Se mikä meillä viime kädessä on kokemus maailmassaolosta, ei siis edes välittömästi maailmassaolo vaan samanaikaisesti (tai ennenkin) jo tulkitsemme olemistamme.
Sori mjr, mutta minun on todella vaikeaa ymmärtää mitä tarkoitat lauseissasi. Sivistyssanojen vähentäminen varmasti auttaisi, mutta muutenkin on vielä kovin monimutkaista. Ymmärtävätkö kaikki muut mjr:n kirjoituksia lukevat ne vaikeuksitta?
Otetaan edelläoleva lauseesi. En saa siihen oikein mitään järkeä (ei edes sydämeni ääni kerro minulle mitään, heh), jollen muuta sitä muotoon "Se, mikä meillä viime kädessä on, on kokemus maailmassaolosta. Ei siis edes välittömästi maailmassaolo itse, vaan samanaikaisesti (tai jo sitä ennen) tehty tulkinta olemisestamme." Ei tuokaan nyt vielä täysin avaa sitä ymmärrykselleni (tai sen puutteelle), mutta ainakin siinä tuntuisi olevan jo jotakin logiikan häivää.
Mutta merkitys voi ehkä olla sisäsyntyinen nousten sekä maailman että kokemuksemme luonteesta:
Mikä ihmeen "merkitys"? Merkitys absoluuttisena käsitteenä ilman mitään muuta ei mene minulle jakeluun. Ja miten "merkitys nousee"? Onko tämä jotain uutta suomen kieltä vai nukuinko äikän tunneilla liian sikeästi?
emme nähdäkseni mitenkään voi päästä absoluuttisesti eroon epävarmuudesta vaan joudumme aina, pysyvästi, operoimaan todennäköisyyksillä.
Mistä epävarmuudesta? Siitä että olemme yleensä olemassa? Vai jostain muusta. Taas, "epävarmuus" yksinäisenä, absoluuttisena käsitteenä ei oikein mene perille minun kallooni.
Tämä nousee joka tapauksessa omasta olemuksestamme, mutta ilmeisesti moderni fysiikka tukee sitä käsitystä, että myös fyysisen maailman olemuksesta.
Mikä nyt taas nousee? Tai laskeeko jokin? Tarkoitatko, että "Tämä aiheutuu/johtuu (varmaan parempia sanojakin on, äikkä ei ollut vahvin aineeni) ...". Lauseen loppuosassa ilmeisesti viittaat noihin mikrofysiikan todennäköisyyksiin?
Ehkä tätä tilannetta parhaiten siis vastaa pluralistinen, liberaali asennoituminen yhteiskuntaan ja toimimiseen maailmassa - jolloin se siis perustuisi jossain mielessä objektiiviselle asioiden tilalle.
Lauseesta toiseen olevan logiikan hahmottaminen kirjoituksissasi on minulle myös hyvin vaikeaa. Ehkä voin luulla ymmärtäväni yksittäisen lauseen, mutta miten siitä päästään seuraavaan lauseeseen, on vaikea hahmottaa. Edellä puhuit epävarmuudesta, ja nyt toteat, että tällaista tilannetta (jossa siis kaikki on epävarmaa?) vastaa parhaiten liberaali asennoituminen yhteiskuntaan (joka itse perustuu asioiden objektiiviseen tilaan). Ehkä siinä joku logiikka sitten on. Jos kaikki on epävarmaa, niin ajattele vapaamielisesti. Ei olisi kyllä tullut itselleni ekana mieleen!
Mutta en toki kiistä sitä, etteikö tahto olisi myös joka tapauksessa keskeisessä asemassa. Omasta mielestäni sen tulee kuitenkin olla tahto ymmärrykseen eikä valtaan. (Tässä siis samalla vastaus myös Amerikanihmeelle.)
Jaaha, mites tahto liittyy nyt kaikkeen muuhun edelläolevaan? Tahto on keskeinen sille että pystyy toimimaan epävarmuudessa? Tai tahto liittyy jotenkin tähän merkitykseen, mitä se sitten tarkoittaakin, vai liittyykö tahto olemassaoloon ja olemiseen?
Kiitos, ja anteeksi että meni vähän OT:ksi. Mutta siltä varalta että näitä juttuja lukee joku muukin kuin minä jolle tuo lauselogiikkasi ei välittömästi aukea, ajattelin nyt asian ilmaista. Toivottavasti ymmärrän jatkossa paremmin tai voit kirjoittaa yksinkertaisemmilla ilmauksilla jotta meikäläinenkin pääsee nauttimaan päättelyistäsi.