Työhaastattelun syvin olemus

• 547 108
  • 1 740

L. Öysä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valioliiga
Sinänsä ok työpaikka alla, mutta muutamia keskusteluja sopinut kun hunterit tuntuvat olevan taas liikkeellä aktiivisesti. Alkanut tympimään se, että palkkahaitarin ilmoittaminen on aivan ylivoimainen tehtävä monelle yritykselle. Juuri kävin keskustelua ihan mielenkiintoisen firman kanssa, kunnes selvisi, että ylin mitä pystyvät tarjoamaan on melkein tonnin vähemmän kuin mitä minä pyydän. En tiedä mitä siinä firmat menettäisivät jos laittaisivat esille haitarin tyyliin "palkka 5-6k osaamisen mukaan. Tietäisi edes, että kannattaako ylipäätään hakea.

Sinänsä ok työpaikka alla, mutta muutamia keskusteluja sopinut kun hunterit tuntuvat olevan taas liikkeellä aktiivisesti. Alkanut tympimään se, että palkkahaitarin ilmoittaminen on aivan ylivoimainen tehtävä monelle yritykselle. Juuri kävin keskustelua ihan mielenkiintoisen firman kanssa, kunnes selvisi, että ylin mitä pystyvät tarjoamaan on melkein tonnin vähemmän kuin mitä minä pyydän. En tiedä mitä siinä firmat menettäisivät jos laittaisivat esille haitarin tyyliin "palkka 5-6k osaamisen mukaan. Tietäisi edes, että kannattaako ylipäätään hakea.
Onneksi EU on puuttunut tähänkin ja Suomen on tuotava palkka-avoimuus osaksi kansallista lainsäädäntöä kesäkuuhun 2026 mennessä. Viimeistään silloin myös rekrytoinneissa on annettava tietoon joko alkupalkka tai palkkahaitari tavalla tai toisella ilman, että hakijan tarvitsee sitä erikseen kysyä. Toki varmaan senkin jälkeen löytyy niitä neropatteja, jotka ilmoittavat haitarin muodossa ”0-100000€/kk osaamisen ja kokemuksen perusteella”.

Mutta ihan samaa mieltä tuosta, että yritys ei todellisuudessa häviä yhtään mitään sillä, että antaisi selkeän haarukan, johon palkka voi aluksi asettua. Ne höpönlöpön-hakemukset voi silloinkin ”pyyhkäistä vasemmalle” ja selvästi isompaa palkkaa tavoittelevat eivät vaivaudu hakemaan, jolloin heidän kanssaan ei tarvitse vetää prosessia maaliviivoille vain huomatakseen, että ollaan liian kaukana toisistaan palkan suhteen.

Tullut etsittyä uusia töitä alalta jo tovi. Melkoisen tukossa alan työpaikat. Noin 20 työpaikkaan haettu, ja vain yhdessä päästy haastatteluun asti. Tähän paikkaan oli 87 hakijaa ja viisi haastateltiin. Ihan kiva, että pääsi edes haastatteluun, mutta mutta...

Tänään tuli tieto, että lopulta tehtävään valittiin joku janari 30 vuoden työkokemuksella alalta, ja minut valittiin varasijalla, mikäli hän ei ota paikkaa vastaan.

Vittu että vituttaa. Niin lähellä, mutta silti niin kaukana. 85 ihmistä peittosin, mutta yhdestä jäi sitten kiinni.
Ei kun kirjoittamaan seuraavat 20 työhakemusta, josko sitten taas pääsisi edes yhteen haastatteluun.

Minulla ei ole huijarisyndroomasta tietoakaan: antakaa jumalauta näyttää kykyni, niin täältä pesee ja linkoaa. Ei vaan pääse haastatteluihin... On se nykytyöelämä yksi saatana.

Viivapelote

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Itseä ärsyttänyt sama asia. Klassinen tapahan on mainostaa työpaikkailmoituksissa kilpailukykyistä palkkaa. Siinä sitten jokainen saa erikseen arpoa, että mikäköhän se kilpailukykyinen palkka tällä kertaa on. Olenkin ruvennut itse kirjoittamaan palkkatoiveeni suoraan hakemukseen. Toki tästä huolimatta olin yhdessä rekryssä kolmannella haastattelukierroksella kun selvisi, että tarjoavat tonnin alle pyyntini.

L. Öysä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valioliiga
Toki tästä huolimatta olin yhdessä rekryssä kolmannella haastattelukierroksella kun selvisi, että tarjoavat tonnin alle pyyntini.
Tuo on jo melko härskiä toimintaa. Itse olen ratkaissut ongelman sillä, että pyrin jo ensimmäisessä tutustumiskeskustelussa urkkimaan palkkahaitarin. Ja minun mielestäni se voi tosiaan olla ihan hyvin haitari, kunhan tietää, että oma toive osuu sen sisälle. Tämänkin turhan vaiheen pystyisi kuitenkin ohittamaan jättämällä kokonaan hakematta jos haitari olisi ilmoitettu. Ne muut edut eivät kuitenkaan ole yhtään niin yleisestä linjasta poikkeavia, että tekisi mieli ottaa vähemmän rahaa.

Kuuukko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Itseä ärsyttänyt sama asia. Klassinen tapahan on mainostaa työpaikkailmoituksissa kilpailukykyistä palkkaa. Siinä sitten jokainen saa erikseen arpoa, että mikäköhän se kilpailukykyinen palkka tällä kertaa on. Olenkin ruvennut itse kirjoittamaan palkkatoiveeni suoraan hakemukseen. Toki tästä huolimatta olin yhdessä rekryssä kolmannella haastattelukierroksella kun selvisi, että tarjoavat tonnin alle pyyntini.
"Kilpailukykyinen palkka" nyt on samanlaista jargonia kuin "näköalapaikka", "monipuolinen työnkuva", "laajat urapolkumahdollisuudet" ja "olemme kuin perhe". Toki samaa harjoittaa työnhakijatkin hakemuksissaan, joten olisihan se hienoa kun saataisiin kaikki epäisänmaallinen hehkuttaminen pois ja kerrottaisiin suoraan mitä osataan ja mitä ei.

Hyvä uudistus tuo palkka-avoimuus, mutta eiköhän siinäkin jotain puljailua tulla näkemään vielä.

Vaakuna

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
"Kilpailukykyinen palkka" nyt on samanlaista jargonia kuin "näköalapaikka", "monipuolinen työnkuva", "laajat urapolkumahdollisuudet" ja "olemme kuin perhe". Toki samaa harjoittaa työnhakijatkin hakemuksissaan, joten olisihan se hienoa kun saataisiin kaikki epäisänmaallinen hehkuttaminen pois ja kerrottaisiin suoraan mitä osataan ja mitä ei.

Hyvä uudistus tuo palkka-avoimuus, mutta eiköhän siinäkin jotain puljailua tulla näkemään vielä.

Lisätään listaan vielä "ison talon edut".

hege

Jäsen
Ison talon edut eli paljon työkavereita, kukaan ei tiedä mitä tehtäisiin ja pieni palkka...

Olen itse ottanut linjaksi, jos head-huntteri on yhteydessä, sen että sanon suoraan oman palkkatoiveen heti alkuun ja ystävällisesti pyytänyt kollaamaan onko linjassa sen kanssa mitä voidaan maksaa ja jos ei ole niin todettu yhdessä ettei kannata haaskata aikaa puolin - eikä toisin.

Finnish Isles

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Islanders
Kantapään kautta huomannut, että palkkatason ilmoittaminen jo hakuilmoituksessa aiheuttaa ongelmia. Vaikka Suomessa verotietoja julkistetaan kilpaa medioissa niin silti palkka on työpaikalla arkaluontoinen asia.

Omasta tiimistä poistui kokenut oman ruutunsa asiantuntija, jolloin tilallekin oli löydettävä valmis tekijä, joita saa vain kilpailukykyisellä palkalla. Omassa tiimissä toki käytiin läpi, että kokeillaan ulkoa löytää korvaaja vaikka sisäinenkin haku avataan ja kaikki huomioidaan, mutta kaikki tunnustivat että oma ydinosaaminen ei vastaa poistuneen vastaavaa. Oman ajankäytön kannalta koin järkeväksi laittaa ilmoitukseen palkkahaitarin, jonka puitteissa mennään, jotta paikkaa hakevat aidosti ovat ko. palkalla kiinnostuneita.

Auta armias mikä rumba tästä alkoi firman muissa tiimeissä kun useat kokivat olevansa selvästi alipalkattuja, jos kerran uudelle tulijalle maksetaan x sataa euroa parempi liksa suht saman portaan toimihenkilötehtävästä. HR:ltä ja muilta esimiehiltä tuli palautetta, että nyt kaikki kinuavat palkankorotuksia tämän takia, vaikka edelleen ko. tehtävä vaati usean vuoden kokemusta ja sellaista erityisosaamista, joita ei muilla koko talossa ollut ja toki olivat vapaita hakemaan sisäisesti tehtävään.

Samassa rytäkässä tuli selväksi, että monella budjettipihillä esimiehellä oli vuosia sitten palkattuja uskollisia ja tehokkaita puurtajia, joille ei makseta sitä kilpailukykyistä palkkaa kun eivät korotuksiakaan itse aktiivisesti ole pyytäneet ja samaan aikaan vastaavaan rooliin on palkattu kokemattomampia samalla jos ei paremmallakin liksalla.

Viimeksi muokattu:

L. Öysä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Valioliiga
@Finnish Isles Ymmärrän tuskan, mutta samalla tuo tilanne kyllä kuulostaa siltä, että firman käytäntöjä voi olla ihan hyväkin vähän tuulettaa? Ja ehkä niiden uutterien puurtajienkin silmät aukenevat ja saavat ansaitsemansa korotukset nyt samalla.

Finnish Isles

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Islanders
@Finnish Isles Ymmärrän tuskan, mutta samalla tuo tilanne kyllä kuulostaa siltä, että firman käytäntöjä voi olla ihan hyväkin vähän tuulettaa? Ja ehkä niiden uutterien puurtajienkin silmät aukenevat ja saavat ansaitsemansa korotukset nyt samalla.
Juuri näin, enkä tosiaan tiennyt mihin muurahaispesään sohaisin kun mielestäni tein järkevän ja avoimen ratkaisun. Lähinnä kertonee siitä, että lopulta moni haluaa palkata mahdollisimman halvalla mahdollisimman hyvää ja jättää palkkatoiveen hakijan vastuulle. Ei tuosta selkääntaputteluja tullut, mutta löytyi osaava tekijä kilpailukykyisellä palkalla omaan tiimiin.

Viimeksi muokattu:

Jerry100

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihdoin Oranssi
Softamaailmassa joka kolmannessa ilmoituksessa etsitään "koodiin intohimoisesti suhtautuvaa osaajaa" tms.

Ihan kuin joku maailmassa oikeasti suhtautuisi intohimolla koodin kirjoittamiseen :D
Jumalauta jääkiekon fanitukseen ja urheiluun voi suhtautua intohimolla mutta että koodaukseen. Jep jep.

Kliseitä täynnä ja juurikin kuten @Vaakuna sanoi ettei uskoisi aikuisen kirjoitukseksi.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy