Vähän harmittelen, ettei omaan tuttavapiiriin kuulu ainuttakaan unkarilaista. Tekisi nimittäin mieli kysyä, miten meni noin näppituntumalta? Viitaten siis n. ~15 viime vuoteen. Kaiketihan tiukan kansallismielinen osa kansaa hyvinkin tyytyväinen.
Seuraa pitkä teksti, pahoittelut etukäteen.
Minulla sattuu olemaan unkarilainen kaveri. Vaikea kutsua ystäväksi, kun emme ole koskaan tavanneet, olemme toki nähneet toisemme kuvista, pelanneet pelejä, jutelleet melkeinpä mistä hyvänsä ja olen lainannut hänelle rahaa. Aluksi pelkäsin, etten niistä rahoista enää tule kuulemaan (ei onneksi ollut merkittävä summa). "Se on unkarilainen, entistä itäblokkia, kusettaa kumminkin", mutta otin riskin. Hän maksoi velkansa + heitti vähän ekstraa päälle. Sen jälkeen olen useammankin kerran hänelle lainannut. Olemme tunteneet nyt hieman alle 10 vuotta ja luotan häneen.
Kaverini ei äänestä, sillä "Rosvo-Orban voittaa kumminkin, jos ei muuten niin roudaamalla Unkarin naapurimaissa asuvat "mustalaisunkarilaiset" (tällä hän tarkoitti etnisiä unkarilaisia, jotka asuvat naapurimaissa, joille Orban on jaellut Unkarin passeja) äänestämään. Haukkuu Orbania usein ja on kyrsiintynyt kun julkiset palvelut jatkaa heikkenemistään, aivovuoto kiihtyy, mutta samalla "Orbanille ilmestyy taas muutama helikopteri tai yksityisjetti". En tiedä viimeisen väitteen todenperää, mutta kaveri väittää Orbanin törsäävän urakalla omiin menoihin (voin kyllä kuvitella Orbanista tämän).
Voisi siis kuvitella, että tämä on järjellinen unkarilainen. No ei ihan kuitenkaan. Olemme aika paljon jutelleet historiasta ja maailman politiikasta ylipäänsä. Menneinä vuosina kirosin, kun meillä täällä Suomessa on niin umpipäinen kansa, ettei liitytä NATO:on, itänaapuri käyttää meidän hyväuskoisuutta vielä hyväksi ja hyökkää tänne. Kaveri vaan naureskeli, että kyllä noi oikeuttamattomat hyökkäykset on ihan vaan "USA:n heiniä, ei kantti NATO:on liittyä, kaikki muut jäsenet on USA:n pelinappuloita." Georgiaan ja Ukrainaan hyökkääminenkö sitten oli oikeutettua? Georgiasta taisi sanoa, että sehän käytännössä kuuluu Venäjälle ja Ukrainan "ei olisi kannattanut ruveta USA:n nukkevaltioksi (tällä viittasi Euromaidaniin)."
Historiasta kaverilla paistoi katkeruus vähän kaikkia kohtaan. Unkarilta vietiin kuulemma suuruus Trianonin sopimuksessa 1920, joka oli jenkkien, brittien ja ranskalaisten syytä. Toisesta maailmansodasta oltiin sinällään samoilla aallonpituuksilla, kumpaakaan ei haitannut Saksan rinnalla sotiminen, mutta kaveria potutti lopulta Saksakin, kun "ei antanut vaihtaa puolta" kuten Romania. Siitä päästiinkin aasinsillalla Romanian vihaamiseen, koska Transilvania kuulemma "kuuluisi Unkarille ja Romania kohtelee paikallista unkarilaisvähemmistöä kuin sontaa." Kirsikkana kakun päällä oli sitten Unkarin kansannousu 1956, että siinä ei varmaankaan jää syyllisestä epäselvyyttä? No ei jäänytkään, mutta yllätyksekseni se oli "NATO:n syytä, kun eivät tulleet silloin pelastamaan. Neukut tuhoaa ja hävittää muutenkin, niin turha niitä on syyttää."
Kaverillani on/oli joitakin venäläisiä kavereita ja toivoi, että voisin kenties joskus tulla mukaan pelaamaan, koska "enempi parempi". Sanoin, että minähän en r-sanojen kanssa rupea pelaamaan. Kaveri ei kyennyt ymmärtämään inhoani naapuria kohtaan (tämä siis hemmolta jonka mukaan Romanian voisi hävittää) ja kehotti olemaan vihaamatta ketään. Väänsin sitten lopulta rautalangasta, että siinä missä hänen mielestään Transilvania kuuluisi Unkarille, kuuluu Karjala edelleen Suomelle minun mielestäni. Koska vääryyksiä ei ole edelleenkään korjattu, minun ei tarvitse antaa Igoreille anteeksi, kukaan ei voi minua siihen pakottaa. En toki minäkään ymmärrä hänen selvää vihaansa romanialaisia kohtaan, mutta sovittiin, että nämä ovat enempi semmoisia "kansallisia intohimoisuuksia", ulkopuolisten voi olla vaikea ymmärtää.
Helmikuussa 2022 alkanut hyökkäys olikin sitten hyvin lähellä pistää välimme poikki. Kaveri tuli invaasion ensimmäisen päivän iltana kysymään, että "ootko uutisia seurannu?" Vastasin, että olen ja nyt näet sinäkin millainen paskiainen Venäjä on. Kaverin vastaus saikin sitten karvat pystyyn; "Ei nyt oot käsittäny väärin, vihdoin Ukrainan nukkehallinto heivataan helvettiin, koska ei kukaan jaksa "Sleepy Joen seksiorjaa" kattella. Usko mua ei Ukrainasta ole taistelemaan, kato niitten paskaa armeijaa ja sit vertaa sitä Venäjään, ihan eri luokkaa. Ei tuu ukrainalaisilla olemaan mitään jakoja, turpaan tulee ja saavat syyttää ihan itteään, mitäs kohtelevat vähemmistöjä niin huonosti. Ja Unkari saa vihdoin Karpaattialueen takasin ja Puola ottanee länsiosat." Oioin sitten asioita, että Harkovassa, Sumyssä, Chernihivissä ja Hostomelissa Ukraina tekee kovaa vastarintaa ja näyttää siltä, että homma kääntyy. Ei tule paraatimarssia, vaan tulee ryynille turpaan. "Kyllä tulee, Ukraina vaan pitkittää vääjäämätöntä, älä usko CNN-propagandaa, Sleepy Joen kanava. Toivottavasti mahdollisimman moni ukrainalainen kuolee."
Tässä kohtaa oli hyvin lähellä lähteä kaveri deletointiin. Älysi sentään olla hiljaa kun sanoin, että nyt olis paras, ettet sano enempää, tai minä sanon kohta jotain hyvin ikävää. Ei puhuttu sen jälkeen useaan kuukauteen, kaveri toki kyseli pelaamaan ja ihmetteli kun en tuntunut huomaavan hänen viestejään, tai jos vastasinkin, niin aina lyhyesti ei.
Harkovan ja Hersonin vastahyökkäysten jälkeen kaveri sitten tuli sanomaan, että Ukraina näyttääkin sinnittelevän ja jopa saavan alueitaan takasin, toivottavasti vetävät venäläisiä turpaan. En voinut olla kettuilematta, että taitaa olla periunkarilaista puolen vaihtaminen aina sen mukaan, kumpi on vahvoilla. Pidä tuo asenne, niin voidaan jatkaa kavereina. "Mutta onhan mulla oikeus mielipiteeseen." Joo on kyllä, mutta se mitä sanoit aiemmin on täyttä ryynäpropagandaa vailla mitään totuuspohjaa. "Ei BBC tai CNN oo yhtään sen luotettavampia, kaikki mediat tuuttaa omien valtionpäämiestensä agendaa". Taoin hänelle, ettei kaikkialla medioita ole alistettu/kontrolloitu kuten Unkarissa, vaan lähtökohtaisesti isojen uutistoimittajien juttuihin voi ja pitää luottaa. "Mutku jenkit..." Fox nyt voi olla oma lukunsa ja vastaavat, mutta ei noilla CNN:llä ja New York Timeseilla ole mitään syytä tietoisesti valehdella. No lopulta uskoi, eikä ole sen jälkeen tarvinnut hermostua.
Toki kaverilla on nyt ollut lähiaikoina muutakin murhetta kuin politiikka. Sai tuossa viime keväänä pidemmän työttömyysjakson jälkeen "unelmaduunin" (kaverilla ei ole varsinaista koulutusta, on työskennellyt lähettinä), jossa sai "melkein tuplana" unkarilaisen keskipalkan (700€/kk), kuulemma noin 1150€/kk. Ei olisi voinut olla onnellisempi, koska Unkarin jatkuvasti kurjistuvan taloustilanteen takia töiden saaminen on koko ajan vaan vaikeampaa. Viime kuussa tuli sitten yllätyspotkut. Ei irtisanomisaikaa, koska tämmöistä käytäntöä ei kuulemma ole Unkarissa. Kysyin, että tötöilitkö sit jotain. "En ainakaan tietääkseni, uudet työkaverit piti musta, en ollut mikään "loner", olin sosiaalinen." Sitten pomo kutsui toimistoon ja sanoi, ettei pitänyt hänestä ja antoi fudut, maksoi sentään 500€ erorahaa.
Että tämmöinen tuttavuus, ihan rehti ja luotettava, mutta ajoittain hyvin kummallinen ajatuksenjuoksu ja altis hölynpölylle, mutta tuota se Orbanin median totaalikontrolli teettänee.