Pikkuhiljaa on kiinnostuksen kohteikseni muodostunut uusin Nokia Lumia sekä iPhone 4S. Tulin sitten tänne kyselemään muilta tietäjiltä mielipiteitä noista puhelimista. Samsungkin on toki tehnyt varsin mukiinmenevää duunia älypuhelimien rintamalla, mutta jonkun takia nuo eivät malleina oikein iske. Vai pitäisikö niitäkin sitten harkita?
Lumia ehdottomasti, iOS on vanhanaikainen ja ominaisuuksiltaan lähinnä feature phone. Paljon pikkuohjelmakkeita kyllä, mutta virikkeettömämpi käyttöliittymä joka vaatii aina ohjelman avaamisen, että saat mitään tietoa. Windows Phonen tiilet näyttävät itsessään infoa ja käyttöliittymä herää eloon kun annat sille sähköposti, facebook, twitter yms tietosi seurattavaksi. Samaan aikaan iOS näyttää ikonimatriisin.
1. Onko tuo Lumian käyttis kuinka helppo näin alan amatöörille? iPhonen käyttöliittymä on sinällään jotenkin tuttu, sillä sitä olen päässyt ajoittain räpeltämään kavereiden puhelimia lainaillessa, mutta muuten on tuo osasto minulta aika pimennossa. Lumiaa olen sitten päässyt kokeilemaan vain hetken ja aika vieraalta tuo kieltämättä näytti.
Hankin juuri Lumian uudelle työntekijälle joka on myös omien sanojensa mukaan ensikertalaisia älypuhelinkäytössä, ja hyvin näyttää pelaavan. Eihän siinä ole mitään hankalaa, metro liikkuu ylös ja alas, toisella ruudulla on asetus- ym hallintavalikot.
2. Macia en omista vaan olen ihan perus PC-käyttäjä, joten saisinko tuosta iPhonesta sitten aivan kaikkea irti? Tietysti perus musiikin siirtelyt voi suorittaa iPhoneen niin PC:llä kuin Macilläkin, mutta synkkaako tuo iPhone sitten aivan 100-prosenttisesti ihan perusPC:n kanssa? Miten sitten iPhonea, kuin myös Lumiaa, voi "käyttää yhdessä" PC:n kanssa?
iPhone vaatii aktiivisesti seurakseen iTuneksen, mikä on ylimääräinen mutka ja varsin pöhöttynyt ohjelmisto.
3. Olen lähdössä New Yorkiin reissuun ja siellä olisi varmasti tarvetta jos jonkinlaiselle karttapalvelulle älypuhelimessa. Lumiassa ja muissakin Nokian puhelimissa on ilmeisesti joku kartta-/navigointipalvelu, joka pelittää myös ilman internet yhteyttä? Vai olenko ymmärtänyt ihan väärin? Miten sitten tuo karttapalvelu käytännössä toimii - ja toimisiko se esim. juuri tuolla New Yorkin syövereissä? Entä onko iPhonessa jotain vastaavia ominaisuuksia?
Nokian kartta- ja navigointisovellukset ovat kehittyneet erinomaisiksi, itse pidän N9:ni mukana tullutta uusinta iteraatiota parhaana navigointikokemuksena, mukaan lukien kokemukseni erillisten varsinaisten autonavien kanssa. Ulkomaan karttojen nouto on helppoa, sille on valikko josta valitset haluamasi alueen kartan. Tuon jälkeen navigaattori opastaa suomeksi missä ikinä kuljetkin. Kartan haku kannattaa tietysti tehdä wlan-verkossa, ennen matkalle lähtöä. Niissä on kuitenkin kokoa varsin reippaasti. Itse olen hakenut jo ensi viikon Itävallan matkalleni kartat ja testannut, että reitti löytyy. Helppoa.
Appleen pitää ääniohjaava navigointi ostaa erikseen, maksaa muistaakseni jotain 50 euroa.
Muutenkin mielelläni kuulisin molempien puhelimien erilaisista sovelluksista, mistä on hyötyä tai iloa ihan arkielämään. Itse kun en noista vielä niin tiedä, ja täytyisi tässä hakea hieman tukea omalle ostopäätökselle.
Noksussa tulee kaikki perussoftat valmiina. Jopa mainio Sportstracker jolle saattaa hyvinkin löytyä käyttöä urheillessa.
Sports Tracker
Itse en miettisi hetkeäkään WP7.5 ja iOS välillä, Windows-puhelin on selvästi nykyaikaisempi ja näyttävämpi paketti. Noksun puhelimet näyttävät laadultaan ja tyyliltään huomattavasti paremmilta kuin kilpailijoiden, mutta on Sampalla ja HTC:lläkin kiinnostavia vaihtoehtoja.