Voitko tiivistää pointtisi kymmenellä sanalla tai vähemmällä?
Tässä sinulle luettavaksi vastine tiivistyspyyntöösi.
Se on muotoiltu niin, että tarvittaessa voit lukea vain jokaisen kappaleen ensimmäisen virkkeen. Edellinen virke piti erottaa tuosta ensimmäisestä kappaleesta vastukseni sisäisen eheysvaatimuksen vuoksi. Jos kuitenkin luet kappaleet kokonaisina, saat perusteluja kappaleiden ensimmäisiin virkkeisiin.
Kirjoittajien tekstit ovat lukumatkoja kirjoittajan todellisuuteen – jos tuolle matkalle ei kiinnostusta löydy, matka kannattaa jättää tekemättä. Jos kuitenkin teet tuon matkan ja koet siitä kielteisiä tunteita tai sinusta tuntuu, että teksti on mielestäsi tuotettu jotenkin väärin, kannattaa harjoittaa itsetutkiskelua. Tähän itsetutkiskeluun auttaa esim. lukeminen, mikä toisaalta asettaa sinut ristiriitaiseen tai haavoittavaan tilanteeseen, koska pitkän tekstin lukeminen on sinulle ilmeisesti epämukavuusalueelle menemistä. Tämä asia sinun on ratkaistava tai jätettävä ratkaisematta, oppiminen kuitenkin tapahtuisi nimenomaan tuolla epämukavuusalueella. Tulkintarepertoaari, oma sanavarasto ja ilmaisuvoima lisääntyisivät varmasti, koska 'kieleni rajat ovat maailmani rajat' (Ludwig Wittgenstein). Jos nämä selontekosi olisivat jokaisen kirjoittajan tekijänoikeutta, voisi itse kukin käyttää valtaoikeuksiaan parin rivin närkästyneisiin kommentteihin jokaiseen palstalla kirjoitettuun pidempään tekstiin.
Minua ärsyttää (=saan ärsykkeen) kirjoitusten sisäiset ristiriidat ja paradoksit. Valitat metakeskustelusta, vaikka oma pontesi kirjoituksestani sisälsi muoto- ja keskustelutapapolemiikkia (=metakeskustelua) sisällön kyseenalaistamisen sijaan. Sama ristiriitaisuus toistuu toki usein muillakin kirjoittajilla. Eräs nimimerkki paheksui T-paidan painettua tekstiä moraalisesta epäsopivuudesta ja samassa tekstissä vertasi minua kirjoitukseni perusteella 'muniaan nuolevaan koiraan'. Jos valitsee olla törkeä keskustelija, olisi johdonmukaista olla sitä ainakin yksittäisen postauksen alusta loppuun. Ei oikein osata problematisoida omia lähtökohtia kirjoittamistilanteissa.
Eettisessä ja moraalisessa mielessä tällä keskustelupalstalla ei osata olla tyylikkäällä ja sivistyneellä tavalla erimielisiä. Itse yritin ilmaista lyhyessä kirjoittelussa torstai-iltana Sanaisen Arkun kanssa erimielisyyttä yhteisymmärrys säilyttäen. On näet mahdollista olla erimielinen yhteisymmärryksessä.