UMK15 / Euroviisut 2015

  • 111 188
  • 848

Crapbag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, NY Rangers, Southampton, Fc Jazz, A's..
En viitsinyt kirjottaa tänne lauantain jälkeen, kun en tiennyt mitä sanoa. Onneksi Jari Tervo sanoi sen hyvin mun puolesta :)

Jari Tervo: Aina mun pitää | Yle Uutiset | yle.fi

Ihan hyvä kirjoitus Tervolta ja varmasti kerää pisteitä etulinjassa tämän polttavan aiheen tiimoilta. Yksi asiavirhe ja kärjistys vaan esiintyy tuossakin tekstissä, nimittäin tuo Lordin tai Wurstin voitosta spekulointi. Nuo kun ovat oikeasti hyviä biisejä ja ulkomusiikilliset seikat kirsikkana kakun päällä. Sinällään melko kornia niputtaa näitä yhteen PKN:n kanssa. Toki punkilla on oma vankkumaton kannattajakuntansa ja biisi on tietysti "loistava".

Noh, jotain tuossa tulevassa edustajabiisissä kuitenkin on, koska kyllähän se jää tavalla tai toisella päähän pyörimään. Enemmän kallistun silti osaltani vitsin puolelle tässä, ei voi mitään. Biisi on oikeasti sellainen minkä koululaiset voisivat vetää parin musiikkitunnin jälkeen, mutta kansa on puhunut ja kai tämä vaan on musiikkina loistavaa, levy- ja keikkamyynti on taattu jatkossa? Miten Kari muuten voi laulaa ettei saa juoda limua tai edes alkoholia, kun haastattelussa kertoo vetävänsä perseet joka päivä? Eikö tässä sodi nämä aitous -asiat kuitenkin aika vahvasti?

Kaiken kohinan keskellä toivon todella, että tämä positiivinen suhtautuminen näkyisi jatkossa oikeasti ja pysyvästi mm. vammaisten aseman ja kohtelun paranemisena. Pelkään vaan pahoin että vammaisten "kannustamisen" trendikkyys unohtuu ennen syksyn sateita. Tässä on niin paljon mukana tietyn ihmismassan omakuvan nostattamista nykyisessä some -paskassa.

Tsemppiä kuitenkin jätkille kisoihin, tulee olemaan raskas reissu, niin henkisesti kuin fyysisestikin. Tässä mennään vähän siinä rajoilla onko edes oikein lähettää heitä maailmalle hankkimaan meille muille kunniaa, koska näkisin että pienet riskit leijuu ilmassa. PKN:n haastatteluja ja muita kun on nähnyt, niin hyvällä tavalla kyllä pistää hymyilyttämään se välittömyys ja aitous näistä ihmisistä. Lapsenomainen usko asioihin ja pieni uhokin päällä, joten tekevät hommaa taatusti täysillä. En vaan tykkää ajatuksesta että heitä käytetään tietyllä tapaa hyväksi.
 
Biisi on oikeasti sellainen minkä koululaiset voisivat vetää parin musiikkitunnin jälkeen, mutta kansa on puhunut ja kai tämä vaan on musiikkina loistavaa, levy- ja keikkamyynti on taattu jatkossa?

Soittaminen vaatii kehitysvammaisilta aika paljon enemmän opettelua, saati sitten että soittavat yhteen. Mitä sanoituksiin tulee, niissä on minun mielestä varsin loistavasti kiteytetty bändin jäsenten arkea kaikessa lyhkäisyydessään. Heiltä kuitenkin puuttuu tietynlainen vapaus ja usein on joku ohjaaja/hoitaja kertomassa mitä pitäisi tehdä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miten Kari muuten voi laulaa ettei saa juoda limua tai edes alkoholia, kun haastattelussa kertoo vetävänsä perseet joka päivä? Eikö tässä sodi nämä aitous -asiat kuitenkin aika vahvasti?...
Sivistä itseäsi katsomalla Kovasikajuttu niin ymmärrät tämänkin paremmin.
 

Crapbag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, NY Rangers, Southampton, Fc Jazz, A's..
Soittaminen vaatii kehitysvammaisilta aika paljon enemmän opettelua, saati sitten että soittavat yhteen. Mitä sanoituksiin tulee, niissä on minun mielestä varsin loistavasti kiteytetty bändin jäsenten arkea kaikessa lyhkäisyydessään. Heiltä kuitenkin puuttuu tietynlainen vapaus ja usein on joku ohjaaja/hoitaja kertomassa mitä pitäisi tehdä.

Kyllä, mutta itsehän tuossaa taas tuot esiin sen seikan mikä tässä "musiikkikilpailussa" ja vertailussa kisailijoiden kohdalla mättää. Eli voi soittaa huonosti ja biisi voi olla teknisesti huono koska esittäjä on kehitysvammainen? Ja tuo kehitysvamma nyt ei missään tapauksessa saisi olla se juttu tässä, se on väärin näitä bändin jätkiäkin kohtaan. Tekstin sisällöstä ja sanomasta samaa mieltä kanssasi, kunhan toin sieltä sen yhden ristiriitaisen kohdan kun tässäkin ketjussa tartutaan ties mihin.
 

Crapbag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, NY Rangers, Southampton, Fc Jazz, A's..
Sivistä itseäsi katsomalla Kovasikajuttu niin ymmärrät tämänkin paremmin.

Olen katsonut tuon ohimennen joskus, mutta en muista kaikkea. Kerro toki vastaus kysymykseeni jos olet sivistyneempi? Minusta tuli ilmeisesti jo joku vammaisten vihaaja?
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen katsonut tuon ohimennen joskus, mutta en muista kaikkea. Kerro toki vastaus kysymykseeni jos olet sivistyneempi? Minusta tuli ilmeisesti jo joku vammaisten vihaaja?
Just.. yritin vain antaa vinkin hyvästä silmiäavaavasta elokuvasta unohtaen että sen lisäksi että Jatkoaika on täynnä toisten puolesta loukkaantujia niin sitten on tämä teidän kaikesta itseensäottavien rivienvälistälukijoiden klaanit siihen päälle. En jaksa.
 

Knower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit+Petteri Nummelin
Just.. yritin vain antaa vinkin hyvästä silmiäavaavasta elokuvasta unohtaen että sen lisäksi että Jatkoaika on täynnä toisten puolesta loukkaantujia niin sitten on tämä teidän kaikesta itseensäottavien rivienvälistälukijoiden klaanit siihen päälle. En jaksa.

No siis juuri olin tulossa tähän. Jos nyt joku haluaa PNK:n myötä pönkittää omaa edistyneisyyttään sosiaalisessa mediassa, niin yhtä vahvasti on nähtävissä etukäteenloukkaantujia, "Minusta tuli ilmeisesti jo joku vammaisten vihaaja?".
 

Tuamas

Jäsen
No siis juuri olin tulossa tähän. Jos nyt joku haluaa PNK:n myötä pönkittää omaa edistyneisyyttään sosiaalisessa mediassa, niin yhtä vahvasti on nähtävissä etukäteenloukkaantujia, "Minusta tuli ilmeisesti jo joku vammaisten vihaaja?".

Kyllä SoMessa ja täälläkin noita on melkein enemmän kuin näitä haavistolaisia maailmanhalaajia ja tuo on yhtä vitun raivostuttavaa.

Eli kun hiukan uskalletaan kritisoida PKN:n esitystä, niin sitten heitetään marttyyrinviitta persumaisesti jo etukäteen niskaan ja avataan peli "minut kai leimataan joksikin rasistiksi tai vammaisten vihaajaksi, mutta onhan tämä ihan kaameaa paskaa jne...".
 

Crapbag

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, NY Rangers, Southampton, Fc Jazz, A's..
Just.. yritin vain antaa vinkin hyvästä silmiäavaavasta elokuvasta unohtaen että sen lisäksi että Jatkoaika on täynnä toisten puolesta loukkaantujia niin sitten on tämä teidän kaikesta itseensäottavien rivienvälistälukijoiden klaanit siihen päälle. En jaksa.

Hieno vastaus sieltä jostain muiden yläpuolelta. Mieti omaa avaustasi tähän one-lineriin vielä kertalleen ja sano sen jälkeen "just". Edelleen, kerro nyt se vastaus, en tiedä koska ehdin katsomaan dokkarin. Olen muuten viettänyt aikaa huoltohommissa lähialueen hoitokodissa jossa asuu paljon pahemmassa kunnossa olevia ihmisiä. Osallistuin ukkojen urheilukilpailuun, kun silloin taisi olla menossa Atlantan olympialaiset ja piha täyttyi Carl Lewisistä. Olen nähnyt kuinka omaa kakkaa heitellään seinille, mutta se ei saanut aikaan mitään inhoa näitä ihmisiä kohtaan. En nyt tiedä mitä silmiä avaavaa juuri nyt tarvisin, vammais -illat yms. on tullut lähiaikoina katsottua. Nuo ihmiset ovat hyvin aitoja ja hellyyttäviä, koska ovat monelta osin lapsen tasolla ajatuksineen.

EDIT:

kovin on tosikkomaista, heitin tuon "minustako tuli joku vihaaja" ihan läpällä, koska one-lineriä alkoi pukkaamaan viestini jälkeen eikä näissä ollut mikään kovin hyvä henki. Vaikka en edes kritisoinut PKN:ä juurikaan, puhuin ihan muusta tämän kaiken ympärillä.

EDIT2:

Lähes koko lapsuuteni naapurissa asui down -"tyttö", joka oli mukana arjessa päivittäin. Hän kävi soittamassa ovikelloa ja ei puhunut kuin muutaman sanan, mutta aina tuli avattua ovi ja annettua hänelle edes pieni hetki seuraa. Jos kadulla puuhailtiin poikien kanssa jotain, oli tyttö mukana menossa, lähinnä seuraamassa. Jos minua ei näkynyt koko päivänä, hän kävi ovella kyselemässä onko poikia näkynyt/kuulunut. Hänellä oli myöhemmin hieman pimeä puolensa, varasteli ja näpisteli lähikaupasta, tai meidän ulkovarastosta. Saattoi myös päräyttää siskonsa auton naapurin aidan läpi. Mutta häneen suhtauduttiin silti hyvin suopeasti, isossakin poikalaumassa. Joutui silti ennen kuolemaansa johonkin laitokseen.

Nämä jutut nyt siksi, koska muuten ei ilmeisesti voi esittää negatiivisia asioita PKN:n musiikillisesta annista Uuden musiikin kilpailussa ja olla sitä mieltä että "kokonaisuus on väärin".
 
Viimeksi muokattu:

Fiftie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Soittaminen vaatii kehitysvammaisilta aika paljon enemmän opettelua, saati sitten että soittavat yhteen. Mitä sanoituksiin tulee, niissä on minun mielestä varsin loistavasti kiteytetty bändin jäsenten arkea kaikessa lyhkäisyydessään. Heiltä kuitenkin puuttuu tietynlainen vapaus ja usein on joku ohjaaja/hoitaja kertomassa mitä pitäisi tehdä.

Mua edelleen naurattaa tästä kitiseminen. Mitä soittotaitoa noilla muilla Euroviisuehdokkailla nyt sitten niin on? Onko ne joutunu kepittää kitaraa sen 8 h päivässä osatakseen soittaa, noita niin teknisesti vaativia biisejä vai mitä'?
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Oikeasti suurin ero PKN ja noiden muiden viisujen välillä on, että niitä muita on sovitettu ja tuotettu hillittömästi, PKN taas aika vähän. Toki epäilen PKN suorituksen tasaisuudesta johtuen jonkin verran ProToolsin copypastea käytetyn... PKN on livenä hyvä ryhmä, tarkoittaen yhteen soittamista.

Ainoa ryhmä Suomen karsinnoissa, joka voi Itävalassa menestyä, on tuo kehitysvammaisten porukka ja aivan kuten muutkin viisuvoittajat, suureksi osaksi ulkomusiikillisista syistä. Tai tässä tapauksessa vain ulkomusiikillisista syistä.
 
Yön yli nukuttuani olen päätynyt sellaiseen tulokseen, että Pertti Kurikan Nimipäivät on paras valinta siksi, että nyt myös Jorma Hietamäki osaa lausua sekä yhtyeen että kappaleen nimen.

Se on hyvä valinta myös siksi, että biisi on sanoitettu ja laulettu kielellä, jota esittäjät osaavat. Eivät ainakaan laula kertsissä sellaisia päättömyyksiä kuin "valintoja pitää tekeä".
 

motamoro

Jäsen
Tällä hetkellä Betfairin vedonlyöntipörssissä Suomi on kakkossuosikkina Italian jälkeen. Alkunoste on ainakin reilu 2kk ennen kisoja sopivan kova.
 
Mua edelleen naurattaa tästä kitiseminen. Mitä soittotaitoa noilla muilla Euroviisuehdokkailla nyt sitten niin on? Onko ne joutunu kepittää kitaraa sen 8 h päivässä osatakseen soittaa, noita niin teknisesti vaativia biisejä vai mitä'?
Mitä minä kitisin? Vastasin edelliselle kirjottajalle siihen, kun hän oli sitä mieltä että koululainen soittaa saman kappaleen parin tunnin harjoittelulla ja vammaisille vastaavan opettelu vaatii huomattavasti enemmän ponnisteluja.
 

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tällä hetkellä Betfairin vedonlyöntipörssissä Suomi on kakkossuosikkina Italian jälkeen. Alkunoste on ainakin reilu 2kk ennen kisoja sopivan kova.
Onko jollain tietoa, moniko euroviisumaa ei ole vielä valinnut edustajaansa Wieniin? Tämänhän voisi itsekin selvittää, mutta tässä vaiheessa vallitsevin luonteenpiirteeni eli helvetinmoinen laiskuus astuu esiin.

Olen kritisoinut tällä palstalla (silloin vielä mahdollista) PKN:n lähettämistä Wieniin melko paljonkin. Kappale oli mielestäni selkeästi huonoin koko kisassa, ja jotenkin tästä koko jutusta tulee sellaiset pienet hyväksikäyttö-vibat, vaikkei siihen varmaan syytä olekaan. Lisäksi olen pikkaisen huolissani kaverien jaksamisesta viisuhuumassa.

Tästä huolimatta täytyy sanoa, että kun näki mm. basisti-Samin ja laulaja-Karin onnenkyyneleet valinnan julkistuksen jälkeen, niin ei voi muuta sanoa kuin että oikeaan osoitteeseen meni voitto ja Euroviisuedustus. Varmasti Suomen Euroviisuedustajan paikka olisi merkinnyt kaikille UMK-finalisteille paljon, mutta PKN:n jätkille selkeästi eniten. Mulle on ainakin aivan sama miten siellä viisuissa menee, noissa PKN:n reaktioissa oli sykähdyttävää Euroviisuhetkeä jo kylliksi.
 
Olen kritisoinut tällä palstalla (silloin vielä mahdollista) PKN:n lähettämistä Wieniin melko paljonkin. Kappale oli mielestäni selkeästi huonoin koko kisassa

Minä taas en ole edes kuullut muita kuin PKN:n ja Satin Circusin biisit, ja tiedän silti, että PKN:n kappale oli Suomen karsinnoissa selvästi paras. Jos ne muut biisit olisivat parempia, eivät ne olisi mukana euroviisukarsinnoissa.

Oli muuten hauskaa luettavaa tuo euroviisufanien virallinen keskustelufoorumi. Siellä ihmiset, jotka fanittavat euroviisuja ilmeisesti ihan tosissaan, haukkuvat Pertti Kurikan musiikkia paskaksi. Sehän on vähän kuin Brad Marchand -fani arvostelemassa muita jääkiekkoilijoita rottailusta.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Kyllä SoMessa ja täälläkin noita on melkein enemmän kuin näitä haavistolaisia maailmanhalaajia ja tuo on yhtä vitun raivostuttavaa.

Eli kun hiukan uskalletaan kritisoida PKN:n esitystä, niin sitten heitetään marttyyrinviitta persumaisesti jo etukäteen niskaan ja avataan peli "minut kai leimataan joksikin rasistiksi tai vammaisten vihaajaksi, mutta onhan tämä ihan kaameaa paskaa jne...".

No niin, eiköhän PKN ole nyt asiansa ajanut, kun päästiin tähän tärkeimpään eli "mutku persut" vaiheeseen? Hassuinta tässä on se, että noista jätkistä kun nappaisi kehitysvammaisuuden pois, niin nämä aidot punksuvaitsevaiset olisivat saaneet melkoisen kohtauksen, kun Suomi-tarroilla varustettuihin nahkaliiveihin pukeutuneet läskijuntit tuhoaisivat Suomen monikulttuurista, edistyksellistä ja suvaitsevaista mainetta. Samoin jos jo aiemmin mainitsemani Shitter Limited olisi ollut tuolla laulamassa esim. Stubbin suolistamisesta, niin en usko että nämä aidot punkritvat olisivat julistamassa punkin aitoutta.

Näytti vaan aika moni persukin tuolla Facessa kannattavan Kurikkaa ja oli puolueen sivuillakin joku onnentoivotus. Mutta tärkeintähän tässä on, että heikomman aineksen deletoijat ja muut suvaitsevaiset pääsevät nostamaan omaa sisäistä Sarasvuotaan.

Minä kerroin jo männä viikolla, että minkälaiset paskat sain päälleni, kun kehuin tuota Angeloa. Sanallakaan en puhunut Kurikasta tai muista ehdokkaista, niin ensimmäinen kommentti oli heti tuo "Mitä sulla on kehitysvammaisia vastaan?" Siinä oli pakko hetken miettiä, että mitäköhän mulla nyt sitten on esim. omaa poikaani vastaan?

Toivottavasti pojilla on hyvä tukiryhmä ympärillä, sitten kun heistä on saatu kaikki pureskeltua irti, niin heidät syljetään pois kuin purkka asfalttiin. Aivan kuten Lordillekin kävi. Mutta kyllä nämä sällit pärjää, näin uskon. Ja bookkerit on jo hereillä, yes. Kunhan koko Eurooppa ei olisi taas ihan dingdong...
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Toivottavasti pojilla on hyvä tukiryhmä ympärillä, sitten kun heistä on saatu kaikki pureskeltua irti, niin heidät syljetään pois kuin purkka asfalttiin. Aivan kuten Lordillekin kävi. Mutta kyllä nämä sällit pärjää, näin uskon. Ja bookkerit on jo hereillä, yes. Kunhan koko Eurooppa ei olisi taas ihan dingdong...

Näiden kahden yhtyeen asetelma on siitä eri, että Lordi tuntui haluavan kaikkien olevan innostuneita hänestä, kun taas Pertti Kurikan Nimipäivien pojat tuntuvat itse olevan innoissaan muista. Lordi on myös osoittanut sen, että ei tarvitse olla kehitysvammainen ollakseen lapsen tasolla.

Vaikka Pertti Kurikan Nimipäivät ei saisi yhtään pistettä, on se lähettämisen arvoista. Porukka lähetetään sinne kuitenkin Ylen varoilla, joten minusta on parempi lähettää sinne nolla pistettä saava positiivista huomiota saava yhtye kuin kymmenen pistettä saava Do Mino tai joku muu pelle, jonka mielipiteet tai musiikki ei kiinnosta ketään. Nykysääntöjen mukaan Suomi saa osallistua Euroviisuihin joka vuosi, joten kokeillaan joku muu kerta musiikillisesti laadukasta vaihtoehtoa, jos sellaista on tarjolla.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Mielestäni on aivan sama kuka/ketkä maatamme edustavat euroviisuissa, mutta karsintakilpailusäännöissä pitäisi olla tieto, että musikaallisuus ei ole tärkeintä vaan ihan joku muu.
 

Hollanti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Varmaan se KalPa
Mutta Euroviisuthan on pelkkä LAULU-kilpailu. Musiikkihan tulee taustanauhalta. Soittajathan saavat kaivaa vaikka nenäänsä koko esityksen ajan.

Näin minä olen asian ymmärtänyt. Korjatkaa toki jos olen väärässä.
 

Major Julli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Puttosen, Järvelän ja Ranniston potkut
Tällä hetkellä Betfairin vedonlyöntipörssissä Suomi on kakkossuosikkina Italian jälkeen. Alkunoste on ainakin reilu 2kk ennen kisoja sopivan kova.

Ainahan Suomi on siellä alussa korkealla kunnes realismi alkaa voittamaan.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Mutta Euroviisuthan on pelkkä LAULU-kilpailu. Musiikkihan tulee taustanauhalta. Soittajathan saavat kaivaa vaikka nenäänsä koko esityksen ajan.

Näin minä olen asian ymmärtänyt. Korjatkaa toki jos olen väärässä.
Voi olla, että taustanauhalta tulee musiikki, mutta ymmärrykseni mukaan sama kilpailuun osallistuva bändi soittaa myös sen?
 

motamoro

Jäsen
Ainahan Suomi on siellä alussa korkealla kunnes realismi alkaa voittamaan.

No ei kyllä ole. Normaalisti Suomi on ollut siellä juuri keskikastissa n. 15-20 sijoilla. Tässä on toki syytä huomata muita kertoimia tutkiessa (Top 5, Top 10, Qualifying Final), että Suomen sijoituksien todennäköisyysarviot muodostavat paraabelin mallisen käyrän toisin kuin muiden kärkimaiden. Eli normaalisti suosikeilla laskee todennäköisyys matalampiin sijoituksiin mentäessä, mutta Suomella epätodennäköisimpiä ovat keskikastit, vaihtoehtoina on siis käytännössä kärkipää tai putoaminen semeissä.

Puolet.

Tarkkaillaan miten tilanne elää.

Wikipedian mukaan 12/40 ei ole valinnut edustajaa, eli vajaa kolmasosa.

Voi olla, että taustanauhalta tulee musiikki, mutta ymmärrykseni mukaan sama kilpailuun osallistuva bändi soittaa myös sen?

Vuodesta 1999 lähtien musiikki on tullut aina taustanauhalta, voisin väittää että 16 vuoden aikana joku bändi olisi halunnut livemusiikkia jos se olisi ollut sallittua.
 
Viimeksi muokattu:

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Tällä hetkellä Betfairin vedonlyöntipörssissä Suomi on kakkossuosikkina Italian jälkeen. Alkunoste on ainakin reilu 2kk ennen kisoja sopivan kova.

Se kappalehan on tosi huono, onko Betfair ihan idiootti?!

Eli melkoista puuroa tuo italiaanojen homo-ooppera Il Divon jalanjäljillä (mitä tapahtui neljännelle miehelle?). Tylsistyin monotonisuuteen mutta taistelin jotenkin (typerän) videon lävitse. Tokihan tuolla helposti keikutaan kärjessä, rakkaus rakkaus, laulumiehet puvuissa, lääh. On hieman Daavid vs Goljat asetelma kun Suomeen vertaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös