Uskotko Jumalaan?

  • 1 337 739
  • 14 406

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Joo, buddhalaisuudessa on puolensa. Mikäs se oli tämä suomalainen jäbä joka yritti kahdesti muuntautua munkiksi, ja lähti kuitenkin aina kotimatkallekin. Ei sovi kaikille se ei.
 

Morgoth

Jäsen
Tuntuu, että ihminen on lähinnä ottanut takapakkia henkisessä kehityksessä, jos verrataan nykyihmistä vaikkapa alkuperäiskansojen toimintaan.

Mitäköhän tällä tarkoitat. Ihmisyhteisöt olivat joskus jollakin tavalla parempi ja ainakin henkisesti paremmin voivia kuin nyt? Yhteisönä vai yksittäinen yksilö? Milloin tämä taantuminen alkoi ja mikä siltä pelastaisi? Olettaen että puhut jostakin muusta kuin luonnon turmelemisesta tai elinolojen ja varallisuuden yms. karttumisesta.

Ai niin, absoluuttisesta totuudesta tiede tietää tarkalleen 42 % ja sama on myös elämän tarkoitus. Faktan voit tarkistaa kirjallisuudesta.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Mitä pahaa tuossa on, että luotetaan viisaampien ja vanhempien opetuksiin? Sehän opettaa nöyryyttä, joka on ainakin ortodoksikristillisyydessä niitä suurimpia hyveitä. Minusta on ihan hyväkin mennä viisaampien ja vanhempien oppien mukaan. Toki niin, ettei vaan oteta jotain yksittäistä pyhää miestä ja hänen opetuksiaan, vaan jos sadat, ehkä tuhannet viisaat ja vanhat opettavat samalla tavalla, niin sitten ehkä siinä jotain on perääkin.

Joo ei siinä mitään pahaa ole, mutta on minusta palkitsevampaa saada itse ahaa-elämys kuin pelkästään kuunnella mitä viisaammat sanoo. Viisauksia voi käyttää edukseen ja hyvinä apukeinoina, mutta silloin kun tunnen saaneeni ns tiedon jostain ominpäin, koen sisäistäneeni sen todella. Veikkaan että moni muukin hakee jollain tasolla ahaa-elämyksiä.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Viittaan niihin WMAP- ja planck-luotainten kosmisen taustasäteilyn mittauksiin. Mutta nyt kun asiaa lähemmin tarkastelen niin varmaankin 2dFGRS:n mittaukset v. 2000 jo tuottivat riittävän tarkkuuden joten oikea vuosiluku tuohon kohtaan olisi 2000.
Tuskin Planckilta mitään kovin lopullisia tuloksia vielä 2010 tuli. Mutta lähinnä nyt kyselin sen perään, että alkuperäisessä viestissäsi tunnuit väittävän, että 2010 julkaistiin pimeän aineen massa. En edes ymmärrä mitä tuo voisi tarkoittaa. Kukaan ei tiedä, mitä pimeä aine on, ainakaan minun tietääkseni. Joten miten sellaisen (oletettavasti hiukkasen) massa voitaisiin oltu jo mitattu? Ehkä tarkoitit tuota pimeän aineen osuutta maailmankaikkeuden energiabudjetista? Nykyisin se kai asettuu jonnekin 25% tietäville standardimallissa.
 
Tuskin Planckilta mitään kovin lopullisia tuloksia vielä 2010 tuli. Mutta lähinnä nyt kyselin sen perään, että alkuperäisessä viestissäsi tunnuit väittävän, että 2010 julkaistiin pimeän aineen massa. En edes ymmärrä mitä tuo voisi tarkoittaa. Kukaan ei tiedä, mitä pimeä aine on, ainakaan minun tietääkseni. Joten miten sellaisen (oletettavasti hiukkasen) massa voitaisiin oltu jo mitattu? Ehkä tarkoitit tuota pimeän aineen osuutta maailmankaikkeuden energiabudjetista? Nykyisin se kai asettuu jonnekin 25% tietäville standardimallissa.
Noin vuonna 2010. Mutta siis 2000. Näin olen antanut itseni ymmärtää, että pimeä aine muodostaisi 25% maailmankaikkeuden massasta tavallisen baryonisen materian osuuden jäädessä alle viiteen prosenttiin, ja että tämä siis ennustettiin laskemalla ja todennettiin vuosituhannen vaihteessa kosmista taustasäteilyä mittaamalla.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Joo ei siinä mitään pahaa ole, mutta on minusta palkitsevampaa saada itse ahaa-elämys kuin pelkästään kuunnella mitä viisaammat sanoo. Viisauksia voi käyttää edukseen ja hyvinä apukeinoina, mutta silloin kun tunnen saaneeni ns tiedon jostain ominpäin, koen sisäistäneeni sen todella. Veikkaan että moni muukin hakee jollain tasolla ahaa-elämyksiä.
Ehkä sitten niin. Minä en hae uskonnosta mitään "ahaa"-elämyksiä ja muutenkin minusta tuntuu, että millään suuremmilla "ahaa"-elämyksillä ei ole mitään tekemistä uskonnon tai jonkun totuuden kanssa. Mielestäni paremmin näihin uskonnollisiin totuuksiin pääsee käsiksi juurikin noiden viisasten miesten tarinoita lukemalla, nöyristämällä itsensä, olemalla kärsivällinen, rakastamalla kaikkia muita ihmisiä (ja eläimiä ja kasvejakin), jne. Ja uskomalla. En oikein jaksa kyllä uskoa tuohon, että lähtemällä johonkin öiseen metsään tulisi joku "ahaa"-elämys ja yhtäkkiä ymmärtäisi maailmankaikkeuden ja oman elämänsä tarkoituksen, mutta mistä minä näitä varmasti tiedän, ehkä tuo sitten on se valaistuksen tie. Minä yritän kulkea näitä koetellumpia ja perinteisempiä teitä.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Tällainen vastakkainasettelu, joka ei pidä paikkaansa.
Rakas Klose16, saisinko kysyä sinulta hieman henkilökohtaisen kysymyksen. Ja kysyn sen julkisesti, en YV:llä, koska uskoisin vastauksen kiinnostavan muitakin palstan jäseniä. Nimittäin minä en saa ajatuksestasi kiinni käytännöllisesti missään vastauksessasi. Esim. ylläoleva minun piti tavata useamman kerran. Helpompi ja mielestäni oikeampi kirjoitusasu olisi ollut "Tällainen vastakkainasettelu ei pidä paikkaansa." Onko sinulla esim. luki-häiriö? Esim. nimimerkki @Tarinankertoja on paljastanut, että hänellä on lukihäiriö tai jokin vastaava, ja siksi annan hänelle enemmän siimaa hänen viestejä lukiessani enkä mene heti niitä kritisoimaan. Sinun tyylisi on kyllä niin poikkeuksellinen, että lähinnä tulee mieleen @HardCore Hooligan, jonka suomen kieli on vielä poikkeuksellisempi. Ei tietenkään ole pakko vastata, mutta mahdollinen vastauksesi voisi ehkä auttaa ymmärtämään sitä, miksi ajatuksesi juoksusta on niin vaikea saada kiinni. Kiitokset!
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Myös tieteellistä menetelmää ja sen kykyä arvioida todellisuutta arvostelevat uskovaiset todellakin ovat todistustaakan alaisia. Jos arvostelet jotakin, olet mielestäni myös velvollinen perustelemaan miksi oma kantasi on oikea ja parempi.
Kelpaisiko esimerkiksi noin 30 vuoden kokemus fysikaalisen tieteen teosta ja sen parissa olleet kokemukset?
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Ehkä sitten niin. Minä en hae uskonnosta mitään "ahaa"-elämyksiä ja muutenkin minusta tuntuu, että millään suuremmilla "ahaa"-elämyksillä ei ole mitään tekemistä uskonnon tai jonkun totuuden kanssa. Mielestäni paremmin näihin uskonnollisiin totuuksiin pääsee käsiksi juurikin noiden viisasten miesten tarinoita lukemalla, nöyristämällä itsensä, olemalla kärsivällinen, rakastamalla kaikkia muita ihmisiä (ja eläimiä ja kasvejakin), jne. Ja uskomalla.

Niin, meitä erottaa se, että minä en tarvitse uskontoa mihinkään, koska minusta löytyy parempiakin keinoja tutustua maailmaan ja itseensä, kenties jopa totuuteen. Se että voi olla nöyrä ja kärsivällinen, ei ole sidottua uskontoon vaan filosofiaan. Joidenkin mielestä filosofia ja uskonto tarvitsevat toisiaan, mutta ei minun mielestäni. Voin olla luonnon kanssa yhtä olemalla uskonnoton.

En oikein jaksa kyllä uskoa tuohon, että lähtemällä johonkin öiseen metsään tulisi joku "ahaa"-elämys ja yhtäkkiä ymmärtäisi maailmankaikkeuden ja oman elämänsä tarkoituksen, mutta mistä minä näitä varmasti tiedän, ehkä tuo sitten on se valaistuksen tie. Minä yritän kulkea näitä koetellumpia ja perinteisempiä teitä.

Olen keskellä ei-mitään pimeällä peltoaukealla katsellut tähtiin monen monituista päivää kun asuin puilla lämmitettävässä hökkelissä keskellä ei-mitään parin vuoden ajan. Siinä saattaa päästä sinuiksi itsensä kanssa tavalla, jota ei viisaat miehet sinulle välttämättä opeta mutta antavat vain omaa näkemystäsi tukevia keinoja. Olet aivan yksin tähtitaivaan alla, keskellä monimuotoista luontoa. Sen opin tuosta kokemuksesta, että en halua enää kokea sitä, sillä se on erittäin yksinäisen ihmisen polku, ja kun sen tajusin, en ole halunnut enää olla yksinäinen. Voin olla yksin, riippumaton muista ihmisistä muuten kuin taloudellisesti, mutta en enää koskaan halua olla täysin yksin kylmän, pimeän ja talvisen luonnon armoilla, sillä meistä yksinkin olevista moni on todellisuudessa aina jossain määrin sosiaalinen ja kaipaa selviytymistaistelun ohella ihmiskontakteja, vaikka kontaktit muihin ihmisiin eivät olisikaan konkreettisia. Ilmennän sitä tässä ja juuri nyt kirjoittamalla sinulle, että tarvitsen kontakteja, mutta pärjään esimerkiksi internetin ulkopuolellakin "yksin", koska olosuhteet kaupungissa asuessani ovat inhimilliset ja otollisemmat paremmalle ajatustoiminnalle.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Noin vuonna 2010. Mutta siis 2000. Näin olen antanut itseni ymmärtää, että pimeä aine muodostaisi 25% maailmankaikkeuden massasta tavallisen baryonisen materian osuuden jäädessä alle viiteen prosenttiin, ja että tämä siis ennustettiin laskemalla ja todennettiin vuosituhannen vaihteessa kosmista taustasäteilyä mittaamalla.
Parempi varmaan puhua energiasta sekaannusta välttääkseen kuin massasta, vaikka tämä ekvivalenssi onkin osoitetttu. Ja parempi puhua massaosuuksista kuin massasta sinällään, koska massa voi tarkoittaa esim. mahdollisen pimeän aineen hiukkasen massaa, pimeää massaa koko maailmankaikkeudessa, pimeää massaa esim. jossain tietyssä galaksijoukossa tai galaksissa, jne. Tavallaan hassua muuten, että mystisten mustien aukkojen massa lasketaan baryoniseen eli normaaliin aineeseen, vaikkei minun tietääkseni kukaan oikein tiedä, mitä sille aineelle mustassa aukossa oikein tapahtuu.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Niin, meitä erottaa se, että minä en tarvitse uskontoa mihinkään, koska minusta löytyy parempiakin keinoja tutustua maailmaan ja itseensä, kenties jopa totuuteen. Se että voi olla nöyrä ja kärsivällinen, ei ole sidottua uskontoon vaan filosofiaan. Joidenkin mielestä filosofia ja uskonto tarvitsevat toisiaan, mutta ei minun mielestäni. Voin olla luonnon kanssa yhtä olemalla uskonnoton.
Varmasti voi olla nöyrä ja kärsivällinen vaikkei olisi uskis. Mutta uskonnosta löytyy paljon muutakin kuin tuo nöyryys ja kärsivällisyys ja rakkaus.

Olen keskellä ei-mitään pimeällä peltoaukealla katsellut tähtiin monen monituista päivää kun asuin puilla lämmitettävässä hökkelissä keskellä ei-mitään parin vuoden ajan. Siinä saattaa päästä sinuiksi itsensä kanssa tavalla, jota ei viisaat miehet sinulle välttämättä opeta mutta antavat vain omaa näkemystäsi tukevia keinoja. Olet aivan yksin tähtitaivaan alla, keskellä monimuotoista luontoa. Sen opin tuosta kokemuksesta, että en halua enää kokea sitä, sillä se on erittäin yksinäisen ihmisen polku, ja kun sen tajusin, en ole halunnut enää olla yksinäinen.
En ole varmaankaan päässyt läheskään yhtä paljon tähtitaivaan alla katselemaan, vaikka ammattini siihen liittyykin. Mutta kaipaan kyllä sitä kovastikin. Valitettavasti vaan ammattini puolesta en oikein enää noihin kokemuksiin pääse, koska kaikki nykyään tapahtuu tylsän tietokoneen äärellä naputellen ja tietokoneen näyttöä tuijottaen. Saan noita yötaivaan kokemuksia sitten luostarivierailuillani, joissa voi keskittyä rukoukseen, "pahan maailman" ollessa jossain kaukana poissa, ja ihailla maailmankaikkeuden kauneutta ja Luojan työtä.
 

BileTooth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Kelpaisiko esimerkiksi noin 30 vuoden kokemus fysikaalisen tieteen teosta ja sen parissa olleet kokemukset?
Olen kyllä päätellyt, että olet tiedettä harjoittanut. En silti ymmärrä, miten vastauksesi liittyy lainaamaasi kohtaan: "Myös tieteellistä menetelmää ja sen kykyä arvioida todellisuutta arvostelevat uskovaiset todellakin ovat todistustaakan alaisia. Jos arvostelet jotakin, olet mielestäni myös velvollinen perustelemaan miksi oma kantasi on oikea ja parempi."

Oman kantansa voi helposti perustella myös ilman 30 vuoden kokemusta tieteen teosta. Kantasi ei myöskään ole automaattisesti oikea ja parempi 30 vuoden tiedekokemuksen ansiosta, silloinkin perusteluja vaaditaan. Jos sen sijaan perustelet kantasi hyvin ja loogisesti, silloinhan olet todistustaakkasi kantanut.

En siis missään vaiheessa vaatinut mitään pätevyyttä miltään alalta, mitä jostain syystä tarjosit. Yritin vain kertoa olevani sitä mieltä, että omat faktuaalisena esitety kantansa pitää pystyä perustelemaan juurikin tieteen ja logiikan pelisäännöin, muuten ne ovat vain puhdas mielipide ja omaa anekdoottista kokemusta. Osa kirjoittajista ei edes pyri perustelemaan sanomisiaan minkäännäköisten pelisääntöjen mukaisesti, mutta silti antavat ymmärtää, että heidän näkemyksensä on selvästi muiden näkemyksiä parempia. Enkä tarkoita nyt sinua.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Yritin vain kertoa olevani sitä mieltä, että omat faktuaalisena esitety kantansa pitää pystyä perustelemaan juurikin tieteen ja logiikan pelisäännöin, muuten ne ovat vain puhdas mielipide ja omaa anekdoottista kokemusta.
Minkä takia ne pitää perustella juuri tieteen ja logiikan pelisäännöin? Eikö tuo anna epäreilua etua puhtaasti tieteen argumenttien avulla väittelevälle, ja uskovaisen ei anneta (tai hyväksytä) väittelevän omien argumenttiensa avulla.

No mitä yritin tuoda esille taas kerran tuossa aikaisemmassa (osin huumorilla kirjoitetussa) vastausehdotuksessani oli se, että monet kirjoittajat tässäkin ketjussa esiintyvät tieteen asiantuntijoina, mutta mitä nyt kokemuksestani voin kertoa, niin hyvin vähän sitä ymmärtää edes tiedemies omasta kapeasta tutkimuskaistastaankaan. Ehkä pystyisin ainakin vähän matkaa argumentoimaan omalta kapealta tutkimuskaistaltani, mutta "totuuksien" esittäminen muilta tieteenaloilta ei minulle sovi, olen hyvin nöyränä niiden suhteen, koska minulla ei ole mitään kosketuspintaa niihin. Toistelisin vain lukemiani väitteitä ja tutkimustuloksia ymmärtämättä mitä niiden takana on, ja mikä on voinut mennä pieleen niissä tutkimuksissa (esim. virherajat taitavat olla usein vähän turhan optimistisia, kun niihin otetaan vain mukaan jotkut statistiset kaavan avulla lasketut epävarmuudet). Joten joo, mielipiteitään saa esitellä tietenkin, mutta onko niiden takana syvällisempää ymmärtämystä? Minulla ehkä hiukkasen omalta kapealta alaltani, mutta esim. uskonnon alueella olen aikamoinen aloittelija vielä, joten yritän kirjoittaa nöyrästi ja vain asioista, joista edes luulen jotain ymmärtäneeni.

Ei kuulu oikeastaan enää tämän ketjun asioihin, mutta ainakin oma kokemukseni on ollut, että tiedettä tehdään todella poliittisesti ja lähes jokainen tutkija vain itselleen, ja kyräily ja kateus ja kaikenlainen hävytön kilpailu maineesta, ensimmäisenä julkaisemisesta, rahanmuruista, jne. on siekailematonta. Yritän kyllä parhaani tehdä tiedettä tieteen säännöillä, mutta jos jotain olen uskostani omaksunut, niin se on se, että minä haluan tehdä tiedettä koko ihmiskunnan edun eteen, ja olen aina valmis yhteistyöhön kaikkien muiden kanssa. Noita ajatuksia mielestäni selvästi vieroksutaan tiedepiireissä.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ei kuulu oikeastaan enää tämän ketjun asioihin, mutta ainakin oma kokemukseni on ollut, että tiedettä tehdään todella poliittisesti ja lähes jokainen tutkija vain itselleen, ja kyräily ja kateus ja kaikenlainen hävytön kilpailu maineesta, ensimmäisenä julkaisemisesta, rahanmuruista, jne. on siekailematonta.
Kuulostaa ihan uskonnolta, joten oikeassa ketjussa ollaan.
 

BileTooth

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Minkä takia ne pitää perustella juuri tieteen ja logiikan pelisäännöin? Eikö tuo anna epäreilua etua puhtaasti tieteen argumenttien avulla väittelevälle, ja uskovaisen ei anneta (tai hyväksytä) väittelevän omien argumenttiensa avulla.
Joku muu täällä ehdotti, että uskoon ei edes kuulu asioiden perusteleminen. Muuten se taitaa sitten olla näemmä mielipidekysymys, että voiko oikeaan maailmaan liittyviä asioita oikeasti perustella muuten kuin loogisesti ja fatkoja sekä todistusaineistoa käyttäen. Oma mielipiteeni on, että ei voi. Faktat perustellaan juurikin logiikalla ja evidenssillä, muu on sitten omaa kokemusta ja mielipidettä.

Tieteen argumenttien avulla väittelevällä tosiaan on usein etu, kun väittelyn aiheena on fyysinen maailma. Mielestäni se ei ole mitenkään epäreilua. Uskovaisella on taas etu, kun puhutaan vaikkapa sielusta. Tieteen argumentteja käyttävän on vain aika paljon helpompi sivuuttaa koko sielukeskustelu, koska sielun olemassaololle ei ole näyttöä. Uskovaisen sen sijaan on vaikeampi sivuuttaa keskustelua fyysisestä maailmasta samalla perusteella.

Mutta jos tieteeseen nojaava ihminen kuitenkin lähtee mukaan keskustelemaan sielusta, väittäisin, että uskovalla on tällöin etu. Onko tämäkin etu epäreilu, jos tieteen argumentteja ei voida soveltaa keskusteluun?

Toistelisin vain lukemiani väitteitä ja tutkimustuloksia ymmärtämättä mitä niiden takana on, ja mikä on voinut mennä pieleen niissä tutkimuksissa (esim. virherajat taitavat olla usein vähän turhan optimistisia, kun niihin otetaan vain mukaan jotkut statistiset kaavan avulla lasketut epävarmuudet). Joten joo, mielipiteitään saa esitellä tietenkin, mutta onko niiden takana syvällisempää ymmärtämystä? Minulla ehkä hiukkasen omalta kapealta alaltani, mutta esim. uskonnon alueella olen aikamoinen aloittelija vielä, joten yritän kirjoittaa nöyrästi ja vain asioista, joista edes luulen jotain ymmärtäneeni.
Tarpeeksi tilastotiedettä opiskelemalla on mielestäni saanut melko hyvät valmiudet arvioida tutkimustuloksia monelta eri alalta. Helpompi ymmärtää esimerkiksi onko luottamusrajoilla kikkailtu tai onko koeasetelmassa ollut jotain vikaa. Juuri mainitsemiesi kaavojen ja epävarmuuksien syvempi ymmärtäminenhän on kriittistä tutkimustuloksien arvioinnissa. Tietenkin on aina aloja (esim. kvanttifysiikka), joissa käsitellään niin monimutkaisia asioita, että pitäisi olla juuri sen alan asiantuntija, mutta silti tilastotieteellä pääsee mielestäni melko pitkälle.

Uskonnossahan on se hyvä puoli, että et voi olla väärässä. On vaikea olla väärässä aiheessa, mitä ei ole tarkasti määritelty. Kukaan ei käsittääkseni kiellä lukemasta ja tulkitsemasta raamattua itse, paitsi jehovat. Eikös kristinusko ole tässä asiassa islamia huomattavasti joustavampi? Myös ne viisaammat tekevät omia tulkintojaan, jotka myös eroavat usein muiden viisaampien tulkinnoista. Vaikka esimerkiksi papiksi lukiessa opetetaan varmasti tietyt asiat kaikille melko samalla tavalla, olen huomannut, että jokainen pappikin tulkitsee silti raamattua ja muita kristinuskon asioita hiukan omalla tavallaan. Saatan olla väärässäkin, mutta tällaisen kuvan olen saanut.
 

Amerikanihme

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vegas Golden Knights, TPS, Florida Gators
Tieteen argumenttien avulla väittelevällä tosiaan on usein etu, kun väittelyn aiheena on fyysinen maailma. Mielestäni se ei ole mitenkään epäreilua. Uskovaisella on taas etu, kun puhutaan vaikkapa sielusta. Tieteen argumentteja käyttävän on vain aika paljon helpompi sivuuttaa koko sielukeskustelu, koska sielun olemassaololle ei ole näyttöä. Uskovaisen sen sijaan on vaikeampi sivuuttaa keskustelua fyysisestä maailmasta samalla perusteella.
Miten usko ja fyysinen maailma mielestäsi vuorovaikuttavat? Esim. käsittääkseni Kristinuskon Jumalan uskotaan olevan henki, ei mikään fyysinen olio. Miten tiede voi edes testata tällaista henkiolentoa? Usein puhutaan esim. rukoustesteistä, mutta mielestäni koko premissi on väärin. Rukoileminen ei ole mitään Jumalan käskyttämistä minun käsittääkseni. Joko tapahtuu niin kuin rukoillaan, tai sitten ei. Pääasia, että rukoillaan, tämän väitetään miellyttävän Jumalaa. Kaiken uskotaan sitten loppujen lopuksi tapahtuvan Hänen tahtonsa mukaan.

Mutta jos tieteeseen nojaava ihminen kuitenkin lähtee mukaan keskustelemaan sielusta, väittäisin, että uskovalla on tällöin etu. Onko tämäkin etu epäreilu, jos tieteen argumentteja ei voida soveltaa keskusteluun?
Tuo riippuu ihan siitä, miten paljon tieteeseen nojaava ihminen on perehtynyt sielun käsitteeseen, eritoten siinä uskonnossa, josta keskustellaan. Ihan sama juttu kuin tieteestä keskusteltaessa.

Ehkä avainsana yllä olevassa viestissäsi oli "faktuaalisena esitetty kanta". Onko uskovan esittämä kanta "faktuaalinen"? Kallistuisin sen puolelle, ettei se ole, se on vain usko. Eli voi esittää sen, mihin uskoo. "Faktatkin" ovat sitten enemmän tai vähemmän uskonasioita, esim. ortodoksikristillisyydessä suunnilleen yhtä paljon laitetaan painoarvoa Raamatun tulkinnalle Pyhien Isien ja Äitien mukaan, ja toisaalta sitten perintötiedolle, jonka uskotaan välitetyn muuttumattomana Jeesuksen ajoista nykypäivään asti sukupolvelta toiselle (ja tietenkin mahdolliset erilaisuudet on sovitettu yhteen esim. aikaisemmissa kirkolliskokouksissa jne.). Joten mitään tieteellistä todistustaakkaa ei mielestäni ole, koska asioita ei pitäisi esittää faktoina, vaan asioina, joihin uskotaan. Se, että jotkut (tai useat) mukauskovaiset sitten esittävät asioita absoluuttisena muuttumattomana totuutena on minun ymmärrykseni mukaan vastoin ortodoksikristillisyyden oppeja.

Tarpeeksi tilastotiedettä opiskelemalla on mielestäni saanut melko hyvät valmiudet arvioida tutkimustuloksia monelta eri alalta. Helpompi ymmärtää esimerkiksi onko luottamusrajoilla kikkailtu tai onko koeasetelmassa ollut jotain vikaa. Juuri mainitsemiesi kaavojen ja epävarmuuksien syvempi ymmärtäminenhän on kriittistä tutkimustuloksien arvioinnissa. Tietenkin on aina aloja (esim. kvanttifysiikka), joissa käsitellään niin monimutkaisia asioita, että pitäisi olla juuri sen alan asiantuntija, mutta silti tilastotieteellä pääsee mielestäni melko pitkälle.
No tuohon on hyvä juttu sinulle. Tavallaan olen vähän kateellinen, sillä oma tilastotiedetaustani jäi vähän vajavaiseksi, joten ehkä pystyt paremmin hahmottamaan kuin minä, miten paljon luottoa laittaa tiettyihin tuloksiin. Minä tukeudun vain oman alani kokemuksiin, esim. Hubblen vakion arvoksi ehdotettiin vielä muutamia kymmeniä vuosia sitten 50 km/s/Mpc ja 100 km/s/Mpc ja varmaankin virherajat sulkivat toisensa pois, kun nyt se on asettunut sinne noin 70 km/s/Mpc paikkeille. Ei ehkä statistinen homma, mutta mitä olen huomannut, niin monet tutkijat vaan ottavat jonkun kaavan ja arvelevat sitten jotain olettamuksia tiettyjen parametrien arvoille esim. perustuen mitä Linnunradan jossain osassa on havaittu, ja laskevat sitten jonkun suureen (tiheys, paine, jne.) jossain toisessa galaksissa näihin arvioihin perustuen. En osaa oikein itse hirveästi luottaa noihin tuloksiin, mutta ehkä olen väärässä. Mielestäni olisi ihan OK vain julkaista havaintojen tulokset yrittämättä päätellä niistä jotain "fantasiajuttuja" joita lukiessa minun luottamukseni horjuu kyllä aika nopeastikin. Voivathan ne olla totuuden jäljillä, mutta en pysty kyllä millään hahmottamaan, miten luotettavia moiset tulokset ovat.

Uskonnossahan on se hyvä puoli, että et voi olla väärässä.
Häh? Miksi tällaisia väitteitä laitetaan uskovaisten suuhun? Oma käsitykseni on ainakin, että uskovainen voi olla hyvinkin väärässä. Mistä minä tiedän varmaksi, mikä totuus on missäkin asiassa. Voin vain uskoa. Tietenkin joistain asioista on enemmän näyttöä kuin toisista, mutta kavahdan minkään asian ehdottamisesta absoluuttisena totuutena. Kuten on monesti todettu tässäkin ketjussa, niin tiedekin voi vain pystyä totuuden approksimointiin.

Kukaan ei käsittääkseni kiellä lukemasta ja tulkitsemasta raamattua itse, paitsi jehovat.
Ei kiellä ehkä ei, mutta vaikka minunkin mielestäni jokaisen [uskovaisen] olisi hyvä lukea Raamattua, sen tulkinnan kanssa olisi syytä olla äärimmäisen varovainen. Tuosta omasta tulkinnasta kai johtuu se, että on olemassa tuhansittain erilaisia "kristillisiä" kirkkoja. Ortodoksikristillisyydessä (mikä on käsittääkseni se alkuperäisin nykyisistä Kristinuskon suuntauksista, katolilaiset erosivat omine oppeineen ensin, sitten nämä kaikki protestantit) painotetaan sitä, että Raamattua tulkitaan kirkon yhteydessä, ja jos on vähänkään epävarmuutta, voi kysellä esim. omalta rippi-isältään tai sitten luostareissa oppineilta munkeilta tai tutkia Pyhien Isien ja Äitien yhteneviä tulkintoja.

Myös ne viisaammat tekevät omia tulkintojaan, jotka myös eroavat usein muiden viisaampien tulkinnoista.
Tekeväthän ne, tietyissä asioissa, ja siksi olenkin aikaisemmin kirjoittanut, että ortodoksikristillisyydessä ei uskota jonkin yksittäisen Pyhän tulkintaa jostain tietystä asiasta, vaan katsotaan, miten kaikki Pyhät kirjoittavat tuosta asiasta, ja sitten otetaan se konsensusnäkökanta siksi "oikeaksi" tulkinnaksi, tai mitä on esim. noissa aikaisemmissa kirkolliskokouksissa päätetty, joista uskotaan, ettei niissä päätetty ihmisten poliittisten mieltymysten mukaan, vaan Pyhä Henki ohjasi kokouksen oikeisiin lopputuloksiin. Uskon asia siis tuokin, ei sitä voi varmaan millään tieteellä todistaa.

Kiitos miellyttävästä keskustelusta, kanssasi on ollut valaisevaa keskustella näistä asioista, ja ainakin suurelta osin kiihkottomasti.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
En ymmärrä miksi tästä asiasta pitää niin kauheasti keskustella tai väitellä. Ihmiset uskovat yliluonnolliseen olentoon tai ovat uskomatta. Jokaisen oma asia.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
En ymmärrä miksi tästä asiasta pitää niin kauheasti keskustella tai väitellä. Ihmiset uskovat yliluonnolliseen olentoon tai ovat uskomatta. Jokaisen oma asia.

Kas, kerrankin täysin samaa mieltä.
 
No tuohon on hyvä juttu sinulle. Tavallaan olen vähän kateellinen, sillä oma tilastotiedetaustani jäi vähän vajavaiseksi, joten ehkä pystyt paremmin hahmottamaan kuin minä, miten paljon luottoa laittaa tiettyihin tuloksiin. Minä tukeudun vain oman alani kokemuksiin, esim. Hubblen vakion arvoksi ehdotettiin vielä muutamia kymmeniä vuosia sitten 50 km/s/Mpc ja 100 km/s/Mpc ja varmaankin virherajat sulkivat toisensa pois, kun nyt se on asettunut sinne noin 70 km/s/Mpc paikkeille. Ei ehkä statistinen homma, mutta mitä olen huomannut, niin monet tutkijat vaan ottavat jonkun kaavan ja arvelevat sitten jotain olettamuksia tiettyjen parametrien arvoille esim. perustuen mitä Linnunradan jossain osassa on havaittu, ja laskevat sitten jonkun suureen (tiheys, paine, jne.) jossain toisessa galaksissa näihin arvioihin perustuen. En osaa oikein itse hirveästi luottaa noihin tuloksiin, mutta ehkä olen väärässä. Mielestäni olisi ihan OK vain julkaista havaintojen tulokset yrittämättä päätellä niistä jotain "fantasiajuttuja" joita lukiessa minun luottamukseni horjuu kyllä aika nopeastikin. Voivathan ne olla totuuden jäljillä, mutta en pysty kyllä millään hahmottamaan, miten luotettavia moiset tulokset ovat.

Niin huvittavaa kuin asia onkin, niin minusta tuo on yksi tieteen suurimpia vahvuuksia. Tosin esimerkkisi ei ole kummallisin. Mutta otetaan jokin fantastinen ajatelma, jolle on välillistä tukea monestakin faktasta, arvauksesta ja/tai olettamuksesta. Sitten aletan testaamaan miten se sopii oikeaan maailmaan. Yleensä käy niin, ettei asiat sopineetkaan aivan kuten oli etukäteen oletettu. Yllättävän usein tämä tutkimuksen suunta antaakin tarkkoja vastauksia johonkin muuhun tai ainakin pystytään varmaksi sanomaan, että jokin ei pidä paikkaansa. Sekin on monesti huikean tärkeä tieto.

Parasta kuitenkin on, että ei jää inttämään olettamusta oikeaksi, vaan koetetaan löytää se oikea vastaus.

Kosmologina(?) uskoisin sinun törmänneen lukemattomiin asioihin, joihin voit nykypäivänä hyvinkin uskoa.Vaikka emme metrin mitalla tai vaa'alla pystykään jotain kappaletta faktaksi mittaaman.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Kas, kerrankin täysin samaa mieltä.

Ja kas... Kyllä, juuri siksi. Oma maailmankuva on kullakin aika vankka. Sen haastaminen toisenlaisilla opettaa mun mielestä paljon, niin itsestä, toisista kun ihmisestä yleensäkin.

Tullaanko keskustelun jälkeen yhteiseen lopputulokseen? Ei. Mutta jotain arvokasta tapahtuu silti. Tietämys lisääntyy.. kaikilla.
 

Geezer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK. Sympatiat Kuopioon ja Lappeenrantaan.
Ja kas... Kyllä, juuri siksi. Oma maailmankuva on kullakin aika vankka. Sen haastaminen toisenlaisilla opettaa mun mielestä paljon, niin itsestä, toisista kun ihmisestä yleensäkin.

Tullaanko keskustelun jälkeen yhteiseen lopputulokseen? Ei. Mutta jotain arvokasta tapahtuu silti. Tietämys lisääntyy.. kaikilla.

Tietämystä on nykypäivänä tarjolla ihan riittävästi ja tiedon sivuuttavien uskovien kanssa jankkaaminen on jokseenkin tyhjänpäiväistä. Jos oman maailmankatsomuksen lähetyssaarnaaminen ja oikessa oleminen tuottaa tyydytystä, niin siitä vaan, mutta mitään sen arvokkaampaa seurausta käännytystyöllä ei juurikaan ole.

Se, että ateisti haastaa vain yhden uskontokunnan edustajat tai jopa asettuu puolustamaan toisia kritiikiltä, jota itse kohdistaa pääinhokkiinsa, kertoo mielestäni paljon, niin hänestä, kuin ihmisistä yleensäkin.
 
Viimeksi muokattu:

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Joka tapauksessa voidaan sanoa Jumalalla olevan merkitystä. 449 sivua tuskin olisi muuten tätäkään käyty.
Siitä vaan etsimään vastaavaa ketjua spaghetti-hirviöstä.
 

Morgoth

Jäsen
Se, että ateisti haastaa vain yhden uskontokunnan edustajat tai jopa asettuu puolustamaan toisia kritiikiltä, jota itse kohdistaa pääinhokkiinsa, kertoo mielestäni paljon, niin hänestä, kuin ihmisistä yleensäkin.

Montakohan kertaa tässäkin ketjussa on jo toivottu ei-kristittyjä mukaan, jotta keskusteluun saataisiin jotain uutta (?) näkökulmaa. Yhtäkään muslimia, hindua tai buddhalaista ei tällä palstalla taida olla. Aika hankala "haastaa" esim. hinduja, kun vastapuolen keskustelijoita on tasan nolla tällä palstalla.

Mielenkiintoinen ryhmä on tämä sinun edustamasi, joka asettautuu kaikkien yläpuolelle ja määrittelee vielä miten keskustella vai eikö keskustella ollenkaan. Hohhoijaa... jonkinlaisen pätemisen multihuipentuma.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös