Työhaastattelun syvin olemus

  • 523 702
  • 1 707

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pari mediaa on ylitse muiden asunnon etsimisessä: Kirkko & Kaupunki sekä Opettaja. Sillä ei ole väliä, kuuluuko noiden lehtien varsinaiseen kohderyhmään, mutta kun noihin pistää ilmoituksen "etsitään vuokra-asuntoa" niin tärppää ehkä helpommin kuin mistään Oikotiestä.
 

Birchman

Jäsen
Lopussa ilmoittivat, että kuuluu ensi viikolla, ehkä jo tällä viikolla. Ja että seuraava kierros järjestetään joka tapauksessa. Kertoivat myös, että heistä kuuluu in any case, tulin valituksi tai ei.

Vielä viime viikolla ei ainakaan kuulunut. Huomenna pitäisi ilmeisesti kuulua, koska torstaina on arkipyhä. Helvetti sentään, miten voikaan olla näin raastavaa :D. Turhaan tulee mietittyä pääni puhki ja katseltua kännykkää ja sähköpostia.
 

Wolves

Jäsen
Ihmeellisiä vastauksia tässä. Ehdottomasti työsuhdeasunto. Ja kun sen haastattelussa selität siten, että työnantajan kustannukset eivät nouse niin tienaat siinä noin satasen kuussa (tai enemmän jos isompi kämppä tai kallis kämppä keskustasta) kun työnantaja ei joudu maksamaan sivukuluja työsuhdeasunnon verovapaasta osuudesta. Itse kyllä neuvottelin tämän vasta noin 8kk työsuhteen jälkeen mutta hyvin toimii.

Vaikka tähän jo vastasinkin niin laitetaan uudestaan. Siirrettiin haastattelua perjantaille, jotta matkustaminen olisi hieman helpompaa, johtuen torstain pyhäpäivästä.

Samassa keskustelussa selvisi, että työnantaja on valmis jeesaamaan kämpän löytymisessä. Saiskohan tätä työsuhdekämpäks? (Kts liite)
 

Liitteet

  • Halpaa.jpg
    Halpaa.jpg
    94 KB · kertaa luettu: 835

JZZ

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Piraattiryhmä, Caps, ManU
Vaikka tähän jo vastasinkin niin laitetaan uudestaan. Siirrettiin haastattelua perjantaille, jotta matkustaminen olisi hieman helpompaa, johtuen torstain pyhäpäivästä.
Kyllähän mukava työnantaja yleensä auttaa kämpän löytymisessä. Itse ainakin hoidin kahdelle työntekijällemme asunnot ns. "suhteilla", ja yleensä kuitenkin jossain määrin verkostoituneilla yrittäjillä hyviä kontakteja löytyy.
Samassa keskustelussa selvisi, että työnantaja on valmis jeesaamaan kämpän löytymisessä. Saiskohan tätä työsuhdekämpäks? (Kts liite)
No tuskin tuota saat, ja muutenkin aika vaikeaa voi olla noin matalapalkkaiselle alalle saada muutenkaan työsuhdeasuntoa, ellei sitä sitten kompensoida suoraan palkasta pois. Mahdollisen työsuhteen kariutuessa kämppä jäisi kuitenkin työnantajan vastuulle, joka tuskin on monen työnantajan toivelistalla.
 

Wolves

Jäsen
No tuskin tuota saat, ja muutenkin aika vaikeaa voi olla noin matalapalkkaiselle alalle saada muutenkaan työsuhdeasuntoa, ellei sitä sitten kompensoida suoraan palkasta pois. Mahdollisen työsuhteen kariutuessa kämppä jäisi kuitenkin työnantajan vastuulle, joka tuskin on monen työnantajan toivelistalla.

Kuten aiemmin sanoin, en ole haluamassakaan työsuhdeasuntoa. Tuo jonka tuohon laitoin liitteeksi, oli asunto johon törmäsin etsiessäni itselleni sopivaa. Vuokran määrässä sattui vain olemaan pieni kirjoitusvirhe
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Noniin, homma etenee. Ryhmähaastattelusta tuli kutsu jatkoon ja yksilöhaastattelukin meni ilmeisesti kohtuullisen nappiin, koska nyt tuli kutsu testeihin. Kertokaapas tuollaisissa käyneet, miten noihin kannattaa valmistautua muuten kuin nukkumalla hyvin?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Riippuu testistä varmaan aika paljon. Monesti niihin ei voi valmistautua oikein mitenkään, mutta kannattaa miettiä, miten sen tehtävän kannalta asiat ajatellaan ja mitkä ovat olennaisia. Netistä varmaan löytyy lista perustehtäviä, mitä noissa yleensä on (postikorit, haastattelu, intin P-kokeen tyylinen, logiikkatehtävät) jotka noissa usein toistuu.
 

Warre

Jäsen
Kertokaapas tuollaisissa käyneet, miten noihin kannattaa valmistautua muuten kuin nukkumalla hyvin?

Kannattaa varautua siihen, että testeissä on paikalla muitakin testattavia ja "testattavia", riippuen hakemastasi paikasta. Itselläni oli aika vahva epäilys erään paritestin aikana, että testeissä mukana ollut kaveri on testausfirman "kätyri". Sen verran laimea kuva jäi tyypistä, että olikohan testin eräänä päämääränä katsastaa, kuinka innostan ko. kaveria osallistumaan tehtävään.

Joissain testissä voidaan tarkkailla testattavia huoneen ulkopuolelta ilman, että siitä tehdään erikseen mitään numeroa. Etenkin, jos kyseessä on jokin aikaan sidottu yksintehtävä testi. Joten kannattaa jättää myös etovimmat tavat kotiin, esim. rekkamiehen purkan kaivaminen kolvista ja siirto suuhun ei totisesti näytä hyvältä kameran/peililasin toiselle puolelle.

Ole virkeä ja tarkkaavainen, mutta älä vainoharhainen!
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kannattaa varautua siihen, että testeissä on paikalla muitakin testattavia ja "testattavia", riippuen hakemastasi paikasta. Itselläni oli aika vahva epäilys erään paritestin aikana, että testeissä mukana ollut kaveri on testausfirman "kätyri". Sen verran laimea kuva jäi tyypistä, että olikohan testin eräänä päämääränä katsastaa, kuinka innostan ko. kaveria osallistumaan tehtävään.

Tuosta ei varmaan ole pelkoa, koska kaikki edellisellä haastattelukierroksella mukana olleet ovat vähintään etäisesti tuttuja. Sen verran pienet on piirit tällä alalla.
 

Birchman

Jäsen
Vielä viime viikolla ei ainakaan kuulunut. Huomenna pitäisi ilmeisesti kuulua, koska torstaina on arkipyhä. Helvetti sentään, miten voikaan olla näin raastavaa :D. Turhaan tulee mietittyä pääni puhki ja katseltua kännykkää ja sähköpostia.

Testit takana. Looginen, numeraalinen, muistaminen sekä kielellinen lahjakkuus. Kaikki muut menivät ihan hyvin, poislukien looginen. Tämä kieltämättä harmittaa sillä yleensä testeissä juuri looginen päättely on ollut vahvuuteni.

Jännitystä riittää siis vielä tulevillekin viikoille :)
 

lintu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Noniin, homma etenee. Ryhmähaastattelusta tuli kutsu jatkoon ja yksilöhaastattelukin meni ilmeisesti kohtuullisen nappiin, koska nyt tuli kutsu testeihin. Kertokaapas tuollaisissa käyneet, miten noihin kannattaa valmistautua muuten kuin nukkumalla hyvin?

Mitäs testejä on edessä? Paras vinkki näihin on, että kannattaa olla täysin rehellinen. Jos kusetat jäät kyllä myös todennäköisesti kiinni. Ei omia heikkouksia kannata pelätä tai piilotella vaan paljon parempi on, että on tietoinen niistä. Yhdessä testissä kysyttiin esim. "Valehteletko koskaan?", luuletteko, että maailmassa on ihmisiä jotka eivät koskaan valehtele? Ei testeihin voi tai kannata mitenkään valmistautua muutoin kuin tosiaan lepäämällä hyvin ja menemällä virkeällä mielellä. Testit ovat yleensä yllättävän kuluttavia henkisesti.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitäs testejä on edessä? Paras vinkki näihin on, että kannattaa olla täysin rehellinen. Jos kusetat jäät kyllä myös todennäköisesti kiinni. Ei omia heikkouksia kannata pelätä tai piilotella vaan paljon parempi on, että on tietoinen niistä. Yhdessä testissä kysyttiin esim. "Valehteletko koskaan?", luuletteko, että maailmassa on ihmisiä jotka eivät koskaan valehtele? Ei testeihin voi tai kannata mitenkään valmistautua muutoin kuin tosiaan lepäämällä hyvin ja menemällä virkeällä mielellä. Testit ovat yleensä yllättävän kuluttavia henkisesti.

En sen tarkemmin tiedä, muuta kuin että koko päivän mittainen setti on edessä ja lisäksi tuli joitain ennakkotehtäviä, joita en ole kuitenkaan vielä avannut. Erityisen piinaavaa on se, että en tiedä kuinka monta kilpakumppania testataan ja tuli mieleen sellainenkin vaihtoehto, että olen ainoa testattava ja testeillä haetaan vain jonkunlaista varmistusta valinnalle. Tässähän kyseessä on viran täyttö ja tiedän hakeneiden joukossa olleen minua kokeneempiakin ja ehkäpä testauksella haetaan myös mahdollisten valitusten varalta jotain konkreettista näyttöä ominaisuuksista. Minuthan kyllä tuossa organisaatiossa varsin hyvin tunnetaan, kuten myös lähes kaikki muutkin potentiaaliset hakijat.
 

Birchman

Jäsen
Testit takana. Looginen, numeraalinen, muistaminen sekä kielellinen lahjakkuus. Kaikki muut menivät ihan hyvin, poislukien looginen. Tämä kieltämättä harmittaa sillä yleensä testeissä juuri looginen päättely on ollut vahvuuteni.

Jännitystä riittää siis vielä tulevillekin viikoille :)

Ja finaaliin päästiin! En tarkkaan tiedä, kuinka monta kolmannella kierroksella enää on. Hyvät on fiilikset ja haastattelija kertoi viimeisen haastattelun olevan vähemmän muodollinen ja tarkoituksena kartoittaa omia odotuksia ja ajatuksia työhön ja tulevaisuuteen liittyen.

I got a feeling... ;)
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Testit takana. Looginen, numeraalinen, muistaminen sekä kielellinen lahjakkuus. Kaikki muut menivät ihan hyvin, poislukien looginen. Tämä kieltämättä harmittaa sillä yleensä testeissä juuri looginen päättely on ollut vahvuuteni.

Jännitystä riittää siis vielä tulevillekin viikoille :)

Itse vietin tänään testeissä koko päivän ja mielenkiintoista ja oudolla tavalla mukavaakin oli. Sellainen vaikutelma myös jäi, että testit menivät ihan hyvin, vaikka mistäs sitäkään nyt sitten voi tietää. Selvisi myös, että yhteensä kolme on otettu testeihin, mutta jotenkin rohkenisin arvella olevani vahvoilla. Tietysti paljon kun odottaa, niin pudotuskin on sitä rajumpi...

Pari viikkoa on vielä varsinaiseen päätöksentekoon, mutta ensi viikolla pitäisi kai jotain jo selvitä ainakin alustavasti.
 

Rööri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse vietin tänään testeissä koko päivän ja mielenkiintoista ja oudolla tavalla mukavaakin oli. Sellainen vaikutelma myös jäi, että testit menivät ihan hyvin, vaikka mistäs sitäkään nyt sitten voi tietää. Selvisi myös, että yhteensä kolme on otettu testeihin, mutta jotenkin rohkenisin arvella olevani vahvoilla. Tietysti paljon kun odottaa, niin pudotuskin on sitä rajumpi...

Lienee loistava lähtökohta tuloksia ja jatkoa ajatellen, jos todella testeissä viihdyit. Itse kävin vajaa vuosi sitten, kun lopetin oikeat työt, vastaavanlaisessa koko päivän testissä. En viihtynyt. Koin koko tilanteen ja testauksen äärimmäisen väkinäiseksi ja turhaksi. Nuo koneella tehdyt ”palikkatestit” olivat ihan OK, mutta kaikki muu sitten olikin melkoista farssia. Psykologien haastattelut, ryhmätyöt, kuvien piirtelyt ja kuvista kertomusten kirjoittelu tuntuivat todella lapsellisilta. Pidin itseni suht kuosissa niihin kuvakertomuksiin asti n. 7h, mutta sitten en saanut enää mopoa hallintaan. Luulen, että psykologit eivät ihan viimeaikoina ole lukeneet yhtä vääristyneen mielikuvituksen tuottamia tarinoita testeissään.

Testin jälkeen olo oli lähinnä hilpeä lopun tykittelyn jälkeen, mutta onnistuneena en sitä osannut pitää – eikä se sitä varmasti ollutkaan. Sain toki paljon positiivistakin palautetta, mutta myös aiheellista negaa. Ryhmätöissä en ottanut tarpeeksi toisten mielipiteitä huomioon, olin ollut osin häiriöksi muille testattaville (mitä vittua?) ja loppukaneetti boldattuna: Keventää tilanteita huumorilla joka ei ole kaikkien mieleen!
Kaikki nuo varmasti pitivät paikkansa ja väkinäisellä pinnistämisellä olisin voinut niitä välttääkin. Olin kuitenkin melkein oma asiaton itseni ja se ei jäänyt testaajilta huomaamatta.
Sain hakemani paikan siitä huolimatta. Luulen, ettei noille testeille loppujen lopuksi paljon painoa panna. Se sinänsä on outoa, sillä maksaahan tuollainen monen ihmisen testaaminen aikaa, vaivaa ja rahaa.

Sinä fiksuna ja asiallisena ihmisenä pärjäsit varmastikin testeissä mainiosti ja saat luultavasti alasi kaikki paikat joita viitsit hakea. Kokemuksesi leipätyön ulkopuoleltakin antaa pikanttia itsevarmuutta ja uskottavuutta toimeen kuin toimeen. Tsemppiä vaan uusiin(?) haasteisiin.
 

Plätsis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Testin jälkeen olo oli lähinnä hilpeä lopun tykittelyn jälkeen, mutta onnistuneena en sitä osannut pitää – eikä se sitä varmasti ollutkaan. Sain toki paljon positiivistakin palautetta, mutta myös aiheellista negaa. Ryhmätöissä en ottanut tarpeeksi toisten mielipiteitä huomioon, olin ollut osin häiriöksi muille testattaville (mitä vittua?) ja loppukaneetti boldattuna: Keventää tilanteita huumorilla joka ei ole kaikkien mieleen!
Kaikki nuo varmasti pitivät paikkansa ja väkinäisellä pinnistämisellä olisin voinut niitä välttääkin. Olin kuitenkin melkein oma asiaton itseni ja se ei jäänyt testaajilta huomaamatta.
Sain hakemani paikan siitä huolimatta. Luulen, ettei noille testeille loppujen lopuksi paljon painoa panna. Se sinänsä on outoa, sillä maksaahan tuollainen monen ihmisen testaaminen aikaa, vaivaa ja rahaa.

Terveisiä täältä keittiöpsykologian ihmeellisestä maailmasta. Parissa testissä olen ollut joitain vuosia sitten, ja silloin päätin etten anna itsenäni olemisesta tippaakaan periksi. Ryhmätöissä kannattaa tietysti ottaa toisten mielipiteet huomioon, mutta jos ne on omia huonommat, kannattaa ne hyvin perustelemalla kumota. Huumorin viljeleminen sopivasti ja ehkä taktisesti sopimattomastikin voi olla hyvä juttu. Vai hakeeko joku työntekijää joka vain on kaikkien mieleen? Olen aina haastattelussa kertonut että huumori on minulle paras tapa hallita stressiä, sitä kun yleensä kysytään.

Oma mitävittua-kokemukseni palautteesta oli kirjallisen ulosantini kehuminen, joka ei ole koskaan ollut vahvin lajini. Tehtävässä pyydettiin max A4-pituista kertomusta. Yritin hautoa jotain ruokatunnin aikana, ei tullut mitään mieleen, ja se jäi muutaman hyvin ytimekkään virkkeen pituiseksi faktaboksiksi. Olisiko menneet paperit sekaisin...

Tulin lopulta valituksi, ja myöhemmin selvisi että tuo testi tehtiin kahdelle. Minun osaltani haluttiin lähinnä varmistaa että olin sopivampi.
 

Birchman

Jäsen
...Hyvät on fiilikset ja haastattelija kertoi viimeisen haastattelun olevan vähemmän muodollinen ja tarkoituksena kartoittaa omia odotuksia ja ajatuksia työhön ja tulevaisuuteen liittyen.

Noniin arvon jatkislaiset. Viimeinen kierros lähestyy ja mahdollisia vinkkejä otetaan vastaan.

Valmistautumisesta haastatteluun haastattelija kehoitti miettimään omia odotuksiani työtä ja yritystä kohtaan. Itse tulkitsin tämän siten, ettei asia tule jäämään kiinni nykyisestä substanssistani, vaan enemmänkin halutaan nähdä, miten hyvin sovin kyseisen organisaation muottiin.

Odotukseni ovat toivottavasti realistiset:

  • Toimiva työyhteisö ja tuki tarvittaessa
  • Mahdollisuus edetä (haastavammat tehtävät/vastuu tai positio) kokemuksen karttuessa
  • Työpaikka, jossa mahdollisuus syventää asiantuntijaosaamista niin työn kuin erilaisten projektien ja koulutusten kautta

Jännittävää tämä kyllä on. Nykyisessä työssäni yllä olevat kohdat täyttyvät lähes muiden osa-alueiden osalta, paitsi ensimmäisen ja viimeisen kohdalla. Ja ensimmäinen on näistä loppujen lopuksi kaikkein tärkein!

Onko teillä palstalaisilla jotain neuvoja tai vinkkejä? Oma itsensä kannattaa varmasti olla, ja uskonkin sen riittävän.
 
Viimeksi muokattu:

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko teillä palstalaisilla jotain neuvoja tai vinkkejä? Oma itsensä kannattaa varmasti olla, ja uskonkin sen riittävän.

Itse kyselisin myös vähän erilaisista tulospalkkaus ja -palkitsemisjärjestelmistä. Siinähän on mahdollisuus antaa samalla sellainen vaikutelma, että olet valmis paiskimaan kovastikin hommia, mutta toivot, että hyvästä tuloksesta myös seuraa jotain.
 

Birchman

Jäsen
Itse kyselisin myös vähän erilaisista tulospalkkaus ja -palkitsemisjärjestelmistä. Siinähän on mahdollisuus antaa samalla sellainen vaikutelma, että olet valmis paiskimaan kovastikin hommia, mutta toivot, että hyvästä tuloksesta myös seuraa jotain.

Totta tuo. Ja kyseinen järjestelmä saisi mielellään perustua oikeasti toteutuneeseen tulokseen.

Kokemusta löytyy myös vuosibonuksesta, joka lopulta satunnaisgeneraattorilla vedettiin täysin hatusta lähinnä firman taloudelliseen tilanteeseen pohjautuen, tai tällainen kuva ainakin jäi. Tämäkin sinänsä ok, jos tavoitteet olisi sidottu yrityksen tulokseen. Kun kyseessä oli kuitenkin jokaisen henkilökohtainen suoriutuminen, ei aiempien arvioiden laskeminen ilman perusteltua syytä ollut kovinkaan luottamusta herättävää.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Täälläkin ollaan kohta menossa toisen kierroksen haastatteluun. Suhteellisen löysin rantein ollaan menossa, vaikka kyllä tässä nyt sellainen pieni hyvä jännitys alkaa nousemaan. Ainakin itsestä huomannut, että silloin tulee parhaat onnistumiset. Mielenkiintoista on nähdä, onko haastettelijoita vain yksi vai useampi ja tuleeko jotakin yllätyksiä.
 
Terveisiä täältä keittiöpsykologian ihmeellisestä maailmasta.

...

Tulin lopulta valituksi, ja myöhemmin selvisi että tuo testi tehtiin kahdelle. Minun osaltani haluttiin lähinnä varmistaa että olin sopivampi.
Toinen keittiöpsykologi tässä hei. Juuri noin minäkin sanoisin vasta rekrytoidulle henkilölle, tuli viimeisestä kahdesta hakijasta valituksi sitten kumpi tahansa. ;)
 

Karpalovodka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kabinetti KooKoo
Täälläkin ensimmäinen kunnon työhaastattelu ohitse ja omasta mielestä meni ihan hyvin, ja aika paljon tuli positiivista palautetta hakemuksesta. Rapiat 70 hakijaa joista 5 kutsuttiin haastatteluun joten kai tässä jonkinmoiset saumat on saada paikka. Sitten olisi pienimuotoinen kysymys vapaamuotoisesta työhakemuksesta, miten sitä kannattaisi lähtä työstämään, että joukosta erottuisi positiivisessa mielessä?
 

Plätsis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Toinen keittiöpsykologi tässä hei. Juuri noin minäkin sanoisin vasta rekrytoidulle henkilölle, tuli viimeisestä kahdesta hakijasta valituksi sitten kumpi tahansa. ;)

Ei. Vaan minä olin aivan täysin ylivoimainen edeltävissä haastatteluissa. Nuo kalliit testit olivat lähinnä muodollisuus. Ja nyt hiljaa siellä prkl.
 

Birchman

Jäsen
Noniin arvon jatkislaiset. Viimeinen kierros lähestyy ja mahdollisia vinkkejä otetaan vastaan.

Haastattelun jälkeen fiilikset ovat todella positiiviset ja odottavalla kannalla ollaan. Työhaastattelu ei ole koskaan kestänyt näin pitkään, sillä viihdyin keskustelemassa yli 1,5h!

Keskusteltiin ihan työasioista ja paljon myös kaikesta muusta, mm. työyhteisössä toimimisesta, omista mielenkiinnon kohteista vapaa-ajan ulkopuolella, suhtautumisesta kiireeseen ja näin edelleen.

Tällä viikolla pyrkivät ilmoittamaan asiasta. Jos valituksi tulen, suon itselleni 4 cl Hennessyn XO:ta :).
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös