Kari Tapio lauloi vuonna 1983 hitiksi nousseen laulun Olen suomalainen. Kappaleen suomeksi sanoittanut Raul Reiman kirjoitti yhteen kohtaan: mä rakkaudesta laulan, on siinä mies ja nainen.
Ensinnäkin, kappaleen nimi on fasistinen. Nostaa kansallistunnetta ja pian tupruavat keskitysleirit.
Toiseksi, rakkauteen kuuluu tässä tapauksessa vain mies ja nainen. Kyllä pitäisi kuulua sanat: on siinä mies ja mies, myös vuohi sekä lammas, ja Eiffelin tornikin. Vähintään.
Olen suomalainen -kappaleen sanoittaja Raul Reiman oli siis mitä ilmeisimmin ainakin fasisti ja seksuaalivähemmistövastainen. Hän teki itsemurhan 36-vuotiaana vuonna 1987, mutta kysyn kuitenkin, että millaisia rangaistuksia hänelle tulisi näinä hyvinä aikoina postuumisti langettaa?
Kari Tapio esitti kappaletta tuhansia kertoja, joten mitä me hänelle keksimme rangaistukseksi? Hautarauhan rikkomista hirttämistä varten en lähtisi kokeilemaan kummankaan kohdalla, mutta jotakin olisi keksittävä.
Sain luettua tuoreen Antti Heikkisen tekemän Kari Tapion elämäkerran, sieltä juohtuivat mieleeni nämä ihmisoikeuskysymykset.