Jos omaa muutakin sosiaalista kontaktia kuin Jatkoajan keskustelupalstan, kuulee tuollaista puhetta aivan varmasti. "Minä en keksi syytä, miksi Venäjä ikinä hyökkäisi Suomeen" tarkoittaa toisille samaa kuin "ei ole mitään järkeä varautua sotilaalliseen konfliktiin ja puolustusvoimille annetut resurssit on tuhlaamista". Toinen vakiintunut "totuus" on, että "ihan sama kun ei me kuitenkaan pärjätä eli ei ole mitään järkeä ylläpitää puolustusta.
Tässä on todella huikeaa ja harhaista tykitystä em. aiheesta vuodelta 2010.
Parhaat palat:
"Olen täysin vakuuttunut, että tässä tapauksessa sotilaallinen vastarinta ainoastaan surmauttaisi suuren joukon täysin viattomia kansalaisia. Venäjän asevoimien materiaalinen ja miehissä mitattu ylivoima on yksinkertaisesti niin valtava, ettei kukaan ihminen, kenen todellisuudentaju ei ole pahasti hämärtynyt, voi pitää Suomen sotilaallista puolustusta uskottavana vastavoimana."
"Venäjän hyökkäyksen pelossa yöunensa menettäville voin kuitenkin lohdutukseksi kertoa, että lähihistoria tuntee monia väkivallattoman vastarinnan kamppailuja, joissa on saavutettu oikeudenmukainen lopputulos verta vuodattamatta."
"Vaikka naisiin, ryssiin, ruotsalaisiin ja homoihin kohdistuva armeijan epävirallinen avoimesti väkivaltainen diskurssi onkin helppo kuitata armeijahuumoriksi, pelkäänpä, että valitettavan moni armeijan käyneistä miehistä mieltää saaneensa instituutiotason oikeutuksen sovinistiseen ja rasistiseen käytökseen."
"Olen pyrkinyt tekstilläni osoittamaan, kuinka Suomi haaskaa vuosittain 2,7 miljardia euroa kuvitteellisten turvallisuusuhkien torjumiseen, epäuskottavan ja tehottoman puolustusjärjestelmän ylläpitämiseen sekä maskuliinisen hegemonian uusintamiseen. "
"Asepalvelus tulee korvata jokaista kansalaista koskevalla kansalaispalveluksella, jonka tehtävänä tulee olla kansalaisten valmistaminen todellisiin turvallisuusuhkiin, kuten ympäristökatastrofeihin, pandemioihin ynnä muihin ei-sotilaallisiin kriiseihin ja poikkeusoloihin."