Tänään ilmestyneessä UL:ssä on erinomainen ja ajankohtainen juttu johtavien pelaajien rooleista suomalaiseessa palloilussa. Esko Seppäsen tekemässä mielenkiintoisessa artikkelissa on haastateltu suomalaisia jääkiekon, jalkapallon ja koripallon päävalmentajia. On hieno nähdä, miten kukin omalla persoonallaan ja johtamistyylillään kertoo johtamisfilosofiastaan.
Valmentajista seuraavat ovat valmentajan pelifilosofian ja pelitavan merkitystä vankkumattomasti korostavia:
Jukka Jalonen:" En voi lähteä juoksemaan ideoiden perässä, sillä menetän silloin kasvoni. Pelitapa on minun juttuni, siitä en jousta."
Juha Malinen:"Johtavan pelaajan pitää sisäistää pelifilosofiani täydellisesti."
Jukka Toijala:"Suuri kuva ja pelikirja on muokattu oman pään sisälle. Pitää saada pelaajat sitoutumaan siihen."
Keskitien kulkijoiksi nimeäisin artikkelin luettuani seuraavat päävalmentajat:
Petri Matikainen:"Olen niin nöyrä, että voin soittaa pelaajille illalla kotiin ja kysyä asioita heiltä."
Ari Hjelm:"Johtavien pelaajien on oltava ensin sinut oman pelinsä kanssa."
Hannu Aravirta:"Aravirran joukkueissa käydään viisikkopalavereita, joissa on valmentaja mukana. Täten ideoita voi suositella reaaliajassa joukkueen pelikirjaan nähden realistisiksi. Valmentajan pitää ymmärtää, kenen kanssa tekee töitä."
Aivan uutta (minun mielestäni) valmentajakulttuuria edustaa Tampereen Pyrinnön mestarijoukkueen päävalmentaja Pieti Poikola. Pyrinnön valmennushierarkia on se, että joukkuetta valmentaa tähtipelaaja Damon Williams. Hän päättää suuren osan pelillisistä linjauksista ottelutapahtumien sisällä. Pietilä:"Johtajuuskysymys perustuu siihen, että koko joukkue luottaa Williamsin voitontahtoon. En menetä kasvojani, koska peli on rehellistä."
Kannattaa lukea artikkeli, koska se liittyy täällä JA:ssakin ajankohtaiseen ja paljon keskustelua herättäneeseen johtamiskysymykseen. EM. päävalmentajien lisäksi artikkelissa ovat esillä Doug Shedden, Kari Jalonen, Stuart Baxter, Sami Toiviainen, Kai Suikkanen, Teemu Selänne, Olli Jokinen, Saku Koivu, Aleksei Eremenko Junior, Mikko Kaven ja Marko Virtala.
Rönkä ja Seppänen ovat tehneet nappiratkaisun päättäessään tehdä jutun ajankohtaisesta ja keskustelua herättäneestä aiheesta.