Aika hyvin on tiedetty kysymys numero 9, johon on vastaus kieli :)
Moni on varmasti myös syönyt tuota. Vastausta on myöskin lotottu ja arvattu. Right.
No se nyt ekana tulee mieleen, toinen olis suoli.
Niinpä...kyllähän prevelistä tulee heti mieleen kieli tai suoli.
Mulla mennyt näköjään 3) ja 4) väärinpäin, voisko Mr. Referee olla armollinen ja huomioida tämän. Tom Hanks.
Eiköhän moni lähde siitä olettamuksesta, että näinkin tuntematon safka on jotain tavanomaisesta poikkeavaa.
Ja sitten, härifrån tvättas lite mera! Eli seuraavat kysymykset, rakkaat kilpilijat:
1p. Musiikki: Mikä oli Metallican debyyttialbumi?
-
2p. Kemia: "Ensin vesi, sitten happo. Muuten tulee käteen rakko", sanoo vanha opettavainen sananlasku, mutta mitkä kaksi happoa yhdessä muodostavat kuningasvettä?
- suolahappo ja typpihappo
3p. Suomen maantiede: Kuluvalla Liiga-kaudella jääkiekkoa pelataan kolmessatoista kaupungissa. Mitkä kaksi kaupunkia: Toisen vierasmatka toisen luo on lyhin, jonka se joutuu kauden aikana tekemään. Sama vierasmatka toiseen suuntaan on toiselle kauden pisin?
- Oulu ja Kuopio
4p. Elokuvat: Kuka näyttelijä voitti parhaan miespääosan Oscarin elokuvasta Milk?
-
5p. Politiikka: Vihreän liiton perustamiseen Suomessa liittyy olennaisesti eräs järvi. Mikä on tuon järven nimi?
- Koijärvi
6p. Urheilu:Kuinka monta kertaa Mika Häkkinen ajoi
-F1-mestaruuteen? (1p.)
-F1-osakilpailuvoittoon? (2p.)
-F1-paalupaikalle? (3p.)
- 2, 20, 29
7p. Urheilu: Viiden gramman tarkkuudella, kuinka paljon painaa jääkiekko?
- 6 unssia eli palttia rallaa 169 g
8p. Pelit: Mitä musta-valkoisella pelilaudalla mustin ja valkoisin pelinappuloin pelattavaa peliä kutsutaan "japanilaiseksi shakiksi"?
- Go
9p. Ruoka ja juoma: Mistä naudan osasta valmistetaan itä-eurooppalaisen keittiön prevelit?
- suolista
10p. Elokuvat: Ketä pidetään maailman vanhimpana aktiivisena elokuvaohjaajana? (8p.) Kuinka vanha hän on? (2p.)
-
Mix täällä keskustellaan vastauksista kun kierros on vielä kesken?
Kurkkaas mikä minulla tuli siitä ensittäin mieleen.Niinpä...kyllähän prevelistä tulee heti mieleen kieli tai suoli.
Kurkkaas mikä minulla tuli siitä ensittäin mieleen.
Uskallan väittää, ettei ruokalajia nimeltä prevelit ole olemassa, koska ainakaan googlettamalla ei löydy mitään, vaikka olen kokeillut useita erilaisia kirjoitusasuja.