Uusi jäähalli!

  • 708 501
  • 4 113

Jakenos

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Nämä lummit, riennot, sekä heidänmieliset kaupunginvaltuutetut, ym on todella hyviä lobbaamaan omaa agendaansa. Olen 100 varma että hallia käyttää kourallinen näitä seuroja, jotka maksavat käypäsen hinnan käyttämästään ajasta, loppu jää veronmaksajan maksettavaksi ihan samalla tapaa kuin teatteri ja kaupungin orkesteri lentokentästä puhumattakaan.
Monesti olen sanonut ja sanompa vielä kertaalleen, että ei kimpisessäkään päät kolkkaa vastakkain, eikä tule kolkkaamaan sisäliikuntahallissakaan.
Puiston penkkeihinkö tämän kaupungin pitäisi sitten investoida? Etelä-Karjala taitaa olla ainut maakunta, jossa ei ole esim. yleisurheilun sisähallia ja harjoittelupaikkoja. Ei Kisapuiston jäähallissakaan tulot eivät ole kuin murto-osan menoista. Ihan jokainen halli tai liikuntapaikka pyörii viimekädessä verovarojen turvin.
 

Tupaukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saipa ja Saimaan Kurra.
Sisäliikuntahalli nostaa muiden kuten myös jäähallin käyttömaksuja:
Liikuntatoimen toimintatuotoilla tulee kattaa sisäliikuntahallin ylläpitokulut, mikä merkitsee hallin valmistuttua noin 150.000 euron korotusta lähinnä muiden kuin lasten ja nuorten liikuntapaikkamaksuihin hallin tuomien lisätuottojen lisäksi.

Pääomavuokraa varten osoitetaan liikuntatoimelle määräraha.
 

Tupaukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saipa ja Saimaan Kurra.
Puiston penkkeihinkö tämän kaupungin pitäisi sitten investoida? Etelä-Karjala taitaa olla ainut maakunta, jossa ei ole esim. yleisurheilun sisähallia ja harjoittelupaikkoja. Ei Kisapuiston jäähallissakaan tulot eivät ole kuin murto-osan menoista. Ihan jokainen halli tai liikuntapaikka pyörii viimekädessä verovarojen turvin.
Mutta auta armias jos keskusta areenaan pitäisi kaupungin laittaa rahaa, niin siitähän se äläkkä nousee.. Pitäisi olla yksityistä rahaa.. Paljonko nämä lummit, riennot, jne lyö taaloja tiskiin sisäliikuntahallin rakentamiseen?
 

Jakenos

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mutta auta armias jos keskusta areenaan pitäisi kaupungin laittaa rahaa, niin siitähän se äläkkä nousee.. Pitäisi olla yksityistä rahaa.. Paljonko nämä lummit, riennot, jne lyö taaloja tiskiin sisäliikuntahallin rakentamiseen?
Olen samaa mieltä. Alun perin hallin piti maksaa 5 miljoonaa euroa ja nyt se onkin 14 miljoonaa.
 

Jakenos

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Sisäliikuntahalli nostaa muiden kuten myös jäähallin käyttömaksuja:
Liikuntatoimen toimintatuotoilla tulee kattaa sisäliikuntahallin ylläpitokulut, mikä merkitsee hallin valmistuttua noin 150.000 euron korotusta lähinnä muiden kuin lasten ja nuorten liikuntapaikkamaksuihin hallin tuomien lisätuottojen lisäksi.

Pääomavuokraa varten osoitetaan liikuntatoimelle määräraha.
Sama ongelma on myös silloin, kun uusi areena rakentuu keskustaan tai Kisapuistoon. Jos en väärin muista, niin kulut noin kolminkertaistuvat.
 

aintg

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, sympatiat: Jukurit & KalPa
Nämä lummit, riennot, sekä heidänmieliset kaupunginvaltuutetut, ym on todella hyviä lobbaamaan omaa agendaansa. Olen 100 varma että hallia käyttää kourallinen näitä seuroja, jotka maksavat käypäsen hinnan käyttämästään ajasta, loppu jää veronmaksajan maksettavaksi ihan samalla tapaa kuin teatteri ja kaupungin orkesteri lentokentästä puhumattakaan.
Monesti olen sanonut ja sanompa vielä kertaalleen, että ei kimpisessäkään päät kolkkaa vastakkain, eikä tule kolkkaamaan sisäliikuntahallissakaan.
Kaupunkikehityslautakunnan puheenjohtajahan on Jyri ”LUM” Hänninen. Väitän, että hänellä on ollut vaikutusta sisäliikuntahallin etenemisessä. Sattumoisin sama herra tuntuu olevan kovasti keskusta-areenaa vastaan. Se jos mikä on kummallista, sillä Hänninen on sekä yrittäjä että liiketalouden opettaja, mutta on silti valmis investoimaan kaupungin rahoja ennemmin korpeen kuin ydinkeskustan kehittämiseen. Ei haittaisi yhtään, jos tuossa puheenjohtajapositiossa olisi joku muu, kuka oikeasti uskaltaisi ja haluaisi kehittää kaupunkia.
 

Tupaukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saipa ja Saimaan Kurra.
Kaupunkikehityslautakunnan puheenjohtajahan on Jyri ”LUM” Hänninen. Väitän, että hänellä on ollut vaikutusta sisäliikuntahallin etenemisessä. Sattumoisin sama herra tuntuu olevan kovasti keskusta-areenaa vastaan. Se jos mikä on kummallista, sillä Hänninen on sekä yrittäjä että liiketalouden opettaja, mutta on silti valmis investoimaan kaupungin rahoja ennemmin korpeen kuin ydinkeskustan kehittämiseen. Ei haittaisi yhtään, jos tuossa puheenjohtajapositiossa olisi joku muu, kuka oikeasti uskaltaisi ja haluaisi kehittää kaupunkia.
Se se vielä puuttuisi, että Bryggare olisi kaupunginvaltuustossa....
Onneksi ei taida vaikuttaa täällä päin...
Onhan siellä kuitenkin riento Torniainen, jonka liitän myös näihin lobbareihin...
Sallinen on myös melko varmasti vastarannan kiiski ja ottaen huomioon pohjois savolaiset juuret niin puheet voi olla ihan mitä hyvänsä....
Ps. Kiuruveden kunnansihteeristä Lappeenrannan kaupunginjohtajaksi.....
 
Viimeksi muokattu:

Hannutic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Onko Lappeenrannassa testattu innovaatiota, jossa pelipäivinä ennen peliä hallille menee bussi ja pelin jälkeen sieltä lähtee bussi pois?
 

ForNever

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Anaheim Ducks, Linköping HC
Onko Lappeenrannassa testattu innovaatiota, jossa pelipäivinä ennen peliä hallille menee bussi ja pelin jälkeen sieltä lähtee bussi pois?
Eihän se nyt vain yksinkertaisesti ole sama asia, että hallille menee peli-iltoina bussi, kuin että hallille voisi selvästi useampi kävellä tai pyöräillä, kun se olisi lähempänä suurempaa massaa ihmisiä. Niitä bussejakin olisi useampi, kun ne tulisivat useammasta suunnasta.

Tämä on ihan lyhyttä matematiikkaa. Todella outo aihe väitellä tässä kohtaa.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eihän se nyt vain yksinkertaisesti ole sama asia, että hallille menee peli-iltoina bussi, kuin että hallille voisi selvästi useampi kävellä tai pyöräillä, kun se olisi lähempänä suurempaa massaa ihmisiä. Niitä bussejakin olisi useampi, kun ne tulisivat useammasta suunnasta.

Tämä on ihan lyhyttä matematiikkaa. Todella outo aihe väitellä tässä kohtaa.
Niin juuri, se halli voisi myös olla siellä, minne se busiiliikenne muutenkin kulkee eri puolilta.

Silti on syytä huomioida massiivinen elinvoimabuusti ja ns. spillover economy. Itse pidänkin siis julkisen rahan sijoittamista monitoimiareenaan, siis rakennusvaiheessa ja myös tulevassa käytössä myönteisenä asiana. Mikäli Lappeenrannan kaupunki sitoutuisi rahoittamaan toriareenan kuluja vuosittain miljoonalla eurolla esim. vuoteen 2050 saakka, mahdollistaisi se heti varmemman toimintaympäristön areenan käyttäjille. Poliittisesti toki tulenarka kysymys, mutta investointina keskustan elinvoimaan sen voi nähdä.
Silti se miljoona olisi vähemmän kuin teatterin vuokra vuodessa. Kaupungin koko kulttuuritoimi on jatkuvasti ongelmissa koska teatteri on niin kallis ja saa tuloja sisään niin vähän ja jatkuvasti muut toimijat joutuvat vuoden sisällä säästämään suunnitelmaan verrattuna kun teatterilla tuleekin takkiin vähän lisää.

@rattussovjeticus Jokerit ja HIFK toden totta keräväät yleisöä ympäri PK-seutua ja kehyskuntia, eikä monelle kannattajalle ole juttu eikä mikään istua ensin puoli tuntia julkisissa ja kävellä sen jälkeen kilsa, parikin lätkämatsiin mentäessä, kun tähän on kasvettu alusta lähtien. Toki kuten on jo sanottu, yhteydet Helsingin jäähallille ovat kohtuulliset kutakuinkin kaikkialta.
Ja Nordis on kantakaupungissa ison pääväylän varrella. Täällä alle 20 min matka julkisilla on kai noin kahdellasadallatuhannella ihmisellä. Tai Töölööstä, Pasilasta, Alppilasta jalan 10-15 minuutissa aika monella. Tai kun bussia ja sporaa kulkee niin sen kaksi pysäkkiä voi myös mennä sellaisilla. Kisapuisto taas on aikamoinen pussinpohja eikä ole missään. Kukaan ei koskaan mene kyseisen paikan ohi sattumalta. On näissä aika iso ero.

Jotkut vanhukset jääneet jumiin siihen, ettei sellainen jääurheilukeskus mahdu keskustaan. So what, puhe on tapahtuma-areenasta eikä jääurheilukeskuksesta.
 

redpecka

Jäsen
@rattussovjeticus Jokerit ja HIFK toden totta keräväät yleisöä ympäri PK-seutua ja kehyskuntia, eikä monelle kannattajalle ole juttu eikä mikään istua ensin puoli tuntia julkisissa ja kävellä sen jälkeen kilsa, parikin lätkämatsiin mentäessä, kun tähän on kasvettu alusta lähtien. Toki kuten on jo sanottu, yhteydet Helsingin jäähallille ovat kohtuulliset kutakuinkin kaikkialta.
Hyvin jo @Huppu tuossa siteerasikin.

Eli ajattele, että menet sinne hallille parilla bussilla - no ei siinä, voihan sitä mennä ja kävellä vielä kilsan pysäkiltä hallille. Mutta entä kun matsi loppuu? Olet jossain "paloheinässä" arki-iltana kymmeneltä ja jonotat tuiskeessa siihen kolminimeroiseen maalaisbussiin, josta pääset Erottajalla vasta vaihtamaan oman kaupunginosasi dösään. Vähän eri fiilis Nordikselta jatkaa iltaa mihin ikinä menossa onkaan.
 

Hannutic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Joo on, kerrotko vielä mistä se bussi lähtee sinne hallille?
Bussi voisi lähteä esim. sieltä missä opiskelijat asustaa. Kulku keskustan kautta tietenkin ja voihan se vähän kierrelläkin, vartissa nyt varmaan kiertää puoli kaupunkia. Jos homma lähtee toimimaan, niin varmasti saadaan liikkeelle toinen ja kolmaskin bussi jotka menevät eri reittiä. Näin se toimi aikanaan Espoossakin.

Jos siis palvelulle on tarvetta, niin ihmettelen miksi sitä ei tarjota, onko asiaa kokeiltu ja huomattu ettei toimi? Jos taas palvelulle ei ole tarvetta, niin sitten nykyisessä hallin sijainnissa ei kai ole mitään kovin suurta ongelmaakaan? Oletan siis että esim. keskustaan pääsee ihan mukavasti julkisilla ympäri Lappeenrantaa.

Ja ei, en yritä vihjata että uutta hallia ei tarvita tai että sen voi rakentaa ihan minne sattuu.
 

Spitfire

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, SJS
Bussi voisi lähteä esim. sieltä missä opiskelijat asustaa. Kulku keskustan kautta tietenkin ja voihan se vähän kierrelläkin, vartissa nyt varmaan kiertää puoli kaupunkia. Jos homma lähtee toimimaan, niin varmasti saadaan liikkeelle toinen ja kolmaskin bussi jotka menevät eri reittiä. Näin se toimi aikanaan Espoossakin.

Jos siis palvelulle on tarvetta, niin ihmettelen miksi sitä ei tarjota, onko asiaa kokeiltu ja huomattu ettei toimi? Jos taas palvelulle ei ole tarvetta, niin sitten nykyisessä hallin sijainnissa ei kai ole mitään kovin suurta ongelmaakaan? Oletan siis että esim. keskustaan pääsee ihan mukavasti julkisilla ympäri Lappeenrantaa.

Ja ei, en yritä vihjata että uutta hallia ei tarvita tai että sen voi rakentaa ihan minne sattuu.
Huonoja oletuksia monta samaan viestiin.
 

Mälkiä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmoitetaan lähiviikkoina
Bussi voisi lähteä esim. sieltä missä opiskelijat asustaa. Kulku keskustan kautta tietenkin ja voihan se vähän kierrelläkin, vartissa nyt varmaan kiertää puoli kaupunkia. Jos homma lähtee toimimaan, niin varmasti saadaan liikkeelle toinen ja kolmaskin bussi jotka menevät eri reittiä. Näin se toimi aikanaan Espoossakin.

Jos siis palvelulle on tarvetta, niin ihmettelen miksi sitä ei tarjota, onko asiaa kokeiltu ja huomattu ettei toimi? Jos taas palvelulle ei ole tarvetta, niin sitten nykyisessä hallin sijainnissa ei kai ole mitään kovin suurta ongelmaakaan? Oletan siis että esim. keskustaan pääsee ihan mukavasti julkisilla ympäri Lappeenrantaa.

Ja ei, en yritä vihjata että uutta hallia ei tarvita tai että sen voi rakentaa ihan minne sattuu.
Lappeenranta on sen muotoinen rökäle tuossa Saimaan rannalla, että ei sitä bussilla "kierrä" puoliksi millään järkevällä tavalla edes puolessa tunnissa, eikä varsinkaan keskustan kautta, eikä Parkkarilan läpi hallille. Julkisilla ei ihan hirveän hyvin pääse kulkemaan ylipäätään liian pienestä volyymista ja kaupungin muodosta johtuen.

Sijainti on yksittäisen autoilijan kannalta ihan kohtalainen, mutta kaikki ne ihmismassat menevät kaupungin ja sen elinvoiman kannalta täysin hukkaan Kisapuistossa. Automarketin kautta kotisohvalle, ja samalla keskusta kumisee tyhjyyttään iltoina, joina saadaan tuhannet lappeenrantalaiset liikkeelle.
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Hyvin jo @Huppu tuossa siteerasikin.

Eli ajattele, että menet sinne hallille parilla bussilla - no ei siinä, voihan sitä mennä ja kävellä vielä kilsan pysäkiltä hallille. Mutta entä kun matsi loppuu? Olet jossain "paloheinässä" arki-iltana kymmeneltä ja jonotat tuiskeessa siihen kolminimeroiseen maalaisbussiin, josta pääset Erottajalla vasta vaihtamaan oman kaupunginosasi dösään. Vähän eri fiilis Nordikselta jatkaa iltaa mihin ikinä menossa onkaan.
Juurikin näin, aikanaan läksin 15 sekuntia ennen ottelun päättymistä juoksemaan autolle, ja kotona oltiin sellaisen 8-10 minuutin päästä toiselle puolelle kaupunkia. Se että olisin tässä käyttänyt 1,5-2 tuntia bussien odotteluun ja bussien vaihtoon tuntuu täysin järjettömältä, joku arvo sillä vapaa-ajallakin on.

Ja usein autossa kuunneltu lehdistötilaisuus alkoi Atulta: ''onnittelut pisteistä!''
 

Hannutic

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Sijainti on yksittäisen autoilijan kannalta ihan kohtalainen, mutta kaikki ne ihmismassat menevät kaupungin ja sen elinvoiman kannalta täysin hukkaan Kisapuistossa. Automarketin kautta kotisohvalle, ja samalla keskusta kumisee tyhjyyttään iltoina, joina saadaan tuhannet lappeenrantalaiset liikkeelle.
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Ei siis olla kokeiltu bussihommia eikä näemmä tulla kokeilemaankaan. Lappeenrannan kaupunkimaantieteelliset erityispiirteet selvästikin ovat tähän syynä. Siitä on yli 20 vuotta kun Lappeenrannassa viimeksi kävin tekemässä muuta kuin katsomassa jääkiekkoa, pahoittelut siis että tulin hatarin tiedoin kyselemään ja jopa ehdottelemaan.

Silti on yllättävää, jos ei ole mahdollista ottaa käyttöön sellaista linjaa joka olisi esim. puolillaan. Sellainen täyttöaste varmaan olisi ihan hyvä jos vertaa bussiliikenteeseen yleensä. Tietysti toteutuksessa olisi omat ongelmansa, kuskille pitäisi keksiä tekemistä pelin ajaksi, mutta sitähän pelipäivinä riittää.
 

Tupaukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Saipa ja Saimaan Kurra.
Bussi voisi lähteä esim. sieltä missä opiskelijat asustaa. Kulku keskustan kautta tietenkin ja voihan se vähän kierrelläkin, vartissa nyt varmaan kiertää puoli kaupunkia. Jos homma lähtee toimimaan, niin varmasti saadaan liikkeelle toinen ja kolmaskin bussi jotka menevät eri reittiä.
Vaikka tässä kaupungissa kulkee busseja sinne tänne, niin ei ne saa nykyiselle torille toukokuussakaan porukkaa vaikka lämpömittari osoittaa +24C. Samat vähäiset papat ja mummot päivästä toiseen vain kahvikupin ääressä pitävät palaveria. Yksi kukkakauppias ja vaatteiden myyjä paikalla. Mistään vilkkaasta torielämästä ei todellakaan voida puhua. Hyvin joutaisi laittaa tasaiseksi koko roska ja rakentaa paikalle areena.
 

Spitfire

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, SJS
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Ei siis olla kokeiltu bussihommia eikä näemmä tulla kokeilemaankaan. Lappeenrannan kaupunkimaantieteelliset erityispiirteet selvästikin ovat tähän syynä. Siitä on yli 20 vuotta kun Lappeenrannassa viimeksi kävin tekemässä muuta kuin katsomassa jääkiekkoa, pahoittelut siis että tulin hatarin tiedoin kyselemään ja jopa ehdottelemaan.

Silti on yllättävää, jos ei ole mahdollista ottaa käyttöön sellaista linjaa joka olisi esim. puolillaan. Sellainen täyttöaste varmaan olisi ihan hyvä jos vertaa bussiliikenteeseen yleensä. Tietysti toteutuksessa olisi omat ongelmansa, kuskille pitäisi keksiä tekemistä pelin ajaksi, mutta sitähän pelipäivinä riittää.
Yksi bussi kyllä kulkee yliopiston suunnalta hallille pelipäivinä ja pelin jälkeen takaisin. Kerran olen sillä mennyt. Yleensä ohi kävellessä siihen sulloutuu noin puoli bussillista. Kolme varttia suuntaansa kulkeva suora bussilinja ei vaan ole mikään ratkaisu ongelmaan. Halli on "väärällä" puolella kaupunkia ja sielläkin pussin perällä. Ainoa järkevä tapa hallille saapumiseen yli puolelle kaupunkilaisista on oma auto.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Yksi bussi kyllä kulkee yliopiston suunnalta hallille pelipäivinä ja pelin jälkeen takaisin. Kerran olen sillä mennyt. Yleensä ohi kävellessä siihen sulloutuu noin puoli bussillista. Kolme varttia suuntaansa kulkeva suora bussilinja ei vaan ole mikään ratkaisu ongelmaan. Halli on "väärällä" puolella kaupunkia ja sielläkin pussin perällä. Ainoa järkevä tapa hallille saapumiseen yli puolelle kaupunkilaisista on oma auto.
Jonkun verran tuli kuljettua bussilla aikoinaan hallin läheltä Skinnarilaan duuniin. Autolla menee 13min ja bussilla (ilman vaihtoa) kaikkinensa noin 45min. Pysäkille vähän kävelyä ja bussilla keskustan kautta LUT:n pysäkille. Pidän melko kohtuuttomana paskana tämän kokoisessa tuppukylässä. Siistiä käyttää melkein 2h työmatkoihin vajaa 9km matkalle.
 

KovaT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, seurannassa TPS
Yksi bussi kyllä kulkee yliopiston suunnalta hallille pelipäivinä ja pelin jälkeen takaisin. Kerran olen sillä mennyt. Yleensä ohi kävellessä siihen sulloutuu noin puoli bussillista. Kolme varttia suuntaansa kulkeva suora bussilinja ei vaan ole mikään ratkaisu ongelmaan. Halli on "väärällä" puolella kaupunkia ja sielläkin pussin perällä. Ainoa järkevä tapa hallille saapumiseen yli puolelle kaupunkilaisista on oma auto.
Joo, ja tuo bussi menee niin nippa nappa pelin alkuun, että ei kunnolla ehdi syödä tai juoda olutta ennen peliä tai nähdä alkulämpöjä. Jos menisi ihan säännöllinen linja ohi, niin pääsisi sillon ku haluaa sinne. Aikataulustakaan ei ole tietoa, milloin tuo kyseinen bussi on keskustassa. Aiemmin lähti keskustasta oma bussi muistaakseen. Nyt sinne pitää mennä odottamaan hyvissä ajoin ja keskustan pysäkillä ei edes mitään oikeaa pysäkkiä vaan kadunvarsi. Kiva siinä tuiskussa odotella kun olisi voinut vielä nauttia rauhassa Birrassa olutta siihen asti ku bussi lähtee.
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Sain käsiini kaupunkikehityslautakunnan pitkän tähtäimen suunnitelman:
- sisäliikuntahallin kaavamuutos
- sisäliikuntahallin investoinnin valmistelu
- sisäliikuntahallin rahoituksen varmistaminen
- sisäliikuntahallin toteuttaminen
- muiden hankkeiden jäädyttäminen

 

aintg

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, sympatiat: Jukurit & KalPa
Sain käsiini kaupunkikehityslautakunnan pitkän tähtäimen suunnitelman:
- sisäliikuntahallin kaavamuutos
- sisäliikuntahallin investoinnin valmistelu
- sisäliikuntahallin rahoituksen varmistaminen
- sisäliikuntahallin toteuttaminen
- muiden hankkeiden jäädyttäminen

Kyllähän tämä vaikuttaa karmaiseva porukka olevan, ei ihme että kehittämishaluisia valtuutettuja turhauttaa. Toivottavasti tämä ulostulo auttaa kaupunkilaisia lisäämään painetta kaupunkinäivettämislautakunnalle. Vaikuttaa siltä, että aivan väärä henkilö on torisukulaisineen johdossa. Ei mikään ihme, että torisuunnitelmia Hänninen voivottelee jutussa kaikkein eniten…
 

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös