Uleåborgirin kielitieteellinen visarihma

  • 3 690
  • 75

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Tervetuloa lingvistiikan ihmeelliseen, mutta arvaamattomaan visamaailmaan. Esitän täällä kielitieteellisiä visoja, pääpaino on suomen kielessä, koska suomi on minun erityisalaansa. Jokaisen kysymyksen perässä on spoileri, josta kukin voi tarkistaa oman pistemääränsä ja kirjata sen viestiin. Mikäli visa saapi suosiota, ajattelin kerran viikossa tällaisen järjestää.

Googlen käytöstä sen verran, että minä en voi sitä estää tai valvoa. Jokainen tehköön oman sielunsa kanssa sopimuksen sen käytöstä.

1. Kuka kielentutkija loi suomen kieleen muun muassa sanat muste, kuume ja yksikkö?

Elias Lönnrot

2. Mistä kielestä suomeen ovat lainautuneet muun muassa sanat luuska, tappara ja tuska?

Venäjästä, sieltä on saatu myös muun muassa sellaiset sanat kuin lusia, lutka, koni, läävä, kohmelo, pogromi, naatti, murju ja miero

3. Mitä ovat hapsutähtisilmä, pronssitonkija ja suppusuu?

Kaloja.

4. Mikä suomen sijamuodoista vaatii aina jälkeensä omistusliitteen eli possessiivisuffiksin?

Komitatiivi, esimerkiksi jääkiekkoi-ne-en

5. Mikä välimerkki? Tälle on suomessa kaksi nimitystä, toinen nimityksistä on vierassana - sivistyssana-sanaa ei pidä edes ajatteleman - ja toinen ei ole. Frank Zappa on tehnyt vierassanan nimisen levyn, tosin englanninkielisessä muodossa.

Heittomerkki eli apostrofi. Frank Zappan Apostrophe-levy julkaistiin 22. huhtikuuta 1974.

6. Mikä vatsakipua tarkoittava vanha sana merkitsee myös kahtakymmentä kirjaa? Sana on erään aiemmin Suomessakin yleisen taudin nimessä.

Riisi; 25 paperiarkkia sanotaan vanhoissa kappalemitoissa kirjaksi, 20 x 25 on yksi riisi eli 500 arkkia. Esimerkiksi riisitauti-sanalla ei ole mitään tekemistä riisikasvin kanssa. Haettu riisi myös taipuu riisi : riiden kuten riidenmarjassa.

7. Mikä läntisen Euroopan alueella puhuttu 750 000 puhujan kieli on niin sanottu isolaatti, eli sillä ei ole tunnettuja sukukieliä?

baski

8. Mitä on kaksi samaa peräkkäin, kun puhutaan geminaatasta?

Konsonanttia, esimerkiksi sanassa pellaamaan on ll-geminaatta, tässä tapauksessa yleisgeminaation tuloksena. Yleisgeminaatiosta eroaa erikoisgeminaatio eli esimerkiksi lukkea lorsaappa minulle kipene Issoa Kirijaa tai se on oikke.

9. Mitä onomastiikka tutkii?

Nimiä, eli se on nimistöntutkimuksen nimitys. Onomastisen tutkimuksen ansiosta tiedetään muun muassa se, että Paskalampi on Suomen toiseksi yleisin lammen nimi Mustalammen jälkeen.

10. Minkä Suomenkin vesissä tutun kalalajin tieteellinen nimitys on vapaasti suomeksi käännettynä "hohtava syöppö"?

Hauen: Esox lucius"]
 

L. Paraske

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Suomi, Arttu Hyry, Hagaby Golf 2
No minä avaan pelin ja otan johtopaikan, sain nimittäin yhden pisteen! Tuo kakkoskysymys meni aikalailla arvaamalla oikein. On vaikeita, mutta mukavahan tällaisilla on yleistietoa kartuttaa.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Nolla (0) pistettä, muttei nolla oikein edes ole numero ei kun luku. No voi vittu vituiks kaikki.

No olipa kehittävä viesti minulta. Pulu lensi ikkunan ohi.
 

redpecka

Jäsen
Tulen kuokkimaan toisten ketjuun ja laitan alavisan tulille.

Moni sana tarkoittaa kahta eri asiaa. Vaikkapa nyt "suin", jotain muotoja sanoista sukia ja suu tai "koin" (koi, kokea).

Olen ihan itse keksinyt sanan, joka tarkoittaa kolmea eri asiaa. Keksitkö sinäkin?
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
Tulen kuokkimaan toisten ketjuun ja laitan alavisan tulille.

Moni sana tarkoittaa kahta eri asiaa. Vaikkapa nyt "suin", jotain muotoja sanoista sukia ja suu tai "koin" (koi, kokea).

Olen ihan itse keksinyt sanan, joka tarkoittaa kolmea eri asiaa. Keksitkö sinäkin?

Sana panna tulee ainakin mieleen.
 

Patarouva

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tulen kuokkimaan toisten ketjuun ja laitan alavisan tulille.

Moni sana tarkoittaa kahta eri asiaa. Vaikkapa nyt "suin", jotain muotoja sanoista sukia ja suu tai "koin" (koi, kokea).

Olen ihan itse keksinyt sanan, joka tarkoittaa kolmea eri asiaa. Keksitkö sinäkin?

Jos sana on taivutettu niin keksin.

Keksin (Keksin jotain. Tarvitsen tukinuitossa keksin. Syön keksin.)
 

CuJo#31

Jäsen
Suosikkijoukkue
Penguins | HIFK | Leijonat | Les Bleus
@CuJo#31 En keksi kuin kaksi merkitystä sinun sanastasi.
Verbi panna/laittaa, subst. panna/bänni. Mikähän on se kolmas?

Voit panna naapurin Pirkkoa.
Voit panna kortsun roskiin aktin jälkeen.
Voit panna myös olutta.
 

redpecka

Jäsen
Voit panna naapurin Pirkkoa.
Voit panna kortsun roskiin aktin jälkeen.
Voit panna myös olutta.
Nuo kaksi ovat samoja eli panna/laittaa, mutta tuo oluenpaneminen käy kyllä kolmanneksi, se ei ole panna/laittaa/asettaa ym.

Eli panna pirkkoa tai panna käsi taskuun, panna olutta, ja substantiivi panna/bänni.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Laittaa ei ole yhtä kuin panna. Smhravistanpäätäni
 

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Ainakin kolme oikein. 1. ja 2. Mutta eikö tuo baskien kieli ole euskara tai jotain sinnepäin. En katsonut googlesta, kun sitä ei saa käyttää. Hauki olisi pitänyt arvata, mutta ei.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Pääsen tuomaroimaan iltamyöhällä. Kiitos kiinnostuksesta!
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Pitääpä kalibroida seuraavaa kertaa varten. Euskeran hyväksyn tietysti baskin rinnalla.

Tämän koeponnistuksen tulokset:

1. @Jeesus viidellä pisteellä.
2. @finnjewel ja @redpecka neljällä pojolla.
4. @Snacilep @Unkka, @Hangon keksi kolmella pinnalla.
7. @Poulu Jukki, @Peltinen ja @L. Paraske yhdellä oikealla vastauksella.
10. @Turha Kaukalo oli kymmenes, kaikki täplät jäivät tällä kertaa ylös.


Pisteet jaan niin, että voittaja saa yhtä monta pistettä kuin on osallistujia. Koska heitä oli 10, saa voittaja 10 pistettä ja 10. yhden pisteen.

Jeesus 10 pistettä
finnjewel ja redpecka 9
Snacilep, Unkka ja Hangon keksi 7
Poulu Jukki, Peltinen ja L. Paraske 4
Turha Kaukalo 1 piste

Vaikeustason kalibroinnin lisäksi on jatkossa luotava tasatilanteen ratkaisukysymys eli tie-break-kysymys.


Tulen kuokkimaan toisten ketjuun ja laitan alavisan tulille.

Moni sana tarkoittaa kahta eri asiaa. Vaikkapa nyt "suin", jotain muotoja sanoista sukia ja suu tai "koin" (koi, kokea).

Olen ihan itse keksinyt sanan, joka tarkoittaa kolmea eri asiaa. Keksitkö sinäkin?

Hauista-sana voi tarkoittaa sanan hauki monikon elatiivia, samoin sanan haku monikon elatiivia, sanan hauis yksikön partitiivia.
Haista taas voi tarkoittaa yksikön imperatiivia verbissä haistaa, hai-sanan yksikön elatiivia, samoin hai-sanan monikon elatiivia, lisäksi se on verbin haista A-infinitiivi. A-infinitiivissä sana on esimerkiksi lausekkeessa "oli kekseliästä haista paskalta". Eli sanalla haista on ainakin neljä merkitystä. A-infinitiivi on verbien niin sanottu perusmuoto eli hakusanamuoto. Tämän ilmiön nimi on homonymia eli samannimisyys.

@Johnny B. Goode muistuttikin meitä vuoden 2014 preveligatesta, kannattaa pitää se mielessä, visaa sitten Jatkoajassa, pubissa, missä vain! Vastaus numero yhdeksän.

 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Hauista-sana voi tarkoittaa sanan hauki monikon elatiivia, samoin sanan haku monikon elatiivia, sanan hauis yksikön partitiivia.
Haista taas voi tarkoittaa yksikön imperatiivia verbissä haistaa, hai-sanan yksikön elatiivia, samoin hai-sanan monikon elatiivia, lisäksi se on verbin haista A-infinitiivi. A-infinitiivissä sana on esimerkiksi lausekkeessa "oli kekseliästä haista paskalta". Eli sanalla haista on ainakin neljä merkitystä. A-infinitiivi on verbien niin sanottu perusmuoto eli hakusanamuoto. Tämän ilmiön nimi on homonymia eli samannimisyys.
Jossain ketjussa kauan sitten pohdittiin näitä. Hienoin itse keksimäni homonyymi on yhdyssana ilmaiskuista.
Niistä ei pidä, jos niitä tekevät vihollisen lentokoneet, mutta kuluttajat tykkäävät niistä, jos niitä tekee supermarket.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös