Kuten sanoin niin minun mielestäni työehtosopimusten shoppailu on perseestä. Siis se on perseestä, että työnantaja vaihtaa omin päin liittoon joka ei heille alunperin kuulu ja jossa on huonommat edut työntekijöille ja se on perseestä että työntekijät liittyvät omin päin liittoon joka ei alunperin heille kuulu koska siinä on paremmat edut työntekijöille. Sama siis molemmin päin.
Kyllä. Mutta entä jos työntekijät vaihtavat omin päin pois sellaisesta liitosta,
a) jolla ei ole oikeasti mitään tekemistä alan kanssa
b) joka on ainoastaan työnantajan keksimä väline halvempiin työvoimakustannuksiin.
Ja vaihtavat nimenomaan sellaiseen liittoon, joka on iät ja ajat edustanut nimenomaan sitä alaa jolla ovat töissä ja jolla on se kuuluisa yleissitova TES alalla. Nyt tarkoitan nimenomaan maapalveluja enkä niinkään turvaa, josta IAU:lla ei kokemusta ennen tätä.
Myöskään sitä en ymmärrä, että miksi ihmisten kopeloijien tai autokuskien pitäisi kuulua lentoliikenteen tai ilmailualan liiton alueelle. Tai lentokenttien siivoajat tai tullimiehet tai poliisit. Sen minä sitävastoin ymmärrän, että miksi lentäjät tai lentoemot siihen kuuluvat. Toki se on selvää, että lentäjien tai lennonjohdon tuella palkkojen kiristäminen ylöspäin on helpompaa ja siksi näin tehdään.
No itsessään jo liiton nimi Ilmailualan Unioni viittaa siihen, että liiton alainen työ tehdään ilmailualalla. Esimerkiksi tuo maapalvelutyö on aina ollut ilmailualalla tapahtuvaa työtä. Maapalveluja esimerkiksi lentokoneiden kuormaus, WC huolto, jäänpoisto, lämmittäminen, vastaanotto, lähettäminen, lentokoneen työntäminen putkesta pois, lähtöselvitys, porttivirkailijan työt, matkustajasillan ajaminen jne jne. Ymmärrän pointtisi ja toki jos näet jonkun työntävän Airbusia 300 000 euron työntölaitteella esimerkiksi Mannerheimintiellä niin tällöin ei ymmärtääkseni olla ilmailualalla.
Olisihan se varmasti minunkin 80-luvulla ollut kiva liittyä paperiliittoon vaikka olisinkin taksia ajanut (erityisesti jos olisin saanut 90% muista kuskeista liittymään myös).
No tämähän olisikin sama asia jos kaikki taksikuskit ennen sinua olisivat olleet paperiliitossa ja paperiliitto olisi ollut suurin taksityön asiantuntija tässä maassa. Sen lisäksi olisi yleisesti tiedossa että paperiliitolla on yleissitova TES taksialalla. Kaikissa muissa tapauksissa tuo vertaus menee pahasti metsään. Elikkä esimerkiksi juuri tässä tapauksessa.
Eiköhän se sen verran liity, että tuo asiakkaille näkyvä hinta on varmasti syy miksi tällaista työtaistelua käydään. Se isommista palkoista johtuva kalliimpi hinta ei tuota asiakkaille lisäarvoa. Ongelma toki poistuu jos Finski kokonaan lopettaa esim konkurssin seurauksena. Siis silloin ei kukaan saa parempaa palkkaa kuin Norskin maapalvelun työntekijät.
Se on pisara meressä se muutaman sadan euron korvaus lentokoneen kääntämisestä minkä lentoyhtiö maapalvelufirmalle maksaa jos ajatellaan lentoyhtiön kulurakennetta. Veikkaan että jos edestakainen lentolippu jonnekin maksaa vaikka 200€ kun sitä kääntää IAU:n miehet, niin se on about 199.97€ kun sitä kääntää "halvat" miehet. Tämä siis jos kokonaiskustannusten osana tarkastelee maapalveluhenkilöstön palkkojen erotusta.
Hauskintahan tässä on se, että Finnairilla oli pitkään todella edullinen sopimus koneiden käännöistä, ja esimerkiksi Blue1 maksoi huomattavasti isompia summia halvempien miesten tekemistä koneen käännöistä. Sittemmin AP ei ole enää käännellyt Blue1:n koneita koska Blue1 halusi maapalvelut firmalta joka noudattaa alan yleissitovaa TES:iä. Airpro on Finavialle sellainen kultapossu jonka voittoja siirretään joka vuosi emoyhtiölle kasakaupalla. Ymmärtäähän sen nyt tollokin, että jos noille duunareille joutuisi maksamaan oikeita palkkoja niin se on jonkun osakkeenomistajan taskusta pois.