Re: Muistutus
Viestin lähetti Moderaattorit
§5 "Chattaaminen" on keskustelupalstoilla kiellettyä. Tämä koskee myös meneillään olevien otteluiden aikaista tilastoseurantaa. Chattiviesteiksi katsotaan kaikki sellaiset viestit, jotka eivät sisällä omaa perusteltua mielipidettä. Chattaamista ja muuta jutustelua varten on omat kanavansa, kuten #jatkoaika-kanava IRCNetissä.
Tästä minunkin on pakko hiukan avautua. Itse kuuluun mm. "onnelliseen" joukkoon ihmisiä, jolla ei ole mahdollisuutta ircata, kiitos yhteyksien (tai siis niiden puuttumisen).
Keskimäärin matsiketjuun tulee yleensä ehkä 100-300 viestiä, joista ehkä ensimmäinen 20% alustuksia, viimeinen 70% ehkä matsiraportteja, ja sitten suurinpiirtein se yksi 10% siinä välissä juttuja tyyliin: "1-0 PÄRSSINEN ! ! !" Tämä viimeksi mainittu ei ole tietenkään keskustelua, mutta se on mielipide, joskin ne perustelut joutuu lukemaan rivien välistä. Ja tässä tapauksessa oikeastaan rivin alta, jos ei ole kuin onelaineri.
Esim. kun minä olen katsomassa Hifkin matsia, ja Kuhta tekee maalin, niin yleensä suusta pääsee suurinpiirtein tämmöinen analyyttinen kommentti: "KIBEEEEEEEE!!!!" Se on tunteellinen mielipide, siinä lukee itse asiassa: "Kimmo Kuhta on liigan paras maalipyssy, henkilökohtainen suosikkini jo monta vuotta joka on lopultakin puhjennut kukkaan. Upeaa että hän onnistui taas maalinteossa, taisi olla jo 25. kerta tällä kaudella. Tämä pelasti päiväni ja sai minut hihkumaan ilosta, hyvä Kimmo Kuhta, hyvä HIFK!"
Ymmärrän että Jatkoaika halutaan pitää korkeatasoisena keskustelupalstana, mutta mielestäni liian "konservatiiviset" säännöt eivät auta asiassa. Tänne tulee useinkin takaisin juuri sen takia että täällä näkee tunteita, ja kahvia juodessaan saa olla tarkkana. Niin hassulta kuin se kuulostaakin, niin usein parhaat naurut voi saada jo ihan yhden sanan vastauksesta, jonne on perään väännetty joku hemmetin kieroileva naama kyssäreiden kera.
Minä en ainakaan halua että tästä tulisi pelkkä varjovladien temmellyskenttä. Ilman muuta varjovladit kuuluvat erottamattomana osana palstan luonteeseen, ja on hienoa että heidän tuotoksiaan täällä löytyy, mutta vastaavasti tietyin rajauksin pitäisi mielestäni sallia myös hiukan vähempisisältöiset ja lyhyemmät viestit. Tottakai jos joku kirjoittaja ei tee muuta kuin heittelee näitä yhden lauseen kommentteja, siihen pitääkin puuttua, mutta suurin osa meistä kuitenkin kirjoittaa hyvin ja ajatuksella, ja jos joskus haluamme pitää sitten "karkkipäivän", niin olisi mielestäni ihan ok että se sallittaisiin. Ei se kuitenkaan palstan tasoa mihinkään laske.
Ja toisekseen ne harvat kerrat kun itse käyn nykyään SM-liigan matseissa, niin on oikein hauska lukea palstaa sen jälkeen, ja katsoa miten netin äärestä seuraavat ovat tilanteen "nähneet" ja eläneet silti täysillä mukana. Ja jos nyt sitten vielä ajattelen penamaiseen tyyliin kylmästi itseäni, niin reissaan ympäri pikkuista palloamme melkein 200 päivää vuodessa, jolloin ainoa tapa seurata kiekkomaailmaa ja matseja livenä, on matsiketjut.
Ymmärrän kyllä mitä tällä tsättikiellolla ajetaan takaa, mutta kuten tuossa alussa mainitsin, niin esim. kommentti "PÄRÄ!!!" voi itsessään olla jo ihan riittävän rakentava. Se on äkillinen tunteenpurkaus, jonka meidän addiktiiviset jäsenemme suoltavat palstalle sillä sekunnilla kun se tulee päähän. Jos siihen kirjoittaa perään sitten jonkun analyysin tilanteesta "sielun silmillä nähtynä", niin viesti menettää merkityksensä. Sitten samassa viestissä on itse asissa kaksi viestiä, joista ensimmäinen ei ole enää sisällöltään sama.
Mielipiteitä tästä on varmasti monenlaisia, mutta tämä on minun näkemykseni. Ugh.