Mites muut? Kannatatteko suomalaisia, koska joku mystinen käytäntö edellyttää että suomalaisia kuuluu kannattaa?
En ole koskan kannattanut suomalaisia suomalaisuuden takia vaan sen takia, että he urheilijoina ovat kiinnostaneet minua ja heidän suorituksensa ovat antaneet minulle jotain ja tämä kannattaminen ajoittui lapsuuteen ja aikoihin jolloin Lasse Viren ja Arto Bryggare olivat kovia. He olivat urheilijoina jotain johon samaistuin ja joiden seuraaminen oli nautinnollista. Toki Bryggaren kannattamiseen vaikutti osaltaan se, että hän asui parin sadan metrin päässä kotoani ja näin konreettisella tavalla hänen treenaavan ja kilpailevan Lappeenrannassa, ja kuuluinhan minäkin aikanaan LUM:iin ja olin samassa seurassa kuin hän. Se oli merkityksellisintä ei se mikään muu.
Ryhdyin jo hyvin nuorena seuraamaan kiekkoa mutta en tuntenut mitään identiteettiä SaiPaan. Ei minulle SaiPa merkinnyt mitään vaikka seura tulikin kotikaupungistani, itseasiassa seurana se oli merkityksetön minulle edustuskiekon osalta. Henkilökohtaisella tasolla junnut olivat merkityksellisempiä ja haaveilin pukevani seuran paidan päälleni vielä jokin päivä.
Minulle lapsuudessa kiekko "henkilöityi" punakoneeseen ja 80-luvulla erityisesti ykkösketjuun Krutov-Larionov-Makarov ja puolustuksessa Fetisov ja Kasatonov, maalille kun pistettiin loistava Tretjak niin siinä oli jotain jota jaksoin seurata vuodesta toiseen. Mutta seurasin neuvostokiekkoa muutenkin paljon, koska taloyhtiössämme näkyi pari kanavaa Neuvostoliitosta ja aina silloin tällöin tuli pelejä joissa TsSKA, Dynamo ja jokunen muu joukkue pelasi NNHL-joukkueita vastaan ja nämä pelit tuli poikkeuksetta katsottua jos suinkin olin tuolloin kotosalla. Seurasin punakoneen edesottamuksia koska joukkueen pelityyli viehätti minua, se taito oli jotain uskomatonta, en sen takia, koska joukkue menestyi. Tosin pelityyli yhdistettynä taituruuteen toi sitten sitä menestystä. Helpommalla olisin kaveripiirissä selvinnyt jos olisin kannattanut Suomea tai edes Kanadaa. Mutta punakoneen kannattaminen toi "ryssän leiman" otsaani.
Nykyään seuraan NHL-kiekkoa. Aloin seuraamaan jo 80-luvulla ja NHL-kiekossa minua viihdytti taidon ohella fyysisyys ja voima sekä tappelut. Se oli jotain jota harvoin muualla sai nähdä. Punakoneessa tappelut olivat harvinaisuus vielä 80-luvulla, samoin neuvostokiekossa. Mutta se "brutaalius" jota tuon ajan NHL-kiekko oli viehätti minua, mutta suosikeiksini eivät valikoituneet menestyneimmät seurat vaan alkuun seuraaminen kohdistui Devilseihin ja merkityksellisin syy oli se, että joukkue oli varannut Fetisovin ja myöhemmin hän myös liittyi joukkueeseen. Myöhemmin mukaan astui Red Wings mutta vielä 90-luvun alussa joukkue oli kaikkea muuta kuin menestynyt. Kiinnostukseni henkilöityi alkuun Probertiin ja hänen taisteluunsa muita gladiaattoreita vastaan. Myöhemmin joukkueeseen liittyi pelaaja johon olin kiinnittänyt huomiota jo 80-luvun lopulla junnukiekkoa seuratessani ja häneen henkilöityi kaikella tapaa se mitä tuolloin kiekossa eniten arvostin ja arvostan edelleen: fyysisyys ja kovuus, taituruus ja joukkueelle pelaaminen, sekä täydellinen periksiantamattomuus.
Haaveenani oli nähdä suosikkieni pelaamista paikan päällä. Olen nähnyt useita NHL-otteluita ja nuorempana useita maajoukkueotteluita joissa punakone on pelannut. Olen konkreettisella tavalla halunnut nähdä ne pelaajat ja joukkueet jotka ovat urheilussa antaneet minulle paljon - antaneet minulle hetkiä tyytyväisyyteen ja onneen mutta antaneet hetkiä jolloin olen pettynyt ja jopa järkyttynyt, mutta yhtäkaikki, antaneet minulle tunne-elämyksiä jotka ovat minulle olleet kaikella tapaa merkityksellisiä.
Ehkäpä minun on myös ollut helppoakin kannattaa muita kuin suomalaisia, koska en ole koskaan tuntenut itseäni kovinkaan isänmaalliseksi, nykyään en ole lainkaan isänmaallinen. Olen vain sattunut syntymään juuri tänne mutta se että olen syntynyt Suomeen ei minusta tarkoita sitä, että minun tulisi tuntea isänmaallisuutta ja kannattaa suomalaisia urheilijoita. Minä kannatan ja seuraan heitä jotka antavat minulle eniten nautintoa ja eniten tunne-elämyksiä laidasta laitaan. Nykyään tosin olen niin kiintynyt Red Wingseihin ja tunnen suurta sympatiaa joukkuetta kohtaan että joukkue on minulle se läheisin vaikka se ei aina pelaakaan sellaista kiekkoa josta minä erityisesti pidän.
vlad.