Työhaastattelun syvin olemus

  • 523 693
  • 1 707

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Minulla on vain työkokemusta, ei koulupapereita. Naurattaa nuo vaatimukset ja varsinkin palkat julkisella puolella. Yksityisellä puolella lähes aina tingitään noista koulutusvaatimuksista, jos sattuu olemaan 10+ vuotta kokemusta ja sitä todellista osaamista.
Osaaminen on tietysti täällä yksityisellä puolella keskiössä, mutta kyllä koulutuksellakin on merkitystä. Koulujen kesken jättäminen kuitenkin kertoo omaa tarinaansa henkilön kyvystä saattaa asioita loppuun ja tehdä ei niin motivoivia työtehtäviä. Lisäksi meillä on ainakin paikkoja, joihin primaarisesti palkkaisin lähinnä väitelleitä tohtoreita - näihin paikkoihin saa olla kyllä melkoista evidenssiä kyvyistä ennen kuin palkkaisin siihen yliopistodropoutin. Miksi saattaa itsensä huonompaan kilpailuasemaan työmarkkinoilla? Kesken jääneet opinnot voi aina saattaa loppuun, myös töiden ohessa. Ei siitä koskaan mitään haittaa ole.
 

Vanhapuuma

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYPinkylä, Suomen maajoukkueet, IF Gnistan
Nimimerkki moby:lle nyt on jo vastattu monen toimesta, mutta lisätään nyt yksi vielä joukkoon. Julkisen sektorin huippupaikkoja voivat olla myös EU-virat, palkoista en niin tiedä. Palkat varmaankin naurattaa, mutta toisaalta ei varmaan se, että päin vastoin kuin yrityksissä, niissä on suuremmat takeet työpaikan säilymisestä myös taloudellisesti huonoina aikoina. Toki onhan noita "elinikäisiä" virkoja taidettu vähentää aika roimasti, mutta kaikesta huolimatta uskoisin julkisella sektorilla olevan suhteellisen paljon luotettavampi takuu työpaikan säilymisestä taloudellisista suhdanteista riippumatta. Kai.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Koulutushan ei varsinaisesti tarkoita että osaisit mitään, mutta kyllähän se etulyöntiaseman antaa. Verrattuna että kummallakin 5v kyseisen työtehtävän töistä kokemusta, toinen on lopputyötä vaille valmis (ollut sen 5v) ja toinen on sen tehnyt ja omaa "tittelin". Kyllähän näillä tiedoilla moni palkkaisi sen jälkimmäisen, tietysti sitten tulee nämä vaikutelmat työhaastatteluissa yms. Mutta jos itse joutuisin palkkaamaan henkilön ja vaihtoehdot olisivat:
1. lopputyötä tekemässä oleva juuri valmistuva henkilö
2. 5v sitten koulusta lähtenyt henkilö, joka ei valmistunut, sovitaan että jäi kiinni vaikkapa juuri työstä lopputyöstä.

Niin itse valitsisin tuon vaihtoehto numero yksi, kyllähän se jotain kertoo että jaksoi ne viimeiset täytekurssit lukea ja sen gradun/yms väsätä.

Mutta onhan niitä monta jotka ovat koulut keskenjättäneet ja silti menestyneet, jotenkin tuntuu että olisivat silti vähemmistö.
 

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minulla on vain työkokemusta, ei koulupapereita. Naurattaa nuo vaatimukset ja varsinkin palkat julkisella puolella. Yksityisellä puolella lähes aina tingitään noista koulutusvaatimuksista, jos sattuu olemaan 10+ vuotta kokemusta ja sitä todellista osaamista.

Ja vastataan vielä tähänkin sen verran, että kyllä minusta sellainen kymppitonni kuussa on sellainen palkka, joka ei ainakaan itseäni älyttömästi enää naurata. Julkisellakin puolella tällaisiakin paikkoja aina aika ajoin on auki.

Mitä nimimerkki moby pitää kohtuullisen palkan alarajana?
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Siinä sitä sitten naurattaakin kun on +10v työkokemusta ja kaverilla on saman verran + ne koulupaperit. Olen itsekkin nähnyt kun yksityiselle puolelle otetaan se "vähemmän" pätevä kaveri (jos työkokemusta katsotaan) mutta jolla on ne paperit. Tietysti on aloja jolla työkokemus ja taidot oikeasti merkkaavat suunnattomasti, kuten vaikkapa koodaaminen. Huippukoodaajilla ei tarvitse papereiden olla kunnossa ja silti palkkaa tulee. Eri asia on sitten vaikkapa normaalisti ylempi johto, vielä isommissa firmoissa näkee näitä +50v äijiä jotka joskus ovat päässeet siihen hommaan "teknikon papereilla", aika vähän näkee nykyaikana että organisaation sisältä nostetaan koville paikoille tuollaisia kavereita, puhumattakaan siitä että ulkopuolelta tulleita
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mutta onhan niitä monta jotka ovat koulut keskenjättäneet ja silti menestyneet, jotenkin tuntuu että olisivat silti vähemmistö.

Esimerkiksi YT-menettelyissä on selkeä korrelaatio siihen, että tutkinnottomat keskimäärin lähtevät ensimmäisenä. Aina on poikkeuksia, aina on juoksupojasta toimitusjohtajaksi -polkuja, mutta isossa kuvassa niitä on hyvin vähän.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Henkilöarviointi meni hyvin. Kuulemma ainoa asia mikä työnantajaa mietityttää on, että kuinka pitkään viihtyisin kyseisissä hommissa. Ilmeisesti olen heidän mielestään hieman ylipätevä. Täytyy toivoa, että tällainen eteenpäin haluava kaveri kiinnostaa, sillä palkkaus hakemissani hommissa olisi huomattavasti korkeampi kuin nykyisissä ja etenemismahdollisuudet paremmat.

Sain duunin. Helpompaa ja vähemmän stressaavampaa homma paremmalla palkalla ja etenemismahdollisuuksilla. Kelpaa.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Itse olen nyt kovimmassa hakuprosessissa koskaan.

Ensiksi oli alustava puhelinhaastattelu. Tämän jälkeen olikin henkilöstökonsultin kanssa tunnin kestävä rupattelu. Tuota seurasi tapaaminen, jossa oli henkilöstökonsultin lisäksi työpaikkaa tarjoavan yrityksen toimitusjohtaja ja henkilöstöpäällikkö. Tuon tapaamisen perusteella pyydettiin tekemään henkilöanalyysi. Tänään sitten tuo henkilöanalyysi ruodittiin läpi. Ennen ruotimista oli tosin tehtävänä kielellinen testi, matemaattinen testi sekä loogisen päättelyn testi.

Henkilöanalyysi ja nämä lahjoja mitanneet testit menivät niin hyvin, että edessä olisi vielä yksi kokoontuminen toimitusjohtajan ja henkilöstöpäällikön kanssa.

Suap kattoo mikä on lopullinen tuomio. Jos ei valinta osu meikäläiseen, niin harmittaahan se. Niin lähelle kuitenkin pääsin. Opettavaista ollut kuitenkin, sitä ei voi kieltää.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Ei taida ihan rivimiehen duunista olla kyse, kun firma on noin paljon valmis hakuprosessiin sijoittamaan?

Kuullostaa ihan normisetiltä. Ei tarvitse olla iso johtaja, ihan tavalliset myyntihommaktin menee tuollaisella mallilla.
 

HekeK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekkojoukkue
Ei taida ihan rivimiehen duunista olla kyse, kun firma on noin paljon valmis hakuprosessiin sijoittamaan?

Tohon hakemaani positioon pääsisi kyllä vähemmälläkin metelillä, mutta taustalla on ajatus löytää samalla uusi toimitusjohtaja yritykseen. Nykyinen kun on ilmoittanut siirtyvänsä syrjään aikavälillä X. Kyvykkäällä kaverilla on siis saumat nousta ko. yrityksen toimitusjohtajaksi joskus tulevaisuudessa.
 

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Mielestäni haastattelu meni ihan hyvin. Ensi viikolla ilmoittelevat joka tapauksessa, myös mahdollisesta tokasta kierroksesta.

Nyt kulunut 5 työpäivää haastattelusta, eikä mitään ole kuulunut. Ja joka tapauksessa tosiaan lupailivat ilmotella tän viikon aikana.
En tiedä, pitäisikö huomenna pistää meiliä/soitella jo sinne et mikäs maksaa...?

Tästä tulikin mieleen, että itselle sattunut TODELLA usein tässä viimeisen 2v aikana niin, että olen hakemuksen pistänyt pyydetyllä tavalla firmaan, niin sieltäpä ei sitten koskaan ole kuulunut YHTÄÄN MITÄÄN. Ei edes perus "Valintamme ei nyt kohdistunut sinuun" tjsp. diipaa.
Minun mielestä tuo on todella törkeää käytöstä, kun miettii vielä, että kuinka helposti tuollaisenkin ilmoituksen meilitse edes hakijoille laittaisi.

Mites muilla?
 

Cloaca Maxima

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Philadelphia Flyers
Tästä tulikin mieleen, että itselle sattunut TODELLA usein tässä viimeisen 2v aikana niin, että olen hakemuksen pistänyt pyydetyllä tavalla firmaan, niin sieltäpä ei sitten koskaan ole kuulunut YHTÄÄN MITÄÄN. Ei edes perus "Valintamme ei nyt kohdistunut sinuun" tjsp. diipaa.
Minun mielestä tuo on todella törkeää käytöstä, kun miettii vielä, että kuinka helposti tuollaisenkin ilmoituksen meilitse edes hakijoille laittaisi.

Mites muilla?

Vahva sama. Joissakin työpaikoissa, joita olen hakenut on ollut lisätietojen antajana / hakemuksien "jättöpaikkana" jonkun henkilön henkilökohtainen meiliosoite. Koskaan sieltä ei sitten mitään kuulu - ei tosiaan edes sitä geneeristä "kiitos mielenkiinnostasi, mutta..." viestiä. Minun mielestäni tämä antaa erittäin huonon kuvan ko. työnantajasta. Olkoonkin, että hakemuksia saattaa tulla paljon, niin kyllä aina pitäisi löytyä aikaa sen verran, että naputtelee yhden geneerisen viestin ja lähettelee sitä sitten kaikille hakijoille.
 

Wolves

Jäsen
Tästä tulikin mieleen, että itselle sattunut TODELLA usein tässä viimeisen 2v aikana niin, että olen hakemuksen pistänyt pyydetyllä tavalla firmaan, niin sieltäpä ei sitten koskaan ole kuulunut YHTÄÄN MITÄÄN. Ei edes perus "Valintamme ei nyt kohdistunut sinuun" tjsp. diipaa.
Minun mielestä tuo on todella törkeää käytöstä, kun miettii vielä, että kuinka helposti tuollaisenkin ilmoituksen meilitse edes hakijoille laittaisi.

Mites muilla?

Täältä myös vahva sama. Karrikoidusti sanottuna, että jos 100 hakemusta laittaa, niin yli puolesta ei kuulu mitään, ei edes sitä mainitsemaasi "Kiitos osallistumisesta arpajaisiimme".
 

Ameno

Jäsen
Nonnih, nyt on taas tämän kevätahdistuksen aika, tai siis se on tässä kummitellut jo parin kuukauden ajan. Eli siis pitäisi noita työhakemuksia lähetellä niin maan perkeleesti kaikkialle, jotta olisi mahdollisimman hyvä ihminen. Itseäni tuollainen ahistaa jostain syystä, ja olenkin ollut ehkä vähän laiska/huono ihminen, enkä ole lähetellyt noita hakemuksia niin montaa, mitä olisin voinut. Jonkun ehkä vähän reilu kymmenen hakemusta olen vain eri paikkoihin pistänyt.

Noh, nytten tuossa huomenissa olisi ensimmäinen (ja toistaiseksi ainoa tiedossa oleva) työhaastattelu. En ole kovin monta kertaa sellaisissa oikeissa työhaastatteluissa ollut, muutaman kerran vain. Mietinpähän tässä vain, että mitenkä tuohon pitäisi valmistautua. Niinä muutaman kertana, mitä olen haastatteluissa ollut, niin en ole etukäteen kovin paljoa harjoitellut, että minkähänlaisia kysymyksiä siellä saattaisi tulla ja vastauksia niihin. Silti, mielestäni ne haastattelut ovat silloin kyllä menneet ihan hyvin, siitäkin huolimatta, etten luonteeltani ole kovinkaan sosiaalinen tai puhelias ihminen. Tosin eipä ne haastattelut ole päätynetkään työpaikan saamiseen... Eniten ehkä mietityttää tuo perus "Missä näet itsesi viiden vuoden päästä?" tai että "Mitä haluaisit tulevaisuudessa tehdä?", kun enpä sitä oikein tiedä itsekään tiedä, kun en edes oikein tiedä että mitä sitä käytännössä sitte tällä alalla edes tehdään. Mutta tuo tuskin on kovinkaan hyvä vastaus. Toinen ahdistava kysymys voisi olla vaikka "Mitkä ovat heikkoutesi?". Ei kai tuohonkaan voi vastata, että ei minulla ole, tai sitten vaihtoehtoisesti, että olen laiska. Joo joo, pitäisi vastata jotain, jonka voi kääntää vahvuudeksi jne. mutta jooh... Ja sitten kun lopussa varmaan kysytään, että onko mulla jotain kysymyksiä, niin varmaan pitäisi sitä varten kehitellä joku hieno kysymys, jolla osoittaa mielenkiintoa kyseistä paikkaa kohden. Vaikeeta on.
 

Puster

Jäsen
Miten te, jotka olette paikkaa vaihtamassa, hoidatte haastattelujärjestelyt nykyisissä työpaikoissanne? Jos haastatteluun pyydetään varaamaan pari tuntia ja paikka on lähellä nykyistänne, niin pidättekö vain pitkän lounastauon vai sanotteko suoraan lähtevänne hakemaan jotain parempaa? Vai koko päivä "saikkua"? Aina kun ei voi juurikaan edes vaikuttaa haastattelujen ajankohtiin vaan paikalle pitää mennä silloin kun pyydetään.

Pitempiin, koko päivän kestäviin, haastatteluihin lienee pakko järjestää jotain vapaata. Sitten kun näitä alkaa olemaan useampia ja lähes viikoittain, ei lomat aina onnistu ja ei sitä aina sairaanakaan kehtaa välttämättä olla. Varsinkin jos ei halua nykyisessä mainostaa omia lähtöhaluja, voi tämäkin omia haasteita tuoda.

Jos kesken päivän lähtisin johonkin naapuriin keskustelemaan uusista tehtävistä, niin melkein suurin haaste olisi keksiä jokin syy sen päivän parempaan pukeutumiseen. Nykyisessä on pukukoodi enemmän kuin casual ja kun haastatteluun nyt ei vain voi mennä ilman pukua, voisi olla mielenkiintoista keksiä jokin syys hetkelliseen siisteyteen. Krakan nyt voi sitoa paikoilleen vaikka hississä mutta pitäisikö jokin pukupussi ottaa mukaan ja vessan kautta liikkeelle?
 

Baroun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Per sempre Tito †
..tekstiä..

Itse olen ainakin vedonnut johonkin lekuriin sun muihin "hyviin" syihin. Joku lääkäri nyt, kun on aina vähän pakollinen eikä työnantaja siitä hirveästi voi kysellä.

Pukeutumiseen liittyen itselläni ei ole koskaan ollut pukua haastattelusssa ja olen pankki alalla töissä. Mielestäni siistit vaatteet riittää (neule, kauluspaita, siistit farkut ja kengät sekä ehkä pikkutakki).
 

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Itse olen ainakin vedonnut johonkin lekuriin sun muihin "hyviin" syihin. Joku lääkäri nyt, kun on aina vähän pakollinen eikä työnantaja siitä hirveästi voi kysellä.

Pukeutumiseen liittyen itselläni ei ole koskaan ollut pukua haastattelusssa ja olen pankki alalla töissä. Mielestäni siistit vaatteet riittää (neule, kauluspaita, siistit farkut ja kengät sekä ehkä pikkutakki).
No ei kai kukaan käy niin monessa haastattelusssa ettei voisi vapaapäivää ottaa. Pukeutuminen riippuu yrityksestä, positiosta, ja maasta. Esim. itse olen ollut kolmiosaisessa puvussa, joka kerta Saksassa haastattelussa. Sillä kun ei häviä mitään.

Suomessa suorat housut (ei mitään farkkuja) kauluspaita ja pikkutakki mukana, jonka voi hävittää päälystakin kanssa jos vastapuoli on pukeutunut rennosti käy ihan missä tehtävässä tahansa. Vähänkin paremmassa hommassa puku päälle. Kravatin voi aina heivata menemään jos tuntee pukeutuneensa liian prameasti. Yleensäkin voi lähinnä vain alipukeutua. Ainoastaan jos tulee hakemaan varastomiehen hommia puku päällä se voi olla ongelma.
 

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Torstaina olisi vaihteeksi haastattelu edessä.

Jospa nyt kaikki menisi putkeen, alkaa vähän niinkuin vituttamaan tämä "oleminen".

Nyt kulunut 5 työpäivää haastattelusta, eikä mitään ole kuulunut. Ja joka tapauksessa tosiaan lupailivat ilmotella tän viikon aikana.
En tiedä, pitäisikö huomenna pistää meiliä/soitella jo sinne et mikäs maksaa...?

Nonih, eilen soittelivat ko. firmasta (kävin siis viime viikon perjantaina lopulta tokalla kierroksella haastattelussa) ja tarjosivat paikkaa.
"Pelimiehenä" sanoin, että haluan miettiä vuorokauden hommaa. Ainut mikä jäi mietityttämään oli heidän palkkatarjous (palkkapyynnön olin esittänyt jo hakemuksessani kun sitä pyydettiin, ja taaskaan ei itse haastatteluissa asiasta sanottu mitään) joka oli pari satkua alle pyyntöni.
Ehdotin, että koeajan jälkeen palkkaa tarkistetaan ja siihen sitten suostuivat.

Elikkätä nyt loppuu tämä "oleminen", huomenna sopparin allekirjoitus ja ensi keskiviikkona aloitus.
 

Kayaker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Die Mannschaft
Täällä ollaan nyt oltu 1,5 viikkoa uudessa pestissä. Homma meni erittäin nopeasti, homma lyötiin lukkoon paikan päällä jo toisella haastattelukierroksella. Minun piti aloittaa vasta pääsiäisen jälkeen, mutta toimari soitti pari päivää myöhemmin ja ehdotti että aloitankin heti. 5 kuukauttahan tässä meni vapaaherrana, ja kyllä se löytyy kunhan ei lannistu. Tsemppiä kaikille jotka ovat työnhakuhommissa !
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jihaa, sain taas vuodeks jatkoa nykyisessä duunissani. Valtion virka on kyllä takataskussa, mutta silti haku ois vähän muihinkin hommiin.

Yliopistotutkinto ja työkokemusta ihan vitusti. Oon käyny aika monessa työhaastattelussa, mutta hopeaa on ainakin toistaiseks tullu. Yks hyvä paikka oli jo erittäin liki, mutta päättäjä teki esittelystä huolimatta toisen päätöksen.

Jotenkin jännitän liikaa näissä tilanteissa ja alan ihmeellisesti sönkkäämään, vaikka tiedän olevani ihan suvereenijätkä virkaan kuin virkaan. Mitä vittua?
 

Kayaker

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Die Mannschaft
Ja lopputuloksena työpaikka. Pakko liputtaa noiden testien puolesta, koska saivat mut seulottua sieltä lopulta valituksi. Testit eivät siis voi olla väärässä.

Hiton hieno fiilis.

Mulla taas on vähän ristiriitaisia kokemuksia, olen saanut pari lausuntoa joita mä en allekirjoita ollenkaan. Yhden kerran tuli jopa mieleen, että onkohan mun paperit sekoitettu johonkin toiseen henkilöön ? Mutta olen mä saanut sellaisiakin lausuntoja, jotka pitää mielestäni paikkansa.

Onneksi niihin ei joudu kaikissa hakuprosesseissa, esimerkiksi nykyinen esimieheni sanoi ettei hän käytä niitä koskaan, vaan hän osaa kyllä itse
valita sopivat työntekijät. No, toivottavasti noita asioita ei tarvitse vähään aikaan pohtia.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös