Näin lisätään kaljanmyyntiä ottelutapahtumassa:
90-60 min ennen ottelun alkua: 2,5 euroa
60-20 min ennen ottelun alkua: 3,5 euroa
19 min – ottelun loppuun: normaali hinta
Matsin jälkeen 3 euroa.
Jaa'a. Minua ei ainakaan liikuttaisi tipan vertaa tuollainen ajankohtaan sidottu hinnoittelu.
Juuri näin!
Voi olla, että olen väärässä, mutta mielestäni perusasioiden tulisi olla kunnossa ennen pikkuasioihin puuttumista! Eikö Hannu Jortikkakin aikoinaan puhunut siitä, että rakennusmestarin on huomattavasti helpompaa rakentaa, kun perustat ovat kunnossa? Kiinnostaako suurta yleisöä oikeasti se, että lauantaina saat tuopin kaljaa kahteen ja puoleen euroon klo 15:59 Turkuhallista, kun matsi alkaa 17:00? Epäilen...
Sen sijaan yleisesti yleisön/maksavien asiakkaiden sekä perinteiden kunnioittaminen! Edelleen mä ihmettelen sitä, että mikä siinä oli niin vaikeata viime kaudella saada se kausikirja/kausijulisteet valmiiksi kauden alkuun mennessä. Kauden avausottelussa Kanada-malja oli esillä Turkuhallissa. Kuinka paljon sen vierestä oltaisiin myyty kausikirjoja/-julisteita? Puhumattakaan siitä, että niitä myymässä olisi ollut joku parikymppinen tytsy peppuhousuissa ja (TPS-logo) narutopissa. MIKSI tuotteet tuotiin myyntiin vasta kuukausi kauden alkamisen jälkeen? Lisäkysymys: MIKSI tuotteita jaettiin ilmaiseksi ainakin kuukausi ennen kauden päättymistä? Kyllä mulla ainakin on satunnaisena katsojana olettamus, että _saan_ ostaa SC Bernin kausikirjan jo kauden avausottelussa. Kyllä, haluan "lahjoittaa" ~10CHF SC Bernin kassaan, JOS heillä on jotain tarjottavaa mulle. Voi olla, että olen väärässäkin!
Tuon "vasemmalla kädellä tekemisen" meiningin huomaa jo vaikkapa nettisivuissakin. Mä en tiedä, onko se vain omassa päässäni, mutta mun mielestäni tuollainen osoite: htt'p://hc.tps'.fi/index.php?page=107a376d7be1e60c42fe8ed6b8a7679 ei herätä hirvittävästi luottamusta? Ei siis jotenkaan näytä hirvittävän pysyvältä ja stabiililta. Tästähän tuli "tunnustuskin" parisen viikkoa sitten: otteluraportin valmistuttua otteluennakko häviää bittiavaruuteen ja se on vain noiden nettisivujen "ominaisuus". Mielestäni ei mikään hyvä ominaisuus. Yksittäisiä juttujahan nämä ovat, mutta kokonaisuutena eivät mielestäni tuo mitenkään esille hyvin hoidettua seuraa. Jos kaikesta pitää koko ajan säästää ja hoitaa "pakollisia" asioita oppilastyönä, niin seurauksena ei voi olla mitään hyvää. Halvalla saa halpaa!
Yksi esimerkki (ei tosin suoranaisesti ottelutapahtumaan, mutta...): ainakin 80-luvulta mukana ollut mies, tilastomies Seppo Salminen, jää eläkkeelle 2008 (vai 2009?). Luonnollisestikaan (säästösyistä?) hänen tilalleen ei palkata ketään vaan hommat jätetään muiden OTO-hommiksi. OK, pikku juttu, ketä nyt oikeasti jotkut kuivat tilastot kiinnostavat? Entä sitten, kun vaikkapa maalivahtivalmentaja Urpo Ylönen jää eläkkeelle? Kai nyt hänenkin hommansa hoituvat jonkun muun OTO-hommina? Hieman tietysti karrikoitu esimerkki, mutta toivottavasti tuolta taustalta löydetään se asia, jota haen takaa.
Kuinka esim. TPS:n historia (kotisivujen mukaan) voi loppua vuoteen 2005? Totta kai näitä päivittelemässä on jotain haihattelija-toimittajaharjoittelijoita, joilta ei voida vaatia yhtä paljon kuin joiltain kokopäiväisiltä ammattilaisilta (tunnustettu tosiasia). Ihan mielenkiinnolla seuraan vaikkapa sitä, kuinka nopeasti nuo TPS-taustaiset NHL-pelaajat (päivitettyinä) palaavat takaisin tuonne kotisivuille. Oma veikkaukseni on: ei koskaan! Jopa minäkin pystyisin tekemään tuon listan ~15min... Aika hävyttömästi sitä jopa multa pyydettiinkin; Jatkoaika-nimimerkiltä, joka maksaa täyden hinnan normaaliin runkosarjamatsiin! Eikö tuollaisen tekeminen/päivittäminen kuulu kuitenkin jollekin, jonka palkkakuitissa lukee HC TPS? Jos noita kotisivuja ei kenelläkään palkkalistoilla olevan ole aikaa/kiinnostusta/ammattitaitoa päivittää, niin eikö koko seuran kotisivut voisi aivan yhtä hyvin lopettaa? Loukkaantuneet-osiota päivitetään, jos jotakuta sattuisi nenänkaivuun ohella asia kiinnostamaan... Kai nyt perkele jonkun HC TPS OY:n palkkalistoilla olevan henkilön toimenkuvaan kuuluu seuran nettisivujen päivittäminen. Jos ei kuulu, niin miksi sellaiset sitten ovat julkisessa esittelyssä ja antavat seurasta sen ensimmäisen vaikutelman? Exactly my point!
Tuo kehuskelu siitä, että jotain amatöörien tekemiä haastatteluja tulee nettiin jo tunnin viiveellä, on mielestäni aivan yhtä turhaa kuin tuo 2,5 euron kalja 61min ennen ottelun alkua. Ketään ei loppujen lopuksi vittujakaan kiinnosta! Perusasioista hommat lähtevät liikenteeseen: ottelutapahtumissa pitää olla tuoretta fanimateriaalia saatavilla jo kauden alusta lähtien tai kotisivujen tulee olla ajantasalla sekä oikeasti stabiilit ja informatiiviset (
keskustelu SM-liigan kotisivusta)! Tämän lisäksi kun ottelutapahtumissa saa myös sen erätauko-oluen riittävän nopeasti ja mieluiten myös tasarahalla, niin aletaan olla oikeilla jäljillä.
Totta kai kaikki lähtee joukkueen otteista kaukalossa. Haluan kuitenkin mainita yhden sanan: ammattimaisuus (myös ottelutapahtumissa/kaukalon ulkopuolella)