Pelikentältä
Olin tässä noin 2 viikkoa sitten pelaamassa oikealla nurmikentällä oikean futispelin... ihan paskaa tasoa, jotain Suomen 5. divaria (matsi oli Saksassa)... Olin laitalinkkinä ja keskitin kärjelle. Maalivahti räpelsi ja meidän hyökkääjä otti tältä pallon ja laittoi sen maaliin. Tuomari vihelsi poikki ja huusi "5m" eli tuo viiden metrin alue, sillä ei saanut häiritä maalivahtia. (Juu ja olen pelannut paremmallakin tasolla... ja ollut tuomarinakin)
Kummallista kyllä, minä en ole löytänyt tätä säännöistä. Mutta niin on minusta iät ja ajat vihelletty. Löytyykö jostain maalivahtia, joka osaisi kokemuksesta sanoa, miten on? Minä olen enemmänkin ollut kärki/laitalinkki ja ne vihellykset ovat aina tulleet minua vastaan.
Mutta kyllä sillä 5m-maalialueella (goal area) on sääntöjen mukaan merkitystä muulloinkin kuin maalipotkussa, otin tämän FIFA:n sääntösivulta:
LAW 8
A free kick awarded to the defending team inside its own goal area is
taken from any point within the goal area.
An indirect free kick awarded to the attacking team in its opponents’
goal area is taken from the goal area line parallel to the goal line at
the point nearest to where the infringement occurred.
(tämä muuten vastaa ylläoleviin viesteihin ELI: hyökkäävän joukkueen vapari tulee maalialueen maalilinjan suuntaiselta rajalta siitä kohtaa missä rike oli. Ei siis ole sama kuin kulmapotku. Jos rike on esim maalin keskikohdalla, vapari tulee keskeltä mutta 5m maaliviivasta)
A dropped ball to restart the match after play has been temporarily
stopped inside the goal area takes place on the goal area line parallel
to the goal line at the point nearest to where the ball was located
when play was stopped.
No en minä tuota ylläolevaa tiennyt ja tämä on knoppailua, eli se siitä. Hyvää jatkoa kaikille, ei kai keskustelupalsta ole "trivial pursuit" tyylin laji, en minä ainakaan todellakaan kaikkea tiedä tästä hienosta lajista. Tämä jatkoaikakin on kuitenkin lätkäfoorumi enemmänkin, siksi luulisi että täällä ei tartte olla vanha futisstara ennenkuin esittää mielipiteensä. Minusta tilanne on se, että jokainen näkee paitsiot, rikkeet jne niin kuin itse ne kokee ja niistä on aika turha alkaa ottaa hernettä nenään.