Uusi hallitus?

  • 419 162
  • 4 597

Uusi hallitus?

  • Kokoomus(pääministeri)/persut

    Ääniä: 290 60,0%
  • Kokoomus(pääministeri)/demarit

    Ääniä: 130 26,9%
  • Persut (pääministeri)/kokoomus

    Ääniä: 40 8,3%
  • Demarit(pääministeri)/kokoomus

    Ääniä: 12 2,5%
  • Joku muu, mikä?

    Ääniä: 11 2,3%

  • Äänestäjiä
    483
Tila
Viestiketju on suljettu.

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
En osaa sanoa mikä on järkevintä, sillä en ole asiaa sen enempää pohtinut. Sen vain tiedän, että mikä tahansa Suomeen jäävä euro on järkevämpi kohde kuin kehitysapuun hassattava euro.

Jos nämä ylipäätään halutaan asettaa vastakkain, niin silti kannattaa Suomeenkin jäävät eurot käyttää järkevimmällä mahdollisella tavalla (jota kohdistamattomat polttoainesubventiot eivät ole).
 

Jeffrey

Jäsen
Tämmöinen pensan hinnan könttäsubventointi on taloudellisesti tehotonta ja umpityperää, koska se kohdistuu välttämättömyyksien lisäksi kaikennäköiseen munienrapsutteluajeluun, jota autoa vain välttämättömään tarpeisiin käyttämään pyrkivät sitten rahoittavat veroeuroillaan.

En nyt ole omaa mielipidettäni polttoaineverosta pohtinut, mutta yleisesti ottaen juuri tämän munienraapustelukulutuksen vähyys on yksi Suomen kansantaloudellisista ongelmista.

Munienraapustelu muuttuu kansantaloudelliseksi ongelmaksi siinä vaiheessa kun se tapahtuu kotisohvalla ilman minkään asteista aktiivisuutta. Suomalaisilla on erilaisten arvioiden mukaan noin 120-140 miljardia euroa rahaa erilaisina talletuksina tai ihan vain sukanvarsissa. Eli se munienraapustelu muuttuu kansantaloudelliseksi ongelmaksi tässä kohtaa kun tämä määrä rahaa ei kierrä markkinoilla tai se ei tee työtä investointien muodossa. Eli toisin sanoen meidät suomalaiset on saatava raapustelemaan muniamme ennemmin julkisille paikoille kuin kotisohville - jos siellä kotisohvilla ei käytetä sijoituspalveluita ja/tai verkkokauppoja munienraapustelun lomassa. Pitkien etäisyyksien maassa ehkä se siirtymän hinta on ollut yksi ongelma.

Jos tämän suomalaisten käteisen rahan määrän laittaa vielä raameihin, niin se on suurin piirtein sama mitä eläkevakuutusyhtiöiden Ilmarinen, Varma ja Elo koko sijoitusvarallisuus on yhteensä. Toivottavasti edes osa tästä rahasta saataisiin jossain vaiheessa oikeasti tuottavaan toimintaan mukaan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ruotsissa käytiin samaa keskustelua polttoaineiden hinnasta. Päättivät alentaa merkittävästi, jotta ostovoima ei mm. kohonneiden hintojen vuoksi putoa enempää. Osalle voi olla yllätys, että ainakin muutama vuosi sitten Suomen Pankin (Lauri Kajanoja) blogissa kerrottiin, että Suomessa kotitalouksien kulutus on muuta Eurooppaa merkittävämmässä asemassa BKT:n osalta. Ostovoiman ylläpitäminen on siksi tärkeää.

Ansiotuloverotuksen alentaminen saattaa olla hyvin muodollista jos lainkaan 6 mrd sopeutustoimissa. Mutta kannattaako suomalaisten ostovoimaa alentaa millään tavalla? Minusta ei. Suomi on kilpailuasetelmassa mm. Ruotsin kanssa eikä vetovoimamme ainakaan parane ostovoiman heikentämisellä.

Tuo polttoaineasia saa aina liian suuren mittakaavan. Herättää tunteita ja media repii klikkejä. Orpon hallituksen tulee kyetä estämään ostovoiman lasku kokonaisuutena. Viime vuonna suomalaisten reaaliansiot putosivat paljon. Iso homma estää vastaava ja ei käy kateeksi erityisesti Purraa, jos hän on valtiovarainministeri.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Miksi KD:lle annettiin ylipäänsä siimaa yhdellekään kynnyskysymykselle? Viinipullo Alkosta vai viereisestä ruokakaupasta, ongelmakäyttäjät kyllä hankkivat juomansa joka tapauksessa, mutta keskivertokuluttajaa nykymallissa kiusataan.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kaiketi ajan on edelleen kuluttava. Liian isolle osalle yhteiskunnasta alkoholi on mystifioitu tabu, eivätkä keskieurooppalaiset juomatavat ota istuakseen.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Miksi KD:lle annettiin ylipäänsä siimaa yhdellekään kynnyskysymykselle? Viinipullo Alkosta vai viereisestä ruokakaupasta, ongelmakäyttäjät kyllä hankkivat juomansa joka tapauksessa, mutta keskivertokuluttajaa nykymallissa kiusataan.

Ei tuo johdu KD:sta yksin. Ehkä Kokoomuksessakin on vastustusta hieman, mutta ymmärtääkseni (SDP, Kesk), PS ja RKP ainakin ovat korkeintaan 50-50 tai ehkä 40-60 vastaan puolesta.
 

Zolomy

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Miksi KD:lle annettiin ylipäänsä siimaa yhdellekään kynnyskysymykselle? Viinipullo Alkosta vai viereisestä ruokakaupasta, ongelmakäyttäjät kyllä hankkivat juomansa joka tapauksessa, mutta keskivertokuluttajaa nykymallissa kiusataan.

Aika vähäpätöinen "kiusa" siihen verrattuna mitä tulevat leikkaukset tulevat aiheuttamaan pienituloisille, mutta prioriteettinsa kullakin.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
En nyt ole omaa mielipidettäni polttoaineverosta pohtinut, mutta yleisesti ottaen juuri tämän munienraapustelukulutuksen vähyys on yksi Suomen kansantaloudellisista ongelmista.

Munienraapustelu muuttuu kansantaloudelliseksi ongelmaksi siinä vaiheessa kun se tapahtuu kotisohvalla ilman minkään asteista aktiivisuutta. Suomalaisilla on erilaisten arvioiden mukaan noin 120-140 miljardia euroa rahaa erilaisina talletuksina tai ihan vain sukanvarsissa. Eli se munienraapustelu muuttuu kansantaloudelliseksi ongelmaksi tässä kohtaa kun tämä määrä rahaa ei kierrä markkinoilla tai se ei tee työtä investointien muodossa. Eli toisin sanoen meidät suomalaiset on saatava raapustelemaan muniamme ennemmin julkisille paikoille kuin kotisohville - jos siellä kotisohvilla ei käytetä sijoituspalveluita ja/tai verkkokauppoja munienraapustelun lomassa. Pitkien etäisyyksien maassa ehkä se siirtymän hinta on ollut yksi ongelma.

Jos tämän suomalaisten käteisen rahan määrän laittaa vielä raameihin, niin se on suurin piirtein sama mitä eläkevakuutusyhtiöiden Ilmarinen, Varma ja Elo koko sijoitusvarallisuus on yhteensä. Toivottavasti edes osa tästä rahasta saataisiin jossain vaiheessa oikeasti tuottavaan toimintaan mukaan.

Olisi kyllä viimeisen päälle kepulehtimista rahoittaa verovaroilla sitä, että Pera pääsee edullisemmin autolla Puolangalta Kajaaniin leffaan.

Pointista sinänsä toki samaa mieltä. Meillähän on taloudelliselta toimeliaisuudelta tarkasteltuna Euroopan kuolleimmat pikkukaupungit ja maalaiskylät. Siinä missä muualla Euroopassa maalaiskylissä järjestetään kaikenlaista telttajuhlaa ja markkinaa, Suomessa maalaiskylissä suurin tapahtuma on se kun pystykorva haukkuu jänistä. Pikkukaupungeissa muualla (Ruotsissakin) löytyy paljon enemmän kahvilaa ja kauppaa, kun Suomessa niissä on Prisma neljän kilometrin päässä keskustasta.

Hyviä ideoita tarvittaisiin siihen, miten tämmöiseen toimeliaisuuteen voisi kannustaa. Ei toki hallituksen tehtävä, vaan kuntien itsensä.

Väittäisin, että subventiot ovat ennemminkin johtaneet toimeliaisuuden vähenemiseen haja-asutusalueilla. Ei ole tarvinnut kehitellä mitään uutta ja innovatiivista, kun tuet ovat ohjanneet tietynlaiseen toimintaan ja elämäntapaan.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Pointista sinänsä toki samaa mieltä. Meillähän on taloudelliselta toimeliaisuudelta tarkasteltuna Euroopan kuolleimmat pikkukaupungit ja maalaiskylät. Siinä missä muualla Euroopassa maalaiskylissä järjestetään kaikenlaista telttajuhlaa ja markkinaa, Suomessa maalaiskylissä suurin tapahtuma on se kun pystykorva haukkuu jänistä. Pikkukaupungeissa muualla (Ruotsissakin) löytyy paljon enemmän kahvilaa ja kauppaa, kun Suomessa niissä on Prisma neljän kilometrin päässä keskustasta.

Hyviä ideoita tarvittaisiin siihen, miten tämmöiseen toimeliaisuuteen voisi kannustaa.

Lopetetaan maaseudun kuristaminen ja rahojen siirtäminen Helsinkiin pääkonttorien kautta. Rakennetaan tuuli- ja aurinkovoimaa 300 % enemmän kuin nyt on kaavailuissa ajalle 2025-2070. Johan on maaseudulla ihmisiä eikä tulonsiirtoja tarvita lainkaan. Alue- ja kuntaverotuskin kääntyy Vantaajoen yläpuolella negatiiviseksi. Jokainen syntyvä lapsi saa 100 000 pesärahan ja maaseudusta tulee elinkelpoista viimeistä Venäjän rajametriä myöten. Meillä on sen jälkeen toimivat kylät ja kunnat läpi Suomen, jotka innovoivat yrityksineen yhä suurempia ja onnistuneimpia hankkeita ei vain energiantuotantoon vaan myös mm. maatalouteen.

Toki pensselillä, mutta vähän tähän suuntaan kun toimitaan, siinä on ratkaisu.
 

Jeffrey

Jäsen
Olisi kyllä viimeisen päälle kepulehtimista rahoittaa verovaroilla sitä, että Pera pääsee edullisemmin autolla Puolangalta Kajaaniin leffaan.

En nyt ole varma olenko ymmärtänyt vuotaneet toimet väärin, mutta ei kai tarkoitus ole alkaa verovaroin rahoittamaan tätä autolla ajelua? Ymmärtääkseni polttoaineveroa oltaisi pienentämässä, eli Pera maksaisi vähemmän tästä elokuvareissusta Kajjaaniin, mutta ei minun tarvitse hänelle tuota rahaa antaa. Matkustamalla Kajjaaniin Pera myös rahoittaa verojen kautta yhteisiä asioita, esimerkiksi meidän etelänvetelien tunnin junaa Turkuun.
 

Jeffrey

Jäsen
Hyviä ideoita tarvittaisiin siihen, miten tämmöiseen toimeliaisuuteen voisi kannustaa.

Pääomatuloverotusta tulisi keventää. Nythän Suomessa on progressiivinen pääomatulovero, jossa alle 30ke tuloja verotetaan 30% ja yli menevää osaa 34%.

Mielestäni keskituloisille tämä on ihan ok progressio ja tarjoaa jonkinlaiset mahdollisuudet keventää kokonaisverotustaan sijoitustoiminnalla. Olkoonkin toki, että keskituloinen sijoittaa yleensä vähintään kertaalleen verotettua rahaa, ja jos hän sijoittaa ansiotuloilla saatua rahaa - sijoittaa hän kertaalleen varsin reilusti verotettua rahaa. Kuitenkin kuten yllä mainittu, mihinkään laajoihin verokevennyksiin tässä yhteydessä ei liene varaa. Lisäksi pääomatuloista tehtävät verovähennysoikeudet antavat mahdollisuuden madaltaa tätä kokonaisverotusta.

Pääomatulojen progressio voisi kuitenkin alkaa käänteiseksi jossain vaiheessa, eli kun alatkin saamaan enemmän pääomatuloja se pienentäisi verotusta rajan ylittävältä osalta ja näin ollen myös sitä kokonaisverotusta. Tämä kannustaisi etenkin rikkaita ja kykeneviä sijoittamaan liiketoimintoihin ympäri Suomea. Eli saataisi verovaikutukselta mahdollisimman kohdennettu, mahdollisimman pieni investointi joka kuitenkin johtaisi suurempiin investointeihin Suomeen, myös maaseutujen elävöitymiseen, jne jne.
 

Nukkemurhaaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palevan Kallo
Kaiketi ajan on edelleen kuluttava. Liian isolle osalle yhteiskunnasta alkoholi on mystifioitu tabu, eivätkä keskieurooppalaiset juomatavat ota istuakseen.
Näinhän se on. Kiittäkäämme tästä suurimmalti osin kieltolakia jonka peruja tämä nykyajan suhtautuminen edelleen on.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Yle kertoo, että viinit ovat jäämässä Alkoon. Hallitusneuvotteluissa on kuitenkin päätetty lähteä vapauttamaan alkoholin myyntiä. STT:n tietojen mukaan neuvotteluissa olisi päädytty kompromissiin, jonka myötä kaupoissa myytävän alkoholin enimmäisprosentti nousee 5.5 prosentista 8.0 prosenttiin.

Yksi hallituskausi meni turhaan, mutta nyt sentään edes vähän eteenpäin. Sitä seuraava hallitus saa toivottavasti viinitkin ruokakauppoihin ja väkevät esimerkiksi kokeiluna pieneen osaan kauppoja. Mökillä olisi mukava ostaa vieraille viinit lähikaupasta sen sijaan, että ajaa 30 + 30 kilometriä parin kuohuvan takia.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
STT:n tietojen mukaan hallitusneuvotteluihin osallistuvat puolueet ovat päässeet sopuun ruokakaupoissa myytävän alkoholin vahvuudesta. Tulevaisuudessa alkoholin enimmäisprosentti nousisi 5,5 prosentista kahdeksaan prosenttiin.

Olisihan tuo taas askel eteenpäin ja tätäkään ei tapahtuisi Demareiden ollessa neuvottelupöydässä. Kompromissihan tuo on, mutta parempi kuin ei muutosta ollenkaan.
 

Nahkasohva

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Ronnie O'Sullivan, Sunderland
STT:n tietojen mukaan hallitusneuvotteluihin osallistuvat puolueet ovat päässeet sopuun ruokakaupoissa myytävän alkoholin vahvuudesta. Tulevaisuudessa alkoholin enimmäisprosentti nousisi 5,5 prosentista kahdeksaan prosenttiin.
Mikähän vaikutus tällä käytännössä on? Minun tietämykseni mukaan on aika vähän alkoholijuomia, joiden alkoholipitoisuus on 5,6–8 %. Kaikki tavalliset oluet, lonkerot, siiderit ja limuviinat ovat jo nyt alle tuon 5,6 %:n ja niitä saa ruokakaupasta. Viinit taas ovat lähes poikkeuksetta yli 8-prosenttisia. Ehkä joitain vahvoja erikoisoluita ja hyvin mietoja viinejä tulee nyt kauppoihin, mutta aika pieneltä senkin merkitys tuntuu. Valtava merkitys taas olisi ollut nosto 15 %:iin, jolloin viinit olisivat oikeasti tulleet ruokakauppoihin.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Mikähän vaikutus tällä käytännössä on? Minun tietämykseni mukaan on aika vähän alkoholijuomia, joiden alkoholipitoisuus on 5,6–8 %. Kaikki tavalliset oluet, lonkerot, siiderit ja limuviinat ovat jo nyt alle tuon 5,6 %:n ja niitä saa ruokakaupasta. Viinit taas ovat lähes poikkeuksetta yli 8-prosenttisia. Ehkä joitain vahvoja erikoisoluita ja hyvin mietoja viinejä tulee nyt kauppoihin, mutta aika pieneltä senkin merkitys tuntuu. Valtava merkitys taas olisi ollut nosto 15 %:iin, jolloin viinit olisivat oikeasti tulleet ruokakauppoihin.
Vahvempiin oluihin ja joihinkin lonkeroihinhan tuo vaikuttaa kuten kirjoitatkin ja tässä nyt on varmaan vaan saatu tällainen kompromissi kristillisten kanssa. Järkeväähän olisi ollut vapauttaa vähintään kaikki viinit, mutta politiikka on valitettavasti tällaista. Ehkä se sitten on tietylle osalle liian suuri harppaus vapauttaa kerralla reilummin, mutta suuntahan tässä on kuitenkin oikea. Ehkä vielä minunkin elinaikanani voi sitten ostaa vahvempiakin tuotteita ruokaostosten yhteydessä tai ainakin niin toivon.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Sinällään jännä ettei suomalaisten veronmaksajien huvimatkoja autolla ei saisi tukea, esim. Halvemman polttoaineen muodossa. Kuitenkin monia vuosia maksaneet veroja Suomeen.

Miten sitten eroteltaisiin huvimatkat ja tarpeelliset matkat esim. Auton kanssa.

Toisaalta joidenkin mielestä kehitysyhteistyörahoista ei saisi leikata. Eiköhän osa niistä kehitysyhteistyörahoista esim. Namibiassa menisi siihen, että kansalaisilla olisi halvempaa polttoainetta tai halvempia elintarvikkeita kaupassa.
Tuskinpa se namibialaisen -85 vuoden Corollakaan lehmän kakalla kulkee, vaan tarvii polttoaineensa.
 

Kälvis

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vahvempiin oluihin ja joihinkin lonkeroihinhan tuo vaikuttaa kuten kirjoitatkin ja tässä nyt on varmaan vaan saatu tällainen kompromissi kristillisten kanssa. Järkeväähän olisi ollut vapauttaa vähintään kaikki viinit, mutta politiikka on valitettavasti tällaista. Ehkä se sitten on tietylle osalle liian suuri harppaus vapauttaa kerralla reilummin, mutta suuntahan tässä on kuitenkin oikea. Ehkä vielä minunkin elinaikanani voi sitten ostaa vahvempiakin tuotteita ruokaostosten yhteydessä tai ainakin niin toivon.
Positiivistahan tässä on se, että on hyvin korkean kynnyksen takana palauttaa näitä jo kerran vapautettuja alkoholijuomia takaisin pelkästään Alkosta ostettaviksi.

Vähän sama juttu kun Sipilän aikana vapautettiin kauppojen aukioloajat, olisi epäsuosittu päätös rajoittaa niitä uudestaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Mojo

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Alkoholimyynnin vapauttaminen varmasti jakaa mielipiteensä.
Minusta tämä nykyinen malli toimii ihan hyvin. Itse en kyllä väkeviä kauppoihin toisi.

Mutta pieni asia tämä on, kun vertaa kuinka paljon meillä on velkaa ja korot on noin 4% paikkeilla.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Mikähän vaikutus tällä käytännössä on? Minun tietämykseni mukaan on aika vähän alkoholijuomia, joiden alkoholipitoisuus on 5,6–8 %. Kaikki tavalliset oluet, lonkerot, siiderit ja limuviinat ovat jo nyt alle tuon 5,6 %:n ja niitä saa ruokakaupasta. Viinit taas ovat lähes poikkeuksetta yli 8-prosenttisia. Ehkä joitain vahvoja erikoisoluita ja hyvin mietoja viinejä tulee nyt kauppoihin, mutta aika pieneltä senkin merkitys tuntuu. Valtava merkitys taas olisi ollut nosto 15 %:iin, jolloin viinit olisivat oikeasti tulleet ruokakauppoihin.

Krisut tosiaan veivät tuon erän.

Ehkä heidän olisi kannattanut ottaa lähtövaatimuksekseen kieltolain palauttaminen tai vähintäänkin keskioluen siirtäminen takaisin Alkoihin, niin ei olisi noussut raja edes tuohon kahdeksaan prosenttiin.

Seuraava hallitus saa sitten hilattua rajan jo yhdeksään prosenttiin, kun muut vaativat viinejä ruokakauppoihin, mutta demarit vastustavat.

Sitten lieneekin taas yhden taka-askeleen aika, ja raja muutetaan kuuteen prosenttiin demareiden dominoiman STM:n (sekä sen tuossa vaiheessa jo täyteen poliittiseen ohjaukseen ottamansa THL:n) tiukasta suosituksesta.

Tää on mun Suomi.
 

Jeffrey

Jäsen
Miten sitten eroteltaisiin huvimatkat ja tarpeelliset matkat esim. Auton kanssa.

Parantamalla ansiotuloista tehtävää työmatkavähennystä. Ihan validi ja hyvä pointti tuokin, mutta ei pelkästään ongelmatonta sekään.

Veroista ja verotuksesta tehtävät vähennykset ovat vähän kiikkerä asia sen takia, että ihmiset tuntuvat tietävän nämä asiat turhan heikosti ja maksavan täten liikaa veroja. Näihin liittyen usuttaisin kaikki tahot paremmin kulttuurinmuutostalkoisiin, jotta verovähennyksiä olisi "soveliaisempi" tehdä ja että ihmiset ylipäänsä tietäisivät mitä voi vähentää ja miten.
 

Normandia

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, TuTo
Parantamalla ansiotuloista tehtävää työmatkavähennystä. Ihan validi ja hyvä pointti tuokin, mutta ei pelkästään ongelmatonta sekään.

Veroista ja verotuksesta tehtävät vähennykset ovat vähän kiikkerä asia sen takia, että ihmiset tuntuvat tietävän nämä asiat turhan heikosti ja maksavan täten liikaa veroja. Näihin liittyen usuttaisin kaikki tahot paremmin kulttuurinmuutostalkoisiin, jotta verovähennyksiä olisi "soveliaisempi" tehdä ja että ihmiset ylipäänsä tietäisivät mitä voi vähentää ja miten.
Ansiotuloista tehtävän työmatkavähennyksen omavastuu osuuttakin voisi pienentää.
750e on aika suuri määrä.

Toki näitä etujakin voisi lisätä tosiaan.
Omasta autosta kun saa sen 0,3e/km ja työsuhdeautosta 0,24e/km.
Aikas vähän, kun miettii kuinka kaikki kokoajan kallistuu.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Parantamalla ansiotuloista tehtävää työmatkavähennystä. Ihan validi ja hyvä pointti tuokin, mutta ei pelkästään ongelmatonta sekään.

Veroista ja verotuksesta tehtävät vähennykset ovat vähän kiikkerä asia sen takia, että ihmiset tuntuvat tietävän nämä asiat turhan heikosti ja maksavan täten liikaa veroja. Näihin liittyen usuttaisin kaikki tahot paremmin kulttuurinmuutostalkoisiin, jotta verovähennyksiä olisi "soveliaisempi" tehdä ja että ihmiset ylipäänsä tietäisivät mitä voi vähentää ja miten.

Tämä on ihan todellinen ongelma. Ja lisäksi tietysti uudenlaisten verovähennysoikeuksien käyttöönotto ei ole byrokraattisestikaan välttämättä aivan kevyt prosessi, mikä toki pitää näissä aina huomioida.

Minä yhtäältä vastustan tiukasti mitään kohdentamattomia tai huonosti kohdennettuja subventioita, mutta toisaalta olen sitä mieltä, että kenenkään ei pitäisi joutua kohtuuttomasti kärsimään myöskään erilaisista energiaan tai polttoaineisiin liittyvistä huonosti ennakoitavista hintashokeista: kansantaloudellekin on tietysti huono asia, jos esimerkiksi työnteko työmatkoineen muuttuu yhtäkkisesti paljon heikommin kannattavaksi.

Siksi pitäisin kaikesta huolimatta järkevimpänä ratkaisuina näiden työmatkavähennysten ja vastaavien verovähennysoikeuksien uudistamista ja kunnollista infokampanjaa niihin littyen. Eivät ole kuitenkaan lopulta rakettitiedettä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös