kärpyttäjä
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Kärpät
Kyllähän kaikki me ymmärretään, että uskon perusteet on kulttuurissa. Mutta tarkennettuna: keskustellaan siis siitä, minkälaisia perusteita uskolle voidaan pitää hyvinä perusteina.Vastasin tähän jo edellisessä viestissä jos jaksaisit lukea ajatuksen kanssa. Uskojen perusteet löytyy kulttuureista.
Ei vaan tuo on sitä, mitä sinä luulet meidän haluavat implikoida. Vertaukset liittyy juurikin siihen uskojen perusteiden hyvyyteen. Teemme näitä vertauksia, koska haluamme tuoda esiin näiden väitteiden saman objektiivisen todisteaineiston puutteen, mikä jumalaväitteelläkin on. Teemme näitä vertauksia vastauksena sille, kun sanotaan subjektiivisen kokemuksen olevan riittävän hyvä peruste asian totena pitämiselle. Haluamme vertailuväitteiden avulla huomioida, että mitäs näihin uskomuksiin, esim. alienkaappaustarinoihin pitäisi suhtautua, kun niissäkin niiden kokijat kokevat asian subjektiivisesti erittäin todeksi.Rinnastamalla uskonnot joulupukkeihin ja keijukaisiin annatte kuitenkin aika vahvan implikaation siitä, että kaikki uskoon liittyvä on teille yhden tekevää näiden satuolentojen kanssa. Koette ne siis käytännössä satuolentoina, koska teillä ei ole todisteita joiden perusteella uskoa toisin.
On todella vaikea vastata kysymykseen, minkälaisin syin on perusteellista hyväksyä väite jumalan olemassaolosta. Ymmärtänet itsekin että tuo ei ole todellakaan mikään helppo kysymys vastata. Väitettä Jumalan olemassaolosta en todennäköisesti osaisi sulle perustella todeksi vaikka kovasti haluaisinkin. Niin kauan kun ihmisen suhtautuminen Jumalan olemassaolon mahdollisuuteen on absoluuttisen skeptinen eikä vastaanottava, on tämän mahdoton kokea mitään uskoon liittyvää. Siispä sillä mitä yritän sinulle todistaa, ei tule olemaan mitään vaikutusta uskomuksiesi suhteen. Aivan kuten sillä mitä sä yrität mulle todistaa ateismin puolesta, ei ole mitään vaikutusta mun uskomuksiin.
Jälleen kerran menet keskustelussa raiteille, joihin en oo missään vaiheessa keskustelua halunnut viedä. Mun tarkotus ei oo edelleenkään todistaa ateismia oikeaksi tai teismiä vääräksi. Sun tarkotus ei ainakaan mun näkökulmasta oo todistaa mulle jumalan olemassaoloa oikeaksi, vaan keskustella, että minkälaisia perusteita voidaan pitää hyvinä jumalan olemassaololle tai oikeastaan mille tahansa muullekaan väitteelle.
"Absoluuttisen" skeptinen tarkoittaa edelleenkin vain sitä, että väitteille vaaditaan todisteita. EI se tarkoita, että absoluuttisesti tyrmää sellaisen väitteen mahdollisuuden, jolle ei vielä löydy todisteita. Miten mun pitäis suhtautua alienkaappauskokemuksiin verrrattuna jumalkokemuksiin?