Pankin työhaastattelu.
Sain soiton jossa minut kutsuttiin työhaastatteluun isoon paikalliseen pankkiin. Haen ensimmäistä kesätyöpaikkaa kyseisessä paikassa eikä alan työkokemustakaan ole plakkarissa. Onko arvon jatkoaikalaisilla kokemusta (vinkkejä) juuri tämän alan työhaastatteluista?
On. Kahdesti hakenut ja kerran tullut valituksi.
Laitanko kravaatin kaulaan?
Laita. Itse olen sitä mieltä, että pukeutuminen on osa viestintää (ei, en ole Turon myyntikouluttaja). Jos pukeutuu tärkeään tapahtumaan samalla tavalla kuin elokuviin mennessä (mikä nyt Vekuriselle olisi farkut ja sikaruma pikkutakki 80-luvulta), niin mitä se kertoo kiinnostuksesta? Perusduunaritöistä en osaa sanoa, mutta ainakin valkokaulusköyhälistöön haluava ei häviä mitään siinä, että käyttää kravattia. Kaikkihan eivät pidä sen puuttumista ongelmana, mutta joka tapauksessa skragan pujottaminen vie kaks minuuttia, joten tappio ei siinäkään tapauksessa ole suuren suuri.
Se riippuu pankista. Esim. SEB:ssa (heillähän ei edes ole retail-toimintaa) testataan ruotti minun kokemukseni mukaan jo haastattelussa. Tietyt alueelliset poikkeukset huomioiden muualla ei kysytä. Nordeassa ja OKO:ssa mennään konsernihallinnossakin englanniksi. Sitä voidaan siis kysyä.
Tietysti tilanteet vaihtelevat suuresti paikkakuntien ja haastattelijoiden välillä,
No tuo on tietty totta. Kun kyseessä on kesätyöpaikka, niin oletan että palvelisit henkilöasiakkaita tiskillä. Se ei ole vaikeaa. Tavalliset laskun maksamiset ja juoppojen nostot tyyliin "loput 2 euroa 45 senttiä", no problem. Tärkeää että on rauhallinen ja kohtelias. Yleisesti ottaen eduksi kokemus vakuutusalalta, puoleen ja toiseen liikkuu väkeä eestaas. Muutoin luottamuksellisista hommista voisi olla hyötyä ja sellaisia ominaisuuksia kannattaa ehkä mainostaakin. Vaikka se olisi postinkantajan homma. Ei varsinaisesti ole haitaksi, että henkilö vaikuttaisi kykeneväiseltä pitämään (pankkisalaisuuden alaiset) asiakkaan tiedot salaisina.
Paineensietokyky, sitä ei henkilöasiakaspuolella niin älyttömästi tartte, toisaalta jos esimerkin haluaa hakea niin kuolinpesät (siis niiden puolesta toimiminen) on pahoja ja todennäköisesti kesämieskin joutuu sellaisen kohtaamaan. Asiakas huutaa naama punaisena asiakaspalvelijalle ja langan päässä on joku toinen sukulainen jne. Ei ollenkaan tavatonta. Yleisesti ottaen siis huolellisuus ja varman päälle tekeminen (varmistukset ja kyseleminen), ihmiset näkevät hyvin luontaisena mennä ensimmäisen asian kosahtaessa kolkuttelemaan pankin ovea, oli vika kenessä hyvänsä, ja lisäksi pankkitoiminnassa ja varainhoidossa julkisuusriski on korostunut. Liika itsenäisyys voi siis kostautua.
Ikävä kyllä taidan jännittää melko lailla, kyseisen paikan saaminen olisi todella iso juttu minulle, ja voin jo mielessäni maalailla jäätymiset hikisen kädenpuristuksen jälkeen.
Minä jännitän työhaastatteluita paljon. Minusta se on aika inhimillistä. Tilanne ei ole hakijalle yhdentekevä, ei siinä ole mitään moittimista. Kunhan nyt ei tule ihan totaalisia huteja, siis yliyrittämistä superhuonojen ja henkeen sopimattomien tsoukkien tai "en keksi mitään" -vastausten muodossa. Netissä on listattu noita hyvin usein toistuvia kysymyksiä, ja ne kannatta silmäillä pintapuolisesti ja pohtia hieman, koska ne tulevat vastaan ennemmin tai myöhemmin.
Pahoittelen huonoa kirjoitusasua, laitoin menemään kuitenkin, kun itsekin tulee monasti kyseltyä neuvoa haastatteluihin.