En oikein itse ole niin suuresti kiinnostunut kysyä "miksi" - lähinnä kiinnostava asia on, mikä merkitys tällä kokemuksellamme maailmasta on, onko se jotenkin "sisäsyntyinen" vai onko se peräti vapaasti muodostettavissa, toki myöskin eettiset ja moraaliset kysymyksenasettelut ovat hyvin keskeisiä (ja samasta näkökulmasta lähteviä).
Tästä olen kyllä pitkälti samaa mieltä. Silloin, kun lukiossa muutama vuosi sitten tarkemmin metafyysisiin ja ontologisiin kysymyksiin ensi kertaa kunnolla tutustuin, niin aika perusteellisesti niihin paneuduin. Pidän kuitenkin edelleen kysymystä "miksi" mielenkiintoisena, vaikka en siihen enään ole pitkään aikaan enempää ajatuksia uhrannut - tuskin tulen uhraamaankaan. Lähinnä syynä on se, että filosofisesti asiaa lähestymällä saavuttaa lähinnä turhautumisen, ja tiede ei vielä ole kehittynyt tarpeeksi, jotta sekään tarjoaisi uskottavia metodeja asian tarkastelemiseen. Varmasti tulevaisuudessa tähänkin asiaan tulee muutos (mikäli nyt ihmiskunta ei kohtaa jotain mullistusta, mikä pysäyttää tieteen kehityksen), mutta en usko sen tapahtuvan minun elinaikanani. Enkä myöskään usko, että omaan tarpeeksi laajaa ja syvää asiantuntemusta luonnontieteen eri haaroista, jotta edes kunnolla pystyisin niitä mahdollisia tieteen tarjoamia metodeja tai tuloksia hyödyntämään oman ymmärrykseni lisäämisessä. Tästä syystä olenkin filosofian suhteen nykyään enemmän kiinnostunut lähinnä muista aihealueista (joista suurta osaa ei luonnontieteet juuri mitenkään pysty tavoittamaan).
Mitä tulee tuohon kokemukseen maailmasta, niin varmasti se on osaltaan sisäsyntinen. Koska varmasti lepakkojen, hämähäkkien ja ihmisten kokemus maailmasta eroaa huomattavalla tavalla toisistaan, ihan jo puhtaasti fysiologisista syistä. Mikään näistä kokemusmaailmoista tuskin on enemmän "oikea" kuin toinen. Olen tainnut aikaisemminkin jo asiasta mainita, mutta mitä tulee moraaliin, en usko sen olevan missään määrin "objektiivinen" tai sisäsyntyinen - paitsi välillisesti, kuten mikä tahansa muu ominaisuus. Se, kun on hyvin riippuvainen myös vallitsevista olosuhteista. Tällä hetkellä toki näen klassiseen liberalismiin nojautuvan liberaalidemokratian "parhaana" eettisenä ohjenuorana, mutta tämä ei välttämättä ole asian laita ikuisesti. Hiukan vaikea nähdä edellä mainittua arvopohjaa perusteltuna jossain erittäin äärimmäisissä olosuhteissa, joissa tärkeimmät perustarpeet ovat jatkuvasti uhattuna. Viime kädessä moraalissa on kyse (lähes) mielivaltaisesti valitun eettisen pohjan/rakennelman dikotomiasta, jolloin on hyvin vaikea nähdä sitä millään tavalla absoluuttisesti nähtävänä asiana.
Ja voin kyllä kertoa, että useampi omasta mielestäni "järkevä" henkilö ottaa tuon Raamatun luomiskertomuksen kirjaimellisen tulkinnan vakavasti.
Tämä nyt on vallan huono argumentti (ei taida olla ensinmäinen kerta, kun tähän turvaudut). Kyse nyt ei ole pelkästä semantiikasta, mutta järki, äly ja viisaus eivät ole synonyymejä. Älykkäätkin ihmiset voivat toimia älyllisesti epärehellisesti, jolloin voidaan kysyä onko kyse ainakaan viisaudesta? Minusta on muutenkin lähes kestämätön lähtökohta lähteä tarkastelemaan tiedettä sillä perusteilla, että sitä kautta löydettäisiin argumentteja mihinkä tahansa uskonnon oppirakennelmien oikeutukselle (enkä tarkoita pelkästään eettisiä). Se on täydessä ristiriidassa tieteen klassisten lähtökohtien kanssa. Täytyy kyllä myöntää, että tämä lähtökohta on esim. Tuomas Akvinolaisen tuottanut hedelmällisiä aineksia länsimaisen filosofian kenttään. Tästäkään huolimatta en pidä sitä lähtökohtaa millään tavoin "hyväksyttävänä".
Kuten sanoin, itselleni se tuottaa suuria vaikeuksia, mutta ei se mielestäni tarkoita, että voin sen mahdollisuuden eliminoida kokonaan ja lopullisesti.
Pakko ottaa tämä esimerkki, mutta tutustu Humen skeptismiin, niin huomaat, että ontologiset kysymykset eivät ole enään niitä eniten päätäsi askarruttavia kysymyksiä. Toisin sanoen; mielestäni syyllistyt tuossa aikamoiseen kehäpäättelyyn.
Mm. useat ortodoksikirkon pyhät isät alkaen pian Kristinuskon ilmaantumisen jälkeen ja jatkuen viime vuosisatoihin ja näihin päiviin, ovat tulkinneet, että tuo kertomus on otettava kirjaimellisesti, muuten putoaa pohja pois koko Raamatun muulta sisällöltä.
Tämä kertoo ehkä enemmän kuin mikään muu. Tässä nyt on erittäin hyvä esimerkki siitä, mistä ylempänä mainitsin. Mitä voidaan odottaa, kun lähtökohtaisesti ei hyväksytä sitä mahdollisuutta, että raamattu saattaisi olla ihan yhtä paljon todellisuuteen pohjautuva teos kuin Kalevala?
En tosiaankaan tiedä minkälaisen tietopohjan alle perustat tarkastelusi, mutta olen huomannut, että merkittävin auktoriteetti on jokin yksittäinen ortodoksipappi. Edes historiallisesti tärkeitä filosofeja ei ole mielestäni perusteltua käyttää absoluuttisina auktoriteetteina, koska hekin olivat kaikesta huolimatta aikansa lapsia. Huolimatta siitä, että valtaosa jo antiikin aikana "esitetyistä" asioista ovat vielä tänäkin päivänä täysin ajankohtaisia ja valideja.
Voin sanoa ainoastaan sen, että kehoitan tutustumaan aiheeseen laajemmin kuin vain ortodoksipapin näkökulmasta, ja - ennen kaikkea - pääsemään eroon asioiden tarkastelusta ortodoksisen/kristillsen kontekstin kautta. Muuten tulet olemaan jatkuvat kehäpäättelyn uhri, vaikka et sitä ehkä itse huomaakkaan.