykälää ylemmäs. Tai ei se pojan vaatimus ollut, vaan minä sanoin, että se olisi hyvä olla. Luurin hintaraja oli 600, mieluummin 500. Saatiin 400:lla, mikä oli positiivista.

Erikoinen juttu muuten, että OnePlus 10T ei tule langattomalla latauksella, mutta edellisvuoden ysissä se on. Hintaa luurilla on kuitenkin 599.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En tiedä Englannin kartoista, mutta noin muutoin tykkään, että puhelin rullaa sulavasti. Halvoilla ja pienillä muisteilla ei tahdo rullata.
Jotain gigan vie muistia, kun sen lataa. Ei paha sinänsä, mutta sitten jos joutuu miettimään mitä pitää puhelimesta poistaa että mahtuu, niin alkaa arvostamaan että on vapaita gigatavuja jäljellä
 

haepis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuomarit, KooKoo, Red Wings
Jopa minä tiedän minne niitä kuvia voi säilöä ettei vie tilaa.

Onko pelejä pakko pelata puhelimella - luulin, että niitä enimmäkseen pelataan sitä varten rakennetuilla laitteilla tai pc:llä - ei puhelimella. Sitäkin ihmeellisemmäksi menee jos on pelit ja vehkeet peleille ja vielä puhelin peleille.

Kuten jossain välissä sanoin - jokainen valitsee puhelimen tarpeittensa mukaan.
Miksi sitten vängätä siitä, että jotkut ostavat kalliimpia (ja parempia) älylaitteita, jos ne eivät kerran sinun tarpeille sovi? En minäkään lähde väittelemään toisten kanssa yli 50 tuhannen auto-ostoksista, vaikka itselle riittäisi täysin viiden tonnin auto.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Esgo

Kipinä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalaiset
Ensiksikin ihmettelen miksi puhelimesta joku maksaa >1000€ sikäli kun se menee omasta pussista. Ihmettelen myös, että joku maksaa puhelimesta >500€ sikäli kun se menee omasta pussista.
Itse halusin puhelimen joka toimii varmasti, sekä nopeasti useita vuosia ja kameran piti olla myös hyvä. Tietysti kaikki kannattaa suhteuttaa omaan tulotasoon, sekä tarpeeseen ja itselle tonni ei ole paha raha laitteesta mitä käytän todella paljon (ehkä vähän liikaakin).
Ei kukaan maksa tuollaisia summia puhelimesta. Tuollaiset rahat käytetään laitteisiin, joilla voi ottaa valokuvia ja videoita.
Samaa mieltä. Näissä premium puhelimissa on hintaansa nähden aivan loistava kuvanlaatu.
Laittamalla 1000€ likoon verrattuna esim. 300€, saatko kolminkertaisen hyödyn?
Mulla on työpuhelimena varmaankin 300 euron Samsung ja saan omalle tonnin puhelimelle suuremman kuin kolminkertaisen hyödyn. Toi työpuhelin on järkyttävävän hidas paska ja ei sitä tee edes mieli käyttää.
 

Esgo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit pre KHL
Jopa minä tiedän minne niitä kuvia voi säilöä ettei vie tilaa.

Onko pelejä pakko pelata puhelimella - luulin, että niitä enimmäkseen pelataan sitä varten rakennetuilla laitteilla tai pc:llä - ei puhelimella. Sitäkin ihmeellisemmäksi menee jos on pelit ja vehkeet peleille ja vielä puhelin peleille.

Kuten jossain välissä sanoin - jokainen valitsee puhelimen tarpeittensa mukaan.

Luulit väärin, tai et ehkä pysty nyt hahmottamaan jokaisen maailman ihmisen käyttötarpeita puhelimelleen yksinkertaistamalla asioita äärimmäisyyksiin.

Itselleni "puhelimen" yksi tärkeistä funktioista on myös olla mukana kulkeva viihdekeskus, ehkä yksi tuhannesosa laitteen käytöstä kuluu alkuperäiseen 90-luvun päätehtäväänsä. Tämä tarkoittaa esim. pelaamista (sitä pctä on nihkeä raahata mukana metrossa tai kissaa ulkoilutaessa ulkona) ja ennen kaikkea kännykkä on korvannut television josta tulee katsottua enää nykyisellään urheilua esim. MM-kisojen osalta missä isompi ruutu on kivempi.

Päivittäistä käyttöä tulee henkilökohtaisesti niin paljon, että mielestäni on erittäin perusteltua sijoittaa tarpeen mukaan, jotta tuo käyttö sujuu mahdollisimman jouhevasti.

Sitten toinen asia itselläni on merkkiuskollisuus, kun on 15v käyttänyt samaa eikä koskaan ole tullut vastaan laitteesta johtuvaa vikaa tai suurempia hidastumisia puhellimien elinkaarien loppupäässäkään, niin mielellään luottaa samaan valmistajaan jatkossakin.

Yksi tähän liittyvä henkilökohtainen valinta on myös se, että en suostu ostamaan Kiinan diktatuurissa valmistettua laitetta, vaikka heillä noita halvempia ja teknisiltä standardeiltaan ok spekseillä olevia laitteita onkin. Ensinnäkään en luota pätkääkään tuohon epävaltioon mitä tulee henkilökohtaisen datan keräämiseen ja käyttöön, toisena en halua tulea ko. valtion toimintaa millään tavalla vaikka täysi välttäminen melko mahdotonta onkin - tässä yhdessä hankintapäätöksessä onneksi helposti tehtävissä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yksi tähän liittyvä henkilökohtainen valinta on myös se, että en suostu ostamaan Kiinan diktatuurissa valmistettua laitetta, vaikka heillä noita halvempia ja teknisiltä standardeiltaan ok
Tämä on kyllä ihailtavaa, mutta pirun vaikeaksi on tehty ostaa vaikka eurooppalainen puhelin. Muutamia näytti löytyvän, kun jokin aika sitten etsin, mutta aika ohueksi valikoima jää...
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
En tunne kuin yhden ihmisen, joka käyttää puhelinta puhelimena, 85-v anoppini. Mä olen kuluneen vuoden aikana soittanut n. 10 kertaa parturiajan varatakseni ja muutaman kerran autohuollon ajanvaraukseen. Kaikki muu käyttö on ollut tietokoneen ja kameran korvikkeena oloa, eilen jopa reitittimen korvikkeena. Ai niin, suurin osa käyttöä varmaan musiikin ja elävän kuvan kontrollointiin.

En siis oikeasti tajua, kuka preferoi kännykkää puheluiden kautta.
 

Kiekoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Україна
En itsekään yli tonnia laittaisi puhelimeen, mielestäni paras hintalaatusuhde löytyy sieltä n. 500-800€:n laitteista. Omaa kokemusta on mm. Samsungin halpismalleista (100-300€) ja niissä loppuu rommit ja rammit nopeasti kesken. Itse käytän puhelinta nettipäätteenä, pelikoneena, viestimis- ja soittamislaitteena, työasioiden hoitamiseen, hotspottina, viihteen katseluun jne. Se on aikalailla kaiken tiedon ja viihteen ylläpitämisen keskus itselleni. Ei huvita leikkiä hidastelevilla laitteilla tai katsoa varoituksia loppuvasta muistista.
Samat ajatukset minulla.
Nykykännyköissä tosin tuo puhelukäyttö onkin sitten surkea. Ilmeisesti se simppeli punainen ja vihreä luuri on joku Nokian patentti ja sitten puheluun vastaaminen on miten sattuu milläkin kännykällä. Kuuluvuus sitten vielä mitä sattuu. Kyllä se töissä harmittaa, kun puheluihinkin pitää kännykkää käyttää säännöllisesti.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
En itsekään yli tonnia laittaisi puhelimeen, mielestäni paras hintalaatusuhde löytyy sieltä n. 500-800€:n laitteista. Omaa kokemusta on mm. Samsungin halpismalleista (100-300€) ja niissä loppuu rommit ja rammit nopeasti kesken. Itse käytän puhelinta nettipäätteenä, pelikoneena, viestimis- ja soittamislaitteena, työasioiden hoitamiseen, hotspottina, viihteen katseluun jne. Se on aikalailla kaiken tiedon ja viihteen ylläpitämisen keskus itselleni. Ei huvita leikkiä hidastelevilla laitteilla tai katsoa varoituksia loppuvasta muistista.
Paras value löytynee niistä viime vuotisista lippulaivoista, joita saa tänä vuonna puoleen hintaan(ei Apple/Samsung). Xiaomin hinnat putoavat todella nopeasti, joten niitä ei kannata heti julkistuksen jälkeen ostaa. Noita saa jopa samana vuonna puoleen hintaan.

Hyviä tarjouksiakin on usein ja jos tarve ei ole juuri tänään, kannattaa vähän katsella tarjouksia, ennekuin luurin hommaa. Mulle tuli tosiaan syyskuussa OP 9Pro 400€ ja vanhasta OP8T sain vielä 190€ kun myin yksityiselle. Tuota luuria on halvimmillaan muualta saanut 599€.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kysymys muistikortista.
Mulla on yhdessä 5 v vanhassa Sampassa lähes täysin tyhjä (32Gb) muistikortti.
Sen voi tarvittaessa tyhjentää/alustaa uudelleen. Voiko sen ottaa käyttöön One+ luurissa?
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Kysymys muistikortista.
Mulla on yhdessä 5 v vanhassa Sampassa lähes täysin tyhjä (32Gb) muistikortti.
Sen voi tarvittaessa tyhjentää/alustaa uudelleen. Voiko sen ottaa käyttöön One+ luurissa?
Oneplussissa ei ole muistikorttipaikkaa.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tämä voi olla tyhmä kysymys, pardon my french, mutta kun Apple takaa käyttöjärjestelmän päivitykset ja tuen tietylle puhelinmallille tiettyyn vuoteen saakka, niin mitenkäs noilla laitteilla touhutaan sen jälkeen? Veikkaanko oikein, että sen jälkeen ei touhuta ollenkaan?

Itselläni on iPhone XS, josta olen kovasti tykännyt, paras puhelin ikinä. Tukea puhelimella on muistaakseni vielä pari-kolme vuotta eteenpäin. Mutta jos tälläkin jättää käyttöjärjestelmän päivittämättä, niin hommat alkavat tökkiä nopeasti. Pointti on siis se, että vanhalla käyttöjärjestelmällä ei kyllä pitkälle mennä nytkään.

Ilahduttavaa on se, että käytetty XS on edelleen hinnoissa 300-400 euroa. Applen laitteissa on juuri se hyvä puoli, että niistä saa vaihdossakin jotain. Kaipa se luuri on pian päivitettävä.
 

lihaani

Jäsen
Apple ei tietääkseni takaa mitään päivityksiä. Perinteisesti luurien käyttöjärjestelmä omppumaailmassa pidetään ajan tasalla 5-6 vuotta mallin julkistuksen jälkeen. Se on poikkeuksellisen pitkä aika.
Samaten huolto Applella pelaa vaikka se on hinnakasta.
Itselläni on kymmenen vuoden aikana ollut kolme IPhonea. Nyt on IPhone 13pro. Ei ole tarvinnut miettiä, kuinka toimii. On toiminut.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Perheen kuopus onnistui hajottamaan puhelimensa näytön. Puhelin (Motorola One Zoom) oli tosin jo lähes 3-vuotias ja vaihtoa oli muutenkin harkittu. Gigantissa oli melko hyvän oloinen tarjous Google Pixel 6a:sta:


Ihan OK speksit ja ennen kaikkea luvatut tietoturvapäivitykset tammikuulle -27 asti houkuttelivat. Saa nähdä sitten millainen on pidemmän päälle, mutta suht simppeliltä ja laadukkaalta vaikutti ensialkuun.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Apple ei tietääkseni takaa mitään päivityksiä. Perinteisesti luurien käyttöjärjestelmä omppumaailmassa pidetään ajan tasalla 5-6 vuotta mallin julkistuksen jälkeen. Se on poikkeuksellisen pitkä aika.
Samaten huolto Applella pelaa vaikka se on hinnakasta.
Itselläni on kymmenen vuoden aikana ollut kolme IPhonea. Nyt on IPhone 13pro. Ei ole tarvinnut miettiä, kuinka toimii. On toiminut.
Onko Applen huoltoon tullut jotain muutoksia viimeaikoina? Minulla viimeinen tieto on sellainen, että lähes kaikki vikaantumiset(takuun ulkopuoliset) kuitataan tehdaskorjatulla vaihtolaitteella, joka maksaa kuluttajalle(vakuutusyhtiölle) 2/3 uuden hinnasta. Tämän jälkeen vikaantunut laite korjataan Kiinassa 5-20€:lla ja siitä veloitetaan seuraavalta asiakkaalta taas 2/3 uuden laitteen hinnasta.

Näin tapahtui duunikaverille, kun rikkoi iP11 Pro Maxin takakannen. Uusi tehdaskorjattu laite maksoi 700€. Toinen kaveri kävi korjauttamassa erimerkkisen laitteen, jossa oli sama vika merkkihuollossa ja lasinen takakuori vaihtoineen oli 70€.

Julkisuudessa on ollut myös tietoja, joiden mukaan Apple vaikeuttaa koko ajan puhelimien korjausta, sarjoittamalla kaikki osat tiettyyn laitteeseen, jolloin ne eivät toimi muissa samanlaisissa laitteissa.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Varmasti on eroja, mutta ovatko ne erot hintansa väärti? Laittamalla 1000€ likoon verrattuna esim. 300€, saatko kolminkertaisen hyödyn?

Mitä on tuo "vaativampi käyttö"? Ymmärrän influensserit, juutuuberit tms. joille tuo on työkalu, mutta tavan ihminen...? Koska sinulla puhelimen suorituskyky on vituttanut ja miten se ilmeni (mainitse myös luurin merkki ja hinta)?

Vitutuksen välttäminen on toisaalta korvaamatonta, mutta jokin hinta silläkin on - vai onko?

No jos vaikka vertaa duunipuhelimena olevan Samsungin kapulaa joka oli joku 250€:n hintainen ja henkilökohtaisessa käytössä olevaa iPhone 12-puhelinta niin ero on kyllä kuin yöllä ja päivällä. Uskallan väittää että hyöty on enemmän kuin kolminkertainen. Tuo Samsung on käytännössä käyttökelvoton kaikkeen muuhun kuin soittamiseen ja viestittelyyn. Vitutusta ei ole tullut kun muuhun en ole yrittänyt sitä juuri käyttääkään alun jälkeen.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Perheen kuopus onnistui hajottamaan puhelimensa näytön. Puhelin (Motorola One Zoom) oli tosin jo lähes 3-vuotias ja vaihtoa oli muutenkin harkittu. Gigantissa oli melko hyvän oloinen tarjous Google Pixel 6a:sta:


Ihan OK speksit ja ennen kaikkea luvatut tietoturvapäivitykset tammikuulle -27 asti houkuttelivat. Saa nähdä sitten millainen on pidemmän päälle, mutta suht simppeliltä ja laadukkaalta vaikutti ensialkuun.
Tuota luuria on kehuttu kovasti hinta/laatusuhteesta. Tosin Googlen puhelimet menevät aina kamera edellä.

Suosittelen tilaamaan nipun näytönsuojia vaikka Aliexpressistä. Niitä saa 10kpl samalla hinnalla kuin yhden Suomesta. Minulla on noita suojia aina muutama varastossa siltä varalta, että näyttö saa osumaa ja suoja menee rikki.
 

Schwein

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tuota luuria on kehuttu kovasti hinta/laatusuhteesta. Tosin Googlen puhelimet menevät aina kamera edellä.

Suosittelen tilaamaan nipun näytönsuojia vaikka Aliexpressistä. Niitä saa 10kpl samalla hinnalla kuin yhden Suomesta. Minulla on noita suojia aina muutama varastossa siltä varalta, että näyttö saa osumaa ja suoja menee rikki.
Joo, yleensä olen suojia tilannut vaikkapa Saksasta. Nyt oli pakko ottaa ostohetkellä ne mitä sai, jotta olisi laite heti suojattu. Kalvo 35 ja lompakkokotelo 28. Halpaa kuin saippua...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös