Eipä tämä hallihomma oikein hyvältä näytä. Viime maanantaina
Etelä-Saimaa uutisoi torikorttelin hautaamisesta, mutta samalla kaupunginhallituksen puheenjohtaja Joonas Grönlund vakuutti, että "
Neuvotteluja Raimo Sarajärven ja Fincapin kanssa jatketaan, ja Weeran kortteli on mahdollinen vaihtoehto, eikä mitään haihattelua".
Viime torstaina ilmestyneessä Talouselämässä oli OmaSP:n taustoja selvittänyt kirjoitus, joka mahdollisesti vauhditti
toimitusjohtaja Pasi Sydänlammin potkuja OmaSP:stä. Lappeenrannan ja lappeenrantalaisten kannalta oli ikävä lukea, että vaikka OmaSP:n pääkonttori oli ja on Lappeenrannassa, toimintaa pyöritettiin Sydänlammin aikana käytännössä Seinäjoelta. Näyttää siltä, että OmaSP:n johto ja muutamat pohjalaiset liikemiehet ovat pyörittäneet monimuotoista kiinteistöbusinesta OmaSP:n rahoituksella. Homma on Talouselämän jutun perusteella mennyt suunnilleen niin, että liikemiehet ja pankin johtajat ovat tienanneet miljoonia euroja "onnistuneilla" kiinteistökaupopilla, ja maksumiehiksi ovat joutuneet/joutumassa OmaSP:n asiakkaat ja pankki itse.
Weeran korttelin montun 'omistava' Raimo Sarajärvi, joka tunnetaan myös Veikkausliigaseura SJK:n sugar-daddyna, tuntuu olleen mukana useimmissa OmaSP:n erikoiselta näyttävissä kiinteistödiileissä. Yksi esimerkki on kauppakeskus Linna Hämeenlinnassa, jonka ostamista Sarajärvi perusteli vuonna 2016 "
kun sijoittaa torin nurkalle, ei yleensä voi mennä pahasti pieleen". Nyt OmaSP:llä on autioituneesta ja tulipalossa vaurioituneesta kauppakeskus Linnasta edelleen yli 20 miljoonan euron arvoiset panttaukset.
Saa nähdä miten käy Lappeenrannassa. Talouselämän kirjoituksesta saa sellaisen käsityksen, että Joonas Grönlundin olisi ehkä parempi neuvotella OmaSP:n väliaikaisen toimitusjohtaja Sarianna Liirin kuin Raimo Sarajärven kanssa. OmaSP:llä on myös Weeran montusta yli 20 miljoonan euron edestä panttauksia.
Ja lopuksi painotettakoon, että minulla ei ole OmaSP:n tilanteesta tai Weeran montusta mitaan muuta tietoa kuin se mitä olen Talouselämän artikkelista ja muista julkisista lähteistä lukenut.
Talouselämä selvitti Oma Säästöpankin sisäisiä tapahtumia ja pankkia lähellä olevien liikemiesten toimintaa. Pankin entiset työntekijät kertovat ongelmallisista luottopäätöksistä ja pankkisalaisuuden varjossa toteutetusta asuntobisneksestä. Selvityksessä löytyi myös pankin johtoon kytkeytyvä...
www.talouselama.fi