Urut, kissat ja avaruuspoika – TPS:n ottelutapahtuma

  • 1 317 140
  • 6 498

peekay

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Montreal Canadiens & #11
Lisäksi on aivan varmaa (ei itselläni ole mitään syytä epäillä lähdettäni) että kisulit päättävät muutaman biisin matsiin ja minusta se on äärimmäisen omituista.

Tämä on mielestäni aika mielenkiintoinen keskustelu. Ottelutapahtumaa pitää tottakai kehittää, mutta että muusiikista on näinkin paljon vääntöä on ”jännää”. Omasta mielestäni on hyvää jos löytyy jokaiselle jotakin, siihen kuluu varmaan myös vähän onnela-jytää. Painopisteen ottelutapahtuman musiikin toivoisin toki olevan menevässä lätkämusiikissa mikä mielestäni on rock-musiikki. Ja eikö se tällä hetkellä juuri näin ole?

Ja tuohon lainaukseeni niin totta helvetissä kissat voivat toivoa/valita pari biisiä). Kissat ovat olennainen osa ottelutapahtumaa ja jos he saavat joitain yksittäisiä biisitoiveita läpi, ovat motivoituneita ja heillä on hauskaa niin ei siitä varmasti kenellekkään haittaa ole. Muistakaamme että TPS-kissat saavat paljon kiitosta ympäri suomen että he ovat parhaita cheerleadereitä.

HUNAJATA
 

jtuominen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS(+Länsirannikko)
Tämä on mielestäni aika mielenkiintoinen keskustelu. Omasta mielestäni on hyvää jos löytyy jokaiselle jotakin, siihen kuluu varmaan myös vähän onnela-jytää. Painopisteen ottelutapahtuman musiikin toivoisin toki olevan menevässä lätkämusiikissa mikä mielestäni on rock-musiikki. Ja eikö se tällä hetkellä juuri näin ole?
HUNAJATA
Sen verran vastausta tähän, että siitä nimenomaan koko kirjoittelu lähti, että rock-musiikki (ei kevyempi eikä raskaampi) siellä ei enää soi ollenkaan, vaan tuota NRJ/Onnela -huttua.
 

peekay

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Montreal Canadiens & #11
Sen verran vastausta tähän, että siitä nimenomaan koko kirjoittelu lähti, että rock-musiikki (ei kevyempi eikä raskaampi) siellä ei enää soi ollenkaan, vaan tuota NRJ/Onnela -huttua.

Okei olisi pitänyt lukea vähän tarkemmin. Silloin ymmärrän että vähän enemmän rokkia toivotaankin. Tällä kaudella olen ollut paikalla vain avausottellussa ja silloin en reagoinut musiikkiin.
 

-TMA-

Jäsen
Kun kerran on tämä ketju pinnalla, avaudutaan itsekin.

Kioskien jonotusjärjestelmät ovat surkeita. Yläkerrassa ainakin jonot lähes aina tukkivat koko käytävän, nyt kun pöytiäkin on tuotu lisää. En muista koska, mutta vuosi-pari sitten jonotusta ohjattiin lentokentiltä tutuilla köysiaidoilla, jolloin jono saatiin pieneen tilaan viemättä tilaa käytävältä. Tätä systeemiä käytettiin toki vain parissa matsissa, jossa ihmisiä oli selkeästi keskiarvoa enemmän. Miksei tätä voida käyttää aina? Palvelisi sekä jonottavia että jono läpi kulkevia ihmisiä.

Nyt lauantaina Blues-ottelussa testataan mm. kolmannen kerroksen ykköskioskissa ja viidennen kerroksen ysikioskissa jonotuksen ohjaamista nauhoilla ja aitaelementeillä. Pistäkää ihmeessä palautetta niiden toimivuudesta ja mielellään tietenkin parannusehdotuksia myös.

Linkki HK Areenan kotisivuille, jossa kuva jonotusnauhasta.
 

kausi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Westendin työväenpalloilijat
Ehdotin jo viime kaudella, että ainakin tappioasemissa soitettaisiin sen muistutukseksi miksi voittamisen kulttuuri on housut kintuissa pusikossa asioillaan kappale nimeltä Jätkänhumppa.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Nyt lauantaina Blues-ottelussa testataan mm. kolmannen kerroksen ykköskioskissa ja viidennen kerroksen ysikioskissa jonotuksen ohjaamista nauhoilla ja aitaelementeillä. Pistäkää ihmeessä palautetta niiden toimivuudesta ja mielellään tietenkin parannusehdotuksia myös.
Erinomaista toimintaa - vaikka itse en nyt pääsekään näitä näkemään ja testaamaan käytännössä.

Mä en tiedä noita kioskien numeroita, mutta eiköhän ne pahimmat sumppupaikat ole yleisessä tiedossa: kolmoskerroksessa A4-katsomon takana oleva kioski sekä viitoskerroksessa E5-katsomon takana oleva kioski. Lisäksi hallin takaosassa on sellainen pullonkaula, mutta nyt mä en muista tarkalleen missä. Olettaisin sen kuitenkin olevan C2-katsomon takana tai jossain niillä main. Nämä tuskin tulivat yllätyksinä kenellekään, mutta kirjasinpa ne nyt tähän.

Mä tiedän, että sulla -TMA- ei ole osaa eikä arpaa näihin ravintolatouhuihin, mutta ehkä sä voisit laittaa viestiä eteenpäin päättäville tahoille. Mä tiedän olevani tällainen perusjuntti, joka tykkää mennä katsomaan lätkää (yläkatsomosta) yksin tai 1-3 kaverin kanssa ja ottaa erätauoilla pari bisseä. En tiedä olenko mä sitten jotain katoavaa kansanperinnettä tai joku reliikki jäänne jostain 80-luvulta? Jotenkin nimittäin tuntuu siltä, että juuri meikäläisen kaltaisten katsojien matsielämyksestä ollaan tehty hirvittävän hankalaa.

Miksi koko Turkuhallista ei löydy sellaista paikkaa, josta saisi sen yksinkertaisen bissen nopeasti?

Noissa kioskeissa joutuu jonottamaan kaiken maailman lihapiirakan ja kahvin ostajien sekä erityisesti lasten seassa. Ravintoloiden huono puoli on se, että jokaisessa (?) on tarjolla kaikkia alkoholijuomia. Siinä sitten aina edessä tuntuu olevan näitä, jotka ottavat 16cl viiniä tai 4cl konjakkia tai jotain drinkkiä. Mitä laajempi sortimentti, sitä kauemminhan yksittäinen myyntitapahtuma kestää. Lähtien liikkeelle jo siitä kuinka kauan näiden bongaaminen kassakoneelle kestää.

Miksi koko hallilla ei ole sellaista rehellistä kaljajonoa?

Vuosien varrella mä muistan nähneeni näitä kaljakärryjä erilaisissa paikoissa. Joskus alkusyksyn matseissa niitä on ollut jopa hallin edessä tupakkapaikalla. Joskus niitä on ollut ainakin kolmoskerroksen kioskiauloissa (muistaakseni sekä etu- että takapuolella?). Miksi näitä ei enää käytetä? Esimerkiksi tuo viitoskerroksen aulahan on kokonaisuudessaan anniskelualuetta. Anniskelualueen rajat on oikein teipattu lattiaan. Miksi siitä viitoskerroksen portaiden yläpäästä ei siirretä vaikkapa yhtä (useimmiten tyhjänä olevaa...) pöytää ja tuoda siihen rehellistä kaljakärryä? Yksi tyttö laskee kaljaa ja toinen rahastaa - "VAIN KÄTEISELLÄ". Mielestäni siihen ei tarvita mitään muita vaihtoehtoja - jos haluat jotain muuta, niin kioskeista ja/tai ravintoloista löytyy.

Oletko koska käynyt viimeksi joen toisella puolen Kupittaalla? Siellähän päätyjen "kaljakatsomoissa" asia on järjestetty käytännössä juuri näin. Yksinkertainen myyntitiski, jossa toinen tyttö hoitaa tilauksesi ja toinen rahastaa. Tässäkin tehdään vain se virhe, että olut on tölkeissä, joten niiden avaaminen ja kaataminen kestää kauemmin kuin hanaoluen valuttaminen. Lisäksi näistä myyntipisteistä saa myös aivan liikaa tavaraa: siideriä ja shotteja ja taitavat tytöt myydä vaikka nakkimukejakin halukkaille. Joka tapauksessa samanmittainen jono liikkuu Kupittaalla huomattavasti nopeammin kuin Turkuhallissa.

Samaten niinkin yksinkertainen tuote kuin kahvi. Miksi missään ei ole sellaista ihan rehellistä kahvistandia? Kuinka monta kahvikupillista mahtaa jäädä hallilla juomatta, kun sen saadakseen sitä pitäisi jonottaa kioskista kaikkien karkkipussi-, lihapiirakka- ja pop corn -ostajien seassa? Ainakin mulla ja mun kavereillani on jäänyt useampi kymmenen kahvikupillista juomatta matseissa, kun sen saadakseen ei olla viitsitty mennä 10-20 hengen kioskijonoon. 10-20 hengen pelkkä kahvijono olisi aivan eri asia - sellainen liikkuu huomattavasti nopeammin kuin "jokaiselle jotakin" -kioskijono. Kahvissa taitaa lisäksi olla myytävistä artikkeleista kaikkein paras myyntikate - 2,50EUR hintainen kahvikuppi taitaa maksaa yrittäjälle kertakäyttökuppeineenkin alle 0,10EUR?

Neljä myyntipistettä, joissa yksi tyttö myy pelkkää kahvia sekä pari-kolme kaljakärryä, joissa kaksi tyttöä myy pelkkää kaljaa mentaliteetilla "toinen kaataa, toinen rahastaa" - VAIN KÄTEISELLÄ
 

-TMA-

Jäsen
Mä en tiedä noita kioskien numeroita, mutta eiköhän ne pahimmat sumppupaikat ole yleisessä tiedossa: kolmoskerroksessa A4-katsomon takana oleva kioski sekä viitoskerroksessa E5-katsomon takana oleva kioski. Lisäksi hallin takaosassa on sellainen pullonkaula, mutta nyt mä en muista tarkalleen missä. Olettaisin sen kuitenkin olevan C2-katsomon takana tai jossain niillä main.

Ykköskioski on juurikin tuo A4-katsomon takana oleva ja ysikioski on Sky Baria lähinnä oleva kiinteä kioskipiste eli E5-katsomon takana oleva.

Mä tiedän olevani tällainen perusjuntti, joka tykkää mennä katsomaan lätkää (yläkatsomosta) yksin tai 1-3 kaverin kanssa ja ottaa erätauoilla pari bisseä.

Tiedetään eikun siis... ;) Mutta vähän offtopicia eli voisit ottaa hieman mallia Twitteristä, jossa 140 merkkiä on se kiva pituus. Olisi helpompi vastatakin.

Miksi koko Turkuhallista ei löydy sellaista paikkaa, josta saisi sen yksinkertaisen bissen nopeasti?
...
Samaten niinkin yksinkertainen tuote kuin kahvi. Miksi missään ei ole sellaista ihan rehellistä kahvistandia?

Itse asiaan... Joo, ei suoranaisesti mun hommia, mutta asiakkaan kokonaisvaltaisen elämyksen parantamisen piikkiin eli mun hommia. Täytyy myöntää, että en valitettavasti ole vielä ehtinyt näin asiakkaan roolissa testaamaan kaikkia pisteitä, mutta Irkussa ja Gigantti Klubissa oluen on saanut nopeasti. Ehkä hieman liiankin vaivattomasti, mutta laitetaan se mun kehnon viinapään piikkiin.

Muistaakseni Osku Twitterissä taisi vähän aikaa takaperin todeta, että Kissojen kahvikärry olisi tulossa takaisin. Selvittelen tämän kohtaloa ja nostan esille myös nuo muut esittämäsi kysymykset ravintolapuolelle.

HK Areenalla on kyllä todella paljon palvelupisteitä ja usein jonot keskittyvät valitettavasti tiettyihin pisteisiin. Meidän tehtävänä on miettiä miten voisimme esim. suunnata tai ohjata asiakasvirtaa tasaisemmin myyntipisteisiin.

Erittäin hyviä ja valideja pointteja nostit esille ja käyn näitä tosiaan läpi tarkemmin ravintolapuolen kanssa. Kannattaa kuitenkin aina muistaa se, että keskivertoyleisömäärän noin 6000 asiakkaaseen mahtuu yhtä monta yksilöllistä mielipidettä ja -halua palveluiden sekä tuotteiden perään. Bissessä on varmaan hyvä kate ja se on ehkä yksi suurin myyntiartikkeli, mutta jotkut haluavat nauttia myös muita tuotteita olivat ne sitten erikoiskahveja tai drinkkejä.

Niin ja voin tietty myydä sulle hyvään hintaan aition, jossa on vain bisseä jääkaapissa. ;)
 

Annamaila

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Pakko puuttua vielä musiikkikeskusteluun. Ensinnäkin Voittoon, TPS -biisin paluu oli ehdottomasti hieno asia. En ole nykynuorisoa, vaan todennäköisesti palstalaisten vanhimmasta päästä. Silti kasarirokki aiheuttaa lähinnä turhautumista, ärsytystä ja vitutusta. En saa minkäänlaista fiilistä päälle niistä iänikuisista ja aikansa eläneistä rokkibiiseistä. Ennemmin tosiaan musa saisi liikkua Jaakon mainitsemalla linjalla. Tällä kaudella soinut musa on siis miellyttänyt paikoin paljonkin. Nordiksen musavalinnat ja aikansa elänyt "äijämeininki" on nimenomaan sitä, jota en halua Turkuun. Kuriositeettina mainittakoon, että puolisoni on vuosikausia pyytänyt, että sulkisin Auran Aallot erätauoilla, kun ei voi sietää siellä soitettua kasaripaskaa. Viimeisinä vuosina suljin AA:n kokonaan, kun ei selostuskaan miellyttänyt, mutta nyt on selostus parantunut 100% ja musakin ruuvattu oikeaan suuntaan. Kiitos siitä asianosaisille.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Mutta vähän offtopicia eli voisit ottaa hieman mallia Twitteristä, jossa 140 merkkiä on se kiva pituus. Olisi helpompi vastatakin.
Mä tiedän kirjoittavani pitkiä kappaleita. Mutta jos odotan johonkin vastausta, lisään yksittäisen kysymyslauseen omaksi kappaleekseen. (135 mierkkiä välilyönteineen)

Eikö tällaista ole helppoa lainata?
Täytyy myöntää, että en valitettavasti ole vielä ehtinyt näin asiakkaan roolissa testaamaan kaikkia pisteitä, mutta Irkussa ja Gigantti Klubissa oluen on saanut nopeasti. Ehkä hieman liiankin vaivattomasti, mutta laitetaan se mun kehnon viinapään piikkiin.
No mun suosikkini on Sky Bar, mutta toisinaan tekisi mieleni ottaa bisseä ihan siinä aulassa ja katsella näkyykö tuttuja. Mielestäni vain yksinkertaisen aulaoluen saaminen on yllättävän aikaavievää. Jotenkin nuo Irkku ja Kurvi ovat jopa "liian ravintolamaisia" - niissä ei saa oikein sitä tunnetta, että on lätkämatsin erätaukobissellä. Myös Sky Bar on "liian ravintolamainen", mutta siellä on mukava nojailla pystytiskillä ja tarkkailla niitä portaita pitkin kulkevia ihmisiä. Siinä vielä jotenkin pysyy siinä tunnelmassa.
Muistaakseni Osku Twitterissä taisi vähän aikaa takaperin todeta, että Kissojen kahvikärry olisi tulossa takaisin. Selvittelen tämän kohtaloa ja nostan esille myös nuo muut esittämäsi kysymykset ravintolapuolelle.
Tämä olisi loistavaa!

Mielestäni yksi parhaimpia paikkoja olisi se kolmoskerroksen taka-aula Daltonin sisäänkäyntiä vastapäätä, josta jengi menee vielä ne yhdet portaat alas tupakalle. Joskus siinä on jotain ollutkin, mutta mun mielestäni ei kahvikärryä. Olenko aivan metsässä, mutta olisiko siinä ollut joskus pop corn -kärry??? Hei, äijät menevät erätaukotupakalle! Mikä olisi sen parempi myyntiartikkeli kuin kupillinen kahvia mukaan? Joo, tuoppi bisseä, mutta mä ymmärrän myös nuo anniskelualueiden rajoitteet.

Samaten voisiko esim. noille tupakkapaikoille (sekä eteen että taakse) harkita sellaista perinteistä avogrilliä? Mikä kuuluu sen paremmin lätkämatsiin kuin pikkupakkasessa nautittu rehellinen grillimakkara niin että sinapit ja ketsupit valuvat pitkin fanipaidan rintamusta? Kunnon kyrsä maistuu taivaalliselta penkkiurheilijan suussa, kuten esim. noin vuosi sitten, kun mä kävin pitkästä aikaa Kupittaa jalkapallostadionilla katsomassa Turun derbya. Siinä ylätasanteella niitä grillailtiin vaikka syysmyrskyt vähän poskipäissä nipistelikin.
HK Areenalla on kyllä todella paljon palvelupisteitä ja usein jonot keskittyvät valitettavasti tiettyihin pisteisiin. Meidän tehtävänä on miettiä miten voisimme esim. suunnata tai ohjata asiakasvirtaa tasaisemmin myyntipisteisiin.
Mun mielestäni se ongelma on juuri siinä, kun jokaisessa myyntipisteessä yritetään myydä vähän kaikkea. Olisiko erikoistuminen mitään?

Mä en näe mielestäni mitään järkeä siinä, että esim. pop cornia ja bisseä myydään samalla tiskillä. Kuinka moni perheensä kanssa matsiin tullut isukki ostaa pojalleen pop cornia ja itselleen bisseä samalla ostokerralla? Nyt nämä kaikki kuitenkin joutuvat jonottamaan samalle tiskille. Myyntipisteeksi valikoituu todennäköisesti se oman paikan lähin myyntipiste. E5-katsomo on yläkerran ehdottomasti suosituin katsomonosa, niin ei kai se kenellekään tule yllätyksenä, että myös E5-katsomon myyntipiste on se kaikkein suosituin. Miksi siinä viitoskerroksen aulassa ei esim. eriytetä kioskitoimintaa?

- E4-katsomon takaa sijaitsevasta myyntipisteestä saat pop cornia, makeisia, virvoitusjuomia jne.
- E5-katsomon takaa sijaitsevasta myyntipisteestä saat makkaraa, lihapiirakoita, virvoitusjuomia jne.
- aulakärrystä saat pelkkää kahvia ja toisesta myyntikärrystä pelkkää olutta
Kannattaa kuitenkin aina muistaa se, että keskivertoyleisömäärän noin 6000 asiakkaaseen mahtuu yhtä monta yksilöllistä mielipidettä ja -halua palveluiden sekä tuotteiden perään. Bissessä on varmaan hyvä kate ja se on ehkä yksi suurin myyntiartikkeli, mutta jotkut haluavat nauttia myös muita tuotteita olivat ne sitten erikoiskahveja tai drinkkejä.
6.000 asiakasta - heittäisin lonkalta, että suurin osa (2/3 tai jopa 3/4) kuluttaa yksinkertaisia tuotteita: bisseä, lihapiirakoita, makkaraa, kahvia. Nyt kuitenkin tämän vähemmistön johdosta myös tämä enemmistö joutuu seisomaan samoissa jonoissa. Mä ajan sitä takaa, että tämä enemmistö saisi nämä yksinkertaiset tuotteensa mahdollisimman nopeasti. Erikoistuotteita tilaavat ovat joka tapauksessa tottuneet siihen, että heidän tilaustensa (erikoiskahvi, drinkki) valmistus kestää. Samassa jonossa seistessään tämä enemmistö joutuu myös odottamaan näiden erikoistilausten valmistumista. Juuri tästä syystä osa enemmistöstä varmasti jättää myös nämä yksinkertaiset tuotteensa tilaamatta.

Enkä mä missään tapauksessa tarkoita sitä, etteikö näitä erikoisempia tuotteita voisi olla tarjolla. Niitä vain ei mielestäni pitäisi olla joka paikassa tarjolla. Toistan kysymykseni: miksi Turkuhallissa ei ole sellaista rehellistä kaljajonoa/kahvijonoa? Jos haluat jotain muuta kuin kaljaa tai kahvia, niin sinua palvellaan jossain toisessa myyntipisteessä. Edelleen: enemmistö lätkämatsin kävijöistä haluaa kuitenkin vain yksinkertaisia tuotteita. Näitä pitäisi pystyä tarjoamaan mahdollisimman nopeasti - eikä jättää sitä perusjunttia odottamaan, kun joku kauppakorkea-kenokaula haluaa siinä edellä tilata sen "gluteiinittoman eschschpreschschon"...
Niin ja voin tietty myydä sulle hyvään hintaan aition, jossa on vain bisseä jääkaapissa. ;)
Asia selvä!

Kunhan vain muistat, että mä olen näitä Ursa Major (Iso Karhu) -miehiä. Erikoisoluena sitten Bärner Müntschi (Bernin pusu).
 

masamasa

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En ole pariin vuoteen ehtinyt pelipäivänä Turkuun, joten kysytäänpä paljonko se bisse hallilla nykyään maksaa? Mielestäni ainoa järkevä hinta olisi tasan 5e, mikä nopeuttaisi käteismaksajan ostotapahtumaa. Harvalla jäänee tuoppi juomatta maksaa se sitten 4,5e, 5e tai 5,5e, mutta tasavitosin ei tarvitse pelata hilujen kanssa. 4,5e tai 5,5e menee tasavitosiin heti kymmenen tuopin kohdalla. Saati sitten joku 4,9e..

Toinen lempiaineeni on tuo jonotus. Köysiohjattu jono on hyvä, ja vielä parempi jos yhtä jonoa palvelee kaksi tai useampi kassa. Tällöin yksittäisen asiakkaan muniminen kassalla ei hyydytä koko jonoa, eikä synny sitä turhauttavaa tilannetta, että viereinen kassa vetää ja oma kassa seisoo. Jostain syystä vain ihmisillä tuntuu olevan tarve mennä hönkimään edellisen niskaan, ja jos itse jätät vähän väliä että pääsisit ensimmäiselle vapautuvalle kassalle, niin johan siihen tunkee joku väliin. Tähän törmää jatkuvasti ja joka paikassa, ja pohjimmiltaan kyse on vain itsekkyydestä ja ajattelemattomuudesta. Mikäli esimerkiksi tilasyistä joudutaan ohjaamaan kaksi vierekkäistä jonoa, senkin voisi supistaa juuri ennen kassoja yhdeksi vetoketjuperiaatteella. Tehokkuutta ja oikeudenmukaisuutta -> tyytyväinen asiakas, tyytyväinen järjestäjä.
 

-TMA-

Jäsen
Mä tiedän kirjoittavani pitkiä kappaleita. Mutta jos odotan johonkin vastausta, lisään yksittäisen kysymyslauseen omaksi kappaleekseen. (135 mierkkiä välilyönteineen)

Eikö tällaista ole helppoa lainata?

Kun tuijottaa tietokoneen näyttöä töissä keskimäärin 9+ tuntia, niin kotona en halua enää sellaista avata, vaan käytössä on mobiililaitteet joilla näihin vastaaminen on oikeasti rasittavaa. Yritän silti.

Mielestäni yksi parhaimpia paikkoja olisi se kolmoskerroksen taka-aula Daltonin sisäänkäyntiä vastapäätä, josta jengi menee vielä ne yhdet portaat alas tupakalle. Joskus siinä on jotain ollutkin, mutta mun mielestäni ei kahvikärryä.

Hyvä idea. Välitetään eteenpäin.

Samaten voisiko esim. noille tupakkapaikoille (sekä eteen että taakse) harkita sellaista perinteistä avogrilliä? Mikä kuuluu sen paremmin lätkämatsiin kuin pikkupakkasessa nautittu rehellinen grillimakkara niin että sinapit ja ketsupit valuvat pitkin fanipaidan rintamusta? Kunnon kyrsä maistuu taivaalliselta penkkiurheilijan suussa, kuten esim. noin vuosi sitten, kun mä kävin pitkästä aikaa Kupittaa jalkapallostadionilla katsomassa Turun derbya. Siinä ylätasanteella niitä grillailtiin vaikka syysmyrskyt vähän poskipäissä nipistelikin.

Itsekin olen kisamakkaran ystävä, mutta nyt mennään taas vähän siihen suuntaan, että kun pisteitä ja palveluita on jo olemassa, niin miksi vielä laajentaa pisteitä ja lisätä esim. henkilöstökustannuksia puhumattakaan ihan niistä kiinteistä kuluista. Kyllä tuolla Areenalla pari grilliä tietääkseni kyllä on ja toimisihan tuo etenkin jossain tapahtumassa, kun ulkona on muutakin aktiviteettia. Sinänsä hassua, että usein muita lajeja dissataan siitä, että tarjolla on vain kahvia ja se makkara. No, perusasioita ei tietenkään tule unohtaa, mutta eiköhän laaja ja nykyaikainen sekä moneen makuun sopiva valikoima ole ihan hyvä asia.

Mun mielestäni se ongelma on juuri siinä, kun jokaisessa myyntipisteessä yritetään myydä vähän kaikkea. Olisiko erikoistuminen mitään?
... PALJON TEKSTIÄ...
Miksi siinä viitoskerroksen aulassa ei esim. eriytetä kioskitoimintaa?

- E4-katsomon takaa sijaitsevasta myyntipisteestä saat pop cornia, makeisia, virvoitusjuomia jne.
- E5-katsomon takaa sijaitsevasta myyntipisteestä saat makkaraa, lihapiirakoita, virvoitusjuomia jne.
- aulakärrystä saat pelkkää kahvia ja toisesta myyntikärrystä pelkkää olutta
Mielestäni viidennen kerroksen Ruokamaailmassa on nimenomaan tehty näin ja jaettu eri tuotteita eri pisteisiin. Olisko kymppikioskikin juuri sellainen bissekioski, joka avataan, kun porukkaa on paljon paikalla...

...eikä jättää sitä perusjunttia odottamaan, kun joku kauppakorkea-kenokaula haluaa siinä edellä tilata sen "gluteiinittoman eschschpreschschon"...

En juo kahvia, kiitos.
 

Rosvoroope

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Kahvikärryt, kohdistetumpi kioskivalikoima jne ovat asioita, jotka mielestäni parantavat kävijäkokemuksia. Esimerkiksi tupakalle menijät nappaisivat mielellään mukaansa pääaulassa sijaitsevasta kahvikärrystä kupillisen sumppia. Samoin tasarahalla toimiva kaljamyyntitiski tai neljä helpottaisi monen janoisen tuskaa. Tästä on meikäläisellä omakohtaista kokemusta KHL:stä ja Latviasta - pahvinen "salkku" neljällä puolen litran bissellä maksoi tasan kymmenen euroa. Tarjosin 20€ setelin ja sain kahdeksan olutta. Tietysti olin ottavinani vain yhden salkun, mutta enpä alkanut tinkaamaan vaihtorahoja hyvitykseksi olusista, vaan vein ne reippaasti janoisille ystävilleni - suoraan katsomoon. Toki tämä ei tietysti Suomessa ole mahdollista, mutta esimerkki positiivisesta ottelutapahtumakokemuksesta.

Ja näitä positiivisia ottelutapahtumakokemuksia on myös Tepsin matseissa saatava aikaan. Tyystin eri kohderyhmän vinkkelistä katsottuna viime lauantain perhepelissä oli havaittavissa hyviä elementtejä, jotka paransivat lapsiperheiden kävijäkokemusta palautteen perusteella. Ilmainen lapsiparkki, lämäriskaba jossa mukana pari TPS:n pelaajaa ja mehufirman piirustuskilpailu maskotteineen jätti monelle lapsiperheelle hyvän maun.

Toisaalta taas vastapainona paikallisen valtamedian ottelumainokseen eksynyt väärä kellonaika jne tekivät omasta ottelutapahtumakokemuksestani aavistuksen negatiivisen - jo ennen ottelun alkamista.

Musalinja, valot, äänentoisto, videot, mainokset jne, ovat onneksi äärimmäisen ammattimaisen ryhmän käsissä. Ryhmä reagoi saamaansa asialliseen palautteeseen ja miettii keskenään tarvittavia muutoksia ja vastaavasti vahvoja onnistumisia. Tästä nyt tosiaan esimerkkinä vaikkapa se joukkueen valitsema sisääntulobiisi - se toimii alkushown runkona. Ja toisaalta taas Voittoon, TPS -biisi nostatti itsellä ainakin ihokarvat läpi tekstiileistä. Tämän biisin ottelutapahtumaryhmämme kaivoi itse kissojen, naapurin koirien ja entisen paikallisradioteknikon avustuksella hienosti naftaliinista esiin!
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
En ole pariin vuoteen ehtinyt pelipäivänä Turkuun, joten kysytäänpä paljonko se bisse hallilla nykyään maksaa?

Yläkerran uudistuneessa ravintolamaailmassa (E-katsomon takana) 0,33l olut 5,5 € ja 0,5l olut 8 €, noi olen itse nähnyt, kaveri kyllä kertoi, että alakerrassa saisi oluen jopa 7,5 € hintaan ja häppäri aikaan vielä edullisemmin.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Kahvikärryt, kohdistetumpi kioskivalikoima jne ovat asioita, jotka mielestäni parantavat kävijäkokemuksia. Esimerkiksi tupakalle menijät nappaisivat mielellään mukaansa pääaulassa sijaitsevasta kahvikärrystä kupillisen sumppia.
Pääaulaan tosiaan yksi ja hallin takaosaan siihen Daltonin sisäänkäynnin lähettyville toinen. Tai itse asiassa se voisi olla jopa siellä alakerrassa Joulupajan ovien lähettyvillä, jossa ne kaksi vahtiukkoa aina päivystävät. Mä olen sitä monta kertaa miettinyt ja kiroillut hiljaa mielessäni, että kunpa noilta äijiltä tosta saisi bisseä tai edes kahvia.
Samoin tasarahalla toimiva kaljamyyntitiski tai neljä helpottaisi monen janoisen tuskaa. Tästä on meikäläisellä omakohtaista kokemusta KHL:stä ja Latviasta - pahvinen "salkku" neljällä puolen litran bissellä maksoi tasan kymmenen euroa.
Tuo "pahvisalkku"-systeemi on järjettömän kätevä! Olisiko syytä ottaa täälläkin käyttöön?

Olen tätä muistaakseni ennenkin ehdottanut, mutta luultavasti vain sanallisesti. Olisiko se huono idea vaihtaa nuo kertakäyttötuopit sellaisiin pestäviin "kova-pehmyt" -muovituoppeihin (Bierbecher)? Niitä painettaisiin monia erilaisia esim. TPS:n logo ja teksti "TUNNET SEN KYLLÄ". Muita vaihtoehtoja olisivat joukkuekuva sekä yksittäisten pelaajien tuoppeja. Oston yhteydessä peritään kahden euron pantti, jonka saat takaisin palauttaessasi tuopin. Jossain vaiheessa näistä tulee väistämättä eräänlaisia keräilykappaleita. Joku mulle muistaakseni viimeksi kertoi, että tämä on aika yleinen tapa esim. saksalaisilla jalkapallostadioneilla. Omakohtaista kokemusta ei ole näistä, mutta - jälleen kerran - Bernissä homma toimii helvetin hienosti SCB:n lätkämatseissa. Siitä on kenenkään turha tulla nussuttamaan, että se olisi jotenkin muka "liian vaikeata" järjestää. Jos homma toimi esim. kevään 2013 ratkaisevassa kuudennessa finaalissa (SCB-FRI), jolloin Bern Areenalla oli 17.131 katsojaa, niin miksi sitä ei sitten saataisi toimivaksi 11.820 hengen Turkuhallissa?

Ricardo.ch (Sveitsin huuto.net) tarjosi nyt hyvän esimerkkikuvankin. Mä voin tarvittaessa tuoda hypisteltäviä mallikappaleita vaikka sinne toimistollekin.

EDIT: esim. tuon SCB tuopin valmistaja on saksalainen Cup Concept!

Tuolta sivulta kannattaa katsoa erityisesti kohta: Becher als Fan- und Merchandisingartikel - "Sammel die Becher deiner Stars!"
 

Liitteet

  • SCB Becher.jpg
    SCB Becher.jpg
    28,4 KB · kertaa luettu: 337
Viimeksi muokattu:

Rosvoroope

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Pääaulaan tosiaan yksi ja hallin takaosaan siihen Daltonin sisäänkäynnin lähettyville toinen. Tai itse asiassa se voisi olla jopa siellä alakerrassa Joulupajan ovien lähettyvillä, jossa ne kaksi vahtiukkoa aina päivystävät. Mä olen sitä monta kertaa miettinyt ja kiroillut hiljaa mielessäni, että kunpa noilta äijiltä tosta saisi bisseä tai edes kahvia.

Tuo "pahvisalkku"-systeemi on järjettömän kätevä! Olisiko syytä ottaa täälläkin käyttöön?

Olen tätä muistaakseni ennenkin ehdottanut, mutta luultavasti vain sanallisesti. Olisiko se huono idea vaihtaa nuo kertakäyttötuopit sellaisiin pestäviin "kova-pehmyt" -muovituoppeihin (Bierbecher)? Niitä painettaisiin monia erilaisia esim. TPS:n logo ja teksti "TUNNET SEN KYLLÄ". Muita vaihtoehtoja olisivat joukkuekuva sekä yksittäisten pelaajien tuoppeja. Oston yhteydessä peritään kahden euron pantti, jonka saat takaisin palauttaessasi tuopin. Jossain vaiheessa näistä tulee väistämättä eräänlaisia keräilykappaleita.

Otan nämä kaikki esiin heti seuraavassa ottelupalaverissa. Ainakin tuota kahvimyyntiä on ollut tarkoitus tosiaan "jalkauttaa" Kissojen toimesta. Siinä kahvia ostaessahan voi sitten antaa kisuleille vaikka palautetta musalinjastakin. Hymiö.
 

Black Star

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tuo "pahvisalkku"-systeemi on järjettömän kätevä! Olisiko syytä ottaa täälläkin käyttöön?

Tälle peukku. 4 bisseä 20e, nopeuttaisi ainakin viikonloppuna hommaa huomattavasti.

Mutta antaako Suomen hieno alkoholilainsäädäntö tuohon mahdollisuuden? Joukkomyynti ja alennus?

Kyllä se ulkomailta tuttu katsomojuopottelu olisi myös mahtava juttu. Jätkä kylmälaukun kanssa kiertämään katsomoa ja kauppa kävisi kuin häkä. Eikö tuo ole Suomessa mahdollista edes rajatulla aluella? Esim. yläkatsomoiden päädyt olisi helppo rajata anniskelualueeksi, mutta varmaan jotkut hienot säännökset tämän estävät.
 

John Shaft

Jäsen
Suosikkijoukkue
Teeee Peeee Äs ja Alexander The Great
Tälle peukku. 4 bisseä 20e, nopeuttaisi ainakin viikonloppuna hommaa huomattavasti.

Mutta antaako Suomen hieno alkoholilainsäädäntö tuohon mahdollisuuden? Joukkomyynti ja alennus?

Kyllä se ulkomailta tuttu katsomojuopottelu olisi myös mahtava juttu. Jätkä kylmälaukun kanssa kiertämään katsomoa ja kauppa kävisi kuin häkä. Eikö tuo ole Suomessa mahdollista edes rajatulla aluella? Esim. yläkatsomoiden päädyt olisi helppo rajata anniskelualueeksi, mutta varmaan jotkut hienot säännökset tämän estävät.

Tästä tuli mieleen meidän helvetin Yhtenäinen Eurooppa. Kaikkialla muulla tehdään bisneettiä oluella myymällä pitkin peliä ympäri hallia paitsi Lottovoittajien maassa? Oisko Brysselin aika tarttua tähän epäkohtaan? Toisaalta täältä Ameriikoista helppo huudella kun drive innistä lohkeaa gallonan votkapottu tarvittaessa keskikonsoliin vaikka 3:00am
 

HC Hetu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Otan nämä kaikki esiin heti seuraavassa ottelupalaverissa. Ainakin tuota kahvimyyntiä on ollut tarkoitus tosiaan "jalkauttaa" Kissojen toimesta. Siinä kahvia ostaessahan voi sitten antaa kisuleille vaikka palautetta musalinjastakin. Hymiö.
Muutama vuosi sitten ehdoitin Hietarinnalle että laittavat kahvikärryt ulko-ovien eteen tupakoitsijoille. Yksinkertainen ja helppo keino saada lisätuloja. Homma toimi alkuun loistavasti mutta kun sitä hoitivat Kissat niin homma meni siihen että välillä ehti vetää sauhut ja tulla takaisin sisälle niin aulassa oli edelleen tyhjät kärryt ilman Kissan kissaa. Viime kaudella ehdotin samaa ja vielä niin että sinne joulupukin pajalle sais myös vastaavan. Toivottavasti nyt saadaan aikaiseksi, se on pirun paljon jonottajia pois nakkijonoista kun kahvia juovat ovat omansa jo ulko-ovelta ottaneet.
 

fabula

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En ole pariin vuoteen ehtinyt pelipäivänä Turkuun, joten kysytäänpä paljonko se bisse hallilla nykyään maksaa?

Hanaoluen (0,4) hinta on 6,5 €. Gladiator-kioskista sen saa hintaan 5€ TPS-jäsenkortilla. Puolen litran tölkki maksaa sen 8€. Ja hallilla on tosiaan puoli tuntia avaamisen jälkeen häppärit, jolloin olut maksaa joka paikassa sen 5 €.

Noiden TPS-kissojen kahvitarjoilun kohdalla on kai ollut se ongelma, että joka paikassa on nykyään kuittipakko. En tiedä miten tämä ratkaistaan jos tosiaan huhut pitävät paikkansa että kärryt olisivat tulossa takisin.
 

Mänizeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, New York Rangers
Noiden TPS-kissojen kahvitarjoilun kohdalla on kai ollut se ongelma, että joka paikassa on nykyään kuittipakko. En tiedä miten tämä ratkaistaan jos tosiaan huhut pitävät paikkansa että kärryt olisivat tulossa takisin.

Yksi tapa varmaan on myydä jonkin sortin lipukkeita etukäteen, jotka oikeuttavat vaihtamaan lipukkeen tuotteeseen, joka lipussa lukee. Ja mielellään siten, että nämä lipukkeet ovat voimassa kaikissa kotiotteluissa kauden aikana, jolloin voisi jopa ostaa takataskuun muutaman ekstralipun (rahaa tulee etuajassa, mikä ainakin taloustieteissä on kovasti iloinen asia). Tätä varten voisi olla omat tiskinsä, mikä toki lisää kustannuksia, mutta lakia ei varmaan kannata tietoisesti rikkoa, jos on vähänkään epäilyksiä, että jokin voi mennä vikaan?

(Joskus olen ollut opiskelijatapahtumassa, jossa ei saanut myydä kaljaa. Ostimme lipukkeita, käännyimme 90 astetta ja otimme kaksi askelta, seuraavalle tiskille josta liparetta vastaan sai kaljaa. Tiedä sitten kuinka sallittua tämä oli, mutta kovasti väittivät tapahtuman järjestäjät, että näin ei rikottu lakeja ja kalja vaihtoi omistaajaa. Tästä on tosin jo melkoisesti aikaa.)

Edit: kirjoitusasua...
 
Viimeksi muokattu:

-TMA-

Jäsen
Jonotusnauhat olivat nyt lauantaina Blues-pelissä käytössä 3. kerroksen ykköskioskissa ja 5. kerroksen ysikioskissa olivat käytössä ns. aitaelementit. Ottaisin erittäin mielelläni palautetta näiden toimivuudesta teiltä arvon asiakkaat, jos satuitte näitä kioskeja kyseissä ottelussa käyttämään.

Toimivatko jonotussysteemit, helpottiko asiointia, mikä tökki, oliko kulku helpompaa käytävällä jonon takana, vaikuttiko käytävän yleisvaikutelmaan selkeyttävänä vai ahdistavana elementtina yms.?
 

Värilasiton

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jonotusnauhat olivat nyt lauantaina Blues-pelissä käytössä 3. kerroksen ykköskioskissa ja 5. kerroksen ysikioskissa olivat käytössä ns. aitaelementit. Ottaisin erittäin mielelläni palautetta näiden toimivuudesta teiltä arvon asiakkaat, jos satuitte näitä kioskeja kyseissä ottelussa käyttämään.

Toimivatko jonotussysteemit, helpottiko asiointia, mikä tökki, oliko kulku helpompaa käytävällä jonon takana, vaikuttiko käytävän yleisvaikutelmaan selkeyttävänä vai ahdistavana elementtina yms.?


Helpotti omasta mielestä ihan todella paljon, sai otettua fiksusti juotavan ja siirryttyä siitä kassalle (vaikkakin just siitä automaatista mistä sitä piti ottaa, oli coca-cola loppu), mutta oli helpompi kun näki mistä jono alkaa ja mihin se menee ja meneekö tohon nyt kaks jonoa vai ei yms. Toivottavasti pysyvät jatkossakin.
 

-TMA-

Jäsen
Helpotti omasta mielestä ihan todella paljon, sai otettua fiksusti juotavan ja siirryttyä siitä kassalle (vaikkakin just siitä automaatista mistä sitä piti ottaa, oli coca-cola loppu), mutta oli helpompi kun näki mistä jono alkaa ja mihin se menee ja meneekö tohon nyt kaks jonoa vai ei yms. Toivottavasti pysyvät jatkossakin.

Kiitos tästä! Oliko muuten siis tuosta kolmannen kerroksen kioskista kyse?

Entä muita, löytyykö vastaavia kokemuksia? Nyt on oikeasti mahdollisuus vaikuttaa asioihin. Perustaisin oman ehdotukseni ravintolapuolelle ja TPS:lle jonotusnauhojen käytöstä jatkossa mielellään asiakkaiden kokemuksiin ja palautteisiin kuin omaan mutu-tuntumaan asiasta.
 

The Priest

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS Turku
Erittäin toimivat! Näiden nauhojen ansiosta jono pysyi "serpenttiininä" kioskin läheisyydessä, eikä siis ollut suora kuten ennen. Paljon mukavampi kulkea erätauoilla hallia ympäri, kun ei tarvitse sanoa: "anteeksi, anteeksi", kun jostain välistä koitti läpi päästä.

Ja lisäksi, ei tarvinnut kysyä: "oletko sä jonossa?", kun tiesi, missä jonon pää sijaitsee.
(kokeilin molempien kerrosten systeemejä)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös