Jos on esimerkiksi ahkera facebookin tai messengerin ym. käyttäjä, niin winphonessa tämä on otettu hyvin huomioon. Itse en niin paljoa näitä käytä, että hirveästi hyötyisin.
Miksei noita voisi käyttää tietokoneella? Jos oikeasti ajatellaan, koska voisi räpläillä kännykkää niin, ettei ole tietokoneyhteyttä niin se on autossa tai lentokoneessa ja kun ensin mainitussa ei saa ajaessa räpläillä ja jälkimmäisessä kännykän käyttö on myöskin kielletty niin aika vähän hyötyä siitä on, että FB:n tai mesen käyttö ovat teoriassa mahdollisia. Olen kyllä kokeillut Facebookia kännykällä, mutta onhan se hanurista. Itseasiassa mitä enemmän ajattelee niin koko kyseinen sosiaalisen median edustaja on syvältä, ei siellä enää jaksa kovinkaan usein käydä lukemassa, mitä joku tekee.
Näissä älypuhelimissa on erikoinen trendi. Pitää osoittaa, että kaikkea mahdollista voi tehdä kännykän avulla, vaikka niiden asioiden tekeminen ilman kännykkää olisi helpompaa tai vaivattomampaa. MTV3:n Teknari ohjelma on hyvä esimerkki tästä. Siellä tehdään kaikkia naurettavia juttuja puhelimen avulla.
Onhan se tietysti hyvä ohjelmistoalan työpaikkojen vuoksi, että kaikenmaailman applikaatioita tehdään, mutta mitään hyötyä niistä ei ole. Tulee mieleen teleoperaattoreiden investoinnit 90-luvun lopulla hankkeisiin, joita kuluttajat eivät tarvinneet. Tämä kuvaa vain sitä, että jossain on löysää rahaa investoida siinä toivossa, että löytyisi uusi FB tai Angry Birds.
Yritin kyllä ehdottaa Soneralle Idea11 kilpailuun applikaatiota, jolla pysyisin kärryillä siitä, koska eri liigojen matseja on, kun ei ole mitään vakiintuneita ottelupäiviä enää nykyisellään, mutta se ei päässyt jatkoon. Ehdotin, että rakentaisivat kalenteriin (en muuten käytä kännykkäkalenteria) mahdollisuuden valita joukkueita, joita seuraa. Eli jos valitsisin vaikkapa HIFK, HJK, Bayern München niin kännykkä näyttäisi minulle, koska seuraava ottelu on. Siihen voisi myös merkitä, onko minulla kausikortti, Urho Total, Eurosport 2 tai joku muu, mistä ottelua voisi seurata. Kännykkä kommunikoisi siis vaikka kaapelitelevisio-operaattorin kanssa (Sonera toimii operaattorina sekä kännyköissä että kaapelitelevisiossa) ja ilmoittaisi, että ko. koti- tai vierasottelu on nähtävissä siltä ja siltä kanavalta tai jos minulla on kausikortti niin kännykkä ilmoittaisi ajoissa, että minun pitää mennä matsiin. Tai jos minulla ei ole vielä lippua niin siinä olisi painike, josta voisin ostaa joko lipun Lippupalvelun sivuilta ja mennä paikan päälle mobiililipulla tai sitten voisin painaa Soneran Total painiketta ja ostaa koodin, jolla voin katsoa matsin nettitv:stä.
Tuossa olisi kerrankin joku operaattorin applikaatio, joka helpottaisi elämääni, mutta tuskin viitsivät sellaista tehdä. Mähän en muistanut prkl mennä aikanaan Shakiran konserttiinkaan, kun olin ostanut lipun joku puoli vuotta aiemmin, eikä uutisissa hehkutettu tapahtumaa etukäteen ollenkaan, vaan tyydyttiin lakonisesti toteamaan "Shakira esiintyy parhaillaan Helsinki Areenalla", jolloin oli jo myöhäistä. Jos Lippupalvelu olisi oston jälkeen informoinut kännykkääni niin olisin tiennyt asiasta, kun kännykkä olisi osannut minua muistuttaa.