Jokainen meistä on ainutlaatuinen yksilö? Hmmm...
Onko kukaan muu miettinyt koskaan tuon ajatuksen ongelmallisuutta? Jos kukaan on koskaan tutustunut herran J. Krishnamurti sanomisiin, niin semmoista sanomaa välitti tuo ihminen jossa tämä yksilöllisyyden korostaminen oli ihmisen problematiikan ydintä. Se meni jotenkin niin että kun ihminen ajattelee olevansa tämä yksilö, niin hän automaattisesti eristää itsensä silloin muista ihmisistä. Hän ei näe enää toista ihmistä, vaan keskittyy vain suuremmissa määrin itseensä. Minusta hän korosti sitä että yksilöllisyys on oikeastaan tie yksinäisyyteen. Liika yksilöllisyyden korostaminen johtaa siihen että ihmiselle muodostuu tärkeämmäksi se kuva jonka hän itsestään muodostaa ja näin ollen meillä on ihmisiä jotka eivät enää pysty kohtaamaan toisiaan, vaan tärkeämmäksi muodostuu se kuva tai kulissi joka näytetään toisille ihmisille. Yksilöllisyyden korostamisen polttoaineena hänen mukaansa toimiikin pelko. Kai hän tarkoitti sitä pelkoa että ei riitä. Ei ole tarpeeksi omassa ihmisyydessään, joten tuota kadotettua ihmisarvoa pitää ruveta haalimaan ulkopuolelta. Mutta tietenkään mikään määrä rahaa, tavaraa, tittleitä, ystäviä, mainetta tai kunniaa ei riitä, jos sitä elämän eliksiiriä ei löydä sisältään.
On minulla semmoisia ajatuksia herättänyt tämä vallalla oleva suunnaton yksilöllisyyden korostaminen, että ehkä tuolla miehellä tosiaan oli pointtia? Kun katsoo mitä tämä valtava yksilöllisyyden korostaminen meille tekee, niin onko se tehnyt meistä sen onnellisempia? Meillä on vaurautta ja materiaalista hyvinvointia enemmän kuin tarpeeksi, mutta silti mielialalääkkeitä käyttää huomattava osa aikuisväestöstä. Minulle se tuo jotenkin mieleen että ihminen voi itse asiassa kadottaa yhteyden omaan ihmisyyteensä, omaan heikkouteensa ja rakkauden sekä läheisyyden tarpeeseen, jos koko ajan pitää korostaa sitä miten olla tämä yksilönä kaikki elämän myrskyt ja tyrskyt läpitaisteleva soturi. Totta kai voi argumentoida että olisi niille mielialalääkkeille ollut varmasti isoa tilausta myös aikoina jolloin niitä ei oltu vielä kehitelty, joka sinänsä on ihan validi pointti.
Mutta joka tapauksessa... on itsestään selvää että vaihtoehtona ei ole mikään kommunismin kaltainen tila jossa ihmiset taas sitten toisessa äärilaidassa pakotetaan ylhäältä sanellen johonkin yhden ihmisen tai pienen ihmisjoukon omaamaan käsitykseen oikeanlaisesta ihmisestä. Olisi kuitenkin mielenkiintoista kuulla herääkö kellään muulla tästä mitään ajatuksia.
Minä itse henkilökohtaisesti en ole mitenkään uskonnollinen ihminen, mutta sen vuoksi minun ei tarvitse kapinoida esimerkiksi tiettyjä uuden testamentin osioita vastaan, koska siellä puhutaan, noh... asiaa.