Tarinankertoja
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Mitä tulee Suomen menestymättömyyteen viisuissa, niin mielestäni valintaformaateilla tai esiintyjien olemuksella ei ole ratkaisevaa osaa, vaikka niihin on helpointa kiinnittää huomiota. Väittäisin, että suurin syy on yksinkertaisesti se, että Suomen karsintoihin osallistuu pääsääntöisesti todella paskoja biisejä ja esityksiä, joten eipä Suomesta kovin usein ole lähettää viisuihin menestyspotentiaalin omaavaa kappaletta. Luulisin, että suurin syy paskalle musiikilliselle panokselle on resurssien puute. Ruotsissa taas panostukset ovat aivan eri tasolla, ei se musiikillinen tulos ole riippumaton säveltäjien, esiintyjien, järjestäjien taloudellisista resursseista.
Eli niitä resursseja ei ole, koska ei ole sitä rahaa tuottavaa musteollisuutta, joka on Ruotsissa tieten rakennettu.. ja osansa siinä on nimenomaan ollut Melodifestifalenilla. Järjestelmä nostaa joka vuosi ison kasan ennestään tuntemattomia artisteja parrasvaloihin, koska on kiintiöt uusille ja vanhoille erikseen. Vanhat tuo yleisöä myös näille uusille... ja biisit soivat myös radiossa (siis keirrossa, ei joinain erikseen soitettavina kertoina). Tämä luo ruohonjuuritasolle yrittäjiä ja massaa, josta niitä huippuja hiotuu. Ja kun massaa on paljon, on myös markkinoita ja rahaa ja sitä kautta resursseja.
UMK on hyvä yritys sitä kohti,että Suomeen syntyisi enemmän tosisaan esiin pyrkiviä bändejä ja artisteja. Vielä se ei ihan toimi, koska ruotisn tapaan "vanhat" artistit pitäisi olla siellä seassa vetään yleisön TV:n ääreen jotta ne uudet pääsee esiin. Ja niin, että niitä myös sitten soitetaan ja ne UMK artistit vierailee TV:n muissakin ohjelmissa. Ei vain se voittaja. Melodifestivalenista tulee yleensä useampi radiohitti Ruotsiin, kun Suomessa on voittaja ja ei muuta.
Eli se valintaformaatti on merkityksellinen, mutta ei ihmeitä tekevä pikavoittoautomaatti. Ihan kuten urheilussakin, tarvitaan pitkäjänteistä työtä ja laajaa harrastajapohjaa, jotta niitä helmiä syntyy todenäkösemmin.
... ja laskelmoinnista. Mitä ihmeen laskelmointia? Kyllä ne biisntekijät tekee musaa jota ne Itse haluaa kuunnella. Suomessa on edelleen tämmönen kummalinen junttimainen ajatus jostain rockuskottavuudesta, että jotenkin rohee ja vähän huono rock on "aitoa" ja hyvin tehty ja tuotettu on "epäaitoa". Vaikka kyse on siis tyylilajieroista. Biisit on biisejä. Hyvin ja huolella tehdyt yleensä nyt sitten kuulostaa paremmalta vrt "Heroes" tai "Aina mun täytyy"