Uudistuksia palstan säännöissä ja moderoinnissa

  • 56 056
  • 492
Tila
Viestiketju on suljettu.
Uuden kiekkokauden lähestyessä alkuaan on Jatkoajan moderaattoritiimi päättänyt toteuttaa palstalla muutamia uudistuksia. Uudistukset tähtäävät palstan tason ja luettavuuden parantamiseen. Samalla halutaan myös korostaa, että Jatkoajan keskustelupalsta on alusta asti pyrkinyt olemaan todellisille kiekkofaneille tarkoitettu korkeatasoinen mielipidefoorumi.

Kaikki kommentit teiltä kirjoittajilta ovat tervetulleita tähän ketjuun. Uudistuksen toteutus ei käynnisty välittömästi, vaan kirjoittajille annetaan viikko aikaa sopeutua uusiin sääntöihin. Säännöt löytyvät keskustelupalstan etusivun ylälaidasta; niiden tulkinnat valitettavasti vain moderaattoreiden päänupeista. Uusi linja on siis käytössä keskiviikosta 4.9. alkaen.

Kaikkeen chattaamiseen tullaan jatkossa puuttumaan. Chattaamista varten on olemassa omat paikkansa, mm. #jatkoaika-kanava IRCNetissä. Kiekkokeskustelun alueilla chat-viestejä sallitaan hyvin minimaalisesti. Vapaan keskustelun osalta seuranta on hieman höllempää, mutta sielläkin pätevät samat säännöt. Chattaamiseen puututaan erityisesti silloin, kun se on häiritsevää ketjun alkuperäisen keskustelun suhteen.

Sisällöttömiin viesteihin - ja näiden kirjoittajiin - tullaan jatkossa puuttumaan. Mikäli kirjoittajan viestisaldosta on helposti havaittavissa, ettei hänellä ole mitään annettavaa palstalle, voidaan oikeudet poistaa. Erityisesti tämä koskee juuri äskettäin hyväksyttyjä uusia kirjoittajia, varsinkin mikäli heidän kirjalliset aikaansaannoksensa eivät vastaa hakemustekstiä.

Yhdellä kirjoittajalla saa olla käytössään vain yksi nimimerkki. Usemman nimimerkin haltijoita kehotetaan ottamaan yksityisviestitse yhteyttä Moderaattoreihin ja ilmoittamaan, minkä nimimerkin he haluavat säilyttää. Takaraja ilmoituksille on 4.9. Mikäli tämän jälkeen paljastuu useamman nimimerkin käyttäjiä, tullaan heidän kaikki nimimerkkinsä poistamaan eikä ko. kirjoittajalle tulla myöntämään uusia kirjoitusoikeuksia.

Graafiset hymiöt poistuvat palstan valikoimasta.

Uusia viestejä pystyy kirjoittamaan vain kahden minuutin välein.

Allekirjoituksen maksimimitta on säännöissä määrätty kolme riviä korkeussuunnassa, mitattuna 1024 pikselin näytöllä. Kirjoittajilla on 4.9. asti aikaa muuttaa allekirjoituksensa sääntöjen mukaiseksi, tämän jälkeen kaikki havaitut tuota pidemmät allekirjoitukset poistetaan kokonaan.

Lukijoiden toivotaan kiinnittävän erityishuomiota viestiensä luettavuuteen. Jos kirjoittaja ei jaksa tippaakaan kiinnittää huomiota oman viestinsä ulkoasuun, ei hänelle ole luvassa suopeutta myöskään moderaattoreilta. Virheetöntä kielioppia ei tietystikään keneltäkään vaadita. Sen sijaan ”ks” = ”x” tyyppiset kikkailut ovat ei-toivottavia. Kappalejako helpottaa lukemista; samoin isot kirjaimet lauseiden alussa sekä välimerkit omilla paikoillaan. Mikäli kirjoittajalla on viesteissään paljon asiasisältöä, niin virheitäkin voi olla enemmän. Jos taas viesteissä ei ole mitään asiaa, vaan pelkästään puhekielistä siansaksaa, niin moderaattorit puuttuvat asiaan.

Haluamme korostaa, että uudistuksia ei ole toteutettu teidän arvoisien kirjoittajien kiusaksi. Haluamme varmistaa, että Jatkoajan keskustelupalsta tulevaisuudessakin säilyttää kiinnostavuutensa, toimivuutensa, tasonsa ja luettavuutensa tuhansille ja tuhansille päivittäisille lukijoilleen sekä kirjoittajilleen.

Kiitämme jo etukäteen yhteistyöstänne uudistuksien toteutuksessa.
 

Jet-Ace

Jäsen
Kaikki tämä on ainakin minun helppo hyväksyä. Selkeät säännöt ja niiden tasapuolinen noudattaminen on pelkästään hyvä asia Jatkoajalle.

Vapaassa keskustelussa sääntöjen tulkinta voisi olla astetta lievempää kuin varsinaisissa jääkiekko-ketjuissa.

Tärkeää mielestäni uskottavuuden kannalta on se, että säännöissä mainittuja poikkeuksia lukuunottamatta säännöt ovat kaikille samat ja niiden tulkinnat johdonmukaisia päivästä toiseen.
 

Siniviiva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, sympatiat JYP
Mikäpä siinä

Etupäässä luen palstaa, joskus kirjoitan ja olen mukana tasonnostotalkoissa. Haasteita riittää moderaattoreille, että uusi linja menee läpi.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Kiitän

Koska pyydettiin kommentteja, täältä tulee:

Kertakaikkiaan erinomaisia uudistuksia. Kirjoittajia on yksinkertaisesti niin paljon, että ilman tätä sääntöjen tiukennusta kukaan ei ehdi lukea mitään kunnolla, vaan mielenkiintoisetkin jutut häviävät näkyvistä alta aikayksikön yhden jos toisenkin heittäessä muutamalla hymiöllä varustetun "kommentin".

Kieltämättä tulee itsekin kirjoitettua sisällöttömiä itsestään selvyyksiä turhan usein. Yritetään kuitenkin sopeutua ja muistaa, että ennen enterin painamista voisi vielä kerran miettiä, onko viestissä mitään asiaa.

Uskon tämän olevan palstan edun mukainen linjan tarkistus. Voimia moderaattoreille valvontatyössään.

Onko täällä tosiaan porukkaa useammalla kuin yhdellä nimimerkillä? Yllättävä tieto. Itselläni riittää puuhaa tämän yhdenkin nimimerkin kanssa. Laittaisin tähän graafisen hymiön, jos ei se olisi nyt kielletty.

Erittäin hyvä sääntö on myös tietyn tasoisen kielioppivaatimuksen asettaminen. Käytännössä jokainen palstalainen on käynyt vähintään peruskoulun, jossa opetetaan riittävä kielioppitaso. Mikäli lauseita aloitetaan systemaattisesti pienillä kirjaimilla, kyse on vain kirjoittajan välinpitämättömyydestä ja muiden palstalaisten aliarvioimisesta.

Hyvä pojat ja tytöt! Tätä on jo odotettukin.
 

op777

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juhani Tamminen
Eipä nuo nyt niin kauheilta uudistuksilta vaikuta. Tämäntyyppiset pelisäännöt suurin osa käyttäjistä osaa varmaan jo itsestään, mutta varmasti löytyy ihmisiä joille Jatkoaika on ensimmäinen webfoorumi tms, jolloin on mukava että pelisäännöt ovat tiedossa.

Sitten asiaan, onko graafisista hymiöistä luopuminen asia josta ei enää neuvotella? Mikä siihen on varsinaisena syynä? Vaikka aluksi itse pidinkin perinteisiä hymiöitä parempina, olen tässä aikain saatossa oppinut tykkäämään myös näistä. Monesti ns. "livekeskustelussa" toivon että saisin väläytettyä samanlaisen hammasrivihymyn kuin tässä :D tahi livautettua kieltä näinikkästeen :p . Jos päätös on tehty, niin olkoon niin, mutta annan kyllä ääneni hymiöiden säilyttämiselle.


op777

---
Modet hei, oottexte mun chatsiskoja?
 

JanJ

Jäsen
Viestin lähetti op777
Sitten asiaan, onko graafisista hymiöistä luopuminen asia josta ei enää neuvotella? Mikä siihen on varsinaisena syynä?

Jos päätös on tehty, niin olkoon niin, mutta annan kyllä ääneni hymiöiden säilyttämiselle.

Suurin syy on niiden aiheuttama kuorma. Yksi graafinen hymiö vastaa isoa läjää tekstiä. Ajatteleppa. 1 kilotavu on tuhat merkkiä. Noin karkeasti ilmaistuna. Sitten kun ketjussa on vaikka sata hymiötä ja vain 2 sivua, on se kuin IFK-ketju kooltaan.

Käyttäjien toiveita nimenomaan toivotaan tähän ketjuun, jotta noita sääntöjä voidaan vielä viilata. Itse olen hymiöiden kannalla, mutta tulen toimaan ilmankin. Pitää vaan sitten käyttää perinteisiä kaksoispiste-viiva-sulku merkintöjä...
 

Janos

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, ÄTPPOMK
Ihan hyvältä nämä uudet säännöt näin näppituntumalta vaikuttavat. Nyt Jatkoajassa saadaan sitten tämä lievä laskukierrekin loppumaan.

Graafiset hymiöt ovat kuitenkin yksi asia, mistä pitäisi neuvotella. Ne pitäisivät palstan luonteen vähän freesimpänä ja luontevampana. Harkitkaa edes asiaa, jooko :)
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Kiitos moderaattoreille ja toimitukselle tehdyistä päätöksistä ja ennenkaikkea annetusta siirtymäajasta ja tästä mahdollisuudesta antaa palautetta ja ehdotuksia.

Minä puuttuisin tuohon ns. chattaamissääntöön, varsinkin sitten aikanaan otteluketjuissa, joissa on perinteisesti harjoitettu tilanneseurantaa. Eikö voisi kuvitella sen sallittavan niissä ketjuissa ?

Edelleen jatkan otteluketjuista sen verran, että olisiko niitä varten mahdollista perustaa oma alue, jossa selkeästi olisi keskustelu yksittäisistä otteluista erikseen. Yhdessä paketissa ennakot, hehkutukset, tilanneseuranta, raportointi ja jälkipelit ? Tämä voisi myös vähentää ottelujen yksittäisistä tapahtumista sikiävät useat otsikot.

Ei muuta kun tsemppiä moderointitiimiin (itseasiassa voisitte sivuston hengen mukaisesti muuttaa nimenne "Moderaattorit" muotoon "Raitapaidat" tms) sillä kova on savotta edessä, mutta eiköhän se loppujen lopuksi koidu meidän kaikken hyväksi.
 

Nikke

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sinivalkokeltainen
Kaiken kaikkiaan erinomaisia ideoita. Ohessa muutama kommentti.

Viestin lähetti Moderaattorit
Sisällöttömiin viesteihin - ja näiden kirjoittajiin - tullaan jatkossa puuttumaan. Mikäli kirjoittajan viestisaldosta on helposti havaittavissa, ettei hänellä ole mitään annettavaa palstalle, voidaan oikeudet poistaa. Erityisesti tämä koskee juuri äskettäin hyväksyttyjä uusia kirjoittajia, varsinkin mikäli heidän kirjalliset aikaansaannoksensa eivät vastaa hakemustekstiä.

Toisaalta kynnys lähteä kirjoittamaan pitkiä kirjoituksia heti alkuun voi olla monille vaikea. Muistankin joskus tuolta käyttäjistä selanneeni että sieltä löytyy todella monta jo yli vuoden mukana olleita jolla on alle 10 kirjoitettua viestiä. Tämä ei tietenkään tarkoita että nämä tulisi poistaa.

Ehkä vapaan puolelle voisi perustaa ns esittelyketjun, mihin uudet jäsenet halutessaan voisivat vaikka kertoa hieman itsestään ja ajatuksistaan kiekon ja muun suhteen. Näinhän teki esim nimimerkki vlad, joka ainakin minun mielstä on osoittautunut erinomaiseksi kirjoittajaksi.

Viestin lähetti Moderaattorit
Uusia viestejä pystyy kirjoittamaan vain kahden minuutin välein.

Tätäkin pidän erinomaisena,itse asiassa pohdin tätä jo vähän aikaa sitten. Tällä tavalla lyhyiden viestien määrän pitäisi tippua. Toivoisin myös että kuten viime aikoina olen ilokseni huomannut, puuttuisitte siihen että lainataan jonkun erittäin pitkää viestiä kokonaan ja kirjoitetaan alle "Samaa mieltä". Mielummin vaikka "Samaa mieltä nimimerkki xxx:n kanssa" ja jätetään lainaus tekemättä, eikö?

Se että täältä löytyy porukkaa jolla on useami nimimerkki on mielestäni yllättävää. Miksi? No, poistuupahan sekin ongelma nyt..

Kun nyt kerran vauhtiin on päästy niin olisiko mahdollista että seuraavaan JA:n uudistuksen aikana sivulla näkisi kerralla useamman viestiketjun? Varsinkin Vapaan puolella näitä ketjuja avataan siihen tahtiin että olepa kaksi päivää poissa niin saa tonkia tuolta bittitaivaasta ennekuin löytää. Eli toivoisin että kirjoittajat kiinnittäisivät tähän huomiota kun avaavat uusia ketjuja.

Vielä sellainen kommentti palstan ulkopuolisilta että tuota jäseneksi hyväksymistä voisi kuulemma mielellään nopeuttaa hieman...

Edit: kun tuo graafisen hymiöiden poisto johtuu tuosta JanJ:n mainitsemasta syystä niin olen tarkemmin harkittuna ehdottomasti poistamisen kannalla. Pysypähän palsta "paremmin kasassa"
 

Kotkafani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Graafiset hymiöt poistuvat palstan valikoimasta.

Miksi?????

Ja sitten tuo tekstin kielioppiin ym. puuttuminen.
Itse en ole oikein koskaan pitänyt siitä, että joku sorkkii tekstejäni.
OK, myönnän että vuosien saatossa kielioppini on hieman ruostunut. Mutta yleesäkin, jos joku alkaa sormeilemaan toisten tekstejä ja antamaan ohjeita, oletan että hänellä on myös asiaankuuluva tausta (suomenkielen jokin tutkinto tms.).

Ei mulla muuta, ainainen vastarannan kiiski kun olen ;) .
 

Ghost

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Pittsburgh Penguins
Re: Re: Uudistuksia palstan säännöissä ja moderoinnissa

Viestin lähetti Nikke




Kun nyt kerran vauhtiin on päästy niin olisiko mahdollista että seuraavaan JA:n uudistuksen aikana sivulla näkisi kerralla useamman viestiketjun?


Tuon pystyy itse muuttamaan. Ylälaidasta asetukset ja sieltä uudelleen asetukset ja sieltä sitten sopiva määrä valikosta.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Aikovatko modet jatkossakin olla hpk-myönteisiä ja pk-seutu vastaisia? :)

Ihan asia sääntöjä, ei noissa pitäisi olla mitään hämärää. Kannattaa vähän miettiä tosin tota graafisten hymiöiden poistamista, tilalle tulee niitä kaiken maailman virityksiä mitä joskus viisi vuotta sitten nähtiin tyyliin :-> ;8-] etc...Joskus graafinen hymiö myös tuo tehokkaasti esiin kirjoittajan todellisen ajatusmaailman eli esim. :D ilmaisee että ei kannata ottaa täysin vakavasti ja :rolleyes: sarkastisuutta jne.
 

JanJ

Jäsen
Viestin lähetti Gags
Minä puuttuisin tuohon ns. chattaamissääntöön, varsinkin sitten aikanaan otteluketjuissa, joissa on perinteisesti harjoitettu tilanneseurantaa. Eikö voisi kuvitella sen sallittavan niissä ketjuissa ?
Kyllähän tilanteen mukaan joustetaan. Jos esimerkiksi on tilanneseurantaketju, voidaan käyttää harkintaa.
Koska siinä se on perusteltua, ottelun ollessa käynnissä.

Rajanveto on hankalaa, ja siksi lähtökohta on se että kaikenlainen chattaaminen on kiellettyä.



Pistäkää vaan aktiivisesti palautetta ja ehdotuksia tähän ketjuun, ja kauden aikanakin palautetta saa ja kannattaa antaa.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Hienoa!

Varsin asiallisia ja ainakin minusta aivan hyväksyttäviä uudistuksia tiedossa, toivottavasti linja kyetään sitten jatkossa säilyttämään ja sitä ylläpidetään oikeudenmukaisesti. Tason säilyttämisen suhteen koetan omasta puolesta kantaa korteni kekoon asiallisten tahi ketjun luonteeseen soveltuvien kirjoitusten avulla, sortumatta liiallisiin mauttomuuksiin.

Omasta puolestani hymiöiden poistuminen ei harmita minua lainkaan, tuskin olen niitä "kourallista" enempää täällä viljellyt, joten enköhän pärjää ilman niitä vallan mainiosti.

Samalla soisin jollain muotoa puututtavan turhiin äänestyksiin. Aiemmin olin ehdottomasti tällaista kieltoa tai puuttumista vastaan mutta nyt, seurattuani kesän ajan menoa, on mieleeni hiipinyt ajatus siitä, että ehkäpä jonkinlainen kontrolli olisi hyvä olla olemassa. Sallittakoon sitten vaikka vain ja ainoastaan lätkäaiheiset äänestykset, tai mahdollisesti muutkin äänestykset mikäli aihe on todella ajankohtainen, esim. äänestykset vaalien alla tms.

Kirjoittelemisiin...

vlad#16.
 

JanJ

Jäsen
Viestin lähetti vlad
Samalla soisin jollain muotoa puututtavan turhiin äänestyksiin. Aiemmin olin ehdottomasti tällaista kieltoa tai puuttumista vastaan mutta nyt, seurattuani kesän ajan menoa, on mieleeni hiipinyt ajatus siitä, että ehkäpä jonkinlainen kontrolli olisi hyvä olla olemassa.
Teimme jokin aika sitten päätöksen että äänestykset kielletään. Palautevyöry oli huikea! Äänestykset vaadittiin takaisin.
Säännöt sallivat äänestykset vain Vapaaseen Keskusteluun, ehkä tuollainen "vain jääkiekkoaiheiset"-tarkennus voisi olla paikallaan.
Katsotaan, millaiseksi tilanne kehittyy.
 

Abu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins, Jokerit
Pistäkää kaikki hymiöitä käyttävät pelikieltoon, hymiöt ovat turhia ja tyylittömiä. Daespoon mainitsemia 8-] virityksiä en todellakaan haluaisi nähdä.

Ja äänestysten poistoa voisi kokeilla vielä uudelleen.

Tulevatkin uudistukset otan ilolla vastaan, iso osa näkyy tähtäävän turhan floodin poistamiseen. Se onkin Jatkoajan suurin ongelma, viestulvan takia hyviä tekstejä saa tonkia esiin ties kuinka kauan. Toivottavasti jaksatte valvoa sääntöjä, helppoa ei tule olemaan.
 

mauri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Hyvä homma, sillä sääntöjen uusiminen ja tuoreistus pistää meidät kirjoittajat miettimään omaa antia ja juttujen sisältöä. Kauden alku on osuva sauma uudistukselle.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Hymiöitä ei missään nimessä kannata poistaa. Ne tuovat kirjoittajan kannan paljon paremmin esille.

Myöskään äänestyksiä ei kannata rajata vain jääkiekkoaiheisiin, sillä paljon hyviä äänestyksiä on ollut muistakin aiheista.
 

op777

Jäsen
Suosikkijoukkue
Juhani Tamminen
Kommentoinpa vielä lisää.

Chattaamista oletettavasti katsotaan läpi sormien esimerkiksi olympialaisten Ruotsi - Valko-Venäjä pelin tyyppisessä tilanteessa, jossa oletettavasti suuri osa palstalaisista ei pysty peliä muualta seuraamaan. Ainakaan en saanut varoitusta vaikka yhden rivin viestejä siihen ketjuun aikanaan pistin.

Toisekseen, äänestykset. Saatan olla eri linjoilla monen muun kanssa tässä asiassa, mutta minusta vapaan puolella oleva äänestys on aivan samassa asemassa kuin mikä tahansa muu keskustelunavaus vapaalla.

Esimerkkinä aloittamani leivinpaperin katkaisuketju. Olisin voinut vain avata keskusteluketjun aiheesta, mutta nyt minulla on ihan numerotietoa itseäni oikeasti pitkään vaivanneesta asiasta. Otos ei ehkä ole merkittävä, mutta äänestyksen aloittamalla saa useamman palstalaisen mielipiteen asiasta. Samalla se ehkäissee chattiviestejä, kun voi vain äänestää kyllä/ei yhden rivin "jooei"-viestin sijasta.

op777
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Erinomaisen hienoa, että JA:n toimituskunta pysyy hereillä ja seuraa aktiivisesti maailman menon lisäksi myös sitä, mihin oma palsta on menossa. Siis oivallisia tarkennuksia kaiken kaikkiaan.

Tiedä sitten, onko tämäkin sisällötön viesti, koska olen kaikissa tarkennuksissa samaa mieltä moderaattorien kanssa. En siis tuo mitään uutta ja olennaista ketjuun. Viestien sisällön tutkiminen ja niihin perehtyminen saattaa tietysti olla melkoisen vaikeaa, jos tarkasti asiaa funtsitaan. Tähän liittyy nyt myös tuo hymiöiden poistaminen, joka sinänsä saa täältä päin raikuvat aplodit. Itseltä on jokunen hymiö lipsahtanut kun en heti oivaltanut että määrätty näppäinyhdistelmä tuokin esiin jonkin merkillisen hymiön vaikkei sitä haluttu. Mitalin toinen puoli on se, minkä olen jo hyvin saanut tuta itsekin. Eli kirjoitettua asua jos ja kun ei lueta ajatuksella, niin lauserakenteeseen sisältyvä vinkki-vinkki ilman hymiötä jää helposti huomaamatta, ja sitten tulee turpaan että tukka lähtee. Nimim. Kokemusta on, esim. ihmetys useammasta nickistä sai aikaan sen, ettei ilman rottweileriä uskaltanut aamulla ulos lähteä.

Ilman sarvia ja hampaita, suunta on oikea ja suositeltava.
 
Nikke huomautti lainauksiin puuttumisesta. Ylipitkiin lainauksiin tullaan edelleen puuttumaan. Toivoisimme kirjoittajien miettivän entistä tarkemmin, miten paljon on kulloinkin tarpeellista lainata vai tarvitseeko lainata ollenkaan.

Sanottakoon vielä, että lyhyet kirjoitukset kelpaavat edelleen, kunhan niissä on vain sisältöä.
 

Kippari

Jäsen
Suosikkijoukkue
useampiakin
Ei kirjoituksen pituus, vaan asia...

Lyhytkin kirjoitus voi olla OK, jos se on täyttä asiaa. Joskus varsinkin vaikeammat asiat menevät väkisin pidemmän kaavan mukaan. Sinänsä uudistuksissa ei ole mitään vikaa.
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Minusta tehdyt sääntömuutokset ovat kohdalleen osuneita. En jää kaipaamaan mitään nyt muutettavista tai poistettavista asioista. Voimia ja kärsivällisyyttä moderaattoreille ja malttia kaikille osapuolille.
 

Timi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit - Schalke 04
Hyviä ehdotuksia

Lukaisin tuossa tulevat sääntömuutokset ja olen sitä mieltä, että suurimmaksi osaksi ne on erinomaisia. En kuitenkaan lähtisi poistamaan noita hymiöitä, jos ne eivät älyttömästä kuormita systeemiä. Ne elävöittävät viestejä mukavasti ja voisihan sitä miettiä, että niiden käyttöä pyrittäisiin rajoittamaan, sillä välillä näkyy hirveä liuta big grin-hymiöitä peräkanaa, vaikka varmasti yksi sen asian ajaisi.

Toisaalta en kyllä haluaisi poistaa äänestyksiä, sillä ne toimivat joissain keskusteluissa mukavina keskustelun avaajina.

Kolmanneksi haluaisin vielä mainita, että kielioppiin puuttuminen on mielestäni erittäin hyvä juttu. Ei sitä kuitenkaan keneltäkään mitään täydellistä kirjoitusasua vaadita, mutta on todella rasittavaa lukea viestejä, joista tulee sellainen tuntu, että kirjoittajaa ei ole kiinnostanut siistiä yhtään tekstiä. Isot kirjaimet lauseiden alussa ja kappalejako ei voi olla liian vaikeaa kenellekkään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Tila
Viestiketju on suljettu.
Ylös