Aikanaan jenkkifutiksessa ei saanut pisteitä touchdownista, vaan pisteen sai vain sen jälkeisestä potkusta. TD oli siis vain lupa yrittää potkulla pisteitä. Ikäänkuin rugbyssa.Miksi jenkkifutiksen pisteet menee juuri kuten ne menee?
Esim. se lisäpistepotku tuntuu aivan turhalta kun 1p on vain 1p.
Tietysti lajit muuttuvat vuosien saatossa ja kun yli 150 vuotta vanha laji lähti tekemään itsestään kiinnostavampaa, niin huomattiin että touchdownin teko oli itse lajissa vaikeinta ja haastavinta, ja palkistevinta, päätettiin antaa siitä pisteitä ja potku jäi voimaan ikäänkuin muistona menneestä.
Nämä pistemäärät ovat matemaattisesti tosi mielenkiintoisia, etenkin kun TD:n jälkeen kahden pisteen lisäpisteyritys tuotiin mukaan potkun lisäksi.
Touchdown on 6 pistettä + lisäpistepotku on yhteensä 7 pistettä. Jos lisäpiste pelataan, siitä saa kaksi pistettä onnistuessaan. Kenttäpotkumaali on 3 pistettä.
Tästä seuraa se, että onnistunut TD antaa aina mahdollisuuden tehdä enemmän pisteitä kuin kaksi potkumaalia. Yhdellä hyökkäysvuorolla voit saada maksimissaan kahdeksan pistettä. Tällä matematiikalla kun laskee kesken ottelua piste-eroja ja todennäköisyyksiä, siitä saadaan mainio lisä strategiaan. Ollaan johdossa, potkaistaanko kolme pistettä vai yritetäänkö TD:tä? Yritetäänkö kahta pistettä jo nyt, vai vasta myöhemmin ettei pudota 9 pisteen päähä tappioasemassa?
Ja se yksi piste on hyvin usein ratkaiseva. Jos missaat yhden keskellä ottelua, todennäköisesti joudut yrittämään kahden pisteen suoritusta myöhemmin ottelussa. Se muuttaa herkästi ottelun strategiaa jos missaat sen ja et pääsekään 8 pisteen päähän, vaan jäät 9 pisteen päähän. Tällöin et voi enää yhdellä hyökkäysvuorolla saada eroa kiinni, vaan tarvitaan vähintään kaksi.
Kaksi potkumaalia on sama pistemäärä kuin TD ja epäonnistunut lisäpistepotku. TD + onnistunut potku on enemmän. Tällöin TD:n teosta palkitaan enemmän kuin pelkkiin potkumaaleihin tyytyvä.
Viimeksi muokattu: