Unkari

  • 39 253
  • 206

TrafficIsland

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Nyt pitäisi oikeasti jonkun nimekkään poliitikon uskaltaa astua esiin ja nostaa tapetille Unkarin erottaminen EU:sta. Tällä hetkellä Unkari taistelee EU:n sisällä Venäjän puolesta ainakin näillä rintamilla:

- Ruotsin NATO-jäsenyyden ratifioinnin viivyttäminen
- EU:n Ukraina-tukipakettien blokkaaminen
- Ukrainan EU-jäsenyyspolun torppaaminen
- Venäläisen kaasun ja öljyn tuontikieltojen vastustaminen

Ja tuoreimpana ja ehkä pahimpana ovat nämä puheet siitä, että unkarilaiset poliitikot lobbaavat nyt jopa Jenkeissä Ukrainan tukipaketteja vastaan.

Aivan järkyttävää toimintaa, nyt olisi syytä nostaa se nyrkki pöydälle tällaisen häirikön kanssa. Unkarin poistamiselle EU:sta on oikeasti asetettava selkeät askelmerkit.
 

rpeez

Jäsen
Nyt pitäisi oikeasti jonkun nimekkään poliitikon uskaltaa astua esiin ja nostaa tapetille Unkarin erottaminen EU:sta. Tällä hetkellä Unkari taistelee EU:n sisällä Venäjän puolesta ainakin näillä rintamilla:

- Ruotsin NATO-jäsenyyden ratifioinnin viivyttäminen
- EU:n Ukraina-tukipakettien blokkaaminen
- Ukrainan EU-jäsenyyspolun torppaaminen
- Venäläisen kaasun ja öljyn tuontikieltojen vastustaminen

Ja tuoreimpana ja ehkä pahimpana ovat nämä puheet siitä, että unkarilaiset poliitikot lobbaavat nyt jopa Jenkeissä Ukrainan tukipaketteja vastaan.

Aivan järkyttävää toimintaa, nyt olisi syytä nostaa se nyrkki pöydälle tällaisen häirikön kanssa. Unkarin poistamiselle EU:sta on oikeasti asetettava selkeät askelmerkit.
Listaan voi vielä lisätä rahan kiristämisen EU:lta.

Zelenskyi näki juuri Orbanin livenä, kuinkakohan lähellä oli ettei vetänyt turpaan ;-)
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Googlellahan tähän vastausta löytäisi, mutta: miten EU:sta oikeasti saataisiin potkittua jäsenvaltio ulos? Onko tämä kuitenkin mahdollista toisin kuin NATOsta?

En usko hetkeäkään (valitettavasti) että Unkari pihalle lentäisi, mutta näin paperilla ajateltuna.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vähän harmittelen, ettei omaan tuttavapiiriin kuulu ainuttakaan unkarilaista. Tekisi nimittäin mieli kysyä, miten meni noin näppituntumalta? Viitaten siis n. ~15 viime vuoteen. Kaiketihan tiukan kansallismielinen osa kansaa hyvinkin tyytyväinen.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Nyt pitäisi oikeasti jonkun nimekkään poliitikon uskaltaa astua esiin ja nostaa tapetille Unkarin erottaminen EU:sta. Tällä hetkellä Unkari taistelee EU:n sisällä Venäjän puolesta ainakin näillä rintamilla:

- Ruotsin NATO-jäsenyyden ratifioinnin viivyttäminen
- EU:n Ukraina-tukipakettien blokkaaminen
- Ukrainan EU-jäsenyyspolun torppaaminen
- Venäläisen kaasun ja öljyn tuontikieltojen vastustaminen

Ja tuoreimpana ja ehkä pahimpana ovat nämä puheet siitä, että unkarilaiset poliitikot lobbaavat nyt jopa Jenkeissä Ukrainan tukipaketteja vastaan.

Aivan järkyttävää toimintaa, nyt olisi syytä nostaa se nyrkki pöydälle tällaisen häirikön kanssa. Unkarin poistamiselle EU:sta on oikeasti asetettava selkeät askelmerkit.
Sinänsä ihmetyttää miten putlerin piskin annetaan kampittaa sivistysmaailmaa vaikka kyseessä on täysin selvä itänaapurin bulvaani ja apupoika. Viime vuonna EU sai runnottua läpi avustuspaketteja Ukrainaan huolimatta tuon pikkupiskin räksytyksestä ihan tyylipuhtaasti ylikävelemällä tämmöinen quisling, olisi hauska tietää minkä takia Budan paskiaiselle annetaan nyt tuo kampitusoikeus takaisin. Toki erittäin ikävää että kun Puolassa nyt saatiin hallitusvastuu EU:lle myönteisille toimijoille, on Unkari saanut ainakin potentiaalisen vetoapurin Slovakian Dudasta (kellä olisi tässä mahdollisuus kiillottaa kilpeään, mutta eiköhän silläkin ole palkkapussi ja kompromettat itänaapurin hallinnassa niin varmaan saamme kuulla ikäviä asioita tuoltakin).

Piskin Unkari on kyllä ollut melko vahvaa vitutusta aiheuttanut entiteetti jo ennen itänaapurimme paskanaamailun aktiivista edistämistä. Brysselin raha kelpaa, sitä vastaan EU saa sitten vittuilua ja ruokkivan käden puremista ja niiden rahojen luukuttamista orbanin taskujen kautta että varmasti suuri osa hukkuu korruptioon ja lopuilla tuo putlerin pikkupiski ostaa kansalta hyväksyntää että "EU paha, minä itse henkilökohtaisista varoista sentään teitä nyt tuen tässä omilla rahoillani, katsokaa vaikka kuinka nämä taskustani otan".
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Sinänsä ihmetyttää miten putlerin piskin annetaan kampittaa sivistysmaailmaa vaikka kyseessä on täysin selvä itänaapurin bulvaani ja apupoika. Viime vuonna EU sai runnottua läpi avustuspaketteja Ukrainaan huolimatta tuon pikkupiskin räksytyksestä ihan tyylipuhtaasti ylikävelemällä tämmöinen quisling, olisi hauska tietää minkä takia Budan paskiaiselle annetaan nyt tuo kampitusoikeus takaisin. Toki erittäin ikävää että kun Puolassa nyt saatiin hallitusvastuu EU:lle myönteisille toimijoille, on Unkari saanut ainakin potentiaalisen vetoapurin Slovakian Dudasta (kellä olisi tässä mahdollisuus kiillottaa kilpeään, mutta eiköhän silläkin ole palkkapussi ja kompromettat itänaapurin hallinnassa niin varmaan saamme kuulla ikäviä asioita tuoltakin).

Piskin Unkari on kyllä ollut melko vahvaa vitutusta aiheuttanut entiteetti jo ennen itänaapurimme paskanaamailun aktiivista edistämistä. Brysselin raha kelpaa, sitä vastaan EU saa sitten vittuilua ja ruokkivan käden puremista ja niiden rahojen luukuttamista orbanin taskujen kautta että varmasti suuri osa hukkuu korruptioon ja lopuilla tuo putlerin pikkupiski ostaa kansalta hyväksyntää että "EU paha, minä itse henkilökohtaisista varoista sentään teitä nyt tuen tässä omilla rahoillani, katsokaa vaikka kuinka nämä taskustani otan".

Tässä on tietääkseni kyse siitä, että EU jäädytti Unkarilta viime joulukuussa 22 miljardia rangaistuksena siitä, että Viktor on ollut huolimaton ja unohtanut noudattaa oikeusvaltioperiaatetta. Viime joulukuusta alkaen Viktor on siis kiukusta puhisten polkenut jalkaansa ja vannonut mielessään, että "vielä mä niille näytän". Nyt Viktorin iloksi on tähän tarjoutumassa sauma.

Kyse tulee siis arvaukseni mukaan olemaan nyt siis siitä, että kuinka paljon Viktorilta pidätetyistä viikkorahoista annetaan takaisin Viktorille, jotta Viktor lopettaa taas hetkeksi kiukuttelunsa ja saadaan asialliset hommat hoidettua.

Oma arvaus on, että Viktor saa jonkun verran jäädytetyistä rahoista takaisin vastineeksi siitä, että Viktor pitää hetken taas päänsä kiinni ja muut saavat näin tärkeämpiä asioita hoidettua kuntoon. Varmasti ihan hyvä ratkaisu tähän väliin. Ainahan sitä voi Viktorille antaa taas pienen luunapin sitten, kun se on taas tuhma.

Katsotaan sitten joskus paremmalla ajalla niitä kovempia kasvatuksellisia keinoja.
 

Laitela

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa ja sen vaarallinen YV, Bratislavan taika
Vähän harmittelen, ettei omaan tuttavapiiriin kuulu ainuttakaan unkarilaista. Tekisi nimittäin mieli kysyä, miten meni noin näppituntumalta? Viitaten siis n. ~15 viime vuoteen. Kaiketihan tiukan kansallismielinen osa kansaa hyvinkin tyytyväinen.
Seuraa pitkä teksti, pahoittelut etukäteen.

Minulla sattuu olemaan unkarilainen kaveri. Vaikea kutsua ystäväksi, kun emme ole koskaan tavanneet, olemme toki nähneet toisemme kuvista, pelanneet pelejä, jutelleet melkeinpä mistä hyvänsä ja olen lainannut hänelle rahaa. Aluksi pelkäsin, etten niistä rahoista enää tule kuulemaan (ei onneksi ollut merkittävä summa). "Se on unkarilainen, entistä itäblokkia, kusettaa kumminkin", mutta otin riskin. Hän maksoi velkansa + heitti vähän ekstraa päälle. Sen jälkeen olen useammankin kerran hänelle lainannut. Olemme tunteneet nyt hieman alle 10 vuotta ja luotan häneen.

Kaverini ei äänestä, sillä "Rosvo-Orban voittaa kumminkin, jos ei muuten niin roudaamalla Unkarin naapurimaissa asuvat "mustalaisunkarilaiset" (tällä hän tarkoitti etnisiä unkarilaisia, jotka asuvat naapurimaissa, joille Orban on jaellut Unkarin passeja) äänestämään. Haukkuu Orbania usein ja on kyrsiintynyt kun julkiset palvelut jatkaa heikkenemistään, aivovuoto kiihtyy, mutta samalla "Orbanille ilmestyy taas muutama helikopteri tai yksityisjetti". En tiedä viimeisen väitteen todenperää, mutta kaveri väittää Orbanin törsäävän urakalla omiin menoihin (voin kyllä kuvitella Orbanista tämän).

Voisi siis kuvitella, että tämä on järjellinen unkarilainen. No ei ihan kuitenkaan. Olemme aika paljon jutelleet historiasta ja maailman politiikasta ylipäänsä. Menneinä vuosina kirosin, kun meillä täällä Suomessa on niin umpipäinen kansa, ettei liitytä NATO:on, itänaapuri käyttää meidän hyväuskoisuutta vielä hyväksi ja hyökkää tänne. Kaveri vaan naureskeli, että kyllä noi oikeuttamattomat hyökkäykset on ihan vaan "USA:n heiniä, ei kantti NATO:on liittyä, kaikki muut jäsenet on USA:n pelinappuloita." Georgiaan ja Ukrainaan hyökkääminenkö sitten oli oikeutettua? Georgiasta taisi sanoa, että sehän käytännössä kuuluu Venäjälle ja Ukrainan "ei olisi kannattanut ruveta USA:n nukkevaltioksi (tällä viittasi Euromaidaniin)."

Historiasta kaverilla paistoi katkeruus vähän kaikkia kohtaan. Unkarilta vietiin kuulemma suuruus Trianonin sopimuksessa 1920, joka oli jenkkien, brittien ja ranskalaisten syytä. Toisesta maailmansodasta oltiin sinällään samoilla aallonpituuksilla, kumpaakaan ei haitannut Saksan rinnalla sotiminen, mutta kaveria potutti lopulta Saksakin, kun "ei antanut vaihtaa puolta" kuten Romania. Siitä päästiinkin aasinsillalla Romanian vihaamiseen, koska Transilvania kuulemma "kuuluisi Unkarille ja Romania kohtelee paikallista unkarilaisvähemmistöä kuin sontaa." Kirsikkana kakun päällä oli sitten Unkarin kansannousu 1956, että siinä ei varmaankaan jää syyllisestä epäselvyyttä? No ei jäänytkään, mutta yllätyksekseni se oli "NATO:n syytä, kun eivät tulleet silloin pelastamaan. Neukut tuhoaa ja hävittää muutenkin, niin turha niitä on syyttää."

Kaverillani on/oli joitakin venäläisiä kavereita ja toivoi, että voisin kenties joskus tulla mukaan pelaamaan, koska "enempi parempi". Sanoin, että minähän en r-sanojen kanssa rupea pelaamaan. Kaveri ei kyennyt ymmärtämään inhoani naapuria kohtaan (tämä siis hemmolta jonka mukaan Romanian voisi hävittää) ja kehotti olemaan vihaamatta ketään. Väänsin sitten lopulta rautalangasta, että siinä missä hänen mielestään Transilvania kuuluisi Unkarille, kuuluu Karjala edelleen Suomelle minun mielestäni. Koska vääryyksiä ei ole edelleenkään korjattu, minun ei tarvitse antaa Igoreille anteeksi, kukaan ei voi minua siihen pakottaa. En toki minäkään ymmärrä hänen selvää vihaansa romanialaisia kohtaan, mutta sovittiin, että nämä ovat enempi semmoisia "kansallisia intohimoisuuksia", ulkopuolisten voi olla vaikea ymmärtää.

Helmikuussa 2022 alkanut hyökkäys olikin sitten hyvin lähellä pistää välimme poikki. Kaveri tuli invaasion ensimmäisen päivän iltana kysymään, että "ootko uutisia seurannu?" Vastasin, että olen ja nyt näet sinäkin millainen paskiainen Venäjä on. Kaverin vastaus saikin sitten karvat pystyyn; "Ei nyt oot käsittäny väärin, vihdoin Ukrainan nukkehallinto heivataan helvettiin, koska ei kukaan jaksa "Sleepy Joen seksiorjaa" kattella. Usko mua ei Ukrainasta ole taistelemaan, kato niitten paskaa armeijaa ja sit vertaa sitä Venäjään, ihan eri luokkaa. Ei tuu ukrainalaisilla olemaan mitään jakoja, turpaan tulee ja saavat syyttää ihan itteään, mitäs kohtelevat vähemmistöjä niin huonosti. Ja Unkari saa vihdoin Karpaattialueen takasin ja Puola ottanee länsiosat." Oioin sitten asioita, että Harkovassa, Sumyssä, Chernihivissä ja Hostomelissa Ukraina tekee kovaa vastarintaa ja näyttää siltä, että homma kääntyy. Ei tule paraatimarssia, vaan tulee ryynille turpaan. "Kyllä tulee, Ukraina vaan pitkittää vääjäämätöntä, älä usko CNN-propagandaa, Sleepy Joen kanava. Toivottavasti mahdollisimman moni ukrainalainen kuolee."

Tässä kohtaa oli hyvin lähellä lähteä kaveri deletointiin. Älysi sentään olla hiljaa kun sanoin, että nyt olis paras, ettet sano enempää, tai minä sanon kohta jotain hyvin ikävää. Ei puhuttu sen jälkeen useaan kuukauteen, kaveri toki kyseli pelaamaan ja ihmetteli kun en tuntunut huomaavan hänen viestejään, tai jos vastasinkin, niin aina lyhyesti ei.

Harkovan ja Hersonin vastahyökkäysten jälkeen kaveri sitten tuli sanomaan, että Ukraina näyttääkin sinnittelevän ja jopa saavan alueitaan takasin, toivottavasti vetävät venäläisiä turpaan. En voinut olla kettuilematta, että taitaa olla periunkarilaista puolen vaihtaminen aina sen mukaan, kumpi on vahvoilla. Pidä tuo asenne, niin voidaan jatkaa kavereina. "Mutta onhan mulla oikeus mielipiteeseen." Joo on kyllä, mutta se mitä sanoit aiemmin on täyttä ryynäpropagandaa vailla mitään totuuspohjaa. "Ei BBC tai CNN oo yhtään sen luotettavampia, kaikki mediat tuuttaa omien valtionpäämiestensä agendaa". Taoin hänelle, ettei kaikkialla medioita ole alistettu/kontrolloitu kuten Unkarissa, vaan lähtökohtaisesti isojen uutistoimittajien juttuihin voi ja pitää luottaa. "Mutku jenkit..." Fox nyt voi olla oma lukunsa ja vastaavat, mutta ei noilla CNN:llä ja New York Timeseilla ole mitään syytä tietoisesti valehdella. No lopulta uskoi, eikä ole sen jälkeen tarvinnut hermostua.

Toki kaverilla on nyt ollut lähiaikoina muutakin murhetta kuin politiikka. Sai tuossa viime keväänä pidemmän työttömyysjakson jälkeen "unelmaduunin" (kaverilla ei ole varsinaista koulutusta, on työskennellyt lähettinä), jossa sai "melkein tuplana" unkarilaisen keskipalkan (700€/kk), kuulemma noin 1150€/kk. Ei olisi voinut olla onnellisempi, koska Unkarin jatkuvasti kurjistuvan taloustilanteen takia töiden saaminen on koko ajan vaan vaikeampaa. Viime kuussa tuli sitten yllätyspotkut. Ei irtisanomisaikaa, koska tämmöistä käytäntöä ei kuulemma ole Unkarissa. Kysyin, että tötöilitkö sit jotain. "En ainakaan tietääkseni, uudet työkaverit piti musta, en ollut mikään "loner", olin sosiaalinen." Sitten pomo kutsui toimistoon ja sanoi, ettei pitänyt hänestä ja antoi fudut, maksoi sentään 500€ erorahaa.

Että tämmöinen tuttavuus, ihan rehti ja luotettava, mutta ajoittain hyvin kummallinen ajatuksenjuoksu ja altis hölynpölylle, mutta tuota se Orbanin median totaalikontrolli teettänee.
 
Viimeksi muokattu:

rpeez

Jäsen
Seuraa pitkä teksti, pahoittelut etukäteen.

Minulla sattuu olemaan unkarilainen kaveri. Vaikea kutsua ystäväksi, kun emme ole koskaan tavanneet, olemme toki nähneet toisemme kuvista, pelanneet pelejä, jutelleet melkeinpä mistä hyvänsä ja olen lainannut hänelle rahaa. Aluksi pelkäsin, etten niistä rahoista enää tule kuulemaan (ei onneksi ollut merkittävä summa). "Se on unkarilainen, entistä itäblokkia, kusettaa kumminkin", mutta otin riskin. Hän maksoi velkansa + heitti vähän ekstraa päälle. Sen jälkeen olen useammankin kerran hänelle lainannut. Olemme tunteneet nyt hieman alle 10 vuotta ja luotan häneen.

Kaverini ei äänestä, sillä "Rosvo-Orban voittaa kumminkin, jos ei muuten niin roudaamalla Unkarin naapurimaissa asuvat "mustalaisunkarilaiset" (tällä hän tarkoitti etnisiä unkarilaisia, jotka asuvat naapurimaissa, joille Orban on jaellut Unkarin passeja) äänestämään. Haukkuu Orbania usein ja on kyrsiintynyt kun julkiset palvelut jatkaa heikkenemistään, aivovuoto kiihtyy, mutta samalla "Orbanille ilmestyy taas muuta helikopteri tai yksityisjetti". En tiedä viimeisen väitteen todenperää, mutta kaveri väittää Orbanin törsäävän urakalla omiin menoihin (voin kyllä kuvitella Orbanista tämän).

Voisi siis kuvitella, että tämä on järjellinen unkarilainen. No ei ihan kuitenkaan. Olemme aika paljon jutelleet historiasta ja maailman politiikasta ylipäänsä. Menneinä vuosina kirosin, kun meillä täällä Suomessa on niin umpipäinen kansa, ettei liitytä NATO:on, itänaapuri käyttää meidän hyväuskoisuutta vielä hyväksi ja hyökkää tänne. Kaveri vaan naureskeli, että kyllä noi oikeuttamattomat hyökkäykset on ihan vaan "USA:n heiniä, ei kantti NATO:on liittyä, kaikki muut jäsenet on USA:n pelinappuloita." Georgiaan ja Ukrainaan hyökkääminenkö sitten oli oikeutettua? Georgiasta taisi sanoa, että sehän käytännössä kuuluu Venäjälle ja Ukrainan "ei olisi kannattanut ruveta USA:n nukkevaltioksi (tällä viittasi Euromaidaniin)."

Historiasta kaverilla paistoi katkeruus vähän kaikkia kohtaan. Unkarilta vietiin kuulemma suuruus Trianonin sopimuksessa 1920, joka oli jenkkien, brittien ja ranskalaisten syytä. Toisesta maailmansodasta oltiin sinällään samoilla aallonpituuksilla, kumpaakaan ei haitannut Saksan rinnalla sotiminen, mutta kaveria potutti lopulta Saksakin, kun "ei antanut vaihtaa puolta" kuten Romania. Siitä päästiinkin aasinsillalla Romanian vihaamiseen, koska Transilvania kuulemma "kuuluisi Unkarille ja Romania kohtelee paikallista unkarilaisvähemmistöä kuin sontaa." Kirsikkana kakun päällä oli sitten Unkarin kansannousu 1956, että siinä ei varmaankaan jää syyllisestä epäselvyyttä? No ei jäänytkään, mutta yllätyksekseni se oli "NATO:n syytä, kun eivät tulleet silloin pelastamaan. Neukut tuhoaa ja hävittää muutenkin, niin turha niitä on syyttää."

Kaverillani on/oli joitakin venäläisiä kavereita ja toivoi, että voisin kenties joskus tulla mukaan pelaamaan, koska "enempi parempi". Sanoin, että minähän en r-sanojen kanssa rupea pelaamaan. Kaveri ei kyennyt ymmärtämään inhoani naapuria kohtaan (tämä siis hemmolta jonka mukaan Romanian voisi hävittää) ja kehotti olemaan vihaamatta ketään. Väänsin sitten lopulta rautalangasta, että siinä missä hänen mielestään Transilvania kuuluisi Unkarille, kuuluu Karjala edelleen Suomelle minun mielestäni. Koska vääryyksiä ei ole edelleenkään korjattu, minun ei tarvitse antaa Igoreille anteeksi, kukaan ei voi minua siihen pakottaa. En toki minäkään ymmärrä hänen selvää vihaansa romanialaisia kohtaan, mutta sovittiin, että nämä ovat enempi semmoisia "kansallisia intohimoisuuksia", ulkopuolisten voi olla vaikea ymmärtää.

Helmikuussa 2022 alkanut hyökkäys olikin sitten hyvin lähellä pistää välimme poikki. Kaveri tuli invaasion ensimmäisen päivän iltana kysymään, että "ootko uutisia seurannu". Vastasin, että olen ja nyt näet sinäkin millainen paskiainen Venäjä on. Kaverin vastaus saikin sitten karvat pystyyn; "Ei nyt oot käsittäny väärin, vihdoin Ukrainan nukkehallinto heivataan helvettiin, koska ei kukaan jaksa "Sleepy Joen seksiorjaa" kattella. Usko mua ei Ukrainasta ole taistelemaan, kato niitten paskaa armeijaa ja sit vertaa sitä Venäjään, ihan eri luokkaa. Ei tuu ukrainalaisilla olemaan mitään jakoja, turpaan tulee ja saavat syyttää ihan itteään, mitäs kohtelevat vähemmistöjä niin huonosti. Ja Unkari saa vihdoin Karpaattialueen takasin ja Puola ottanee länsiosat." Oioin sitten asioita, että Harkovassa, Sumyssä, Chernihivissä ja Hostomelissa Ukraina tekee kovaa vastarintaa ja näyttää siltä, että homma kääntyy. Ei tule paraatimarssia, vaan tulee ryynille turpaan. "Kyllä tulee, Ukraina vaan pitkittää vääjäämätöntä, älä usko CNN-propagandaa, Sleepy Joen kanava. Toivottavasti mahdollisimman moni ukrainalainen kuolee."

Tässä kohtaa oli hyvin lähellä lähteä kaveri deletointiin. Älysi sentään olla hiljaa kun sanoin, että nyt olis paras, ettet sano enempää, tai minä sanon kohta jotain hyvin ikävää. Ei puhuttu sen jälkeen useaan kuukauteen, kaveri toki kyseli pelaamaan ja ihmetteli kun en tuntunut huomaavan hänen viestejään, tai jos vastasinkin, niin aina lyhyesti ei.

Harkovan ja Hersonin vastahyökkäysten jälkeen kaveri sitten tuli sanomaan, että Ukraina näyttääkin sinnittelevän ja jopa saavan alueitaan takasin, toivottavasti vetävät venäläisiä turpaan. En voinut olla kettuilematta, että taitaa olla periunkarilaista puolen vaihtaminen aina sen mukaan, kumpi on vahvoilla. Pidä tuo asenne, niin voidaan jatkaa kavereina. "Mutta onhan mulla oikeus mielipiteeseen." Joo on kyllä, mutta se mitä sanoit aiemmin on täyttä ryynäpropagansaa vailla mitään totuuspohjaa. "Ei BBC tai CNN oo yhtään sen luotettavampia, kaikki mediat tuuttaa omien valtionpäämiestensä agendaa". Taoin hänelle, ettei kaikkialla medioita ole alistettu/kontrolloitu kuten Unkarissa, vaan lähtökohtaisesti isojen uutistoimittajien juttuihin voi ja pitää luottaa. "Mutku jenkit..." Fox nyt voi olla oma lukunsa ja vastaavat, mutta ei noilla CNN:llä ja New York Timeseilla ole mitään syytä tietoisesti valehdella. No lopulta uskoi, eikä ole sen jälkeen tarvinnut hermostua.

Toki kaverilla on nyt ollut lähiaikoina muutakin murhetta, kuin politiikka. Sai tuossa viime keväänä pidemmän työttömyysjakson jälkeen "unelmaduunin" (kaverilla ei ole varsinaista koulutusta, on työskennellyt lähettinä), jossa sai "melkein tuplana" unkarilaisen keskipalkan (700€/kk), kuulemma noin 1150€/kk. Ei olisi voinut olla onnellisempi, koska Unkarin jatkuvasti kurjistuvan taloustilanteen takia töiden saaminen on koko ajan vaan vaikeempaa. Viime kuussa tuli sitten yllätyspotkut. Ei irtisanomisaikaa, koska tämmöistä käytäntöä ei kuulemma ole Unkarissa. Kysyin, että tötöilitkö sit jotain. "En ainakaan tietääkseni, uudet työkaverit piti musta, en ollut mikään "loner", olin sosiaalinen." Sitten pomo kutsui toimistoon ja sanoi, ettei pitänyt hänestä ja antoi fudut, maksoi sentään 500€ erorahaa.

Että tämmöinen tuttavuus, ihan rehti ja luotettava, mutta ajoittain hyvin kummallinen ajatuksenjuoksu ja altis hölynpölylle, mutta tuota se Orbanin median totaalikontrolli teettänee.

Kiitos tarinasta, avaa unkarilaisten ajatusmaailmaa. Ilmeisen pitkä historia monen suunnan kanssa on saanut siis välit joka suuntaan ongelmallisiksi.

Ei tuosta kyllä EU:hun ja Natoon mitään mallioppilasta saada koskaan, kannattaisi ehkä luovuttaa. Pelkkä raha- ja turvallisuusreikä. Vaikka sitten se valuisi itään, mutta siltikin, sillä sinne se on kallellaan enemmän muutenkin.
 

tommy36

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä on tietääkseni kyse siitä, että EU jäädytti Unkarilta viime joulukuussa 22 miljardia rangaistuksena siitä, että Viktor on ollut huolimaton ja unohtanut noudattaa oikeusvaltioperiaatetta. Viime joulukuusta alkaen Viktor on siis kiukusta puhisten polkenut jalkaansa ja vannonut mielessään, että "vielä mä niille näytän". Nyt Viktorin iloksi on tähän tarjoutumassa sauma.

Kyse tulee siis arvaukseni mukaan olemaan nyt siis siitä, että kuinka paljon Viktorilta pidätetyistä viikkorahoista annetaan takaisin Viktorille, jotta Viktor lopettaa taas hetkeksi kiukuttelunsa ja saadaan asialliset hommat hoidettua.

Oma arvaus on, että Viktor saa jonkun verran jäädytetyistä rahoista takaisin vastineeksi siitä, että Viktor pitää hetken taas päänsä kiinni ja muut saavat näin tärkeämpiä asioita hoidettua kuntoon. Varmasti ihan hyvä ratkaisu tähän väliin. Ainahan sitä voi Viktorille antaa taas pienen luunapin sitten, kun se on taas tuhma.

Katsotaan sitten joskus paremmalla ajalla niitä kovempia kasvatuksellisia keinoja.
Annetaan vaan viktorille kenkää, ja ilmoitetaan että euroakaan ei putoa Viktorin hallitsemalle maalle, ja palataan asiaan sitten kun viktorista on päästy. En usko Euroopan kauheasti tarvitsevan Unkaria mihinkään, joten adjö vaan, eikä euroakaan enää sinne.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Laitela Kiitos mielenkiintoisesta viestistä. Juuri tämänkaltaiset pidemmät kirjoitukset ovat palstan suola. Allekirjoittaneellakin riittää näitä ulkomaalaisia nettituttavuuksia, joilta on oppinut paljon eri kansojen mielenmaisemasta. Yhtenä mainittakoon albanialainen, maan katoliseen vähemmistöön kuuluva korkeakoulutettu Italiassakin asunut kaveri, jolta olen kuullut yhtä sun toista juttua Balkanilta.
 

rpeez

Jäsen
Jaahas, niin vaan annettiin Unkarille eilen 10 miljardia, vaikka Hautala väittää IL:ssä, että "Euroopan parlamentti on ollut tiukkana siitä, ettei mitään lehmänkauppoja Unkarin kanssa tehdä. Orbán ei ole osoittanut yhtään sellaisia pyrkimyksiä, että aikoisi korjata suuntaa"

Mutta ei riitä vielä, Unkari vaatii loputkin 20 miljardia.

Siten, muut maat suunnittelee maksavansa Ukraina avusta Unkarin osuuden kollektiivisesti.

Pisteenä i:n päälle Unkarista tulee Euroopan unionin puheenjohtajamaa ensi vuoden jälkimmäiseksi puoliskoksi.

Mitäpä tähän enää sanoisi.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Orban vie ja muut vikisevät. Siltä se valitettavasti näyttää. Yksi maa vie muita kuin kuoriämpäriä.
 

Rick Rother

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Kärpät
Pitkä ja hyvä teksti!
Kokemuksesi kuvaa mielestäni unkarilaista mielenmaisemaa. Miettikääpä minkälaista porukkaa se osa on, joka ei osaa ajatella asioita ”oikein”. Saman suuntaisia kokemuksia unkarilaisista. Se on mielenkiintoinen maa, jossa voisin viettää esimerkiksi vapaa-aikaani, jos asiat olisivat toisin.

Kaiken säätämisen, ristiriitaisuuden ja käsittämättömyyden voisi muuten sietää, mutta tuo nykyinen banaanivaltiomeininki vie pohjan kaikelta halulta olla enää missään tekemisissä koko maan kanssa.
 

TrafficIsland

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Niin, tämähän meni nyt oikeastaan juuri kuten @BitterX tuolla ylempänä veikkasi. Tai oikeastaan vielä huonommin. Orbanin kiukuttelu kannatti ja EU vapautti 10 miljardia karkkirahaa. Mutta epäselväksi jäi, mitä tässä nyt saatiin vastineeksi. No, ehkä edes tuosta Ukrainan 50 mrd apupaketista pian uutisoidaan. Muuten tämä päätös on täydellinen katastrofi EU:lle.

Orban on nyt ollut 13 vuotta putkeen pääministerinä, eikä ole mitään merkkejä etteikö voisi pysyä seuraavaa 10 vuottakin vallassa, jos terveys kestää. Meinaako EU olla koko tämän ajan Orbanin (ja välillisesti Putinin) talutusnuorassa? Mitä enemmän Orban saa omia etujaan ajaa ilman rangaistusta, sitä suurempi syy hänellä on jatkaa samalla linjalla entistä isommin panoksin. Ja mikä vielä pahempaa, sitä suurempi houkutus muilla populistijohtajilla on kokeilla samoja konsteja.

Ei tästä ole kuin kaksi järkevää tietä ulos: toinen on Unkarin EU-erosta keskustelun aloittaminen ja toinen se, että aletaan tekemään selkeästi nykyistä enemmän määräenemmistöpäätöksiä, jos vaikka 90% maista on selkeästi jonkun asian takana.
 

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Unkarin suuri ongelma on se, että siellä pelätään Venäjää ja ajetaan siksi kaksilla rattailla. Kun katsotaan mitä Venäjä parhaillaan tekee antaa aidon syyn Unkarille myös pelätä. En tällä tahdo puolustella Unkaria, mutta näin se nyt vain menee. Natoa ei ole koskaan oikeasti koeponnistettu eli onko siitä vastaamaan esim. Venäjän agressioon, mutta veikkaanpa, että se tulee tapahtumaan seuraavan viiden vuoden aikana. Siksi myös Niinistökin nyt varoittelee niin rajuin sanankääntein asiasta. Onko se Baltia vai Suomi tai sitä ennen joku pieni valtio kuten Moldovia, en tiedä, mutta jokaisen on ymmärrettävä, etteivät näkymät ole nyt kovin hyvät.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Niin, tämähän meni nyt oikeastaan juuri kuten @BitterX tuolla ylempänä veikkasi. Tai oikeastaan vielä huonommin. Orbanin kiukuttelu kannatti ja EU vapautti 10 miljardia karkkirahaa. Mutta epäselväksi jäi, mitä tässä nyt saatiin vastineeksi. No, ehkä edes tuosta Ukrainan 50 mrd apupaketista pian uutisoidaan. Muuten tämä päätös on täydellinen katastrofi EU:lle.

Orban on nyt ollut 13 vuotta putkeen pääministerinä, eikä ole mitään merkkejä etteikö voisi pysyä seuraavaa 10 vuottakin vallassa, jos terveys kestää. Meinaako EU olla koko tämän ajan Orbanin (ja välillisesti Putinin) talutusnuorassa? Mitä enemmän Orban saa omia etujaan ajaa ilman rangaistusta, sitä suurempi syy hänellä on jatkaa samalla linjalla entistä isommin panoksin. Ja mikä vielä pahempaa, sitä suurempi houkutus muilla populistijohtajilla on kokeilla samoja konsteja.

Ei tästä ole kuin kaksi järkevää tietä ulos: toinen on Unkarin EU-erosta keskustelun aloittaminen ja toinen se, että aletaan tekemään selkeästi nykyistä enemmän määräenemmistöpäätöksiä, jos vaikka 90% maista on selkeästi jonkun asian takana.

Tuo 10 miljardin vapauttaminen on EU-komission päätös ja perustuu pidemmän aikavälin arvioon ihan todellisisista toimenpiteistä, joita Unkari on tehnyt oikeusvaltiokehityksen suhteen.

Noiden toimenpiteiden ei kuitenkaan kannata antaa hämätä, koska Orban saattaa käyttää tuota vipuna rahojen vapauttamiseen - ja voi vetää niitä takaisin tilaisuuden tullen. Eikä komissio näytäkään antaa tuon hämätä. Vapauttamispäätös on ehdollinen - eli mikäli noiden toimenpiteiden osalta aletaan taas lipsumaan, menee taas varat jäihin. Lisäksi suurin osa (yli 20 miljardia) Unkarilta pidätetyistä koheesiovaroista pysyy edelleen joka tapauksessa jäädytettynä. Viestini lopussa linkki komission lehdistötiedotteeseen sekä lyhyt ote komission lausunnosta.

Ukrainan jäsenyysneuvottelujen aloittaminen ja EU:n uusi tukipaketti Ukrainalle puolestaan ovat Eurooppa-neuvoston päätöksiä ja ne vaativat siellä yksimielisyyden. Orban todennäköisesti käyttää noita jäädytettyinä pysyviä 20 miljardia neuvotteluvipuna asiasta, vaikka neuvosto ei niistä päätäkään. Lopputulema ei siis käsittääkseni suoraan edes voi olla se, että EU vapauttaisi lisää jäädytettyjä varoja vastineeksi Unkarin tuelle Ukrainan jäsenyysneuvottelujen aloittamisesta tai tukipaketista, koska muuten neuvosto rikkoo toimivaltuuksiaan ja EU siten omia sääntöjään.

Tosi vaikea sanoa, mikä on se vastaantulo, mitä Unkari tarvitsisi muilta jäsenmailta siihen päätökseen, että se tukisi neuvoston esitystä Ukrainan jäsenyysneuvotteluiden aloittamisesta. Sen tarvitsee olla joka tapauksessa jotakin konkreettista, jota Orban voisi esitellä kotikentällä voittona. Mahdollisesti esimerkiksi jotakin Unkarille hyvin edullisia energiavientidiilejä muista EU-maista? Niin tai näin, Ukrainan jäsenyysneuvotteluiden aloittaminen olisi nyt se kaikista tärkein päätös: se olisi valtava voitto Ukrainalle ja yhtä valtava tappio Kremlille.

Mitä tulee sitten Ukrainan avustuspakettiin, niin sehän toteutuu joka tapauksessa. Huonommassa tapauksessa (=Unkarin käyttäessä vetoa) niin, että jäsenmaat Unkaria (ja todennäköisesti Slovakiaa) lukuunottamatta sitoutuvat siihen yksittäin. Parhaassa tapauksessa niin, että avustuspaketti annetaan EU:n nimissä. EU:n nimissä myönnetty paketti olisi tietenkin suurempi symbolinen tappio Kremlille (ja kuten Orpo sanoi, vahva viesti myös Washingtonin suuntaan), mutta käytännössä aivan saman ase- ja muun avun Ukraina saa EU-jäsenmailta muutenkin.

***


On 18 July 2023, Hungary informed the Commission that it fulfils the enabling conditions on judicial independence. The Commission had 3 months to assess whether this was the case and, in this process, requested several clarifications from the Hungarian authorities. Having received information that the Commission deemed satisfactory, and after a thorough assessment, the Commission considers that Hungary has taken the measures it committed to take in order for the Commission to consider that the horizontal enabling condition on the EU Charter of Fundamental Rights is fulfilled.

These measures to strengthen judicial independence include, in particular:


  • increasing the powers of the independent National Judicial Council, to limit undue influence and discretionary decisions, and ensure a more objective and transparent administration of courts;
  • reforming the functioning of the Supreme Court to limit risks of political influence;
  • removing the role of the Constitutional Court in reviewing final decisions by judges on request of public authorities; and
  • removing the possibility for the Supreme Court to review questions that judges intend to refer to the European Court of Justice
 
Viimeksi muokattu:

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Unkarin suuri ongelma on se, että siellä pelätään Venäjää ja ajetaan siksi kaksilla rattailla. Kun katsotaan mitä Venäjä parhaillaan tekee antaa aidon syyn Unkarille myös pelätä. En tällä tahdo puolustella Unkaria, mutta näin se nyt vain menee. Natoa ei ole koskaan oikeasti koeponnistettu eli onko siitä vastaamaan esim. Venäjän agressioon, mutta veikkaanpa, että se tulee tapahtumaan seuraavan viiden vuoden aikana. Siksi myös Niinistökin nyt varoittelee niin rajuin sanankääntein asiasta. Onko se Baltia vai Suomi tai sitä ennen joku pieni valtio kuten Moldovia, en tiedä, mutta jokaisen on ymmärrettävä, etteivät näkymät ole nyt kovin hyvät.
Tuossa on muutama juttu mihin haluaisin kiinnittää huomiota. Ensinnäkin jos Unkarilla on itänaapurimme suunnalta enemmän pelättävää kuin vaikkapa Baltialta, niin se johtuu ihan siitä että maan pikkudiktaattori on päättänyt tietoisesti ja vapaaehtoisesti ryhtymisestä itänaapurimme pienen tsaarin sylipiskiksi. Tuo asema tuo joitain etuja (kuten puoli-ilmaista fossiilienergiaa ja tukea väärämielisten pamputtamisessa), mutta siinä ollaan sitten myös sitouduttu noudattamaan isännän käskyjä esimerkiksi sivistysmaailman järjestöjen sabotoinnissa.

Sitten toiseen, eli siihen että itänaapurimme olisi koeponnistamassa NATOn viidennen artiklan pitävyyttä. Ei ole. Jos oikeasti sotilaallisesti merkittävä n-liitto ei tuohon lähtenyt edes voimiensa huipulla joskus n. 50 vuotta sitten, niin tuo itärajamme takana sijaitseva mafiajärjestön hallinnoima lämpäre Ukrainan aroille paskottuine ammattiarmeijoineen (jotka on korvattu mobikeilla ja sillä 50+ vuotta vanhalla neukkukalustolla) ei ole siihen ryhtymässä senkään vertaa. Naapurimme tykkää esittää kovista ja vieläpä täysin hullua ja luottavat että sillä saavat paskanaamailla kun muu maailma ei uskalla niille pistää hanttiin (eli ovat tyypillisiä terroristeja ja/tai sosiopaattisia koulukiusaajia), mutta niiden sotilaallinen voima on tosiaan osoittautunut täysin riittämättömäksi voittamaan edes Ukrainaa, saati että pystyisivät haastamaan millään lailla länsikoalition. Riippumatta siitä miten ovat "sotataloudessa" (kärpäsenpaskan kokoisine talouksineen ja orjasotilasdoktriineineen).

Eurooppa valmistaa aseita ja ammuksia kolmessa vuorossa ja Suomessa tuo näkyy esimerkiksi siinä että Nammo Lapua rekryää ja laajentaa toimintaa koko ajan. Itärajan takainen paskatunkio vaikka miten tahtoisi päästä murhaamaan ja raiskaamaan sivistysmaailman siviileitä, niin niillä on terroristiraiskaajat siinä määrin pahasti kiinni Ukrainassa, ettei sieltä saada Eurooppaa kohti edes katseltua vihaiseksi ennen länsilaarien täyttymistä. Onneksemme uustuotantoammusta piisaa myös Ukrainalle hyötykäytettäväksi.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Orbáninkin käyttäytyminen osoittaa, että Putler ei saa riittävän pitävää otetta edes ainoaan oljenkorteensa Euroopassa. Venäjän vipuvoima ei riitä edes tämän opportunistisimman mulkun värväämiseksi kunnolla puolelleen. Venäjällä ei ole mitään valtteja käsissään.
 

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Paitsi sotateollisuus. Perusmurkulaa pystyvät väkisin tuottamaan enemmän kuin Eurooppa yhteensä, jos ei täällä herätä.

Tässäkään en usko hädän olevan tämän näköinen. Eurooppa saavuttanee miljoonan murkulan vuosituotannon ensi vuoden puoleen väliin mennessä. Euroopan vahvimman tykistön omaavana maana, Suomelle on tässä johtajan tonttia tarjolla. Nyt näyttää Suomi ottavankin vastuuta ja Suomen tuore sitoumus tilata Nammolta ja PV:n räjähdekeskukselta murkuloita kontribuoikin koko Euroopan tuotantoon vahvasti.


Venäjä toki tuottaa yli miljoona perusmurkulaa vuodessa, mutta sen länsimaita alkeellisempi tulenkäyttötaktiikka vaatiikin paljon enemmän ja siksi myös Venäjällä on krooninen pula ammuksista. Ottaen huomioon lisäksi tuon, että vahvan tykistön Etelä-Korea osallistuu nyttemmin vahvasti Ukrainan auttamiseen tykistöammusten osalta, näen että puntit ovat kääntymässä tässäkin Ukrainan / lännen eduksi. Potentiaali lännessä ammustuotannon kasvattamiseen on paljon suurempi, kuin Venäjällä.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
En lukeudu Erkki "Edistyksen merkki" Tuomiojan faneihin, mutta taannoin hän kuvasi Italian silloista pääministeriä Silvio Berlusconia aika osuvasti "koko Europpan häpeäksi". Sama alkaa päteä Victor Orbaniin.

Lievästi sanottuna näin.

Onneksi Ukrainan apupaketti saadaan maaliin myös ilman Unkaria jäsenmaiden omilla päätöksillä mikäli Orbania ei saada jollakin poppakonstilla mukaan kokouksen loppuun mennessä. Positiivista tässä on myös se, tuo opportunistimulkku oli tässä ainoa vastarannan kiiski ja Eurooppa on siten hyvin yhtenäinen Ukrainan tukemisessa. Paljon yhtenäisempi, kuin mitä kukaan olisi sodan alussa odottanut.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Unkarin poliittisen järjestelmän muuttuminen autoritäärisempaan suuntaan on pahempi asia kuin yksittäinen venkoilu, kun se tekee sen että kovinkaan helposti Orban ei häviä seuraaviakaan vaaleja.
 
Viimeksi muokattu:

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Unkarin poliittisen järjestelmän muuttuminen autoritäärisempaan suuntaan on pahempi asia kuin yksittäinen verhoilu, kun se tekee sen että kovinkaan helposti Orban ei häviä seuraaviakaan vaaleja.
Tämä on varmasti todennäköistä.
Ihmetellä vain täytyy, että mitä myönteistä oman maansa kannalta unkarilaiset äänestäjät näkevät Orbanin suhmuroinnissa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös