Unet – kumma juttu...

  • 241 204
  • 1 170

wilco

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK,LiPu
Viestin lähetti seeyou@jäähalli
Minulla on tapana ehkäistä liskojen yötä katselemalla South Parkin jaksoja.

Liskojen yöt, nuo kaikkein elävimpinä esiintyvät unet.

Ei ole helppoa eräänä liskojen yönä, kun tuli juostua unessa Alieneita karkuun, herättyä siitä unesta ja jatkettua Alienien karkuun juoksemista. Hiukkasen oli hiki, kun viimein oikeasti heräsin. Ja vielä kun nukahdin uudelleen, jatkui sama uni samasta kohtaa. Ei ollut helppoa, ei.

Että silleen...
 

herttakurko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Ylivoimaisesti pahimpia unia ovat ryyppyreissujen jälkeiset. Kotiin kun saapuu karmeassa kaasussa, joskus jopa tiedottomassa tilassa, unet jatkavat tapahtumien kulkua siitä mihin todellisuudessa jäätiin. Ala siinä sitten selvitellä puhelimen puhelutiedoista ja viesteistä, sekä lompakossa olevista kuiteista, missä milloinkin on tullut oltua ja mitä tehtyä, mikä totta mikä unta.. =)

Tapahtumien kulun selvittämistä helpottaa huomattavasti mm. electron- ja taksikuiteissa olevat kellonajat.

Unista muuten. Itse näen unia yleensä vain viikonloppuisin, kun on mahdollista nukkua pitkää. Silloinkin näen niitä vasta aamulla.
Monien muiden tapaan itsekin pystyn herättyäni usein jatkamaan samasta kohdasta, mihin herätessä jäin. Ja mikäs siinä on jatkaessa, jos ei ole mitään kiirettä nousta ylös ja uni on mieluisa, usein vastakkaisen sukupuolen edustjia mukanaan pitävä. =)
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Painajaisia näen onneksi äärimmäisen harvoin, vaikka näemmä tähän ketjuun on tullut raapustettua lievästä painajaisesta. Sen sijaan minulla on pari usein hieman eri muodossa toistuvaa ja jossain määrin epämielyttävää unta.

Yksi on sellainen, jossa kiipeilen korkeassa rakennuksessa tai muulla korkealla paikalla kiikkeriä tikapuita pitkin, huteralla ulokkeella tai vastaavalla. Sikäli outoa, etten kuitenkaan varsinaisesti kärsi korkeanpaikankammosta (onkotuo yhdys sana?). Usein siihen uneen liittyy vielä se, että joutuu tekemään hyppyjä ulokkeelta tai portailta toiselle ja välillä pystyy jopa leijailemaan. En muista, että olisin koskaan pudonnut kesken tuollaisen unen. Which is nice.

Toinen "perusuni", näin muuten viime yönä sellaisen pitkähkän tauon jälkeen, on se että on kova kiire johonkin tärkeään tapaamiseen, tenttiin, tai muuhun vaastaavaan, mutta ei saa sitten millään itseään liikkeelle. Aina tulee jotain ihan turhanpäiväistä eteen ja lähtö lykkääntyy ja lykkääntyy. Viimeöinen uni oli myös "back-to-school"-uni, sillä olin menossa siinä jollekin historian tunnille. Sitä en sitten tiedä, miksi sinne oli niin tärkeää ehtiä ajoissa...

Aamulla sitten heräsin taas vaihteeksi joku mukava sävelmä päässäni. Hyräilin sitä jopa aamutoimien lomassa, mutta nyt se on jo unohtunut. Tuollaista tapahtuu silloin tällöin ja ne sävelet saattavat olla jopa sellaisia, mitä ei oikeasti ole olemassa. Pitäisi varmaan laittaa sängyn viereen nauhuri, että pystyisi heti herättyään hyräilemään ne nauhalle. Ties kuinka monta klassikkobiisiä, jota maailma ei koskaan tule kuulemaan, olen säveltänyt unissani.

Unennäköön pitäisi tehdä muutama parannus. Ensinnäkin mahdollisuus nauhottaa niitä tavalliselle videolle ja toisekseen klassikkounensa pitäisi pystyä halutessaan näkemään toiveuusintoina.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Viestin lähetti Moto

Aamulla sitten heräsin taas vaihteeksi joku mukava sävelmä päässäni. Hyräilin sitä jopa aamutoimien lomassa, mutta nyt se on jo unohtunut. Tuollaista tapahtuu silloin tällöin ja ne sävelet saattavat olla jopa sellaisia, mitä ei oikeasti ole olemassa. Pitäisi varmaan laittaa sängyn viereen nauhuri, että pystyisi heti herättyään hyräilemään ne nauhalle. Ties kuinka monta klassikkobiisiä, jota maailma ei koskaan tule kuulemaan, olen säveltänyt unissani.

Minulle tuota tapahtuu yleensä juuri kun olen nukahtamassa. Kuulen biisin päässäni aivan täydellisesti kaikkine soittimineen, mutta aamulla niitä ei koskaan muista. Pitäisi tosiaankin olla nauhuri johon nuo alitajunnan sävellykset saisi talteen. Moni maailmanlaajuinen hitti on kuulemma syntynyt unissaan mm. Rollareiden Satisfaction.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Onko kukaan nähnyt unta siitä, että nukkuu omassa sängyssä näkemässä unta siitä, että nukkuu omassa sängyssä näkemässä unta?

Minä koin tämän viimeksi toissa yönä. Eturauhasterrori herätti minut jälleen kerran kesken unien kuselle. Siis heräsin pöpperössä, katsoin pimeässä loistavan kellon numeronäyttöä ( se näytti 05.10) ja kömmin sängystä ylös ja laahustin vessaan. Siellä sitten lorottaessani ihmettelin vessan peilikaapin hyllyllä pitämäni rannekellon näyttöä - se nimittäin näytti 03.20. Noh, ajattelin että olin unisena katsonut sängyn vieressä olevan kellon näytön numerot väärin. Raahustin takaisin sänkyyn - ja huomasin että sängyn viereinenkin kello näytti ajaksi 03.20. Rojahdin pitkäkseni punkkaan ruvetakseni vetämään uudestaan vakavasti unta palloon... ja sitten vasta todella HERÄSIN unesta. Siis tuo äskeinen oli pelkkää unta... nyt kun TODELLA heräsin siihen kusihätään, niin kello näytti 03.21. Sitten nousin ylös, laahustin vessaan jne.

Voiko tästä uni enää muuttua mielenkiintoisemmaksi?

Mainittakoon tässä ohessa, että en unissani kuitenkaan kussut sänkyyn, vaan nousin ylös ja laahustin vessaan... jne.
 
Viimeksi muokattu:

Miguel

Jäsen
Minulle on sattunut yhtä sun toista uniin liittyvää.

Usein nähdessäni jotain miellyttävää unta tapahtumien huippu lähestyy koko ajan, mutta en koskaan saavuta sitä. Esimerkkitapauksia tästä ovat kanssakäyminen tyttöjen kanssa ja hienot urheilusuoritukset. Tällainen kalkkiviivoilla hyytyminen on huomattavan ärsyttävää. Kaiken lisäksi onnistun usein jatkamaan näitä unia, jos heti herättyäni suljen silmäni ja jatkan saman asian ajattelua. Siltikin tapahtumat jäävät aina junnaamaan paikalleen, milloin tulee kukakin väliin jne.

Kaikkia unia ei todellakaan muista aamulla. Esimerkiksi eräänä lauantaiaamuna jäin miettimään untani, jonka kesken olin herännyt (enää en muista millainen uni). Myöhemmin päivällä katsoessani Veikkausliigan taulukkoa mieleeni välähti aiempi uni edelliseltä yöltä, jolla ei ollut mitään tekemistä sen toisen unen kanssa. Aloin nimittäin miettimään teksti-TV:n ääressä, että eikös Mika Kottila paukuttanut juuri monta maalia ja siirtyi maalipörssin kärkeen 10 maalilla, kunnes tajusin sen olleen unta edelliseltä yöltä. Uneen varmasti vaikutti se, että minulla on 10e kiinni Veikkauksessa Kottilan maalikuninkuudelle.

Toki olen myös ahkera unissakävelijä/touhuaja. Tai oikeastaan olen ollut. Joskus pienenä tulin mökillä vintiltä jyrkät portaat alas unissani. Hereillä ollut setäni vaimo oli kysynyt minulta, olenko menossa vessaan. Olin vastannut myöntävästi mutta kääntynyt kuitenkin takaisin vintille. Tuollainen oli minulle aika tavallistakin aikoinaan. Ennen sain myös usein aamulla kuulla käyneeni yöllä vessassa, vaikken itse moisia muistanutkaan.

Yhdessä vaiheessa bravuurini oli suihkuun meneminen keskellä yötä. Saatoin herätä joskus yöllä luullen, että on aamu, ja mennä suihkuun. Tätäkään ei ole sattunut vähään aikaan, vaikka lähellä se olikin jokin aika sitten. Heräsin yöllä, katsoin kelloa ja totesin sen olevan neljä. Eli siis aika mennä suihkuun (vaikka oikeasti heräämisen pakko odotti kolmen tunnin päässä). Olin jo ottanut yöasun pois ja lähes avannut suihkun, kunnes aloin miettiä: "Kello todellakin on neljä. (pieni mietintätauko) Siis mitäköhän ajattelin äsken!"

Unet ovat erittäin mielenkiintoinen maailma. Pitänee joskus kokeilla unipäiväkirjan pitämistä.
 

Veikko

Jäsen
Näinpähän mielenkiintoisen unen viime yönä...

Jotakin unta olin nähnyt jo muistamaani aikaisemmin, mutta seuraava jäi muistiin:

Olin lääkärissä ja tohtori tuli puheille ja sanoi, että otetaas x-rayt (röntgenkuvat)... Tilanne oli paha ja leikkaus piti suorittaa heti... ilman nukutusta tai mitään tohtori leikkasi ydinjatkeen rinnasta irti (selvä muistikuva "puukon" vetäessä rinnan auki)...

Sitten tohtori rupesi kertoilemaan, että "on ikävää kun joutuu tälläin keväisin vetäseen keulan auki"...yhtäkkiä tohtorin ja minun vieressä seisoi tv:stä tuttu Lauri Karhuvaara, joka totesi että "mä en nyt oikein varma ole haluanko katsoa, mutta se on hyvä merkki, että tän viimeisimmän tiedon mukaan Ika (Ismo Lehkonen!!!) olis toipumassa...

tässä vaiheessa kesken leikkauksen katsoin kelloa ja kirosin, että "voi vittu!!", kello oli puoli yhdeksän ja koulun kevätjuhlassa piti olla 10 vaille kahdeksan (niin kuin oikeasti pitikin)

...tässä vaiheessa säpsähdin hereille (siis oikeasti) kauheassa paniikissa, että olen jo myöhässä...no, kello olikin sitten vasta puoli seitsemän ja yritin vielä nukkua...

sain todellakin vielä unesta kiinni, mutta uni kesti arviolta vain noin 10 sekuntia... siinä olin jossakin veikkausliigan joukkueessa pelaamassa ja ihmettelin, että mitä vittua Aleksei Jeremenko jr. on paitsiossa eikä tule sieltä ollenkaan pois??

!!!!!!????????

Sitten päätin etten enää yritäkään nukkua ja saman tien kun rupesin kelailemaan unta mielessäni, muistin tämän ketjun ja kirjoitin muistikuvani ylös...

Että semmosta.
 

äijä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itähelsinkivantaan Jokerit
Kerran näin unen ihmisen.

Yritin,
mokasin...

Älkää koskaan paljastako persettänne noin "avoimesti" ruoskalle!

Unet ovat yhtä sairaita kuin kantajiensa mielikuvitus.
 

LaCew

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Hitto, en ole pitkään aikaan nähnyt kunnon unia. Nykyään uneni tahtovat olla pirun lyhyitä. Eräs oudoimmista unistani oli joskus yläasteella ollessani, kun näin unta, että eräs kaverini toiselta paikkakunnalta olikin tullut kotitaloudenryhmääni. Unessani kuitenkin olin herännyt ja miettinyt, että äskeinen tapahtuma taisikin olla vain unta, vaikka tuntui todelliselta. Oikeasti herättyänikin piti oikein miettiä, että kai tämä nyt oli unta.

Jostakin luin, että runsas maidonjuominen selkeyttäisi unennäkemistä. Eipä ole tosin tullut testattua vielä.
 

MiikaL

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Minä = ennustajaukko?

Tavallaan kyllä.

Nään yleensä kerran kuukaudessa samanlaisen unen. Siinä olen suuressa valkoisessa huoneessa, jossa on musta pöytä, ja muuten se on aivan tyhmä. Ovea ei ole, ei mitään muuta kun minä, pöytä, sekä pöydällä iso valokuva-albumi. Menen valokuva-albumin luokse, avaan sen. Siellä on jokaisella sivulla yksi kuva, sivuja on n. 5 Katson kuvat, ja uni loppuu. Jatkossa, kuukauden sisällä, tosielämässä joskus katseeni osuu juuri niin, että nään jonkun niistä kuvista.

Se on todella hassu tunne kyllä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti äijä

Unet ovat yhtä sairaita kuin kantajiensa mielikuvitus.

Sikäli mikäli tämä pitää paikkansa tarkoittaa se sitä, että minulla on äärimmäisen sairas mielikuvitus.

Useiden syiden summana en ole viimeaikoina kyennyt juuri lainkaan nukkumaan normaalisti, tarkoitan tällä sitä, että kyetäkseni nukkumaan on minun vedettävä napit naamaan tai muussa tapauksessa nukkuminen ei ole lepoa vaan yhtä jatkuvaa painajaista. Itseasiassa nappien avulla nukkuminenkaan ei takaa tyydyttävää tulosta, aamuisin herätessäni en koe nukkuneeni, en koe oloani levänneeksi. Herättyäni tunnen kuin olisin vain maannut paikallaan (itseasiassa pyörinyt, koska nukun hyvin levottomasti - liikehdin paljon) nukkumatta lainkaan rauhallista levollista unta.

Nappeihin siirryin masennuksen, ahdistuksen ja stressin ajamana. Ilman niitä uneni ovat suorastaan sairaita. Olen kokeillut nappien pois jättämistä mutta toistaiseksi se ei ole tuottanut toivottua tulosta - painajaiset palaavat hetimiten ja ne todella repivät minut ylös yö yön jälkeen. Kevään kuluessa näin yhtämittaisesti yli kuukauden ajan joka yö painajaisia joissa koin mitä tuskallisimpia ja väkivaltaisimpia kuolemia, samoin uniin liittyi hyvin ahdistavia psykologisia elementtejä ja yleensäkin tuskan tuottamista kaikille ihmisille. Kuvitelkaa mielessänne väkivaltaisimpia ja vastenmielisimpiä tekoja - näitä näin yö yön jälkeen. Aamulla en kokenut nukkuneeni lainkaan, olin uuvuksissa ja "hajalla". Tuolloin tilanne kehittyi jo sille asteelle saakka, että illalla "pelkäsin" näitä unissa odottavia kuolemia. En itse kuoleman vaan sen brutaalin väkivallan ja sairaalloisen maiseman tähden.

Niin, unieni perusteella kuuluisin jo pakkopaitaan ja pehmustettuun koppiin.

Kauniita unia kaikille!

vlad#16.
 

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Viestin lähetti vlad
Niin, unieni perusteella kuuluisin jo pakkopaitaan ja pehmustettuun koppiin.

Jos nyt tällaisella asialla saa vitsailla, niin luulen tämän johtuvan siitä kaikesta turhasta tiedosta, jota sinulla on päässäsi. Tai siis, tottahan tämä on.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Viestin lähetti sopuli
Jos nyt tällaisella asialla saa vitsailla, niin luulen tämän johtuvan siitä kaikesta turhasta tiedosta, jota sinulla on päässäsi. Tai siis, tottahan tämä on.

Tottahan se on, että olen "pakkopaitaosastoa" - ainakin leikisti. Mutta mitä sitten onkaan "turha tieto" ja kuinka se vaikuttaa uniimme. Onko turhaa tietoa se, että osaa ulkoa kaikki liigapelajaajat ja sitten näkee "painajaisia" heistä muodossa tai toisessa, vai se, että tietää simpanssien yhteisöjen olevan jopa hyvinkin väkivaltaisia ja simpanssien yhteisöissään harjoittavan sortoa sekä voimankäyttöä heikompia yhteisöjä/jäseniä kohtaan. Jopa tappaen ja tuhoten niitä.

Niin, kukin mielessään päätelkööt onko tämä viesti vakavastiotettava vai jotain aivan muuta.

Herätessäni jokunen minuutti sitten näin jotain unia mutta enpä vaan muista mitä. Nuppi niistä on ainakin aivan sekaisi, joten ilmeisen vauhdikas yö on takana.

vlad#16.
 

Nilkkakiituri

Jäsen
Suosikkijoukkue
PALLOKERHoo
Itse näen harvemmin unia joista muistaisin mitään, mutta tänä aamuna zetorin vedon keskeytti vihaisen oloinen ennalta tuntematon "johtajashenkilö", joka yllätti kesätyöntekijän nakkisuojasta "löysäilemästä".Ehkä tälläisen unen näkeminen oli paikallaan ettei koko kesää löysäilisi ja saisi kouluhommia pudoteltua eteenpäin.Edessä on ensimmäinen kesä moneen vuoteen kun ei ole myynyt vapaa-aikaansa pientä rahallista korvausta vastaan.

Joskus talviaikaan pahimpien vieroitusoireiden mp:stä ollessa päällä tuli nähtyä muutama mopo-aiheinen filminpätkä,joista parhaiten on jäänyt muistiin ajelu kevyenliikenteenväylällä 30 km/h mp:llä joka kulkee 330 km/h.Jostain syystä äkäinen poliisipartio halusi antaa sakkolapun rauhallisesta koeajosta.Tuskanhiki päällä tuli heräiltyä!
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Muistan unesta hyvin vähän.

Kaksi hahmoa. Minä ja joku erittäin iso, lähinnä sarjakuvamaisen massiivinen, lihaskimppu äijä. Tummaihoinen. Äijä roikottaa minua jalasta, on saanut käskyn tappaa kaikki.

Ei kuitenkaan meinaa tappaa suoraan, vaan uhkaa puraista jalkakani/varpaani irti ensin. Uhkailee, meinaa, ei kuitenkaan. Sitten taas sama. Taustalla kuuluu kauhea häly, ihmisiä juoksentelee. Tajuan, etten se ole minä joka tuossa roikkuu. Mutta sattuisi se silti niin perkuleesti. Pelottaa ja koko ruumis jännittyy aina kun jannu meinaa napata hampaillaan kiinni.

Herään.
 

XeNedra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Näin tässä ennen vappua oikein mukavan unen vappubileistä. Olin menossa poikaystäväni kanssa hänen ystävänsä luo kotibileisiin. Mies meni hieman edeltä sisään kerrostaloon, jossa hänen kaverinsa asuu. Kun itse tulin perässä rappukäytävään mieheni pani toisa naista siinä rappukäytävässä. Sen verran miehellä oli kuitenkin aikaa, että hän sanoi minulle "mene vaan ylös, kyllä pojat laskee sinut sisään". Minä ajoin sitten hissillä oikeaan kerrokseen. Perillä tietenkin mieheni kaverit kyselivät, että missä hän on johon minä vastasin että kyllä se kohta tulee perässä se vaan panee jotain naista tuolla rappukäytävässä.

Hieman naureskelin unta aamulla miehelleni, joka pohti että mahtaakohan kyseessä olla enneuni. Onneksi ei minulla ainakaan aiemmin ole ollut tapana sellaisia nähdä.
 

conni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Re: Minä = ennustajaukko?

Viestin lähetti Miika-90
Jatkossa, kuukauden sisällä, tosielämässä joskus katseeni osuu juuri niin, että nään jonkun niistä kuvista.


Ai häh? Siis tarkoitatko Miika-90 sellaista tunnetta, että näkisit niin sanotusti tulevaisuuteen? Kun mulla on ollut sellaisia tunteita about miljoona kertaa. Esim. jos olisin vaikka kaupungilla ja näkisin siellä jonkun tapahtuman, niin tuntuu kuin olisin nähnyt sellaisen ennenkin. Sitten vasta myöhemmin ajattelen, että näin tämän unessani. Et varmaan tajunnut mitään, mutta halusin vaan varmistaa...

Paitsi että onko se edes mahdollista nähdä tuolla lailla tulevaisuuden tapahtumista "väläyksiä" unissa?

Conni 90
 

herttakurko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Re: Re: Minä = ennustajaukko?

Viestin lähetti conni
...Esim. jos olisin vaikka kaupungilla ja näkisin siellä jonkun tapahtuman, niin tuntuu kuin olisin nähnyt sellaisen ennenkin. Sitten vasta myöhemmin ajattelen, että näin tämän unessani. Et varmaan tajunnut mitään, mutta halusin vaan varmistaa...

Conni 90

Veit sanat suustani, täydellisesti.

On muuten helvetin häijy tilanne tuo. Minulle se voi tapahtua missä vain, milloin vain, tavallisesti noin parin kuukauden välein. Yksinkertaisesti vain sen hetkinen kuva, jonka silmiensä läpi näkee, on jo ennestään tuttu.
 
Viimeksi muokattu:
Viestin lähetti conni
Siis tarkoitatko Miika-90 sellaista tunnetta, että näkisit niin sanotusti tulevaisuuteen? Kun mulla on ollut sellaisia tunteita about miljoona kertaa. Esim. jos olisin vaikka kaupungilla ja näkisin siellä jonkun tapahtuman, niin tuntuu kuin olisin nähnyt sellaisen ennenkin. Sitten vasta myöhemmin ajattelen, että näin tämän unessani.
Itseasiassa minun piti kirjoittaa juuri tästä aiheesta, mistä conni kirjoitti eli tämä connin viesti liittyikin hyvin aiheeseeni, heh. Itselleni on useinkin käynyt niin, että olen nähnyt unessa jotain, joka on sitten myöhemmin totetunut. Useimmiten esimerkiksi jotkut tietyt sanat, mitkä olen sanonut jossain tietyssä tilanteessa. Ja ne sanottuani tajuan, että tämähän oli aivan täysin kuin unessani. Joskus olen myös tajunnut ennen noiden sanojen sanomista, että tämähän on kuin suoraan omasta unestani. Tulee kyllä silloin ihmeellinen déja vu-fiilis. Unet ovat kyllä aivan kummallisia. Itse en pysty hallitsemaan valitettavasti (?) omia uniani, enkä useinkaan edes tiedostamaan, että ne ovat unia. Silloinkin yleensä, kun unessa tapahtuu jotakin neutraalia parempaa, niin herätessä oikeastaan harmittelee, että se olikin vain unta. Joskus unet ovat liiankin realistisia, vaikkakaan eivät useinkaan kovinkaan selviä.
 

Derby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NJ Devils
Minullakin tulee välillä tunne että olen kokenut jonkin tapahtuman ennenkin, yleensä ne eivät ole mitään merkittäviä, vaan ihan arkipäivisiä, kuten joku astuu ovesta ulos jne. Mutta ne eivät yleensä liity uniin mitenkään.
 

V-man

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Deja vu ja enneunihan ovat sinänsä kaksi aivan eri asiaa. "Dejis" johtuu aivotoiminnan hetkellisestä tökkäämisestä eli viiveestä silmien ja aivojen välillä tjms ja enneuni on sitten jotain aivan muuta. Deja vuita koen silloin tällöin, enneunia en ainakaan vielä koskaan ole nähnyt.
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuhannen ja yhden yön unet..

Unista minulla riittäisi kerrottavaa vaikka kuinka paljon, mutta nyt kiireessä en ehdi kertoa kuin yhden stoorin.

Olin jostain syystä päätynyt lätkämaajoukkueen rinkiin. Siellä sitten valmistauduttiin MM-kisoihin ja suureksi yllätykseksi minut valittiin kisajoukkueeseen. No, siinä sitten oli avajaismatsi edessä kun Aravirta sanoi "niin, sinä et sitten pelaa vaihtoakaan näissä kisoissa. Etkä edes pue otteluihin". Olin siitä ihmeissään että "no, enkö voisi edes saada pelinumeroa ja käydä boxissa vetämässä vaikka yhden ainokaisen vaihdon, vaikkapa jotain rupumaata vastaan 5-0 tilanteessa kolmannen erän lopussa?".
En saanut lupaa.

Vittuunnuksissani menin Penan juttusille. "Hei Pena, mä en halua tuota Araa meidän koutsiksi. Voisitko penailla sen ulos".
Sir Pentti vastasi suureksi yllätyksekseni "Joo, katotaan mitä voin tehdä".

Heräsin, enkä koskaan saanut tietää miten kävi :)
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Unet, kumma juttu...

Äsken näin unta, jostain syystä se katkesi ja bang!, nyt istun tässä enkä muuta voi. Enää ei nukuta tippaakaan, on siis valvottava.

Olen minäkin nähnyt noita unia jotka tuntuvat "enneunilta", mutta en usko, että niissä on mitään sellaista mikä tekisi niistä todellisia "ennenunia". Ne ovat usein unia joissa tapahtuu arkipäiväisiä asioita, liikutaan unimaisemassa joka vastaa täysin todellista maisemaa kaikkine ystävineen tms. Ero on siis niin lähellä todellisuutta, että unen raja tuntuu jo hämärtyvän - näissä unissa ei ole mitään sellaista mikä erottaisi ne selkeästi uniksi, tai ne seikat ovat niin vähäiset, ettei niitä enää tahdo erottaa siitä unen tavanomaisuudesta.

Olen päätellyt tämän "ennaltanäkemisen" kokemisen johtuvat yksistään unen ihmisen aivoihin jättämästä epämääräisestä muistijäljestä - kuva ei ole kirkas, eikä tasapainoinen, eikä kokonainen. Muistamme siitä hetkiä, joitain jopa ennemminkin alitajunnalla. Välähdyksiä ja hetkiä joista ei saa täyttä varmuutta juuri niiden todenmukaisuuden tähden - varsinaisesti herätessä unista näitä ei enää muista, mutta ne saattavat palata mieleen jonkin ajan kuluttua jonkin tietyn kokemuksen tai tapahtuman seurauksena. Ihmisen muistihan on valikoiva, siihen ei ole luottaminen (tutkittu juttu), rikosanalyysejä tehdessä ja niitä tutkittaessa on havaittu ihmisten muistavan hämmästyttävän huonosti jopa merkityksellisiä asioita - rikolliset muistetaan (tunnistetaan) väärin tai mahdollisessa koetilanteessa, koehenkilöstä ei kyetä anatamaan laisinkaan täsmällisiä tuntomerkkejä, joita ihminen sitten mielessään ryhtyy täydentämään (ei aina). Uskoisin, että näihin enneuniin pätee aivan sama asia. Henkilö joka kokee kokevansa aiemmin unessa nähneensä tapahtuman saattaa todellisuudessa joutua tilanteeseen jossa hän kokee tapahtuman joka hyvin läheisesti muistuttaa tätä unimaisemassa tapahtunutta tapausta, niin läheisesti, että se tuntuu tutulta ja sitten tavallaan alitajuisesti ihminen täydentää puuttuvat palat, niin että moutoutuu muistikuva, mikä vastaa täysin todellista tapahtumaa. Ihminen eräällä tavalla täydentää unen epämääräiset muistikuvat juuri äsken tapahtuneen tapahtuman muistikuvilla ja näin syntyy mielikuva siitä, että on nähnyt koko tapahtuman ennalta unessa. Vaikka todellisuudessa hän on kenties nähnyt vain sen suuntaisen tapahtuman unessa, esim. kaatumisen tms. Koska ihminen pääsääntöisesti luottaa muistiinsa, ei hän välttämättä ryhdy kyseenalaistamaan tätäkään "muistikuvaa".

No joo, tulihan tarinaa enneunista, ottakaa tuosta nyt vielä selvää.

vlad#16.
 

Iker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä ketju ylös koska yöllä tuli taas katseltua varsin hämmentäviä unia. Jos paikalla on joku ilmaiseksi palstan välityksellä toimiva unipsykoanalysaattoriheebo, niin odotan tuomiota varsin jännittyneenä.

Näin siinä kävi:

Olin matkalla töistä kotiin autolla, kun yht´äkkiä huomasin, että tien päällä (?!) olevassa toimistorakennuksessa ihmiset söivät kakkua. Sen muistan, että havaitsin heti sen olevan mansikkakakkua. Sellaista mitä leipomoista saa, missä on sitä kirkasta, hyytelömäistä mansikkapäällytettä. Miten sinne ylös toimistoon näin autostani, on vähän epäselvää vielä. No, pysäytin auton ja aloin katsella kiikareilla niitä ihmisiä jotka herkuttelivat työpöytiensä ääressä.

Tässä vaiheessa unta soitin autostani kaverilleni, ja kerroin että siellä ja siellä toimistossa on varmaan jotkut synttäribileet, ja että sinne voisi mennä. Kaveri kertoi tulevansa illalla. Muistutin, että ottaa videokameran mukaan, koska ilman sitä ei kannata tulla.

Seuraavassa kohtauksessa katselin edelleen kiikareilla toimistotiloihin, mutta en ollutkaan enää autossa. Yllättäen olinkin siirtynyt vastapäiseen rakennukseen, josta sitten tarkastelin niiden toimistoihmisten puuhia. Enää siellä ei syötykään kakkua, vaan nyt ne ihmiset penkoivat papereita aivan hulluna. Tässä vaiheessa mieleeni tuli, että nyt on jotain pielessä. Mietin, että tulisi nyt se kaveri sen videokameransa kanssa. Samalla yksi niistä tyypeistä siellä vastapäisessä rakennuksessa huomasi minut, ja selvästikin soitti apua. Sellaisella puhelimella mikä vartijoilla aina on.

Tajusin, että pakoon on päästävä, mutta koska olin niin korkealla siinä rakennuksessa, en voisi paeta alaspäin, koska vartijathan tulisivat sieltä suunnasta. Lähdinkin juoksemaan portaita hulluna ylöspäin, ja tässä vaiheessa unta olo alkoi olla jo varsin tukala. Muistan kuinka tosissani pelkäsin niitä takaa-ajajia, ja että olisin tarvittaessa juossut vaikka loppuikäni. Pääsin ihan ylimpään kerrokseen, mutta sieltä ei löytynyt yhtään piilopaikkaa. Ei niin mitään, minkä taakse olisi voinut piiloutua. Näin minuun iski melkoinen paniikki, koska seisoin keskellä autiota huonetta, ja ne vartijathan luonnollisesti olivat jäljilläni ja aikeissa tappaa minut.

Tässä vaiheessa heräsin, ja olo oli oikeasti aivan kauhea. Ensinnäkin kun siinä heräili, niin pelotti jonkin verran, ja toiseksi oli tunne, että olisin tehnyt jotain ihan kauheeta, mitä piti katua. Eihän siinä enää unta saanut, vaan oli pakko lähteä kahvinkeittoon.

Ja hyvää juhannusta vielä!
 

Miguel

Jäsen
Sellainen uniin liittyvä juttu tuli mieleeni, että onko kukaan muu houraillut aivan ihmeellisiä kuumeessa? Pienempänä tätä sattui minulle lähes joka kerta, kun kuume iski useammaksi päiväksi. Siis tarkemmin, yrittäessäni mennä nukkumaan (nukahtaminen kuumeessa on ainakin minulle hyvin vaikeaa) mieleni alkoi synnyttää outoja kuvitelmia, vaikken en vielä ollut päässyt uneen. Houreet olivat kuin pieniä painajaisia. Esimerkiksi muistan kerran huutaneeni äidin luokseni ja varoittaneeni, että veljeni yrittää huijata häntä. Äiti ei ollut tiennyt mistä oli kysymys - enkä minäkään jälkikäteen mietittynä. Mutta täytenä totena minä sitä kuumepäissäni pidin. Nykyään hallusinaatiot ovat lievempiä, tai sitten niitä ei ole.

Sen sijaan tavallisia painajaisia en ole vuosienkaan varrella nähnyt hirveän paljon. Yksi kerta tulee mieleen ajalta, jolloin tuskin olin edes koulussa. Olimme unessa perheeni kanssa Afrikassa, muistaakseni isänikin oli mukana, vaikka vanhempani olivat jo eronneet. Jotenkin seurueeseemme oli eksynyt tiikeri, joka aluksi tuntui mukavalta, kuin lemmikiltä. Jossain vaiheessa tiikeri kuitenkin hyökkäsi kimppuni ja aikoi syödä minut. Heräsin heti tiikerin kitaan jouduttuani, ja olin pudonnut sängystä. Kuinka elokuvamaista, mutta totta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös