Ekaa kertaa tänään tälle kaudelle hallilla koko perheen voimin. Tosi onnistunut reissu kaikin puolin.
Mäkin tänään ekaa kertaa tälle kaudelle hallilla. Tosin yksin ja kokemus oli hieman erilainen.
Maksuvälineenä käyvät Smartum-kortti, Smartumin liikunta- ja kulttuuriseteli, Edenredin Virikeseteli ja Tyky-kuntoseteli sekä ePassi.
Heh, lyhyesti sanoisin ePassista Tepsin lipunmyynnissä, että VMP, mutta tässä seikkaperäisempi selostus tämänpäiväisestä kokemuksestani ja ehkä mahdollisella ensi kerralla sujuu jo joutuisammin nyt kun muutamat asiat vähän selkenivät. Yrityksen ja erehdyksen kautta eteenpäin.
Yritin jo pari viikkoa sitten vähän kysellä tuolla yleisömääräketjussa miten ihmisillä on kokemusta tuolla ePassilla maksamisesta, kun nettisivuilla tosiaan mainitaan ePassi hallin lipunmyynnissä kelpaavaksi maksuvälineeksi - toisin kuin esimerkiksi käteinen raha - ja johonkin haluaisin yrittää saldon tuhlata ennen sen happanemista vuodenvaihteessa. Ei ilmeisesti mikään hirveän suosittu maksuväline hallilla, koska ainoa vastaus mitä tuli oli tällainen:
2016 keväällä ainakaan eivät tienneet lipunmyynnissä mitään ePassista kun olisin halunnut sillä maksaa.
Toivottavasti nyt tietävät, jos kerran sivuilla noin sanotaan. Mielestäni luki kyllä jo silloin.
No, olin hallilla klo 16.30. Pääovien lipunmyynnissä oli tällöin jo valtava jono, mutta sivuovella hiljaisempaa ja sieltä pääsi ainoalle lipputiskille noin kymmenen minuutin jonottamisella. ePassin nettisivuilla kerrotaan osiossa "miten maksat ePassilla", että "Kerro käyttöpaikassa maksavasi ePassilla. Maksun vastaanottaja antaa sinulle ohjeet." Ilmoitin siis maksavani ePassilla ja kassatyttö meni kovin vaikeaksi. Ei tiennyt mitään ePassista ja sanoi, ettei ole koskaan ottanut sillä maksua vastaan ja ettei hänellä ole mitään ohjeita miten toimia. Kyseli siinä useampaankin kertaan eikö mulla olisi mitään muuta maksuvälinettä. No, enhän olisi tullut koko matsiin jos edes Turkuunkaan ellei TPS olisi nettisivuillaan mainostanut, että nimenomaan ePassi käy ovimyynnissä maksuvälineenä, joten ilmoitin maksavani nyt sillä. Enhän muuten olisi saanut edistettyä agendaani ePassin saldon käyttämisestä. Kerroin myös miten ePassilla maksaminen on muualla toiminut eli muissa käyttöpaikoissa on kysytty ePassi-tiliin liitettyä puhelinnumeroa, jonka lipunmyyjä on sitten henkilöllisyyden todentamisen jälkeen syöttänyt ePassi-järjestelmään kirjauduttuaan ensin järjestelmään sisään käyttöpaikan tunnuksilla. Lopulta lipunmyyjä soitteli jonnekin ja löysi jostain laatikosta jonkinlaiset ohjeetkin, mutta useamman minuutin jälkeen lopulta totesi, ettei pysty ePassilla lippua myymään ja minun pitäisi mennä pääovien lipunmyyntiin.
Joten sinne sitten seuraavaksi jonottamaan. Seuraavan kerran kun pääsin lipputiskille asti oli ensimmäinen erä jo pitkällä ja olin ehtinyt jonottamaan hallille saapumisestani laskien yhteensä noin 45 minuuttia. Tällä kertaa lipunmyyjälle ePassi ei ollut aivan uppo-outo asia ja homma lähti etenemään sikäli muilta käyttöpaikoilta tutulla tavalla, että otettiin puhelinnumero ylös ja tarkistettiin henkilöllisyys. Sen verran tuli kuitenkin tenkkapoo, että joku esimies tmv piti kutsua paikalle ihmettelemään asiaa. Homma ei tuntunut etenevän ja olin jo luovuttamassa ja käteistäkin rahaa tarjoamassa. Lopulta, kun todettiin, ettei tämä maksu ePassilla nyt onnistu ja olin sitten ostaa lipun käteisellä, niin pelissä tilanne muuttui samalla hetkellä jo 0-3:een ja päätin, että unohdetaan koko juttu. Kello oli tässä vaiheessa 17.23.
Yhteenveto yrityksestä ostaa lippu ePassilla: puoli tuntia ennen matsin alkua hallilla, jonottamista lipunmyyntiin 45 minuuttia, lipunmyyjien työajan hukkaamista melkein 15 minuuttia ja hyvä ettei koko hallin lipunmyynti jumiutunut ja asiakkaalle ei sitten lopulta saatu edes lippua myydyksi.
Uhosin tuossa pari viikkoa sitten, että kun Tepsin nettisivuilla ePassi nimenomaan mainitaan kelvolliseksi maksuvälineeksi ovimyynnissä niin jos ei lipun osto ePassilla onnistu sitten, kun tulen sitä yrittämään, niin laitan Tepsin kotimatsit vähintään kymmenen vuoden boikottiin. Ehkä voin tämän nyt vetää takaisin, koska itsekin olin tehnyt kotiläksyt huonosti olettaessani, että ePassilla maksaminen toimisi kaikkialla samalla tavalla. Mutta ePassin nettisivuilta kun asiaan perehtyy niin ePassin maksuvaihtoehdothan ovat hyvin kirjavat ja jokainen käyttöpaikka voi itse määrittää mikä tai mitkä maksuvaihtoehdot käyvät juuri heillä. Eli maksuvaihtoehto, johon olen törmännyt aiemmissa käyttöpaikoissa (liikuntapaikat, leffateatterit) ei sitten Tepsin lippuluukulla ollutkaan käytössä. Jos olisin arvannut tämän maksuvaihtoehtojen kirjavuuden olisin voinut itsekin selvittää mikä maksuvaihtoehto on käytössä missäkin, koska ePassin karttasovelluksesta tämän näkee melko kätevästi. Siellä TPS:n käyttämiksi maksuvaihtoehdoiksi mainitaan ePassin mobiilisovellus, jota lipunmyynnissä mainitsivat useimpien ePassilla maksavien käyttävän, sekä soitto palvelunumeroon "Soita palvelunumeroon 0200 49 000, ja seuraa kuulemiasi ohjeita. Pyydä kassalta hinnasto ennen puhelua, josta löydät maksuun tarvittavan tuotekoodin." Tuota liikuntapaikoissa ja leffateattereissa käytössä olevaa kertaveloitusta kassalla ei kuulemma voitu käyttää, koska lipunmyynnissä ei ollut olemassa tunnuksia, joilla voisi kirjautua ePassi-järjestelmään tekemään veloituksen. Tämä on sikäli outoa, että ePassin nettisivujen mukaan palveluntarjoajalla on aina kahdet tunnukset järjestelmään, joilla molemmilla voi tehdä kertaveloituksen asiakkaalta. Toisaalta mitä maksuvaihtoehdoksi sitten lopulta tarjottiin oli tekstiviestillä maksaminen eli taas jotain muuta kuin mitä ePassin nettisivujen mukaan TPS:llä on edes käytössä. No, en yleensä kanniskele henkilökohtaista työpuhelinta mukana, koska käyttö on keskimäärin ehkä noin viisi työpuhelua vuodessa enkä tosiaan koskaan aiemmin ePassilla maksaessani ole puhelinta tarvinnut. Toki voisin pyytää työnantajaa hankkimaan minulle älypuhelimen ja saisin kyllä valita katalogista mieleiseni veronmaksajien piikkiin, mutta vähän turhalta tuntuisi tuo niiden viiden vuosittaisen työpuhelun ja ePassin mobiiliappin takia. No, kyllähän valtio rahojaan absurdimpiinkin asioihin tuhlaa. Sitten vielä, että missään niistä paikoista, joissa olen ePassilla aiemmin maksanut, ei ePassin nettisivujen mukaan taas tuo mobiilimaksaminen ole edes käytössä. Kaiken lisäksi, vaikka olisin älynnyt etukäteen tutkiakin mitkä ePassin maksutavoista ovat juuri Tepsin lipunmyynnissä käytössä, olisi se joka tapauksessa vaatinut sen 45 minuutin jonottamisen kahdessa eri jonossa ennen kuin olisi ePassilla voinut yrittää lippua ostaa, koska niin pihalla lipunmyynnissä oltiin koko maksutavasta.
Oma seikkailunsa voisi olla yrittää maksaa ePassilla Ticketmasterin kautta ostettua matsilippua. Tuolla ePassin sivuilla hiukan ikään kuin siihenkin suuntaan vihjataan, että Ticketmasterin lippujakin voisi ePassilla mahdollisesti pystyä maksamaan ja tässä tapauksessa ilmeisesti verkkomaksu olisi se maksutapa sitten.
Lopulta voin kuitenkin olla tyytyväinen, että nyt kun kerrankin vaivauduin hallille asti niin Tepsin matsi jäi toista kertaa parin vuoden sisään näkemättä, koska eihän tuota olisi halunnut nähdäkään. Edellinen kerta oli syyskuun SaiPa-ottelu, kun olin duunissa ja Ruudulta kesti kolme päivää saada ottelutallenne nettiin.
Muutoinhan edustan asiakassegmenttiä, joka sinänsä hyvinkin tarkasti seuraa Tepsin touhuja, mutta on niin huono käymään missään, että luontainen tahti vierailla matsissa paikan päällä on noin 0-2 ottelua kaudessa, vaikka yli 20 vuoden ajan olen seurannut lähes kaikki Tepsin ottelut joko radiosta Auran Aalloilta tai sitten televisiosta / netistä. Eli sellainen asiakas, joka olisi potentiaalisesti houkuteltavissa useamminkin matsiin, joskin nykyään yli 160 kilometrin välimatka merkittävästi lisää paikalle raahautumisen vaivaa, varsinkin Ruudun vaivattomuuten verrattuna. Etenkin jos paikan päällä kokemus on sitten näinkin vaivalloinen. Toisaalta Tepsin ei tarvitsisi saada houkuteltua kuin edes jokainen turkulainen yhden kerran useammin kaudessa halliin niin yleisökeskiarvo jo tuplaantuisi.