@Sako ,
@I am not Jesus ,
@godofthunder ,
@vetti ja
@salama#8 .
Olen pannut sen merkille, että perinteistä mediaa seuraamalla on tavattoman vaikea - käytännössä mahdoton - pysyä kärryillä Ukrainan tapahtumista. Verkkouutisissa on muutamien toimittajien aktiivisuuden seurauksena tavanomaista enemmän katsauksia Ukrainaan, muissa sitten sen mukaan miten toimittajia alueella vierailee tai mikäli saavat kolmansilta tahoilta kiinnostavaa materiaalia.
Asetelman ollessa tämän, Suomessa eräiden vaihtoehtomedioiden (esim. DONi News) on onnistunut saada yllättävänkin laajan lukijakunnan, osa on ehdottomasti pro-Venäjä-porukkaa mutta joukossa on myös heitä, joita ohjaa naiivi lapsenusko ja kuvitelmat siitä, että Putkosen DONi News on verrattavissa vaikkapa suomalaiseen paikallisjulkaisuun, jossa ehkäpä hiukan käytetään värikynää (ja vedetään kotiinpäin) paikallisuutisissa.
Itse olen seurannut päivittäin tapahtumia joulukuusta 2013 (ensin Maidan ja sitten Krim & Itä-Ukraina) ja olen huomannut itsessäni sen, että epänormaalista on tullut myös minulle normaalia. Tai kuten paikalliset Donetskissa tapaavat sanoa, kaikki on normaalia (нормальний) - heille se normaali vaan on tila, jota me pidämme epänormaalina. Heille normaalia on se, että etenkin illalla alkaa ampuminen, jota jatkuu useamman tunnin ajan jonnekin puolen yön jälkeen; aamuyöllä muutaman tunnin tauon jälkeen ammunta jatkuu tunnin parin verran. Päivän valjettua tulitus vaimenee, aamupäivällä on hiljaista muutaman tunnin ajan, jolloin militantit "lepäävät", jotta jaksavat sitten illalla ampua. Minullekin nämä asiat ovat tavallaan "normaaleja", joten niitä ei osaa enää pitää merkittävinä uutisina - huomioina vain. Merkittävämpiä ovat sitten ne paikalliseen elämään tai hallintotapaan tai muuhun toimintaan liittyvät tiedonmurut, joita kuulen (ja joista osa on luonteeltaan sellaisia, että on parempi olla hiljaa ainakin jonkin aikaa ennen tapahtuneesta mainitsemista).
Paikalliset saattavat myös todeta, että "
tänään ne ampuivat länteen" tai "
Kyivskiin suunnalta ammuttiin" (Kyivskii on kaupunginosa Donetskissa). Itse asiassa en muista, että milloin viimeksi joku minun tuntemistani paikallisista olisi sanonut, että lännestä ammuttiin Donetskiin ts. ukrainalaisjoukot olisivat tulittaneet tarkoituksellisesti Donetskia. Näin taisi olla viimeksi kevättalvella, jolloin Avdiivkan suunnalla taisteltiin todella rajusti, Avdiivka on Donetskin pohjoispuolella sijaitseva pienehkö teollisuuskaupunki, jota Venäjän johtamat joukot ovat yrittäneet valloittaa useamman kerran parin viimeisen vuoden kuluessa. On kevättalven jälkeenkin UA:n toimesta Donetskin laitamia ammuttu, mutta lähinnä tulitaisteluiden aikana ja pääasiassa pienikaliiperisilla aseilla tai 82 mm krh:lla.
Nyt Luhanskin tapahtumat kiinnostavat, näyttää siltä, että Igor Plotnitski on siirretty syrjään ja LNR:n "sisäasianministeri" Kornet on "uusi pomo" - ainakin toistaiseksi. Joskin on väläytelty, että myös Luhanskin "kansantasavalta" (eli LNR) siirtyisi Donetskin "kansantasavallan" johtajan Aleksandr Zahartšenkon hallintaan, tai siis näennäiseen hallintaan, koska tahtipuikkoa heilutetaan Moskovassa, ja näiden paikallistenkin komentajien yläpuolella ovat alueella toimivien armeijaryhmien venäläiskomentajat.
Luhanskissa on käynnissä eräänlainen "vallankaappaus", jossa Plotnitski siirrettiin syrjään ja Kornet, jonka tukijat löytyvät FSB:n taholta, näyttää voittaneen näiden kahden välisen taistelun. Kirjoittelin aiheesta blogiini, mutta pitää nyt selvittää
@Moderaattorit tiimiltä, mikä on heidän kanta oman blogin linkittämiseen tällaisissa tapauksissa. Blogissa vierailuista en hyödy euroakaan, joten klikkaukset eivät tuo taloudellista hyötyä minulle mutta katsotaanko se sitten mainostamiseksi?
Välitän kuitenkin jatkossa kuulumisia perinteisten uutisten ohella.
tag vielä
@Cobol @mjr