Mainos

Urheilu ja isänmaallisuus

• 23 576
  • 156

ftr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Huuhkajat, Borussia Dortmund
Eihän nämä toiveet mihnkään vaikuta. Espanja menee aina lopputurnauksiin, Suomi ei koskaan. Jostain se kertoo, enemmän kuin yhden yksittäisen ottelun tuuritasuri.

Jalkapallo on muutakin kuin arvokisat. Tämän pelin jälkeen Valko-Venäjää vastaan Suomen on mahdollista pelata kotiottelu täydelle Stadikalle. Ansaitusti.

Onnea Espanjalle Pariisiin. Mahtaa olla hieno fiilis, jos pärjäätte!

Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Eihän nämä toiveet mihnkään vaikuta. Espanja menee aina lopputurnauksiin, Suomi ei koskaan. Jostain se kertoo, enemmän kuin yhden yksittäisen ottelun tuuritasuri.
Pitkällä tähtäimellä vahvat vievät. Oikein pitkällä tähtäimellä Suomikin on mukana joissakin kisoissa, se on varmaa. Eikä Espanjakaan ole aina mukana, vaikka rannalle jääminen olisi tästä ajasta katsottuna todella yllättävä yksittäistapaus.

Jos viitataan tuohon yhteen peliin, niin ei tapahtunut tuuriakaan mielestäni ole, paremminkin onnistumisen todennäköisyyspotentiaalin realisoitumista. Espanja on vain niin paljon Suomea vahvempi yhdistelmä, että se voittaisi sanotaanko 94 maiden sadasta kohtaamisesta. Tasuri toteutuisi kenties viidesti, ja Suomi voittaisi kerran sadasta. Voi tuota tietysti tuuriksikin kutsua että tasapeli toteutui juuri tällä kerralla, mutta kyllä sekin vaati Suomelta kovaa yritystä ja kurinalaisuutta. Eikä Espanjalla missään tapauksessa ollut ns. panokseton tilanne, voittoahan ne ilman muuta yrittivät ihan pisteidenkin takia.

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Mestaruus menee aina Realille tai Barcalle, ei koskaan Bilbaolle. Vituttaako?

En ole keskusteluanne lukenut, mutta älä vittuile Bilbaolle! Perinteikkäin joukkue varmaankin koko maailmassa. Ja onhan Athletic voittanut kahdeksan kertaa mestaruuden, koskaan ei ole pudonnut sarjasta. Mitä isänmaallisuuteen tulee, niin Athletic on niin baskimaalainen joukkue kuin voi olla.

Varmasti moni suomalainen koki euforiaa eilen tasurin varmistuttua. Minäkin, sen verran isänmaallisuutta löytyy että voi tasurista olla onnellinen. [YLTIÖOPTIMISMI]Sitä paitsi, jos Espanja nyt tiistaina häviäisi Ranskalle, niin Suomi olisi kuuden pisteen päässä Espanjasta mutta kaksi vähemmän pelanneena. Suomi ja Valko-Venäjä kohtaavat kahdesti kesäkuussa, ne ovat tuolloin lohkon ainoat pelit. Niistä voitot ja Suomi on tasoissa Espanjan kanssa...[/YLTIÖOPTIMISMI]

Kyllä sen verran löytyy isänmaallisuutta urheilun kanssa minultakin, että Suomen voitoista olen onnellinen. En kuitenkaan masennu jos tappio tulee, niitä tulee aina.

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Suomen asemaa jalkapallossa et voi kuitenkaan syystä tai toisesta hyväksyä?
No siis hyväksynhän minä sen. Suomi on huono jalkapallossa, eilisestä tasurista huolimatta. Se on fakta, eikä siihen minun hyväksyntääni tarvita. Mitä väliä sillä hyväksynnällä edes olisi?

Oleellista lienee se, että en hyväksy Suomen maajoukkuetta kannattamakseni joukkueeksi. En erityisemmin toivo Suomen voittoja enkä menestystä. Näin on ollut niin kauan kuin muistan, jo yli 30 vuotta. Kun olin pieni, oli hyvät jalkapallomaat, ne jotka pelasivat arvokisoissa. Sitten oli Suomi, jonka pärjääminen oli yhtä utopistista kuin toivoa oman, alle 5000 asukkaan kotikunnan saavan SM-liigajoukkueen. Kun nyt en muutenkaan ole erityisen Suomi-henkinen ollut ikinä, vaan aina kiinnostunut ihan muista maista, niin oli luonnollista olla kiinnostumatta myös suomalaisesta jalkapallosta.

Andrew

Jäsen
Itse kuulun ihmisiin joita maajoukkue urheilu ei juurikaan kiinnosta. Samat ihmiset jotka valittavat kuinka huonosti Suomessa kaikki on, ovat yhtä äkkiä jääkiekon MM-kisojen aikana suurimpia patriootteja mitä maasta löytyy.

Jos katson maajoukkue urheilua niin sympatiseeraan aina jotain altavastaajaa, esim. koripallossa pientä sympaattista Liettuaa ja jalkapallossa Puolaa tai Unkaria, jotka koen kaltoin kohdelluiksi sympaattisiksi valtioiksi.

Jääkiekon MM-kisat on minun mielestäni tyhmyyden riemuvoitto. En nosta itseäni mitenkään muiden yläpuolelle, mutta en itse jaksa seurata semmoisia vitsi turnauksia.

Espen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Old time hockey like Eddie Shore
Kun olin pieni, oli hyvät jalkapallomaat, ne jotka pelasivat arvokisoissa. Sitten oli Suomi, jonka pärjääminen oli yhtä utopistista kuin toivoa oman, alle 5000 asukkaan kotikunnan saavan SM-liigajoukkueen.

Silloin 30 vuotta sitten Suomi oli jopa lähempänä maailman kärkeä kuin tänä päivänä. Kisapaikkaan ei olisi tarvittu kuin riittävä perustuuri. Esimerkiksi vuoden 1980 EM-karsinnoissa Suomi jäi pisteen päähän kisapaikasta (tosin Kreikalle olisi mennyt keskinäisen maalieron perusteella). Saavutus olisi ollut kova, koska kisoihin oli jaossa vain 7 paikkaa isäntämaa Italian lisäksi.

http://en.wikipedia.org/wiki/UEFA_Euro_1980_qualifying_Group_6

MM-tasollakin kisapaikka oli parhaimmillaan kahden pisteen päässä Meksikon 1986 kisoihin:

1986 FIFA World Cup qualification – UEFA Group 3 - Wikipedia, the free encyclopedia

Puhumattakaan Kuusysin menestyksestä eurokentillä.

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitäs jengi on mieltä aiheesta MM-kisoista kieltäytyminen?

Novalla oli Tamin ja Hjalliksen haastattelut
Hjalliksen itkut

Tamin itkut

---

Oma mielipiteeni on, että jääkiekkoilija (eikä minkään muunkaan alan ammattilainen) ole mitään velkaa "isänmaalle". Jos ei kiinnosta, ei kiinnosta. Jos ei jaksa, ei jaksa. Minusta kenenkään on turha lähteä urputtamaan toisten tekemistä valinnoista.

Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Hjallikselta naurettavan katkeraa poraamista. Näkyy läpi vain yrittäjän vitutus siitä, kun kotikisoilla on iso mahdollisuus flopata ja Areenan oheismyynti kärsisi. NHL-miehille voi sitten vittuilla epäisänmaallisuudesta ihan kuin näiden velvollisuutena olisi tulla houkuttelemaan asiakkaita Harrylle. Haistakoon turskan, koska sitä lienee tulossa.

Tamin meuhkaamisesta on hankala sanoa mitään, huru-ukko mikä huru-ukko. Oliko muka seiskytluvulla niin, että maajoukkueeseen tultiin pyyteettömästi heti kun isänmaa kutsui? Vähän epäilen, että aika kultaa Juhaninkin muistoja tässä.

Mitä tulee itse kieltäytymisiin, niin mitä epäisänmaallista on kieltäytyä tulemasta Kalen ja muiden isojen kihojen hyväksikäyttämäksi? Nykyisellä joukkueella ei ole ennakkokaavailuissa mahdollisuuksia mihinkään, joten pelkästään herrojen ja karjalajunttien vuoksiko pitäisi raahautua paikalle? Unohtamatta tietenkään suomalaista urheilumediaa, joka ahnaasti odottaa uhreja nöyryytettäväksi.

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montako banaania mahtuu terttuun? Se on Tertun oma asia.

Samoin palkattomaan ylityöhön lähteminen raskaan kauden jälkeen on jokaisen oma asia. En soimaa niitä joita ei huvita.

ukkometso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Samoin palkattomaan ylityöhön lähteminen raskaan kauden jälkeen on jokaisen oma asia. En soimaa niitä joita ei huvita.

Just. Ei ole pakko, jos ei kiinnosta. Ei todellakaan. Mutta mun mielestä noissa pitää olla sellainen sääntö, siis maajoukkueeseen pääsystä (ei joutumisesta) puhutaan, että sen kerran kun ei kiinnosta, ei toiste kysellä.

Ja kyllä ne jokainen Suomen mittapuussa saavat ihan kohtuullisen korvauksen maajoukkuetehtävistä.

Sellaiset diivat, jotka valitsevat milloin Suomea edustavat, niin pysykööt vaan golffaamassa.

J.Rita

Jäsen
Sellaiset diivat, jotka valitsevat milloin Suomea edustavat, niin pysykööt vaan golffaamassa.

Ollaankin tällä hetkellä tilanteessa, missä suurin osa priorisoi golfin kolmen viikon työrupeaman kustannuksella. Mukavampaa syyttää pelaajia, silloin ei tarvitse miettiä tuotteen (maajoukkueen, MM-kisojen) houkuttelevuutta. Jos jää pysyväksi ilmiöksi, niin kaikki muut paitsi pelaajat häviävät.

Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Just. Ei ole pakko, jos ei kiinnosta. Ei todellakaan. Mutta mun mielestä noissa pitää olla sellainen sääntö, siis maajoukkueeseen pääsystä (ei joutumisesta) puhutaan, että sen kerran kun ei kiinnosta, ei toiste kysellä.

Ja kyllä ne jokainen Suomen mittapuussa saavat ihan kohtuullisen korvauksen maajoukkuetehtävistä.

Jos kaipaamasi ukaasit maajoukkueen edustamisesta otettaisiin käyttöön, niin pian mentäisiin olympialaisissakin löppösmöttösillä.

Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kisoihin kannattaa valita sellaisia pelaajia jotka haluavat lähteä mukaan. Ei sellaisia jotka eivät halua, oli syy mikä hyvänsä.

Näennäisen nimetön joukkue ei välttämättä ole menestyksen este. Kun Suomi voitti ensimmäisen mm-kisojen mitalinsa vuonna 1992, niin kisoihin lähteneellä joukkueella ei pitänyt olla mitään jakoa loppupeleihin. Niin paskalla ja hampaattomalla jengillä jouduttiin maailmalle lähtemään. Pulina on hieman samansuuntaista nytkin, vaikka olosuhteet ovatkin toisenlaiset.

Totta kai isot pojat haluaisivat nähdä mahdollisimman hyvän kattauksen parhaita nimiä jäällä, koska muutaman kontiolan ja aaltosen myyminen kotimaiselle lätkäkuluttajalle on niin vitusti vaikeampaa kuin niiden joita rosteriin ei saatu vaikka olisi haluttu.

Tämä taas ei ole yksittäisten pelaajien ongelma. Se on Kalen ja kumppaneiden ongelma, jos se on heidänkään. Asian voisi kääntää myös toisin päin: kuinka maajoukkueessa pelaamisen mahdollisuus myydään huippupelaajille siten, että huiput tulisivat kisoihin muutenkin kuin epämääräisen isänmaallisuuden tai höveliyden tähden? Kun kisoja on joka vuosi ja olympiavuosina kahdet, niin harvapa sitä haluaisi vapaaehtoisesti lähteä tekemään talkoilla toisille rahaa vuodesta toiseen, tuossa vaiheessa kautta kun pelejä on takana paljon ja lomat olisivat alkamassa. Huippujääkiekkoilijana minulla olisi kevään korvilla tähdellisempiäkin asioita pohdittavanani kuin Kummolan ja Harkimon rahapussien hyvinvointi, taas kerran.

Pekkis

Jäsen
Samoin palkattomaan ylityöhön lähteminen raskaan kauden jälkeen on jokaisen oma asia.
Jos nyt puhutaan vaikka NHL-pelaajista, niin lainatusta lauseesta poimitut sanat palkaton, ylityö ja varsinkin raskas nostavat täällä päässä vienon hymyn huulille...:)

Ei nyt heti tule mieleen lajia, jonka MM-kisoissa olisi yhtä huono taso kuin jääkiekossa. Siis miksi helvetissä näitä kisoja järjestetään?

Hangon keksi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Länsi-Saksan ja Neuvostoliiton joukkueet

Jotenkin surullista. Vaikka en sen suurempi Jokerifani olekaan, niin olen kuitenkin pitänyt Hjallista enemmänkin tolkullisena idealistina, ja usein häntä puolustanut. Oliko sitten lippalakkisten paine liian kovaa, vai miksi hän nyt tällaiseen sortui. Käy jo etukäteen hieman sääliksi eräs työkaveri joka on suuri Jokerifani. Hän saa aivan varmaan kuulla ilkeilyä joka suunnasta huomenna tämän takia.

Steegil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit 1967-2014, Ducks sympatiat Coyotes & Jets
Kale ja kumppanit saavat ihan itse syyttää myös itseään, kun ovat pilanneet maajoukkueen mainetta lukuisilla epäonnistumisillaan. En yhtään ihmettele, että porukkaa, joka tiedostaa arvonsa ei viitsi lähteä Jutin ja kumppaneiden sirkukseen mukaan. Jokainen voi kuvitella kuinka ahdistunut fiilis siitä tulee, kun ammattilainen tulee ympäristöön, jossa se työpaikan todella ammattimainen työilmapiiri vaihtuu Jutin ylläpitämään sirkukseen.

Lisäksi tässä on optinen harha, että muiden maiden pelaajia kiinnostaisi huomattavasti nämä höntsät huomattavasti enemmän. Nopeasti ajateltuna tämä pitäisikin paikkansa, mutta porukka unohtaa, että muiden maiden NHL-pelaajen sukupolvet vaihtuvat, toisin kuin Suomella. Ei siellä muidenkaan maiden rostereissa ole näitä 70-luvulla syntyneitä veteraaneja, jotka ovat jo pitkän uransa aikana useasti olleet mukana höntsissä.

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jos nyt puhutaan vaikka NHL-pelaajista, niin lainatusta lauseesta poimitut sanat palkaton, ylityö ja varsinkin raskas nostavat täällä päässä vienon hymyn huulille...:)

Ei nyt heti tule mieleen lajia, jonka MM-kisoissa olisi yhtä huono taso kuin jääkiekossa. Siis miksi helvetissä näitä kisoja järjestetään?
Hyvä että nostavat, juuri niin oli tarkoitettukin.

Ai miksi järjestetään? No, ne sattumoisin tuottavat tietyille tahoille vuosittain huomattavia summia rahaa.

Suosikkijoukkue
Paikalliset
Lisäksi tässä on optinen harha, että muiden maiden pelaajia kiinnostaisi huomattavasti nämä höntsät huomattavasti enemmän. Nopeasti ajateltuna tämä pitäisikin paikkansa, mutta porukka unohtaa, että muiden maiden NHL-pelaajen sukupolvet vaihtuvat, toisin kuin Suomella. Ei siellä muidenkaan maiden rostereissa ole näitä 70-luvulla syntyneitä veteraaneja, jotka ovat jo pitkän uransa aikana useasti olleet mukana höntsissä.

Nimenomaan näin. Se että esim. Tshekillä ja Ruotsilla on NHL-miehiä enemmän joukkueessa johtuu siitä että niistä maista NHL:ssä pelaa huomattavasti enemmän miehiä kuin Suomesta. Suomi on itse asiassa pienempi kiekkomaa kuin mitä meillä kuvitellaan.

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Nimenomaan näin. Se että esim. Tshekillä ja Ruotsilla on NHL-miehiä enemmän joukkueessa johtuu siitä että niistä maista NHL:ssä pelaa huomattavasti enemmän miehiä kuin Suomesta. Suomi on itse asiassa pienempi kiekkomaa kuin mitä meillä kuvitellaan.

Tshekistä on 44 pelaajaa pelannut tällä kaudella NHL:ssä. Suomella vastaava luku on 30. Tshekki saa MM-kisoihin 10 NHL-vahvistusta ja Suomi mahdollisesti yhden. Tshekki saa siis käyttöönsä liki neljänneksen änäripelaajista ja Suomi alle neljä prosenttia. Mielestäni ihan järkyttävä ero.

julle-jr

Jäsen
Mä en ainakaan haluaisi, että minua millään tavalla yhdistetään siihen "ny rillataan viimeiseen asti" -hölmöilyyn. Kieltäytyisin siis kisoista ehdottomasti aina mikäli joutuisin samaan seuraan tuollaisen pellenaamarisen urpon kanssa. Ylipäätään jotain tyylinpalautusta pitäisi saada tuohon MM-kisatouhuun.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy