Työntekijän oikeudet, etuudet ja velvollisuudet?

  • 22 847
  • 98

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Ajattelin avata tällaisen ketjun, koska sen verran pahasti hirttää kiinni juuri tällä hetkellä!

Olen tehnyt monenlaista työtä ja myöskin monissa eri organisaatioissa. Viimeiset vuodet on tullut tehtyä myyntityötä. Olen huomannut myyntiorganisaatiossa yhden mittavan ongelman, eli työntekijän oikeudet, sillä niitä ei tunnu olevan laisinkaan!

Tämän hetkinen organisaatio, jossa työskentelen on ulkomaalainen, selkeä - myyntiin keskittyvä ja sitä painottava organisaatio. Työntantajani ja myös kaikki esimieheni ovat ulkomaalaisia. Tämän tyylisissä yrityksissä jossa nytkin työskentelen on monesti ongelmana se, että yritys yrittää kasvaa kauheaa vauhtia, mutta unohtaa (tai vähät välittää) työntekijöiden oikeudet kokonaan.

Olen myyjänä tehnyt tälle kevyelle muutaman työntekijän Suomen (y-tunnus on) organisaatiolle ja koko yhtiölle vajaassa vuodessa satojatuhansia euroja, kuitenkaan siitä hyötymättä siinä määrin kun olisi ollut aiheellista. En siis ole ahne, vaan se työmäärä ja rahallinen saanti ei ole ollut sitä luokkaa mitä monessa muussa työpaikassa minulle olisi maksettu. Varsinkin kun suureltaosin minun ansiosta, yritys on saanut jo vähän nimeä Suomessa.

Pahinta tämän yrityksen toiminnassa, jossa nyt työskentelen on se, että yrityksessä rikotaan monia työntekijän perusoikeuksia. Esimerkkeinä terveyshuolto, palkan maksun-, palkkakuitin myöhästyminen, on maksettu vääriä palkkoja - ylityöstä ei saa palkkaa, päivärahoja ja ulkomaan päivärahoja ei makseta ja niin edelleen. Voisin jatkaa tätä loputtomiin!Itseasiassa lyhyempi luettelo tulisi varmaankin kun luettelisin ne asiat mitä yritys tekee oikein.

Todella pienillä asioilla saataisiin työoloistamme aivan loistavat, mutta vaikka olemme näistä sanoneet tuhansia kertoja esimiehillemme ja he ovat sanoneet laittavanse ne kuntoon, niin mitään ei ole tapahtunut.

Kaikista pahimmalta tuntuu se, että tykkään itse työstä, uskon myytävään tuotteeseen ja käytännössä kaikki työkaverinikin ovat erittäin mukavia (yhtä lukuunottamatta).

Selvityksenä tämä yksi työkaveri tuli taloon "0" työkokemuksella, nuoleskeli itsensä työnantajiemme suosioon (hän soittaa ja pitää yhteyttä hyvän kielitaitonsa ansiosta jatkuvasti esimiehiimme), tekee monet asiat miten sattuu, ei kuuntele, ei pelaa joukkueena jne. Nyt hän on noussut meidän esimieheksi ilmaan mitään konkreetisia näyttöjä, organisaatiokykyä ja valehtelemalla on saanut muut työntekijät näyttämään juuri siltä mitä itse on ja itsensä näyttämään siltä mitä muut on. Hän myös ottaa kaikesta krediitit kotiin.

Tähän vielä sen verran, etten kuulostaisi niin kateelliselta haluan sanoa, että ottaisin esimiehekseni kenet tahansa muun työkavereistani, eikä itseäni haittaisi tippaakaan.

Joku varmaan sanoo, että vaihda työpaikkaa ja haluan vastata siihen, että se on käynyt mielessä monta kertaa. Itselläni on vaan sellainen tilanne, että ei ole varaa pelleillä työpaikanvaihtojen kanssa, eikä muutenkaan pätkätyöt näytä kovin hyvältä CV:ssä.

Olen pattitilanteessa, mutta en vain haluaisi vaihtaa silti paikkaa vaikka masokistiksi tässä itsensä tunteekin. Ensi kuussa pitäisi vielä olla palkkaneuvottelut jossa olisi mahdollisuus saada palkan korotus. Uskon ennemmin, että tässäkin on taas valehdeltu ja palkkaneuvottelut siirtyy ja kun ne sitten jossain vaiheessa saadaan järjestetyksi, niin esimieheni varmaan sanelee sen palkan tyylin: saat 100€ palkankorotuksen kuukausipalkkaasi, ugh olen puhunut!

Apua ja mielipiteitä kaivataan ja toivottavasti tästä kehkeytyy rakentavaa keskustelua. Mielellään kuulisin jos joku muu on kokenut vastaavanlaista työpaikallaan ja työnantajaltaan?
 

Viljuri

Jäsen
Voit liittyä liittosi jäseneksi, ja saada sitä kautta oikeudellista neuvontaa ja palvelua? Ja vaikka asiasi on varsin "kaukana" normityypin työsuhteiden ongelmista, ts. kyse ei ole (yleissitovin) kollektiivisin työehtosopimuksin säädeltävistä työsuhteen minimiehdoista, eikä kaikkiin kysymyksiin ole millimetrin tarkkaa, ennalta selvää vastausta.

Toki tehtyjä sopimuksia, sopimukseen rinnastuvia vakiintuneita työsuhteen aikana noudatettuja ei-riidattomia käytäntöjä ja soveltuvin osin Suomen lakeja pitää noudattaa mahdollisista lakiviittauksista huolimatta, mutta tästä pidemmälle ei ole syytä keskustelupalstoilla edes "leikisti" mennä.

Pikemminkin kyse on siitä, että organisaation sisällä ei näytä keskusteluyhteys toimivan työntekijän ja työantajan edustajien välillä, ja asian mahdollinen korjaaminen edellyttää aloitteellisuutta myös työntekijän puolelta, jos kerran henkilöjohtaminen pomolta ei ole mennyt ihan putkeen. Jos asiallisin tavoittein mennään molemmin puolin, niin epäkohtien tuominen framille ja niistä käytävä keskustelu on yleensä tilannetta edistävä ja parantava. Kulttuurierot voivat tietysti vaikeuttaa suullista vuorovaikutusta, joten voi olla järkevää laatia "kehitysehdotuksensa" ihan kirjallisesti (~ sähköpostitse), tietysti hyvässä hengessä, mikäli haluaa myös joitakin tuloksia.

Riippuu hieman "omasta luonteesta", että miten vastakkainasetteluja ja kriisitilanteita sietää tai niitä osaa lähestyä tai siis pikemminkin, miten niitä kannattaa lähestyä.

Ja "oma luonne" tässä kattaa sekä pomon että työntekijän, tietyt oikeudelliset pelisäännöt on olemassa, mutta ihan mittatikun mukaan niitä ei ole syytä sentti-sentiltä vaatia/edellyttää/määrittää, nythän on kysymys monelta osin "luovasta" työstä ja jos tulosta syntyy, kuten kerroit, niin oikeudellisiin argumentteihin vetoaminen ei useinkaan johda ainakaan ensimmäisessä vaiheessa parhaimpaan tulokseen.
 
Viimeksi muokattu:

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Voit liittyä liittosi jäseneksi, ja saada sitä kautta oikeudellista neuvontaa ja palvelua?

Minun kokemuksieni mukaan liittoon työnnetyt rahat menevät hukkaan. Oikeuttaa saa rosiksessa, ei muualla. Työnantajat tietävät, ettei liitoilla ole enää mitään valtaa.
 

Viljuri

Jäsen
Minun kokemuksieni mukaan liittoon työnnetyt rahat menevät hukkaan. Oikeuttaa saa rosiksessa, ei muualla. Työnantajat tietävät, ettei liitoilla ole enää mitään valtaa.

Liitoissa on eroa, tai siis pikemminkin eroa on siinä tavassa, jolla oikeudellisten palvelujen antaminen on järjestetty. Toiset ovat huomattavasti tehokkaampia kuin toiset. Voi itse kukin puhdetyönään yrittää ottaa selville, että miten sen oman liiton tilanne on.

Tilanne on monilta osin sellainen, että aikaisemmin joukkovoimalla uhkaaminen toimi tietyillä aloilla (ei muuten toimi tällä hetkellä), siinä missä ylivoimainen enemmistö aloista on siinä tilanteessa, että niillä toimiessa joudutaan sitten enemmän tai vähemmän maanittelemaan, vetoamaan ja neuvottelemaan, ilman että meno olisi niin "halki, poikki ja pinoon" kuin kaikkein omasta arvostaan vakuuttuneimmat toivoisivat.

Käräjäoikeuteen mentäneen sitten siinä vaiheessa, kun ristiriidat kasvavat sille tasolle, ettei työsuhteen jatkamiselle ole enää (henkisiä) edellytyksiä ja tämä vaihtelee tapauksittain huomattavasti.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Minun kokemuksieni mukaan liittoon työnnetyt rahat menevät hukkaan. Oikeuttaa saa rosiksessa, ei muualla. Työnantajat tietävät, ettei liitoilla ole enää mitään valtaa.

Liittojen välillä on näköjään eroja. Tai vähintään kokemukset vaihtelevat rajusti: Minun kokemuksieni mukaan liittoon työnnetyt rahat tulevat takaisin alennuksina, etuina, oikeudellisena neuvontapalveluna, vakuutus- ja muina kädenojennuksina sekä oivallisena tukimuurina, jolle voi esim. lähettää työsopimuksensa tai muut pomon aivoitukset tarkastettavaksi. Jokunen läpyskäkin tulee luukusta viikoittain, ja niitä tulee mielenkiinnolla luettuakin. En siis valita.

Itse keskusteluun lienee jo ainoalla mahdollisella tavalla vastattukin, eli avoin keskustelu face to face pystyyn ja kissa pöydälle. Etunasi on, että olet saanut Suomen bisneksen liitoon, ja tällaisista tyypeistä on harvoin varaa päästää irti. Ja vaikka olisikin, tuolla meriitillä luulisi saavan duunia samantien muualta. Myyntihommia näyttäisi riittävän lama-aikanakin, tietysti vähän alasta riippuen; jos esim. erikoisalaasi ovat metsäkoneet, soodakattilat tai paperikoneet, voi juuri nyt olla vähän heikkoa. Mutta jos noita olet aiemmin myynyt, eiköhän muukin tekninen myynti onnistu helposti.
 

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
Minun kokemuksieni mukaan liittoon työnnetyt rahat menevät hukkaan. Oikeuttaa saa rosiksessa, ei muualla. Työnantajat tietävät, ettei liitoilla ole enää mitään valtaa.

Saako rosiksista työehosopimusten yleissitovuutta? Mitä luulet että tapahtuisi jos kaikki ajattelisivat samalla tavalla ja työehtosopimusten yleissitovuus lakkaisi olemasta voimassa? Yleissitovuus ei kuitenkaan ole mikään automaattinen juttu ja sen takia tavalisen duunarin kannattaa maksaa muutama euro vuodessa enemmän ammattiliitoille.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Ensi kuussa pitäisi vielä olla palkkaneuvottelut jossa olisi mahdollisuus saada palkan korotus. Uskon ennemmin, että tässäkin on taas valehdeltu ja palkkaneuvottelut siirtyy ja kun ne sitten jossain vaiheessa saadaan järjestetyksi, niin esimieheni varmaan sanelee sen palkan tyylin: saat 100€ palkankorotuksen kuukausipalkkaasi, ugh olen puhunut!

Kiitos hyvistä vastauksista tänne ja yritän vastata pidemmällä vastauksella kun pääsen kotiin.

Nyt tuli sitten aamulla heti "iloinen" uutinen, että kaikki palkankorotukset yrityksessä on jäädytetty vähintään ensi joulukuuhun asti ja tämä tuli siis minun esimiesten esimieheltä, meidän virallisesta päämajasta.

Hauskinta tässä on se, että otin tämän palkkaneuvottelun puheeksi jo viime joulukuussa kun huomasin olevani todella alipalkattu tekemääni työhön nähden. Pohjoimaiden johtajamme lupasi minulle, että käymme palkkaneuvottelut kesäkuussa. Oma lähin esimieheni lupasi tämän saman minulle eilen ja sovimme jo päivänkin, mutta ei nyt sitten tarvitse sitäkään miettiä, enkä siis saa edes tuota 100€. Joku kysyy HIFK osiossa, että onko HIFK epäammattimaisin organisaatio, vastaan nyt, että ei - se on meidän yhtiö! Tästä voitte vähän nähdä minkälaisessa yrityksessä työskentelen. HIFK:ssä sentään maksetaan työntekijöille kunnon palkka, tuote ja suorittajat vaan ovat huonoja, meillä on toisin päin.

ps. Jos jollain on tarjota hyvää myynti- tai myynnin esimiehen työtä, hyvässä organisaatiossa hyvälle myyjälle, niin laittakaa ihmeessä yv:tä!
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Nyt tuli sitten aamulla heti "iloinen" uutinen, että kaikki palkankorotukset yrityksessä on jäädytetty vähintään ensi joulukuuhun asti ja tämä tuli siis minun esimiesten esimieheltä, meidän virallisesta päämajasta.

Ei tuollaista kohtelua kannata sietää. Ei muuta kuin uuden duunin hakuun. Kun sinulla kerran on näyttöjä osaamisesta, ei uuden paikan löytäminen luulisi olevan vaikeaa. Kesällä se on hieman haastavaa, mutta viimeistään lomien jälkeen firmat taas aktivoituvat rekrytointeihin.

Sinun työpaikalla on niin moni juttu pielessä, ettei joku pieni palkankorotus edes merkitsisi mitään.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Ei tuollaista kohtelua kannata sietää. Ei muuta kuin uuden duunin hakuun. Kun sinulla kerran on näyttöjä osaamisesta, ei uuden paikan löytäminen luulisi olevan vaikeaa. Kesällä se on hieman haastavaa, mutta viimeistään lomien jälkeen firmat taas aktivoituvat rekrytointeihin.

Sinun työpaikalla on niin moni juttu pielessä, ettei joku pieni palkankorotus edes merkitsisi mitään.

Olen kyllä täysin samaa mieltä ja taisi olla viimeinen pisara meikäläiselle tämä tämänpäiväinen "kiva pikku yllätys". Alan samantien katsomaan uusia työpaikkoja ja nyt kun kesälomat lähestyy niin on hyvä hetki käydä työpaikkahaastatteluissa. Olen jo laittelemassa verkkoja vesille ja kun tärppää, niin häviän täältä nanosekunnissa, mutta muuten tietysti kitkuttelen täällä sen aikaa kunnes saan uuden, koska tyhjäpäälle ei tietenkään kannata jäädä.
 

mendieta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Carlo Grünnin ja Juhani Tammisen FB-päivitykset
Kannattaisi tehdä paperille laskelma perusteluineen palkkasaatavista, joihin sinulla olisi lain mukaan oikeus. Tuon voi jättää firmalle sitten laskun ominaisuudessa samaan aikaan irtisanoutumisilmoituksen kanssa.
 
Suosikkijoukkue
Semo tutti parrucchieri.
Nyt tuli sitten aamulla heti "iloinen" uutinen, että kaikki palkankorotukset yrityksessä on jäädytetty vähintään ensi joulukuuhun asti ja tämä tuli siis minun esimiesten esimieheltä, meidän virallisesta päämajasta.

Eiköhän tämä kerro kaiken firman tasosta. Mikäpä motivoi huippumyyjää paremmin kuin paska esimiestoiminta ja huono arvostus. Tee ennemmin laskelma miten myyntisuorituksesi tippuu asteikon mukana euroissa mitä enemmän homma alkaa haista.

Pomo alkaa jauhamaan paskaa kaikesta mutta ei sillä ole varaa menettää tässä tilanteessa sun tasoista myyjää ja sun tekemää rahaa firmalle. Uuden kouluttamisen maksaa ja kestää kauan päästä samalle tasolle. Koska olet muutenkin lähdössä niin pistä äijä selkä seinää vasten ja muistuta samalla keiden työllä on esimiesasemaansa päässyt.

Jos on vielä tiedossa hänen ja muiden myyntiluvut niin voit lyödä lisää aseita pöytään. Esimiehet muuallakin tietävät että myyntiluvuissa kaikki on aina parempaa kuin nolla euroa ja epävarma uusi työntekijä aloittamassa alusta.

Noilla aseilla pitäisi irrota kohtuullinen palkankorotus.
 

Viljuri

Jäsen
Kyllähän vastaan voi tulla myös tahoja, jotka eivät kerta kaikkiaan katso asioita sopimuskumppaninsa näkökulmasta, vaan vetävät sitä mutkaa suoraksi aina sinne saakka kunnes routa sulaa.

Ja tätä asiaa kulttuurierot voivat vielä lisätä, varsinkin kun toimitaan vain muutamien henkilöiden kanssa. Informaatiokatkoksetkin ovat mahdollisia, kun toimitaan useiden pomojen ja alueiden kanssa, mutta oli miten oli, niin itse pitää olla aktiivinen sen kanssa, että jos ja kun jotakin vastoin sovittua tehdään ja mielellään todisteellisesti (~ nykyään kovin helppoa, kun käydään yleensä kaikki viestintä sähköpostitse, kopiot talteen) kohtuullisessa ajassa ilmaista oma käsityksensä työnantajan menettelystä, jotta esimerkiksi ajan kulumisen perusteella ei syntyisi työnantajan edustajalle mahdollisuutta yrittää vedota työntekijän passiiviseen hyväksyntään oleellisten sopimusehtojen muutosten taustalla.

Sitten voi tietysti vastaan tulla ihan hämärämiehiäkin, joiden koko toiminnan ja viestinnän tarkoitus on oikaista työntekijän oikeuksien ja työnantajamaksujen puolelta niin pitkälle kuin pääsee ja niin pitkään kuin vain aikaa annetaan.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Näytti DNA:llakin olevan joitain ongelmia uutisista päätellen?

Eiköhän tämä kerro kaiken firman tasosta. Mikäpä motivoi huippumyyjää paremmin kuin paska esimiestoiminta ja huono arvostus. Tee ennemmin laskelma miten myyntisuorituksesi tippuu asteikon mukana euroissa mitä enemmän homma alkaa haista.

Kyllä, on tämä uskomaton pulju kun eivät saa edes perusaioita päivitettyä lain vaatimalle tasolle. Varmaan on edes turha toivoa mitään etuuksia tai, että meillä mentäisiin yleisesti hyväksi todettujen käytäntöjen mukaan.

Pomo alkaa jauhamaan paskaa kaikesta mutta ei sillä ole varaa menettää tässä tilanteessa sun tasoista myyjää ja sun tekemää rahaa firmalle.

Aion tehdä juuri näin ja katsoa mihin he ovat valmiita. Toisaalta niin outo tajunnan virta on minun johtajillani, että he eivät osaa edes laskea 1+1=2. He eivät ymmärrä, että heidän toimintansa ei edesauta tuloksia ja vetelevät mattoa alta kokoajan vaikka toisin toimimalla uskon, että meidän yrityksen kaupat olisivat ihan toisella tasolla. Tässä voi olla, että kun laitan heidät selkä seinää vasten, niin sanovat vain, että ei sota yhtä miestä kaipaa ja palkkaavat jonkun toisen. Typerintä tässä vaan on yrityksen kannalta se, että siinä voi mennä monta kuukautta kun tämä uusi myyjä ei saa mitään aikaan ja sitten vielä huomaavatkin, ettei se edes ollut mikään myyjä. Ja vaikka olisikin hyvä myyjä, niin kaikki ei tapahdu hetkessä, eli 2-3 kk saattaisi silti mennä ennen kuin pääsisi vauhtiin. Tietysti se ei minua enää paljon tuossa vaiheessa kiinnostaisi.

Jos on vielä tiedossa hänen ja muiden myyntiluvut niin voit lyödä lisää aseita pöytään. Esimiehet muuallakin tietävät että myyntiluvuissa kaikki on aina parempaa kuin nolla euroa ja epävarma uusi työntekijä aloittamassa alusta.

Noilla aseilla pitäisi irrota kohtuullinen palkankorotus.

Olen yrityksessämme maailman laajuisesti 150 myyjän joukossa top 5-10 joukossa myyntilistalla ja kun ajatellaan Suomen markkinoiden kokoa muihin maihin, niin tuo pitäisi riittää vakuutukseksi?
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Kyllähän vastaan voi tulla myös tahoja, jotka eivät kerta kaikkiaan katso asioita sopimuskumppaninsa näkökulmasta, vaan vetävät sitä mutkaa suoraksi aina sinne saakka kunnes routa sulaa.

Meidän työpaikkaa kuvaavaa tekstiä. Vieläpä niin, että kun routa on alkanut sulamaan, niin nyt on alettu pihistelemään ja änkyttämään pikku asioista.

Itse en tosiaan tarkkaan tiedä kaikista lain kiemuroista, mutta tänään sanoivat, että tavallista lääkärillä käyntiä (esim. nuhan, kuumeen, yskän, ripulin yms.) ei lain mukaan ole yrityksen korvattava?

Informaatiokatkoksetkin ovat mahdollisia, kun toimitaan useiden pomojen ja alueiden kanssa, mutta oli miten oli, niin itse pitää olla aktiivinen sen kanssa, että jos ja kun jotakin vastoin sovittua tehdään ja mielellään todisteellisesti (~ nykyään kovin helppoa, kun käydään yleensä kaikki viestintä sähköpostitse, kopiot talteen) kohtuullisessa ajassa ilmaista oma käsityksensä työnantajan menettelystä, jotta esimerkiksi ajan kulumisen perusteella ei syntyisi työnantajan edustajalle mahdollisuutta yrittää vedota työntekijän passiiviseen hyväksyntään oleellisten sopimusehtojen muutosten taustalla.

Varmasti meillä on ollut kulttuuri-/informaatio ongelmia näihin asioihin liittyen. Otin tänään lakimieheeni yhteyttä ja aion käydä jokaikisen asian läpi, jonka jälkeen aion juurikin sähköpostia käyttäen ilmaista tyytymättömyyteni niihin asioihin joita ei ole hoidettu oikein (lähes kaikki) ja aion vaatia myös vastineen heiltä, ihan jokaisesta asiasta.

Sitten voi tietysti vastaan tulla ihan hämärämiehiäkin, joiden koko toiminnan ja viestinnän tarkoitus on oikaista työntekijän oikeuksien ja työnantajamaksujen puolelta niin pitkälle kuin pääsee ja niin pitkään kuin vain aikaa annetaan.

Olen joskus ollut juuri tämänkaltaisessa yrityksessä töissä ja toiminta oli kieltämättä aika pitkälle samanlaista kuin nyt. Ainoastaan sillä erotuksella, että uskon tässä yrityksessä haluttavan toimia lakien & säännösten mukaan, mutta toisaalta välinpitämättömyydellä, pihistelyllä ja huolimattomuudella päästään samaan tulokseen, eli rikotaan lakeja.
 

steepler

Jäsen
Suosikkijoukkue
chelsea, The Ohio State Buckeyes
Itse en tosiaan tarkkaan tiedä kaikista lain kiemuroista, mutta tänään sanoivat, että tavallista lääkärillä käyntiä (esim. nuhan, kuumeen, yskän, ripulin yms.) ei lain mukaan ole yrityksen korvattava?

Onko nyt kyseessä lääkärillä käynnin kustannukset vai työaika joka menee hukkaan. En minäkään ihan varmuudella tiedä, mutta ei mielestäni työantajalla ole lain mukaan velvollisuutta terveydenhuoltoa kustantaa.

edit. ohessa työterveyslaki, en jaksa koko juttua lukea ja yrittää tulkita, jossain määrin kuitenkin riippuu työstä ja olosuhteistä mitä pitää korvata.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20011383

"Työnantajan velvollisuudet
4 §
Työterveyshuollon järjestäminen

Työnantajan on kustannuksellaan järjestettävä työterveyshuolto työstä ja työolosuhteista johtuvien terveysvaarojen ja -haittojen ehkäisemiseksi ja torjumiseksi sekä työntekijöiden turvallisuuden, työkyvyn ja terveyden suojelemiseksi ja edistämiseksi.

Työterveyshuolto tulee järjestää ja toteuttaa siinä laajuudessa kuin työstä, työjärjestelyistä, henkilöstöstä, työpaikan olosuhteista ja niiden muutoksista johtuva tarve edellyttää, siten kuin tässä laissa säädetään."

Tuossa ainakin jotain työantajan velvollisuuksista.
 
Viimeksi muokattu:

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Onko nyt kyseessä lääkärillä käynnin kustannukset vai työaika joka menee hukkaan. En minäkään ihan varmuudella tiedä, mutta ei mielestäni työantajalla ole lain mukaan velvollisuutta terveydenhuoltoa kustantaa.

Kyllä, näinhän se taitaa olla, toki tuo työterveyshuollosta kertova laki on aika tulkinnallinen ja se pitää sisällään myös sen, että keskusteluissa pitää olla mukana työntekijän edustajia, joskin silti se lopullinen päätös on firman oma. Tässä joudutaan myös katsomaan tasavertaisuutta, eli samassa yrityksessä kaikkien pitää saada tasa-arvoinen kohtelu, mutta meneekö tämä rajojen yli, en tiedä. Jos esim. toisessa maassamme on paremmat terveyshuollot myönnetty, niin kuuluuko meilläkin olla oikeus.

Oli miten oli, tällä hetkellä meillä ei ole minkäänlaista terveydenhuoltoa ja vuoden olen töitä tehnyt ilman näitä lain mukaisia juttuja. Jos ensin saisimme nämä kuntoon (mikä ei varmaan mene lakien mukaisesti kuitenkaan), niin voisimme alkaa keskustelemaan motivoivista etuuksista, joita ei tosin meille tulla antamaan tässä lafkassa.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Joo. Eli tästä ketjusta kyselinkin jo pari viikkoa sitten sekalaisten puolelta. Nostetaan ylös!

Avovaimon kanssa siis käynnistä taistelu työnantajan kanssa. Ensin puuttui vuoden lopussa koko joulukuulta lisät palkasta ja kun ei maksettu, niin liitto "pakotti" ne maksamaan. Tämän jälkeen työnantaja rupesi jakelemaan varoituksia asioista, joita kaikki tekevät kys.om. työpaikalla ja vain avovaimolleni on näitä varoituksia tullut (varoittelu alkoi siis sen jälkeen, kun liitto otti yhteyttä epäkohdasta). Yhtään niistä ei ole annettu suoraan käteen vaan jätetty pukukaapin oveen (kuka vaan olisi ne sieltä voinut lukea) ja papereihin lisätty, että varoitukset on käyty läpi työntekijän kanssa. Vissiin sitten pukukaapin kautta on keskusteltu.

Nyt työnantaja on palkannut lisää työntekijöitä ja peruu järjestään kaikki emännän vuorot saman päivän aikana tekstarilla tai "kätyrinsä" kautta. Eikä varmasti maksa noita vuoroja ilman taistelua vaikka ne maksaa pitää, koska työntekijä ei ole suostunut niiden perumiseen työvuorolistaltaan.

Liitto soitti hetki sitten ja asian hoitaja vain nauroi, että voiko tämä edes olla totta? Kaikkea en tähän jaksa listata, mutta liitostakin sanottiin, että äärimmäisen harvinaista, että työnantaja on näin pihalla asioista ja olettaa työntekijän vain jättävän asian siihen. Kahden viikon sisään on keskustelu ja paikalla on liitto, työntantaja ja työntekijä. Tuo keskustelu on liiton mukaan viimeinen pakollinen asia ja jos homma ei muutu, niin juttu viedään oikeuteen, koska todisteita on työntekijän hyväksi niin runsas nippu.

Onko kokemusta, että miten pitkiä prosesseja tällaiset oikeudenkäynnit yleensä ovat? Kyse on tietty yhdestä maailman suurimmista ravitsemusketjuista ja yritys on Suomessa käsittääkseni täysin franchisin-pohjalla mikä voi selittää tuon työnantajan täyden epäpätevyyden hoitaa velvollisuuksiaan. Kiitos vielä erikseen eräälle nimimerkille, jonka kanssa tästä jo yv:llä keskusteltiinkin :)
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...
Onko kokemusta, että miten pitkiä prosesseja tällaiset oikeudenkäynnit yleensä ovat? Kyse on tietty yhdestä maailman suurimmista ravitsemusketjuista ja yritys on Suomessa käsittääkseni täysin franchisin-pohjalla mikä voi selittää tuon työnantajan täyden epäpätevyyden hoitaa velvollisuuksiaan. Kiitos vielä erikseen eräälle nimimerkille, jonka kanssa tästä jo yv:llä keskusteltiinkin :)

No eihän se oikeuteen mene. Jos liitto uhkaa oikeudenkäynnillä, franchising yrittäjä ottaa varmaankin yhteyttä pääkallopaikalle, mistä lakimies arvioi tilanteen ja homma sovitaan.

Toisaalta, eihän se sitä muuta miksikään, että jos työnantaja ei pidä jostain työntekijästä ja voi edelleen vittuilla jos haluaa.
 
Suosikkijoukkue
Hiroshima Toyo Carp
Sen "hassun jutun" olen huomannut, että kun tulee yt-neuvottelut tai muuta vastaavaa, niin ekana laitetaan aina pihalle ne työntekijät, joilla on yhtään ay-taustaa. Sattumaako?

Säälittävää tämä nykymeno. Toinen mikä vituttaa on se, että kaiken maailman pikaruokaketjut ym. limaisine pikkupomoineen kusettavat nuoria minkä ehtivät. Hädin tuskin mitään saa käteen kirjallisena ja välillä suunnilleen teetetään "työharjoittelun" merkeissä ilmaista hommaa jonka jälkeen kengitään pihalle ja otetaan uusi taukki kiertoon.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Säälittävää tämä nykymeno. Toinen mikä vituttaa on se, että kaiken maailman pikaruokaketjut ym. limaisine pikkupomoineen kusettavat nuoria minkä ehtivät. Hädin tuskin mitään saa käteen kirjallisena ja välillä suunnilleen teetetään "työharjoittelun" merkeissä ilmaista hommaa jonka jälkeen kengitään pihalle ja otetaan uusi taukki kiertoon.

Juuri näin tämä kyseinen yhtiökin toimii. Ennen tätä tapahtumaa mistä kirjoitin, oli jo yksi edellinen työntekijä oikeudessa saman pösilön kanssa, koska sai potkut sen takia, että hänellä todettiin syöpä. Syövän sai kuitenkin avovaimon mukaan selätettyä, mikä on hieno juttu ja sai vielä oikeudesta vähän sukanvarteen rahaa.

Luulisi tosin, että tuo kaveri saa maailmalta sieltä isolta toimistolta kalossin kuvalla varustetun kirjeen joskus kotiin, koska onhan tuo nyt pirun huonoa mainosta maailmanlaajuiselle yritykselle.

Jussi_j: Ei avovaimoni tuolla todellakaan tule jatkamaan töitään. Koitetaan nyt kuitenkin saada asioihin järjestystä, että ehtisi edes uuden työpaikan saamaan, eikä tarvitsisi saada potkuja, joissa lukee irtsisanomisen johtuneen työntekijästä = 3 kuukauden karenssi. Siinä vaiheessa loppuu huumori.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Väijyn kertoman perusteella työntekijä taitaa olla ilmeisen vahvoilla. En usko että työnantajan kannattaa lähteä rosikseen ottamaan itselleen kustannuksia ja roimia korvauksia. Ja kyllä nuo liitoissakin tietävät milloin casea kannattaa lähteä ajamaan oikeuteen saakka.

Sen "hassun jutun" olen huomannut, että kun tulee yt-neuvottelut tai muuta vastaavaa, niin ekana laitetaan aina pihalle ne työntekijät, joilla on yhtään ay-taustaa. Sattumaako?
Paremminkin salaliittoteoriaa. Tietysti ay-taustaisissa ihmisissä on heissäkin monenlaisia tyyppejä. Toiset ovat asialinjalla ja toiset eivät niinkään. Jälkimmäiset oikein hykertelevät kun saavat kampittaa työnantajaa ja tehdä kaikenlaista kiusaa jos pienikin tilaisuus siunaantuu. Fiksut ja kokonaisuutta hahmottavat luottamusmiehet ymmärtävät edunvalvonnan ohessa myös firman kilpailuedun päälle, noudattavat sovittuja pelisääntöjä, eikä heillä ole edunvalvonnan suhteen epäterveitä tarkoitusperiä. Jos joku jossakin vaiheessa ay-aktiivinen työntekijä on osoittanut olevansa näissä suhteissa epäluotettava kumppani keskinäisten asioiden hoitamisessa, niin en usko että tulee ikävä jos tyypistä on mahdollisuus päästä eroon. Tilanne on ihan toinen jos kaveri on luottamusmiehenä toimiessaan herättänyt arvostusta. En tarkoita että olisi ollut työnantajalle suosiollinen kaveri työntekijöiden kustannuksella, vaan että henkilön tekemisiin voi luottaa hankalissakin tilanteissa.

Säälittävää tämä nykymeno. Toinen mikä vituttaa on se, että kaiken maailman pikaruokaketjut ym. limaisine pikkupomoineen kusettavat nuoria minkä ehtivät. Hädin tuskin mitään saa käteen kirjallisena ja välillä suunnilleen teetetään "työharjoittelun" merkeissä ilmaista hommaa jonka jälkeen kengitään pihalle ja otetaan uusi taukki kiertoon.
Tuolla lienee sekä osaamattomuudesta johtuvaa huonoa henkilöstöpolitiikkaa että ihan tahallista kotiinpäinvetoa. Luulen että mäkkärit tms. eivät ole ollenkaan pahimpia. Paskemmat ehdot ja kaikkinaiset epäkohdat lienevät yleisempiä kaiken maailman jäätelökojuissa ja vastaavissa.
 
Viimeksi muokattu:

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Olen ollut yli puoli vuotta lomautettuna ja nyt askarruttaisi seuraava asia. Tuolla työlainsäädännössä sanotaan, että lomautuksen jatkuttua 200 päivää, voi työntekijä irtisanoutua ja saada saman irtisanomisajan palkan kuin työnantajan irtisanoessa työsopimuksen. Olen ollut melko pitkään työsuhteessa ja irtisanomisajan palkka on 4kk.

Tuosta on ollut hieman vääntöä, että onko tuo 200 päivää kalenteripäiviä, vai työpäiviä?

Kellään varmaa tietoa?
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Onko kokemusta, että miten pitkiä prosesseja tällaiset oikeudenkäynnit yleensä ovat?

Riippuen liitosta toki, mutta yhden läheisen taistelua sain seurata paraatipaikalta. Noin puolen vuoden päästä oli juttu käsitelty ja siitä aika pian rahat tilillä. Jos joudutte kämppää vaihtamaan (pienempi on tässä tapauksessa ideaali), se tuo helposti lisää rahaa (palkanmaksu ei ole sujunut = jouduitte vaihtamaan pienempään ja halvempaan). Jos olette ajatelleet autoa vaihtaa, kannattaa myydä vanha nyt kohta ja odottaa uuden oston kanssa kunnes käräjöinti on ohitse (jouduitte luopumaan autostanne yms). Työpaikkakiusaaminen ja siitä kertynyt stressi yms. Kannattaa googletella lisää. Vähän harmittaa muiden puolesta kun lukee tätä ketjua. Itse olen päässyt paikkaan jossa työntekijöistä välitetään, tiimihenki on kova ja lähes kaikki toimii kuin rasvattu. Yksi harvoista organisaatioista joissa tajutaan että onnellinen työntekijä tuottaa enemmän. Palkka ei ole ehkä ihan niin hyvä kuin olen ennen muualta saanut, mutta kyllä nämä kaikki sen kompensoivat. Tuli ihan yllätyksenä itsellenikin että kyllä tietyt asiat ajavat työssä reilusti rahan edelle (puhutaan ehkä 5k vuosiansioista, jotka tulivat kyllä pääasiassa ylitöillä)
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Olen ollut yli puoli vuotta lomautettuna ja nyt askarruttaisi seuraava asia. Tuolla työlainsäädännössä sanotaan, että lomautuksen jatkuttua 200 päivää, voi työntekijä irtisanoutua ja saada saman irtisanomisajan palkan kuin työnantajan irtisanoessa työsopimuksen. Olen ollut melko pitkään työsuhteessa ja irtisanomisajan palkka on 4kk.

Tuosta on ollut hieman vääntöä, että onko tuo 200 päivää kalenteripäiviä, vai työpäiviä?
Olen melko varma, että erittäin suurella todennäköisyydellä kyse on kalenteripäivistä (tuo pieni epävarmuus johtuu vain siitä, että en itse työskentele tällaisten asioiden parissa, vaikka työni puolesta minun pitää niistä jotain ymmärtää...) Eiköhän liiton juristi pysty sen vahvistamaan. Jos et kuulu liittoon, niin "työsuojelupiiri" (nykyiseltä nimeltään "Aluehallintoviraston työsuojelun vastuualue") osannee myös kommentoida.

Sen tiedän, että niiden pitää olla yhtäjaksoisesti. Jos esim. lomautus keskeytyy kesäloman ajaksi, niin se katkaisee 200 päivän laskemisen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös